Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2016-2017

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Prachtig staat mn knoflook erbij, én lekker in het zonnetje.

IMG410559901490266047.JPG

Jeanne, koop nog wat knoflook bij de groentekraam op de markt en stop die nog snel in de grond.

"Helemaal versnotterd" klinkt niet alsof dat teentje zich nog zal herstellen.

Geplaatst:
Prachtig staat mn knoflook erbij, én lekker in het zonnetje.

IMG410559901490266047.JPG

Jeanne, koop nog wat knoflook bij de groentekraam op de markt en stop die nog snel in de grond.

"Helemaal versnotterd" klinkt niet alsof dat teentje zich nog zal herstellen.

Ja he,ik ga morgen naar een tuincentrum, aardbeien planten en geraniums kopen,kijk ik daar nog even of ze wat hebben.dank je.

Geplaatst:

Weet je ik heb niks meer gekocht.moet nog wel kopen ,maar gewoon voor t eten. Ben gewoon benieuwd of het zich nog hersteld,niet geschoten is altijd mis. Wordt weer mooi weer,in Nederland regent het toch ook, in beesd had ik het in de koude kas staan en ja dat gi ging altijd goed. Afwachten

Geplaatst:
@BoerJennes

kun je wat meer vertellen over dit ras? Ik zag ze toevallig hier ook in de buurt, maar ik vind het zo'n mooie strakke plantjes...Hoor er graag meer over...

Ik heb ze bij Zaadhandel van der Wal. Vorig jaar bij http://www.biologischpootgoed.nl/, maar die waren afgelopen herfst uitverkocht. Ik plant ze op het einde van de herfst en kan ze eind juni oogsten. De bollen en teentjes worden bij mij gemiddeld groot en hebben een lekker stevige schil die makkelijk loslaat na het drogen. De smaak is mild pittig. Echt een fijne herfstknoflook zonder enig problemen. De andere soort die ik heb is de Morado. Herkomst van winkel hetzelfde verhaal. Dit zijn dieprode tenen met een pittige smaak, vooral rauw.

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Geplaatst:

Ik krijg ze redelijk, of eigenlijk helemaal, onkruidvrij door te mulchen. Er tussen wat stengels van de pompoenen van vorig jaar gelegd.

krijg ze ook nog warme voeten en geen onkruid gezien. Maar je moet wel tegen rotzooi kunnen..

Geplaatst:

Toch nog knoflook gekocht, soort weet ik niet, wit gemêleerd met paars, de oude staat ook nog, mede omdat de knollen pas op het laatst worden ontwikkeld. En hier doorgaans toch een warme zomer wordt.straks zien we het verschil.ook daar ben ik weer benieuwd naar.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

probleempje: ik verdenk mijn knoflook van beginnende roest, 3 vraagjes:

- zo vroeg al?

- zou het komen omdat ik altijd tenen van het jaar ervoor gebruik?

- kan ik die op een of andere manier ontsmetten voordat ze de grond in gaan?

edit: ik vond deze tip en een linkje:

Ontsmetting

Het plantgoed kan eventueel worden ontsmet tegen schimmels met baking soda. Doe een eetlepel baking soda per liter water en laat de tenen daar ongeveer 2 uur in weken tot de vliezen makkelijk van de tenen afkomen. Haal alle vliezen van de tenen en laat ze vervolgens 3 tot 5 minuten in alcohol weken, dan onmiddellijk planten.

iemand ervaring er mee?

Geplaatst:

wel vroeg ja .. misschien bespuiten met een aftreksel van tabak en spiritus?

geen ervaring mee .. gaan "blote tenen" niet rotten ? pure alcohol?

ik ga een rijtje proberen op deze wijze aankomend seizoen, ben er wel nieuwsgierig naar

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:

@Robo Roest kan wel degelijk al zeer vroeg plaatsvinden. Ik had er vorig jaar in maart al in de knoflook en toen was het in maart nog koud, gelukkig dit jaar nog niets. Ik was trouwens toen niet de enige als je het topic van vorig jaar bekijkt. Volgens mij dus een fabeltje dat het pas toeslaat bij warm weer.

Geplaatst:

Van dichtbij zie ik geen roest kenmerken (nog niet):

2017042416434895921493046269.jpg

zijn die gele vlekjes geen roest dan? bruine sporenhoopjes komen later bij+15 graden toch?

Geplaatst:

Bij mij ook vergelend blad. Ik heb geen ervaring met knoflook en had die vergeling wat later verwacht. Het zal toch wel normaal zijn; ik heb ook St Jans-uitjes staan en die zijn nog geler. Die kunnen ook wat eerder geoogst worden, maar het volgt dus wel hetzelfde verkleuringspatroon.

Roest is iets waar ik niet bekend mee ben, met slechts een jaar ervaring op een tuintje heb ik me nog niet in allerhande schimmels en ziektes verdiept. Iets om op te letten, maar misschien lopen we het gevaar het te overdrijven en dat we ook al ongerust worden bij normale vergeling?

44706660.7c065b17.640.jpg?r2

Tussen haakjes en off-topic: ik vind de volkstuintjes hier geen vrolijke aanblik bieden, met ook eind April nog vooral kale vlakte.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...