Geplaatst: 12 uren geleden12 u Dat is een goed idee @rorror, dan kan ik het retour annuleren en nu direct de pot weer vullen met de goeie afsluiting erop.Dan kan het plan A alsnog doorgaan en die ring die komt er wel.Top idee, dankjewel! Geen idee wat voor winkel zulks verkoopt, Welkoop misschien?
Geplaatst: 12 uren geleden12 u 18 minuten geleden, HuubvG zei:met die gepelde?Ik zou ze invriezen. Dan kun je ze later nog gebruiken.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u @HuubvG ja dat is wel echt jammer na al dat werk. Zie ik het goed op de foto dat de ring gescheurd is en je hem doorduwt? je zou dan voorlopig tot je een nieuwe hebt alleen het stukje wat normaal aan de binnenkant zit omgekeerd bovenaan kunnen gebruiken en je slot erin duwen, dan zit die ook luchtdicht vast. Anders als de diameter te groot is je slot verdikken met wat tape en dan in de siliconen ring.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u 9 minuten geleden, HuubvG zei:Geen idee wat voor winkel zulks verkoopt, Welkoop misschien?Nouja of niet annuleren, maar tijdelijk een een andere pot doen zonder ontluchter, zoveel mogenlijk vocht erbij zodat er weinig zuurstof is voor verderf.Fermitatie komt toch denk pas na paar dagen opgang, en dan overhemelen, naar de nieuw binnen gekomen potten?Bol voor 22:00 besteld morgen in huis, is dat ook op jouw potten zo?
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Het zijn 2 potten die ik in één koop via Bol besteld heb, vandaag in huis.Daarvan is er 1 onbruikbaar vanwege het stukke siliconenringetje.Ik heb de retournering al geannuleerd nav de reactie van @rorror en de ene pot direct weer gevuld met alle gepelde tenen.Nu kan het proces op gang komen en ondertussen kan ik op zoek naar een vervangend ringetje voor pot 2, maar dat heeft helemaal geen haast.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u op google anders zoeken naar; Fermentatiepot waterslot rubbertjes kopenMoet je wel de binnenmaat van het gaatje weten:https://www.natuurlijkerleven.eu/Afsluitbaar-waterslot-dopjehttps://www.onbuy.com/nl/p/100-stuks-waterslotring-fermentatiedekselring-voor-weckpotten-rietjes-waterslot-bier-159-cm-buitendiameter-en-095-cm-binnendiameter~p83432882/?exta=gshplnl&extac=gshpfa
Geplaatst: 11 uren geleden11 u @redzebra, het is geen probleem om eerst 1 pot vol te hebben, de ongepelde tenen kunnen gepoot worden. Ik ben al blij met deze oplossing.Ik had geld gekregen van een zus voor mijn verjaardag, dus vandaar deze aankoop. Ik wilde het fermenteren direct goed aanpakken, met deugdelijke potten, glazen gewichten, RVS deksel met siliconen afsluitringen en -doppen, en met waterslot.In plaats van zelf pielen met jampotjes die je elke dag even open moet draaien.@rorror , helemaal top! Dat gaat lukken, hartstikke dankjewel.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u @rorror , ik zie geen merk. De opening in de deksel is 12 mm Ø. Ik zoek zelf ook verder, gaat lukken.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u @HuubvG Heb je geen weckpot? Ik zou de hele bups die je over hebt op fermentatievocht zetten zoals je van plan was, maar dan (tijdelijk) in een pot zonder waterslot. Dan wel iedere dag even laten ontluchten. Totdat je nieuwe waterslot er is en dan alles overzetten.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u https://www.kefirshop.nl/a-54655730/onderdelen-en-opties/rubber-plug-voor-waterslot/ deze is 12mm maar zonder afsluitertje.https://plukkers.com/products/rubbertje-voor-brouwemmer-30-liter_199231 ook 12mm zonder afsluitertje.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u En besteld. Overmorgen in huis. Afsluitdop van de stukke ring bewaar ik. @Dahli , dat wil ik juist niet. Gewoon voor het gemak. Maar ik ben op de helft. Ik kan de overige tenen in de koelkast zetten en overmorgen inmaken met de nieuwe ringen.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Hm, nu zie ik ook een soort merk bij de bestelling, BOTC voor Mason, maar ik weet niet wat daarvan een merknaam is. Enfin, het is opgelost!Edit: nog wel even de retournering annuleren zie ik. 11 uren geleden11 u aangepast door HuubvG
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Als ik op Bol kijk naar die BOTC mason jars om te fermenteren , en de foto's daarvan , adverteren ze er mee dat ze er wat extra van die ringetjes erbij zouden zitten.. Waarschijnlijk koopt bol ze van Temu ofzoiets, om ze voor de hoofdprijs te verkopen. En hebben ze de foto 1 op 1 gecopieerd van een Chinese webshop.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Op 8-3-2026 om 12:07, Arja zei:De dader is geïdentificeerd. 7 uren geleden7 u aangepast door Frans -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 21 minuten geleden21 min @driepinter , ik zie daar een set met extra attributen voor de flessen, zonder de glazen flessen.Bij mij zat er niks extra bij, maar ik heb alsnog contact opgenomen met de verkoper (ik dacht dat dat niet kon en dat enkel retourneren mogelijk was), om te vragen of ze een vervangende plug willen opsturen. De 3 besteld pluggen heb ik eerst maar geannuleerd.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.