Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

Ook nog nooit van gehoord, van bloodroot. Daarom loop ik nooit met blote voeten. Kan ook niet, soms ligt er wat scherpe dingen in het gras of de grond. Soms zit er glas en plastic in de aarde. Of laag vliegende wespen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik claim niks. Ik adviseer ook niks. Ik geef alleen mijn eigen ervaring. Ik schreef er over, omdat ik schrok van zoveel reactie op zo’n ieniemie teekje dat je nauwelijks nog kon zien. Als het je stoort haal ik het wel weg. Maar dit is de klaagbank in de babbeltuin. Mag hier ook niks meer? By the way bloodrootzalf is een mix van kruiden. Om precies te zijn bloodroot (sanguinaria canadensis), graviola en chaparral. Mag ik straks ook niet meer over andere kruiden posten?

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Je mag wel over kruiden posten maar hang er geen gezondheidsclaims aan.
Je klacht was prima helder geweest zonder dat gedeelte.

Geplaatst:

Ja dat is ook mijn reactie Loes.

Het is hier de klaagbaak maar deze teksten kunnen door iedereen die op internet wat zoekt worden gevonden. Wat mij betreft graag deze tekst weghalen:

6 uren geleden, Tanja65 zei:

Voor wie dat niet kent: dat is tegen huidkanker

Nog een tip: teken nooit door de plee spoelen maar met een plakband op een papiertje plakken. Datum en locatie ( in welke plaats en waar op het lijf) erbij.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Geen punt om over kruiden te praten en je ervaringen te delen.

Maar bij de volgende stelling:

6 uren geleden, Tanja65 zei:

Bloodroot zoekt selectief cellen op waar iets mis mee is, en haalt hun vermomming weg. Hierdoor herkent je immuun systeem beter dat er iets mis is, waardoor het ter plekke aan het werk gaat

Disclaimer:

• Bloodroot bevat stoffen (zoals sanguinarine) die cellen kunnen beschadigen of doden.

• Dat effect is niet selectief: het kan zowel gezonde als zieke cellen aantasten.

• Ze veroorzaken vaak weefselvernietiging (necrose), dat lijkt alsof er “slechte cellen verdwijnen”, maar in werkelijkheid wordt gewoon alles lokaal kapotgemaakt.

• Dit kan leiden tot:

• ernstige huidschade

• littekens

• gemiste of verergerde diagnoses (bijv. huidkanker die niet goed behandeld wordt)

Ga altijd langs de huisarts als je een vlekje/plekje op je lichaam niet vertrouwd. Ook bij een tekenbeet. Wellicht denk je dat dit niet nodig is, omdat de kans dat je ziek wordt heel klein is.
Maar als je toch ziek wordt en lyme oploopt en nooit bij de huisarts hebt laten vaststellen of langs bent geweest voor een tekenbeet. Wordt verantwoording om de ziektewet in te gaan een heel stuk lastiger. Aangezien je ook geen bewijslast kan leveren hierover. Ziekte van Lyme is alleen tijdens infectie goed te meten, ben je ziek geweest en pas een jaar later een test, kan dat vaak niet meer vastgesteld worden.

Moderator Team Moestuin Forum.

Geplaatst:

Graag voeg ik nog iets toe. Vooral getriggerd door de eerdere opmerking van @Rookie dat het mogelijk interessant kan zijn.

Het gebruik van bloedwortel wordt afgeraden voor mensen met hartklachten omdat dit middel bij overmatig gebruik kan leiden tot hartritme stoornissen. Ook als het gebruikt wordt als zalf.

Geplaatst:

Het was niet mijn bedoeling deze discussie op te starten. Ik weet dat wat hier boven gezegd wordt het officiele medische standpunt is, dat je vindt als je op internet zoekt. Als gebruiker die alle standpunten heeft onderzocht heb ik echter hele andere ervaringen. Op gezonde huid doet bloodroot niets. Op afwijkende huid doet het heel veel. De weefselschade waar terecht voor wordt gewaarschuwd ontstaat door onoordeelkundig gebruik, dat is inderdaad een reëel risico. Nogmaals, ik wilde een ervaring over mijn teek delen, niet de boel hier opschudden met controversiele informatie. Sorry.

Geplaatst:
3 uren geleden, Dahli zei:

Het gebruik van bloedwortel wordt afgeraden voor mensen met hartklachten omdat dit middel bij overmatig gebruik kan leiden tot hartritme stoornissen. Ook als het gebruikt wordt als zalf.

Ook de aanwezigheid van chaparral in de zalf kan risico’s met zich meebrengen, vooral voor mensen met een kwetsbare lever. Ik ben geen blinde gelovige. Ik denk dat iedereen zichzelf goed moet informeren voor hij wat dan ook gebruikt.

En @rorror wat je zegt over langs de huisarts gaan klopt natuurlijk. Helaas maken huisartsen voor tekenbeten - zonder kring - geen tijd meer. Ik heb de afgelopen jaren herhaald tekenbeten opgelopen. Elke keer als ik daarvoor de huisarts belde, kreeg ik te horen dat ik de datum en plek moest noteren, eventueel een foto nemen, en contact opnemen als er een kring zou ontstaan. Dat gebeurde niet. Maar je kunt ook lyme oplopen zónder ooit een kring te krijgen. En lyme en verzekeringen zijn per definitie ellende. Daarvoor is het eventuele huisarts bezoek niet afdoende. Dus geef ik er bij dit beleid de voorkeur aan te doen wat in mijn vermogen ligt om de kans op actieve lyme te beperken. Ik héb de spirocheet al in mijn systeem, al vele jaren geleden vastgesteld. Ik was dit jaar gewoon te laat met de neemolie ter preventie. Helaas pindakaas.

Ps @Petrasmoestuin wel of geen blote voeten zijn niet bepalend voor wel of geen tekenbeet. Ze wandelen gewoon omhoog, tenzij je volledig aangekleed bent met sokken, schoenen, lange broek, lange mouwen en hoed met gaasrand in je nek. En dan nóg. Dat ga ik zowel op de moestuin als op de camping echt niet een heel seizoen doen. Glas of scherpe dingen in je voeten is uiteraard iets anders. Maar de roestige spijker waar ik enkele jaren geleden in stond, ging dwars door de zool van mijn schoen heen. Tja.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
24 minuten geleden, Tanja65 zei:

Ik denk dat iedereen zichzelf goed moet informeren voor hij wat dan ook gebruikt.

Dat ben ik helemaal met je eens 😊! Alleen gebeurt dat soms niet omdat mensen bij kruiden(middelen) er vaak vanuit gaan dat daar weinig schadelijks bij zit. Het ‘baat het niet, dan schaadt het niet’-principe. En dat is lang niet altijd het geval.

Geplaatst:

Absoluut. Zeker met dit middel. Maar ook met veel andere kruidenmiddelen. Overigens geldt dat ook voor zogenaamd onschuldige medcatie als paracetamol etc. Altijd jezelf goed informeren!

Geplaatst:
1 uur geleden, Tanja65 zei:

Ze wandelen gewoon omhoog

Dat klopt, maar ik heb ze wel sneller in de gaten en hebben mijn huid niet direct te pakken, ja ik draag altijd sokken, klompen, lange broek, lange mouwen. Alleen als het heel erg warm is dan heb ik een lange spijkerjurk aan zonder mouwen, maar wel een shirt eronder. Maar ik draag steunkousen, dus dan moeten ze een lange weg en ik voel het minste gekriebel altijd. Ik heb in die 3 jaar dat ik een moestuin heb, 1 keer een teek gevonden op mijn mouw.
Ik heb een Duitse vriendin die in Spanje woont en die smeert zich elke dag in met kokosolie en heeft nooit problemen, ook niet met muggen. Ik vond alleen dat niet zo lekker ruiken als ze naast mij in de auto zat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.