Jump to content

Onderstammen bestellen ( Gesloten! ) ( 2016- 2017 kan tot 20-10

Recommended Posts

Als er iemand onderstammen wil bestellen via mij mag dat

In tegenstelling tot 2016 verwacht ik dat men min 10/15 neemt ook wil ik niet met resten blijven zitten (verdien er niks aan)

Peer, appel, pruim enz

Ik moet per 25 st bestellen dus we moeten wel op 25 tallen komen

De prijzen perstuk. Van afgelopen seizoen kan een paar cent schelen

Malus sylvestris. €0,75

Pyrus communis. €0,75

Kwee E vorst hard €1,75

Malus d. 'M 27'. €1,25

Malus d. 'MM 111'. €1,25

Prunus dom. insititia 'St Julien A' 1,25

Prunus 'Gisela 5'. €4,5

Prunus 'VVA-1'. €1,75

Wavit €5

Gr Bart

Edited by Guest

@ aseel

Zowel st Julian als wavit zijn erg goed op veen.

@ persica

Groeien doet het zeker ik heb er nu op geoculeerd en gechipbud het vergroeien wil prima al de steenfruit onderstammen staan op 150-200cm kwamen van 60 cm

Foto 1 G-5

image12361474729986.jpeg

Foto 2 kwee Eline 100cm

image91461474730017.jpeg

Foto 3 wavit

image91341474730073.jpeg

Foto 4 st Julian A

image91711474730131.jpeg

@Aseel Hier een beschrijving van hoe je moet enten. Speciaal door Oscarv geschreven:

uitgebreid-stap-voor-stap-enten-van-fruit-bomen-met-dank-aan-bart646-t19903.html

Verder via de zoekfunctie nog veel meer topics over enten te vinden. Lijkt me niet dat we dat in dit topic moeten gaan herhalen.

@Persica, ik zal binnenkort eens foto's maken en in het betreffende topic plaatsen.

ent-project-2016-appel-pruim-e-a-t19445.html

Wat vinden jullie van deze ent mes

http://www.banggood.com/Professional-Pruning-Shear-Grafting-Cutting-Tool-with-2-Blades-p-937852.html

Ben van te bestellen.. werk het ook bij dikke onderstammen .

Ik heb deze entschaar. Gebruikt paar keer 2 jaren geleden. Nu ligt op de zolder, ga niet meer gebruiken - te slecht, te snel moet gesleept worden, onhandig bij al kleinere verschillen in diameter van ent en onderstam. Absoluut afrader

Kan wel tegen 10 euro, of zoiets naar geïnteresseerde verkopen...

• 2 weeks later...

Hoi Bart,

Je samenaankoop is voor wie zelf wil enten/oculeren/chipbudden echt een buitenkansje. Want voor een liefhebber of particulier is het heel moeilijk om onderstammetjes...en dan zeker de nieuwere en betere soorten uit jouw lijstje.....te kunnen kopen ergens in kleine aantallen.

Persoonlijk ben ik aan het twijfelen (en stel ik de beslissing nog even uit tot tegen 20 oktober) omdat ik van bijna alles wat ik wil nog exemplaren over heb en er ook aantal, die vegetatief makkelijk te vermeerderen zijn, apart staan met afleggers of om te stekken. Ook al heb ik nog best veel plantruimte en aan te leggen, toch kan/wil ik niet eindeloos doorgaan met nog meer fruitboompjes te zetten. Je moet het allemaal ook nog kunnen verzorgen en opeten of verwerken

Wat ik wil zeggen is dat ik persoonlijk erg blij was en ben met je prima initiatief!! Het maakt(e) het voor mij mogelijk om enkele grote stappen verder te zetten met het zelf kweken van fruit. Zelfs als ik er dit jaar geen gebruik van zou maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
Kwee E is dat Q-Eline?
vroeg Japie

Ja, inderdaad.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 months later...

Hoi,

ik wil een struik hoogte Planmet leiboom met horizontale takken leiden van 40cm tot 200cm hoog en ca 200cm breed.

Welke onderstammen zijn dan geschikt bij peren?

Denk dat de kwee MC goed zou zijn, echter is deze vorstgevoelig. Kwee Eline is dit niet. Wat doet deze in relatie tot MC in groeikracht en boomhoogte?

Zijn er nog andere verschillen,

Hier een interesante tabel kwa groeikracht van de onderstammen:

http://home.scarlet.be/~tsc47278/04_4_afb_verslag_activiteit/03_2_onderstammen.pdf

Kwee Eline staat er niet tussen, echter heb ik begrepen dat deze iets meer groeikracht zou hebben dan Kwee C maar minder dan Kwee A.

Het verbaast mij wel dat op internet zoveel tegenstrijdige informatie aanwezig is. heb namelijk ook begrpeen dat Pyrodrwarf tegen zaailing aan zou zitten. uit bovenstaande tabel blijkt dit juist niet.

Hier een tabel met andere volgorde en percentages:

http://www.alwinebbens.com/wp-content/uploads/AlwinEbbens_assortimentslijst_2015-2016.pdf