Jump to content

Rode kool recepten

appelvrouw

Recommended Posts

Nu de kolen weer groeien ben ik op zoek naar verschillende bereidingen. Zo heb ik van rode kool begrepen dat sommigen van jullie er ontbijtkoek in doen? En wordt het dan ingevroren? Geweckt?

Droogt er iemand rode kool?

Graag hier jullie recepten

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ondertussen heb ik een recept gevonden van RobO en ben ik zo vrij geweest dit te kopiëren en hier neer te zetten.

rode kool + appel, pastinaakpuree (2012), rundervink, yoghurt met fruitje toe

(dat deden we zo:

• 1/2 rode kool (ca. 600 g)

• 1 sjalot

• 4 kruidnagels

• 2 friszure appels in stukjes

• 2 plakken ontbijtkoek met gember, in blokjes

• 1 eetlepel rietsuiker

Buitenste bladeren van kool verwijderen, kool in vieren snijden en harde kern en stronk wegsnijden. Elk stuk kool langs snijkanten in lange, smalle reepjes snijden of schaven en reepjes wassen. Sjalot pellen en kruidnagels erin steken. Koolreepjes met 1/2 tl zout en sjalot in pan doen. Bodempje water op kool schenken en aan de kook brengen. Vuur laag draaien en rodekool met deksel op pan in 20 min. gaar laten worden. Na 10 min. appel en ontbijtkoek erdoor scheppen en meewarmen. Als rodekool gaar is, sjalot met kruidnagels verwijderen en groente op smaak brengen met rietsuiker, zout en peper en wat bouillonpoeder. Allerhande receptje).

Rode kool salade met spekjes of walnoten:

Schaaf een halve of kleine rode kool minstens enkele uren voordat je gaat eten heel fijn.

Snipper een sjalot of twee en maak met 6 eetlepels olijfolie, 4 eetlepels wijnazijn of andere azijn, een flinke theelepel honing en idem mosterd en zout en peper een vinaigrette, meng dit met de sjalot en de kool. Zet enkele uren op kamertemperatuur afgedekt weg.

Bak 100 gram of meer spekjes óf rooster heel licht 50 gram walnoot. Meng dit laatste ingrediënt lak voor het opdienen door de salade en proef op zout en peper..

• 1 month later...

Ben geen kok, dus vraag me geen recepten maar rode kool met appeltjes en bloedworst......Mmmmmmmm

Ja die ouwe ronkers eten nog graag de ouderwetse kost hé, niet duur, gemakkelijk te maken en zeer voedzaam.

En natuurlijk een goed bruin bierke erbij hé, geen wijn want dat past niet vind ik. En ook, wijn was voor de rijke mensen, ook al haddenn ze soms grote honger.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ja dat is een goed idee Willy, deed mijn moeder vroeger ook de appeltjes in een pan met roomboter en ze dan even bakken.

Bloedworst hè..hum, die we vroeger hadden, van die gelardeerde, die kennen de Fransen niet..

Aankomende week ga ik het recept van RobO maken met peperkoek, zou je deze dan ook in kunnen vriezen ivm met de peperkoek.

De rauwkost wil ik ook proberen, met de rozijnen.

Appelvrouw (henriete) is dat jou blog.

Wat een inspiratie mooie vormgeving ga gauw verder kijken

Droogt er iemand rode kool?

ik droog van alles, groenten, kruiden en vooral paddenstoelen.

Rode kool nog nooit gedaan maar het moet zeer zeker kunnen. Voor een goede droging is het wel belangrijk om de rode kool in (zeer) dunnen reepjes te snijden. De droging vindt voornamelijk plaats op het snijvlak en niet door het bladoppervlakte.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Mmm, rode kool! Erg lekker en zeker uit eigen tuin.

De rode kool fijn schaven met mandoline of rechte kant van je rasp.

Paar uur laten weken in azijn (of max 1 dag) Afgieten en ondertussen een blikje mais afgieten. Schoonspoelen en de mais bovenop de rode kool leggen. Klein scheutje olijfolie en niets meer aan doen. Nou ja, opeten dan!

Misschien iets te zomers voor de tijd van het jaar, maar wel een erg lekkere salade! Eet dit in de zomer erg vaak. Geweldige begeleider van een barbecue of hele visgerechten.

OW en nog een recept welke ik vorig jaar met kerst heb gemaakt dankzij Jamie Olivers kerstshow. Zag er ontzettend lekker uit en bleek dat in de praktijk ook. Mooi bijgerecht.

Kool schoonmaken en blancheren totdat je de kern kunt indrukken. Duurt overigens best lang...! Wit, rood, groen; hoe kleurrijker, hoe beter. Ondertussen maak je de boter.

Meng in de blender roomboter met wat ansjovis, salie, knoflook en rozemarijn. Bak in een flinke klont boter je koolbladeren. Serveer met een extra klontje boter. Heel erg lekker! Wij aten het met kreeft. (En ja, ik weet dat de foto niet rechtop staat. Lukt niet, ook al heb ik de handleiding gelezen en volg ik de aanwijzingen op...!)

Mod edit: Staat nu wel rechtop. Klik op het potloodje (wijzigen van je eigen bericht) om de aanpassing te zien. Die aanpassing gaat m.b.v. het groene knopje "image-rotate=". Veel makkelijker is om al je foto's liggend (landscape) te nemen, dan hoef je niets aan te passen.

Top, dank je wel!

Linked Image