Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staat de knoflook erbij 2016-2017


henkg

Aanbevolen berichten

Ojee... zullen we nog éven wachten met het zenuwen of de knoflook nu al wél of niet is opgekomen?

Ik adviseer degenen die zich zorgen maken het knoflooktopic van vorig jaar te lezen... Dan blijkt duidelijk dat je je waarschijnlijk geen zorgen hoeft te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn knofloken gezet op 15 oktober en de ene soort was al boven naar ruim een week. De andere, witte knoflook had ik bij de Lidl gehaald en die is een stuk minder snel maar komt na ruim 3 weken ook eindelijk boven. Totaal iets van 60 plantjes maar er zijn enkele tenen uit de grond gehaald door vogels of muizen. Welke soorten het zijn weet ik niet maar vorig jaar vond ik de rode lekkerder dan de witte.

WP20161113135419Pro20051479120804.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar geplant op 10-10, toen ging de knoflook te groot de winter in.

Dit jaar rond 28-10 geplant. Ik ga zo kijken of er al iets te zien is. Echter houd ik wel in mijn achterhoofd dat het belangrijker is dat de knoflook veel wortel maakt dan dat het al 15cm hoog staat in november. Maar je dan moet ik heel de winter afwachten of de knoflook het wel gaat doen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De knofloken waren nog niet opgekomen. Misschien als we in december nog een mooie dagen hebben dat ze dan dit jaar nog opkomen.

 

Het is trouwens wel goed om knofloken op verschillende momenten te poten. Als je het te vroeg doet en er komt een strenge winter dan staan ze in de winter veel te hoog en sterft er veel loof af.

Als je te laat poot dan heb je in juli kleine bollen.

Als je een aantal keer poot met tussenpozen van 1 of 2 weken dan is dat ook een soort risicospreiding .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Rose de Lautrec gezet, en een paar bolletjes roze knoflook van een supermarkt. En Oerprei.

Nu pas omdat ik van moestuin ben veranderd.

Nou heb ik er wat mest bovenop gegooid en ik zit te denken er nog wat compost erop te doen.

En misschien wat blad van bomen ipv stro (omdat het voorhanden is)

Maar komen de knoflookjes en oerprei daar wel doorheen?

Maar ja, ik had gelezen dat Rose de Lautrec niet altijd winterhard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nog knoflook liggen om te planten maar ben er erg laat mee. Nu kreeg ik vrienden die in de tuin kwamen werken..van de 4 hele dagen die we hadden regende het 90%, veel binnen zitten, veel koken..ook met knoflook. Zag ik net dat ze die (plant) knoflook van mijn burootje hebben gepakt ipv de gerookte ( ja zeg, ik dacht dat het een ui was ) uit het ui/knoflookmandje..er zijn nog 6 teentjes over..ik moet er wel om lachen. Nu heb ik dus die 6 tenen, die gaan morgen in de Keyhole, en twee kleine rijtjes olifanten en gewone knoflook..zeer weinig dus.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Ik merkte dat m'n knoflook die ik 10 oktober had geplant nog steeds niet is opgekomen. Gebeurt dit vaker? Of moet ik van 't voorjaar weer opnieuw poten?

 

Je zegt "nog steeds niet". Wanneer had jij verwacht dat je knoflook boven zou komen dan? Hoeveel tijd staat daarvoor? Waarom denk je dat het een probleem is als dat nu nog niet is gebeurt? Waarom deze ongeduld?

 

Je zou eens bij een teentje voorzichtig onder de grond kunnen kijken om zo meer inzicht te krijgen over wat er onder de grond gebeurt en waar in dat proces je tenen nu zijn.

En heb je het knoflooktopic 2015/2016 doorgenomen om te kijken hoe het de mensen en hun knoflook dát jaar verging en of de najaarspaniek terecht was of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poef, Bearco, ben ik blij dat jij je ongeduld net iets minder lang beteugeld hebt dan ik.

Het is bij mij het eerste jaar dat ik poot, en ik moet zeggen dat ik ook begon te denken: waarom die van Henkg wel en die van mij niet?

Maar ik ga nu eerst braaf het knoflook topic doorspitten hoor!

Groetjes allemaal en fijne avond

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gewoon benieuwd waar mensen het idee vandaan halen dat de knoflook na poten binnen een maand of 1 á 2 boven de grond moet komen en dat er anders wat "aan de hand" is... Waar staat dat?

Waarop baseren mensen deze verwachtingen?

 

De ontwikkeling van de knoflook heeft alles met maken met temperatuur, grond, ligging, locatie, soort knoflook, ouderdom van de tenen, diepte van poten etc etc etc... Zoveel factoren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk Erny hoor!!!

En jij weet er ook echt iets vanaf (hoeveel soorten had je ook weer dit jaar? 80?)

Maar ik zag die post van henk en dacht hetzelfde als wat Bearco schreef.

Natuurlijk moeten we eerst lezen en dan vragen. Het is idd ook wat Jorieke schrijft: 1e keer en dus spannend en kan je haast niet wachten!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merkte dat m'n knoflook die ik 10 oktober had geplant nog steeds niet is opgekomen. Gebeurt dit vaker? Of moet ik van 't voorjaar weer opnieuw poten?

 

Je zegt "nog steeds niet". Wanneer had jij verwacht dat je knoflook boven zou komen dan? Hoeveel tijd staat daarvoor? Waarom denk je dat het een probleem is als dat nu nog niet is gebeurt? Waarom deze ongeduld?

 

Je zou eens bij een teentje voorzichtig onder de grond kunnen kijken om zo meer inzicht te krijgen over wat er onder de grond gebeurt en waar in dat proces je tenen nu zijn.

En heb je het knoflooktopic 2015/2016 doorgenomen om te kijken hoe het de mensen en hun knoflook dát jaar verging en of de najaarspaniek terecht was of niet?

 

Ik weet niet waaraan je opmaakt dat ik ongeduldig ben, maar mocht je dat uit mijn bericht insinueren dan mijn oprechte excuses. Dit is toch een forum om vragen te stellen aan elkaar, het gesprek aan te gaan? Maargoed kortom merkte ik op dat in tegenstelling tot afgelopen 2 jaar, toen de knoflook al was opgekomen, er dit jaar nog niks is gebeurt en of anderen dit ook al eens hebben meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Nog steeds niet" omdat het de voorbije jaren altijd wel al was opgekomen. Men weet nu ook dat men zich geen zorgen hoeft te maken.

Misschien nu terug naar de mensen met een nieuwe stand van zake ivm de knoflook

 

Laatste 2 weken niet op de moestuin geweest, maar toen stond de mijne ook nog niet boven en heb dus zelf nog niet veel te melden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine puntes te zien bij mij. Eén van de laatste dagen van oktober de grond in gezet, met 2 - 4 weken is het meeste wel boven gekomen.

2 bolletjes gekocht op de markt, ras onbekend, ze werden verkocht als Provençaalse knoflook. Nu dus in de Friese klei, bij matige nachtvorst. Ik geloof op dit moment geen groei meer te zien, dat zou ik ook niet verwachten bij deze temperaturen.

Ik heb niet eerder knoflook geprobeerd, ben wel reuze beniewd hoe het zal gaan. Ik twijfel over afdekken bij nog lagere temperaturen.

Aanstaand weekeinde gaan ze de grond in. Ongeveer honderd stuks. Negentig mooie grote tenen, en 10 kleintjes. Ik wil wel eens zelf zien of kleine teentjes alleen maar kleine bollen geven.

Ja, ben ik ook beniewd naar. Zowel mijn teentjes als bolletjes waren nogal ongelijk van grootte, ik heb ze afzonderlijk geplant. Ik kan wel al zien dat een grotere teen in staat is een dikkere stengel naar boven te sturen, niet verrassend, maar wat zal ik volgend jaar zien?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk zo'n eerste keer.

 

Afdekken is niet persé nodig, heb ik nog nooit gedaan en de knoflook is altijd nog netjes opgekomen in het voorjaar. En dat terwijl het echt wel kouder is geweest.

 

Maar je zou natuurlijk een test kunnen doen, een deel afdekken en de rest niet en dan kijken of het verschil uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was nogal aan de late kant met bestellen van teentjes...en bij Vreekens kan de levering soms ook nog aardig op zich laten wachten... Bij elkaar komt het er op neer dat de tenen gisteren in de grond gegaan zijn. Een _tikkeltje_ aan de late kant als ik alle berichten zo lees, maarja...kan ze ook niet bewaren tot volgend jaar. Heb even de weersverwachting bekeken en de waarzeggers van de KNMI voorspellen geen nachtvorst tot aan de kerst (ik weet het, meer dan 3 dagen voorspellen is eigenlijk niet meer betrouwbaar...maar ik moet me ergens aan vasthouden ). Dus ik waag de gok. Ik ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoorde iemand op een YouTube filmpje beweren dat een maand voor de eerste vorst ideaal zou zijn. Er kan dan vooral wortelontwikkeling plaatsvinden, maar de vorst waarschuwt het teentje dat het te vroeg is om de hoogte in te gaan.

Ik geloof dat wel. Als we nou tot januari moeten wachten voor we weer vorst krijgen, dan zou je wel es goed kunnen zitten met je timing, dennis78d. Hou ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...