simonvb Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Hier ook hetzelfde. Het lijkt mij geen roest te zijn. Quote
Jan Lokman Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 hier ook Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
speets Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Dacht ik ook: droogte. Achteraan de Jumbotenen met gele punten, vooraan de Olifantentenen die geen problemen hebben Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Ik zal zondag mijn knoflook eens checken, als die ook vergelen dan is het in ieder geval niet door de droogte. Quote
HuubvG Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Hier een foto van gisteren van de mijne. Ze staan op ruggen op vrij dorre zandgrond, dus ik denk ook dat de gele plekken hier en daar door de droogte komen. Het grootste gedeelte is groen, dus ik heb er wel vertrouwen in. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 Ik vind dat de look het niet zo goed doet. En er beginnen al bloemknoppen in te komen ook. Die heb ik er uit gebroken. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Ann123 Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 Hier ook geel. Ik dacht dat knoflook graag droogte had. Ik ga uit van beginnende roest. Alhoewel het nog vroeg is. Quote
henkg Geplaatst: 7 mei 2017 Auteur Geplaatst: 7 mei 2017 Hier ook beginnende roest, een paar plekjes zijn nu goed zichtbaar.Zie: blog/henkg/roest_in_knoflook_update_b-6732.html Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
roeier Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Je bent niet de enige, Henk:Ik las dat het vooral bij vochtig en warm weer zou voorkomen en volgens een citaat van Eemlook zou verspreiding alleen gebeuren bij temperaturen tussen de 15 en 20 graden. Hier is het meestal tussen de 5 en de 10 graden en kurkdroog. Toch lijkt er me weinig twijfel dat dit roest is. Ik heb dit ene blad er afgehaald, één blad er af zal de plant niet veel deren. Als ik het straks overal zie laat ik het misschien; als ik veel blad ga afhalen komt het ook niet goed met de bollen. Ik hoop maar dat de roest beperkt blijft. Quote
pippi Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Hier gelukkig geen roest, Gister en vandaag een plantje uitgetrokken (die van gister stond in de weg toen ik iets anders wilde planten en die van vandaag leek me lekker door de geroerbakte bladgroente en -kool uit eigen tuin). Die van gister had al bijna een volgroeide bol, en heb ik weg gegeven aan de buurvrouw want die had nog wat van me tegoed. Die van vandaag had wel een superdikke stengel, maar de knol was formaatje dikke lente-ui, met piepkleine beginnetjes erin van teentjes. leuk om te zien!. Op het bovenste en buitenste blad na helemaal in ringetjes gesneden en door de roerbak gegooid en het was errug lekker. Quote
Johmir Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Ik vind dat mijn knoflook er best fraai bijstaat. De mooiste planten zijn die van de knoflook die ik vorig jaar in Frankrijk kocht. Mijn eigen gekweekte knoflook van vorig jaar geeft iets minder fraaie planten, maar nog wel ok!En ik heb nog reuzenknoflook staan, die er ook goed bijstaat.Misschien dat ik nog wel een foto kan posten. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Ik vindt ook dat mijn knoflook er goed.bij staat,in december dacht ik kan het wel vergeten,een eruit gehaald en was snotterig. Hoewel een vriend hier in Frankrijk zegt,dat knoflook nooit wat wordt hier. Raar toch in het land van de knoflook!!! We gaan het beleven.hou jullie op de hoogte. Quote
Pestoman Geplaatst: 31 mei 2017 Geplaatst: 31 mei 2017 Het groen van de knoflook begint te vergelen, en je kunt het vertikaal bewegen, verbinding tussen knol en blad, is ingedroogd.Er is wel al een knolletje gevormd. Zowel in de pot, als in de volle grond zien ze er het zelfde uit.Weet iemand wat er hier aan de hand is ? Met het oog op de volgende keer. Quote
speets Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 Zijn ze niet gewoon 'klaar'? Ik ben geen expert, maar de Jumbotenen zagen er hier ook zo uit en ze lagen plat, dus ik heb ze vanmorgen gerooid. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 1 juni 2017 Auteur Geplaatst: 1 juni 2017 Bij mij redelijk wat roest, maar nog voldoende groen. Eentje gerooid om eens te kijken:(De knak heb ik gedaan, voor de foto)Nog niet klaar. Na "openen": kleine teentjes, met nog dikke vlezige vliezen.Wel een heel lekkere frisse knoflooksmaak, rauw (morgen toch geen sociale verplichtingen). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
pippi Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 Ik heb her en der op de volkstuin nog laat wat knoflook gezet. Staan er niet supergeweldig bij, wat geel blad hier en daar maar geen rare vlekken ofzo. Nu zag ik dat het knoflookveldje van de buren helemaal stijf staat van de roest. Kan dat overslaan naar mijn knoflookjes of alleen als ze er dicht bij in de buurt staan? Quote
Pestoman Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 @ Speets, ik heb de knoflook tenen begin maart geplant, terwijl ik gelezen meen te hebben op het forum, dat men normaal knoflook plant in october ? Momenteel heeft het bolletje een diameter van 28 mm.Op zich een mooi resultaat in 3 maanden, maar ging er vanuit dat er minstens een zomer overheen zou gaan.De overgang van de knol naar het loof is ook helemaal ingedroogd, maar hoe komt het ? Gr, Erwin Quote
Erny Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 @Pippi Roest kan gemakkelijk overslaan. Je kan op het forum zoeken naar middelen om dit te vertragen...(Baking soda mengsel (schimmelontmoedingingsbeleid) of/en Bitterzout (bladversterkend en dus meer afweer) en/of melk of wei (schimmelontmoedigingsbeleid) sproeien... zoek maar ff.) @Pestoman, knoflook in een pot is natuurlijk niet echt happy. Maar je zegt dat de volle grond er ook zo bij staat. Hoe is de kwaliteit van de grond? Bemesting / water e.d.? Misschien een foto van je volle gronds knoflooksituatie? En er zijn soorten knoflook die men eventueel in het voorjaar kan poten, Flavor bijvoorbeeld.Die soorten hebben eigenschappen die daarvoor geschikt zijn. Als jij een willekeurig soortje knoflook in maart in de grond steekt is er dus geen zekerheid dat je teelt het tot normale oogsttijd volhoudt. Quote
Pestoman Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 De knoflook in de volle grond was al eerder zijn mooie groene loof kwijt, en is amper te zien op de foto.De gezaaide rode uien daarentegen zie ik wel groeien.De grond is klei, die ik al jaren bemest en bewerk en begint zeker losser te worden.De knoflookteentjes kwamen van mooie grote bollen, kwamen ook netjes uit, maar verdroogde net boven het bolletje. Quote
pippi Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Erny, dank voor de tips. Ik wacht even af of het goed blijft gaan. Mijn dichtstbijzijnde knoflook staat op een paar meter afstand, en de dikste (in oktober gepoot) staat in de achtertuin, dus knoflook heb ik straks zeker wel. Ik zag trouwens dat die buren hele bollen hadden gepoot, ziet er wel grappig uit, steeds zo'n kransje van een stuk of 6 stengels. Weet iemand of dat voordelen heeft? Quote
Bit Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Kan , lijkt me niet zo heel slim ( te grote concurrentie onderling ) , maar eigenlijk verwacht ik dat dat de knofloken zijn die niet geoogst zijn; blijven staan. Ik heb dat ook op mijn tuin. Er staan nog 2 rijtjes knofloken met 5/8 stengels elk. Er staan her en der op de tuin verspreid ook toeven met stengels van 12 of meer stengels. Sommigen staan er al een jaar of 4. Bloeien mooi hoor ( nog niet ) Quote
roeier Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Behoorlijk wat roest bij mij, maar vooral in het oudere blad, het meeste ziet er nog groen en sterk uit; ik denk dat het nog makkelijk een maand een maand of langer kan staan. Voor roest vertragende maatregelen heb ik geen tijd. Bij een enkele ondiep zittende steel zie je dat de bolvorming aardig op gang is gekomen. Quote
Erny Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 @Pestoman Het stukje op de foto lijkt mij zo te zien een moeilijk stukje, veel schaduw?Met kleigrond heb ik geen ervaring, misschien kunnen de Kleigrondmensen er iets van zeggen? Quote
roeier Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Ik denk niet dat de grond er iets mee te maken heeft, maar ik ben de kluts al kwijtgeraakt bij de poot datum van Maart, en dan binnen 3 maanden bolletjes krijgen? Normaal doet knoflook er iets van 9 maanden over.Ik geloof dat het Henkg was die schreef dat hij wel eens knoflook op verschillende tijden heeft gepoot, en dat zijn ervaring was dat Januari toch wel de laatste maand was dat je nog - kleine - bolletjes mocht verwachten. Ik zou Pestoman willen aanraden voor de volgende keer het normale teeltschema aan te houden, dus in de late herfst te poten, en dan zeker op ruggetjes. Klei blijft langer nat, er komt toch al haast geen zon op dat rare plekje, dus de kans dat spul verrot in de grond is groot, daarom eerst ruggetjes maken bij dit tijdschema op klei. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.