Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staat de knoflook erbij 2016-2017


henkg

Aanbevolen berichten

Een paar sprietjes piepen bij mij een heel klein stukje boven de grond en verder niet. Ik had ze wel op tijd laten poten, zelfs eerder dan andere jaren, toen ik vrij laat was. Aangezien mijn tuinhulpen dingen weleens te diep poten of zaaien, en dan komt er niets op, had ik toch wel in ongeduld afgewacht of er wat zou opkomen. Het is een vroeg soort en die stond vorig jaar al snel vrij hoog. Nog steeds wacht ik op alle sprieten, maar ik vrees dat ik wachten moet tot het voorjaar om te weten of mijn instructies ook in de juiste actie is omgezet, want nu is het te koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is meer een zoekplaatje: zoek de sprietjes. Ik heb de foto geplaatst om te laten zien hoe klein ze nog zijn en dat er een net omheen is gedaan tegen de konijnen die in koude perioden de sprietjes opeten. Er zit geen net overheen, rondom is goed genoeg en zo kan ik er zelf nog gemakkelijk bij. Het bed is verhoogd met een geul eromheen, opdat de voetjes lekker droog blijven.

 

IMG933951621481473311.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de eerdere discussie over ongeduld moet ik bekennen dat ik daar ook onder leidt. Vooral omdat ik juist dat rijtje knoflook heb gepoot van enige onduidelijke afkomst. Normaal is de knof al boven. Olifant gelijk gepoot is ruim boven. De laatste teentjes die overgebleven zijn van de pootbol die door visite was gebruikt voor het koken zijn natuurlijk nog niet boven..die staan ook nog op de wat kouwelijke Keyholegarden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het is geen wedstrijd. En als het al een wedstrijd zou zijn, dan gaat het niet om wie op oudejaarsdag de grootste planten heeft, maar om wie in juni / juli de lekkerste, mooiste, en misschien ook grootste bollen heeft. In die volgorde.

 

Vergelijken met anderen is inderdaad wel prettig. Als iemand 2 maanden geleden teentjes in de grond gestopt heeft en nu nog helemaal niets ziet gebeuren, ook niet na het uitgraven van een teentje, dan is er misschien iets mis (denk ik: tot nu toe zijn ze bij mij altijd binnen een maand boven de grond gekomen). Mijn ervaring is dat de gewone Spaanse van AH behoorlijk veel sneller aanslaat dan de Chinese van Lidl/Aldi.

 

Teentjes nu nog planten: dat is laat, maar kan wellicht nog wel. Mijn test-begin januari teentjes gaven afgelopen seizoen nog net een beetje redelijke bollen, die van begin februari niet meer.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had behalve in de volle grond ook wat teentjes in een grote pot met ouwe aarde gezet, ik weet niet eens meer zeker wat daar in heeft gezeten, een meloentje geloof ik, en die staan al een stuk hoger dan die in de volle grond. Ben wel benieuwd of ze die voorsprong houden en wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben vorig jaar geplant en door de zachte winter was het snel boven de grond. Maar de meeste teentjes (van de natuurwinkel) kwamen niet op. Helaas door het extreem natte voorjaar zijn daarna de knollen weggerot in de grond. Dus dit jaar een nieuwe poging. Na lezing hier geleerd dat ik ook best de Spaanse knoflook van de AH kan gaan kopen. We zijn aan de late kant natuurlijk in januari, maar ik ben wat eigenwijs en ga het toch proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn aan de late kant natuurlijk in januari, maar ik ben wat eigenwijs en ga het toch proberen

Dan zou ik zo vers mogelijk uitziende knoflook pakken. Als de knoflook al erg droog is, verwacht ik dat het langer duurt voordat het weer op gang komt.

Heeft er iemand ervaring met het planten Zuid Afrikaanse knoflook? Daar zijn de seizoenen net andersom, misschien dat die bollen sneller op gang komen dan bv Spaanse bollen die al een half jaar niks hebben liggen doen, wie weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simke, als ik jou was, zou ik wat aarde voorzichtig wegschuiven en kijken of er al iets van ontwikkeling gaande is bij ten minste 1 teen. Ik heb ook nog een soort waar nog niks te zien is, maar waar wel ondergronds al het een en ander gebeurt. Desnoods zet je nog wat nieuw...

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat de knoflook er fris en fruitig bij. Ik heb ze eind oktober geplant.

Vannacht heb ik ze maar even in de kas gezet en wat beschermd tegen de vrieskou.

Ik vraag me of ik ze nu ook moet bijvoeden om zich verder goed te kunnen ontwikkelen.

Of doe je dat bij voorkeur later.

Ze zijn in moestuingrond gezet en ik heb patenkali toegevoegd toen ik ze plantte.

De laatste jaren kreeg ik wel erg kleine bolletjes, vandaar mijn vraag.

 

IMG292040069071483708283.jpg

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het je bedoeling om ze straks te verspenen, Koolrabi? Dat is niet gebruikelijk bij knoflook, maar ze kunnen geen grote bollen ontwikkelen als ze zo dicht op elkaar zitten. 10 cm van elkaar is toch wel het minimum, maar liever 15 cm, ook afhankelijk van het ras. Het is een beetje moeilijk om van een foto precies te schatten hoeveel ruimte ze bij jou hebben, maar knoflook houdt niet van concurrentie!

Op je blog schrijf je dat je knoflook in de lente oogst, maar dat is normaal gesproken juli. Dus mogelijk dat je ze er ook wel wat vroeg uit hebt gehaald.

Ik gok dus dat het niet de voeding is waar het aan scheelde, volgens mij doe je dat wel goed.

 

Ik denk dat die van mij ook nog wat te krap op elkaar staan. Over de vorst maak ik me geen zorgen, begin december was het kouder, toen kwamen ze net boven de grond, ze zijn nu allemaal groen, dus ze zijn rustig door gegroeid. Niet snel, maar gestaagjes vorderend (dat bouwsel op de achtergrond is mijn kompostbak, trouwens).

 

knyflok3c_zpshukpr92c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...