bart646 Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 (edited) Als er iemand onderstammen wil bestellen via mij mag dat In tegenstelling tot 2016 verwacht ik dat men min 10/15 neemt ook wil ik niet met resten blijven zitten (verdien er niks aan) Peer, appel, pruim enz Ik moet per 25 st bestellen dus we moeten wel op 25 tallen komen De prijzen perstuk. Van afgelopen seizoen kan een paar cent schelen Malus sylvestris. €0,75Pyrus communis. €0,75Kwee E vorst hard €1,75Malus d. 'M 27'. €1,25Malus d. 'MM 111'. €1,25Prunus dom. insititia 'St Julien A' 1,25Prunus 'Gisela 5'. €4,5Prunus 'VVA-1'. €1,75Wavit €5 Gr Bart Edited October 20, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Hoi Bart.. Ik wil er wel 5 stuks. Wil pruimen enten op Prunus dom. insititia 'St Julien A'. Dacht dat de beste soort voor veengrond is . Als je wilt dat de boom niet langer word dan 2 a 3 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Heb namelijk nooit geënt.. moet toch eens keer de eerste zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Valt er al iets te zeggen over de onderstammen bestelling van vorig jaar?Doen ze het goed? Is er inmiddels op ge-ent? zijn ze gelukt? Ben vooral benieuwd naar Wavit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted September 24, 2016 Author Share Posted September 24, 2016 @ aseel Zowel st Julian als wavit zijn erg goed op veen. @ persica Groeien doet het zeker ik heb er nu op geoculeerd en gechipbud het vergroeien wil prima al de steenfruit onderstammen staan op 150-200cm kwamen van 60 cm Foto 1 G-5 Foto 2 kwee Eline 100cm Foto 3 wavit Foto 4 st Julian A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Hoe gaat het enten met onderstam men. Moet ik na het planten van de onderstam . Ook meteen in februari enten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted September 24, 2016 Author Share Posted September 24, 2016 Nee hoor ik chipbud er in augustus op. Dat weet ik of alle onderstammen geslaagd aangekomen zijn. Mijn uitval was maar 1 kwee Eline over totaal 75 onderstammen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 25, 2016 Share Posted September 25, 2016 @Aseel Hier een beschrijving van hoe je moet enten. Speciaal door Oscarv geschreven:uitgebreid-stap-voor-stap-enten-van-fruit-bomen-met-dank-aan-bart646-t19903.htmlVerder via de zoekfunctie nog veel meer topics over enten te vinden. Lijkt me niet dat we dat in dit topic moeten gaan herhalen. @Persica, ik zal binnenkort eens foto's maken en in het betreffende topic plaatsen. ent-project-2016-appel-pruim-e-a-t19445.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted September 25, 2016 Share Posted September 25, 2016 Wat vinden jullie van deze ent mes http://www.banggood.com/Professional-Pruning-Shear-Grafting-Cutting-Tool-with-2-Blades-p-937852.html Ben van te bestellen.. werk het ook bij dikke onderstammen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Wat vinden jullie van deze ent mes http://www.banggood.com/Professional-Pruning-Shear-Grafting-Cutting-Tool-with-2-Blades-p-937852.html Ben van te bestellen.. werk het ook bij dikke onderstammen .Ik heb deze entschaar. Gebruikt paar keer 2 jaren geleden. Nu ligt op de zolder, ga niet meer gebruiken - te slecht, te snel moet gesleept worden, onhandig bij al kleinere verschillen in diameter van ent en onderstam. Absoluut afrader Kan wel tegen 10 euro, of zoiets naar geïnteresseerde verkopen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Thanks yuras. Niet dat 10 Euro een ramp is.. ik ga voor het eerst enten .ik zou het zonden vinden als geen enkel aanslaat. Ik ga wel eerst droog oefenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted October 4, 2016 Author Share Posted October 4, 2016 Is er geen interesse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Hoi Bart, Je samenaankoop is voor wie zelf wil enten/oculeren/chipbudden echt een buitenkansje. Want voor een liefhebber of particulier is het heel moeilijk om onderstammetjes...en dan zeker de nieuwere en betere soorten uit jouw lijstje.....te kunnen kopen ergens in kleine aantallen. Persoonlijk ben ik aan het twijfelen (en stel ik de beslissing nog even uit tot tegen 20 oktober) omdat ik van bijna alles wat ik wil nog exemplaren over heb en er ook aantal, die vegetatief makkelijk te vermeerderen zijn, apart staan met afleggers of om te stekken. Ook al heb ik nog best veel plantruimte en aan te leggen, toch kan/wil ik niet eindeloos doorgaan met nog meer fruitboompjes te zetten. Je moet het allemaal ook nog kunnen verzorgen en opeten of verwerken Wat ik wil zeggen is dat ik persoonlijk erg blij was en ben met je prima initiatief!! Het maakt(e) het voor mij mogelijk om enkele grote stappen verder te zetten met het zelf kweken van fruit. Zelfs als ik er dit jaar geen gebruik van zou maken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Hoi Bart, Dan wil er dan nog 10 Prunus 'VVA-1' erbij bestellen . Als er nog ruimte is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Gaat de bestelling nog door Bart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
japie101 Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Dag Bart,Kwee E is dat Q-Eline? Groet,Japie101 Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Kwee E is dat Q-Eline? vroeg Japie Ja, inderdaad. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Klopt hoor dat is kwee Eline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted December 22, 2016 Share Posted December 22, 2016 Hoi, ik wil een struik hoogte Planmet leiboom met horizontale takken leiden van 40cm tot 200cm hoog en ca 200cm breed. Welke onderstammen zijn dan geschikt bij peren? Denk dat de kwee MC goed zou zijn, echter is deze vorstgevoelig. Kwee Eline is dit niet. Wat doet deze in relatie tot MC in groeikracht en boomhoogte?Zijn er nog andere verschillen, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted December 24, 2016 Share Posted December 24, 2016 Hier een interesante tabel kwa groeikracht van de onderstammen:http://home.scarlet.be/~tsc47278/04_4_afb_verslag_activiteit/03_2_onderstammen.pdf Kwee Eline staat er niet tussen, echter heb ik begrepen dat deze iets meer groeikracht zou hebben dan Kwee C maar minder dan Kwee A. Het verbaast mij wel dat op internet zoveel tegenstrijdige informatie aanwezig is. heb namelijk ook begrpeen dat Pyrodrwarf tegen zaailing aan zou zitten. uit bovenstaande tabel blijkt dit juist niet. Hier een tabel met andere volgorde en percentages:http://www.alwinebbens.com/wp-content/uploads/AlwinEbbens_assortimentslijst_2015-2016.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted December 24, 2016 Share Posted December 24, 2016 HoiIk begrijp dat het bestellen gesloten is. Zo niet dan heb ik intresse. Ik heb enthout kweepeer maar geen Onderstam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Volgens onderstaande bron wordt de boomhoogte bij kwee Eline en kwee C ca 2,5 tot 3 meter. bij kwee A 3 tot 4 meter en bij pyrodwarf 4,5 meter. http://www.orangepippintrees.co.uk/articles/rootstocks-for-pears Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts