Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:
2 uren geleden, appelvrouw zei:

Hu? Je blikken gevacumeerd?

Yep.

Onze kelder is vochtig, dus prima tegen het roesten van de blikken.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Ik ben vanochtend maar eens aan de slag gegaan om alle gebruikte kweekbakjes, -potjes en aan verwante artikelen af te wassen.

Ik heb daar toch zo'n hekel aan...

Kon ik mezelf er nou maar eens toe brengen om die dingen schoon te maken direct na gebruik.

Maar nu kunnen alle kratten met (voor)zaai artikelen weer worden opgeborgen tot volgend seizoen.

Dat begint overigens al in januari, las ik in een ander topic, als de kerstboom weg is.😀

Geplaatst:

Ik doe dat nooit. Als ik de potjes weer nodig ben, borstel ik ze af met een droge borstel. Alleen de deksels van de kweekbakken krijgen een sopje als ze smoezelig zijn.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Dat klinkt als een strak plan voor volgend jaar.

Ik heb er nog een paar staan, die ik nog niet afgewassen heb.

Gaat nu ook niet meer gebeuren.😄

Geplaatst:
6 uren geleden, Rookie zei:

Ik ben vanochtend maar eens aan de slag gegaan om alle gebruikte kweekbakjes, -potjes en aan verwante artikelen af te wassen.

Ik heb daar toch zo'n hekel aan...

Kon ik mezelf er nou maar eens toe brengen om die dingen schoon te maken direct na gebruik.

Maar nu kunnen alle kratten met (voor)zaai artikelen weer worden opgeborgen tot volgend seizoen.

Dat begint overigens al in januari, las ik in een ander topic, als de kerstboom weg is.😀

Ik heb hetzelfde. Ik moet ze ook nog schoonmaken. Andere dingen hadden voorrang. Maar komende week hoop ik er tijd voor te kunnen maken. 

Geplaatst:
5 uren geleden, woldistel zei:

Ik doe dat nooit. Als ik de potjes weer nodig ben, borstel ik ze af met een droge borstel. Alleen de deksels van de kweekbakken krijgen een sopje als ze smoezelig zijn.

Beter plan. 

Geplaatst:

Ik hoorde altijd van Ingrid van de MM dat je alle bakjes altijd super heet moet afwassen enz. Vandaar dat ik ook een hele grote afwas nog heb staan van het hetle seizoen. Morgen maak ik een foto ervan. @Rookie en @Gitta 
Wat doe jij @Vrouwholle?

Geplaatst:

Als er een plant met nare schimmel in het potje zat of een andere plaag dan kan je het beter wel doen. Ik spoelde vroeger alleen de aarde eraf in de beek en later klopte ik de potjes indien nodig alleen maar uit. Goede bacteriën blijven dan.

Klacht:

Ik kan niet slapen door een stelletje minimugjes die om me heen zoemen. Ik lig nu met het licht aan en mijn arm als lokmiddel voor me uit gestoken. 
iemands tips voor de volgende nacht? ( geen klamboe😛)

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Grr, muggen, vreselijk.

Als je geen klamboe hebt/wilt, weet ik het eigenlijk niet.

Vreemd genoeg hebben we dit jaar eigenlijk heel weinig muggen, hoewel het voorjaar echt nat is geweest.

Geplaatst:

Bij een temperatuur van 70 graden sterven de meeste schimmels en bacteriën in die potjes af. Volgens mij kan ik geen 70 graden aan mijn handen verdragen (nooit gemeten🤪). Eventueel de potjes laten wijken in heet water. Aan het water chloor toevoegen voor betere ontsmetting. Chloor bevat bovendien een uitvloeier waardoor droge stukjes potgrond in de potjes water opnemen en goed zijn te verwijderen met een afwasborstel. Daarna de potjes dompelen in schoon koud water en op een rek o.i.d. zetten zodat ze kunnen drogen.

Ik gebruik al jaren dezelfde P9 potjes van Göttinger. Deze zijn echt zeer stevig in tegenstelling tot die recyclebare meukpotjes die je tegenwoordig vaak hebt. Die wegwerppotjes van dat 'flubbelplastic' zou ik niet in zeer heet water doen want de kans bestaat dat die spontaan verschrompelen.

Geplaatst:

Ik heb ook van die meukpotjes inderdaad. 😂

Die kan je echt bijna niet eens goed afwassen.

Ik moet het er nog maar even mee doen, maar ik zal eens op zoek gaan naar de potjes die jij noemt, van Göttinger.

Geplaatst:
7 uren geleden, appelvrouw zei:

Als er een plant met nare schimmel in het potje zat of een andere plaag dan kan je het beter wel doen. Ik spoelde vroeger alleen de aarde eraf in de beek en later klopte ik de potjes indien nodig alleen maar uit. Goede bacteriën blijven dan.

Klacht:

Ik kan niet slapen door een stelletje minimugjes die om me heen zoemen. Ik lig nu met het licht aan en mijn arm als lokmiddel voor me uit gestoken. 

Ik heb zo'n elektrische stekker waar ze op af komen en dan verbranden, dat werkt goed. Ik heb deze zomer maar 2 of 3 nachten even last gehad. Licht aan gedaan en de dader snel gevonden.

Geplaatst:
4 uren geleden, Brabantse Tuinprins zei:

Bij een temperatuur van 70 graden sterven de meeste schimmels en bacteriën in die potjes af. Volgens mij kan ik geen 70 graden aan mijn handen verdragen (nooit gemeten🤪). Eventueel de potjes laten wijken in heet water. Aan het water chloor toevoegen voor betere ontsmetting. Chloor bevat bovendien een uitvloeier waardoor droge stukjes potgrond in de potjes water opnemen en goed zijn te verwijderen met een afwasborstel. Daarna de potjes dompelen in schoon koud water en op een rek o.i.d. zetten zodat ze kunnen drogen.

Ik gebruik al jaren dezelfde P9 potjes van Göttinger. Deze zijn echt zeer stevig in tegenstelling tot die recyclebare meukpotjes die je tegenwoordig vaak hebt. Die wegwerppotjes van dat 'flubbelplastic' zou ik niet in zeer heet water doen want de kans bestaat dat die spontaan verschrompelen.

Ik betwijfel of chloor goed is voor de potjes. Of het niet deels naar binnendringt. Ik gebruik altijd handschoenen, dus 60 graden is prima voor mij.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin als je reageert op iemand met een quote, dan kan je die quote ook nog wat inkorten om op maar een klein gedeelte van dat bericht te reageren. Zo pak je dan bijvoorbeeld alleen het stukje over de muggen uit Appelvrouw haar bericht, en het stukje over chloor uit het bericht van Brabantse Tuinprins. :thumbup:

Geplaatst:
12 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik hoorde altijd van Ingrid van de MM dat je alle bakjes altijd super heet moet afwassen enz. Vandaar dat ik ook een hele grote afwas nog heb staan van het hetle seizoen. Morgen maak ik een foto ervan. @Rookie en @Gitta 
Wat doe jij @Vrouwholle?

Petra ; Ik was alleen mijn plastic limo bekers die ik voor voorzaaien gebruik als ze ondoorzichtig zijn geworden van groen aanslag ofzo. Dat is omdat ik wil kunnen zien wanneer de wortels van mijn voorgezaaide groente de bodem hebben bereik omdat dat het moment van uitplanten in het vak is voor mij.

EE099E11-83E8-41E1-8C5B-4FD25F24ECB2.jpeg

Geplaatst:
Grr, muggen, vreselijk.
Als je geen klamboe hebt/wilt, weet ik het eigenlijk niet.
Vreemd genoeg hebben we dit jaar eigenlijk heel weinig muggen, hoewel het voorjaar echt nat is geweest.

@appelvrouw gewoon een ventilator. Je hoeft echt niet in de storm te liggen. Zelfs de laagste stand van een tafel ventilator helpt.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik was eigenlijk helemaal niks. Alleen dingen die in huis moeten staan, kratten ofzo, vanwege de troep die het geeft. Maar potjes gaan zo de schuur in. 

Geplaatst:

Dat gaat me een hoop werk schelen!

Vanaf nu ga ik alles alleen nog maar even uitvegen, zodat het weer goed in elkaar past bij het opruimen.

Geplaatst:
11 uren geleden, appelvrouw zei:

Klacht:

Ik kan niet slapen door een stelletje minimugjes die om me heen zoemen. Ik lig nu met het licht aan en mijn arm als lokmiddel voor me uit gestoken

Op het vet gemaakte door mij, reageer ik met: helpt dat, of zijn ze je te slim af?

Ik ga op mijn gehoor af. Ik ga helemaal onder de dekens liggen, behalve mijn oor, dat steekt er boven uit. Licht uitlaten. Ik hoor de mug op mijn oor afkomen en als het gezoem opeens ophoudt, betekent dat dat de mug op mijn oor zit, ik voel het niet. Vervolgens geef ik mezelf een enorme klap tegen mijn oor! De mug is dood en als het oorsuizen is afgezwakt, val ik in gerust slaap. :-)

Geplaatst:

😂😂😂

Geplaatst:

Ik was ook de potten niet af, laat ze drogen en als ik ze nodig heb de borstel er overheen

Geplaatst:

Ik ben om hoor.

Kostte niet eens veel moeite.😂

Geplaatst:
  • Auteur
2 uren geleden, HuubvG zei:

Ik ga op mijn gehoor af. Ik ga helemaal onder de dekens liggen, behalve mijn oor, dat steekt er boven uit. Licht uitlaten. Ik hoor de mug op mijn oor afkomen en als het gezoem opeens ophoudt, betekent dat dat de mug op mijn oor zit, ik voel het niet. Vervolgens geef ik mezelf een enorme klap tegen mijn oor! De mug is dood en als het oorsuizen is afgezwakt, val ik in gerust slaap. :-)

🤣 En ik maar denken dat ik de enige was die deze methode toepast. 😂  Als toevoeging: de mug komt op je adem af dus die moet ook onder de dekens uitkomen. 😋

Geplaatst:
3 uren geleden, HuubvG zei:

helpt dat, of zijn ze je te slim

Ja ik heb er wel zo een paar gepakt. Kijk ik lig op mijn zij met mijn hand onder mijn hoofd.alles bedekt, zelfs mijn oor, en alleen onderkant neus en mond boven de dekens.  Als ik in slaap val /schuift/steekt mijn elleboog toch onder de dekens uit daar ben ik vannacht 7 x geprikt. 
Bonnie, als ik een ventilator zet blaas ik ze dus naar Lie?  We slapen onder een schuin dak ik zou niet zo goed weten waar ik zo’n ding..die ik trouwens niet heb, zou kunnen zetten 
Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe ze binnenkomen..ik heb de laatste twee dagen de ramen boven dicht gehouden maar Lie heeft er zojuist weer 6 opgezogen. De zoemende stinkers. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

En waarom geen klamboe? Die neem ik altijd op vakantie mee, anders heb ik negen van de tien keer geen nachtrust. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.