Geplaatst: 5 maart 20251 j Oh dat is erg en -20 is ook erg laag, misschien geeft deze persoon een sprankeltje hoop "Well, it’s that time of year again when I will be traveling to various places to visit relatives and eyeing up apple trees along the way that I’d like to gather scions from. For years now, I have been cutting apple scions at this time of year to use for benchgrafting or topworking four or five months later. I typically didn’t check on them in the refrigerator afterwards often enough to prevent them from either drying out or getting moldy. Given that the trees are frozen when I cut the scions at this time of year, I started simply putting the frozen scions into one of my freezers. Later on, before using them, I’ve been moving them to a refrigerator for a week to thaw out and allow their cells to acclimate to the new temperature. That’s been working just fine for me over the years. I realize that information this flies in the face of countless internet articles and blogs, and will sound like bullsh**t to some, so I’m not planning to look at the comments I receive from this post. That’s just what has worked for me for years now. Your results may vary. I thought since I have learned so much information from Habitat Talk that I would share with the rest of you this bit that I learned."
Geplaatst: 5 maart 20251 j @acpronk Hoop dat ze het overleven.. Helaas gaat er bij het verhuizen wel eens het één en ander mis, en of perongeluk kappot. 😥
Geplaatst: 5 maart 20251 j Ik vind dat artikel van @redzebrawel hoopgevend. Zeker het proberen waard. Niet geschoten en zo...
Geplaatst: 5 maart 20251 j Probleem is dat in de vriezer de temperatuur zeer laag is (-18 doorgaans). Als je daar plantmateriaal inlegt dat van + 5 komt dan heb je kans dat de cellen in dat plantmateriaal beschadigd raken. Ook het vochtgehalte in het plantmateriaal speelt hierbij een rol. In de vrije natuur komt een temperatuurdaling van meer dan 20 graden in een tijdsbestek van laten we zeggen 1 uur zelden voor. Ik zou toch zeker gaan enten en kijken of er wat slaagt.
Geplaatst: 12 maart 202512 Ma Sommige waren morsdood, sowieso alle gezette knoppen. Van sommige was het cambium (deels) bruin geworden, maar er zaten ook wel bij met groen cambium. De nashi kon beduidend minder goed tegen de kou dan de peer. De pruimen heb ik nog niet geënt, dat doe ik binnenkort wel. Ik had alles wel enkele dagen in de koelkast laten ontdooien. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 maart 202514 Ma Al 3 dagen vallen de bladeren niet alleen van de bomen, maar ook van ons dak. Ik kan blijven vegen. Woensdag gedaan, maar zie wat er weer ligt. Dat was gisteren, vandaag nog meer. 14 maart 202514 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 15 maart 202515 Ma De berichten over Vreeken zijn verplaatst: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 15 maart 202515 Ma @Petrasmoestuin wat vervelend al die bladeren die tegelijk vallen. Als je niet heel vochtig zou wonen. Had ik geadviseerd om ze te verzamelen en in de zomer als mulch te gebruiken. Maar dat is bij jullie niet nodig. Vochtig genoeg, ook in de zomer.
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma Waarom staat er geen nuttige informatie op zaden zakjes? Ik zie bijna nooit staan hoe lang de kiemtijd is, hoeveel dagen tot oogst, hoe hoog de ontkiemingsgraad is, dat soort dingen. Dat zou toch wel handig zijn. En waarom ontwerpen ze geen zakjes, die makkelijk hersluitbaar zijn? 17 maart 202517 Ma aangepast door Rookie
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma Rookie, regel gewoon even dat je op je volgende verjaardag deze krijgt: Want alles staat erin, kijk: En je tweede vraag:
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma Wat een mooi boek @Arja. Dat gaat op mijn lijstje. Ja, ik snap wel dat je zelf een oplossing kunt vinden voor die zakjes, maar het blijft gepruts...
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma Zeker een mooi boek @Arja. @Rookie er zijn diverse sites waar je een overzicht kunt vinden. Ik heb er hier ook eentje, gescheiden wat je voor kunt zaaien en direct. Alleen ik denk dat je daar niet op kunt vertrouwen. Zij gaan b.v. uit van hun merken, een ander merk moet je op andere tijden zaaien of het duurt langer of gaat slechter. Ook allemaal afhankelijk van plaats van je tuin, zon, wind, regen, schaduw. Dus kiemtijden en duur naar oogst neem ik niet al te nauw. Ik zie nu ook dat de peulen en sugarsnaps niet hard gaan, 2 jaar heb ik het gehad dat ze prima groeiden. Dat zal door het koude weer komen denk ik. 17 maart 202517 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma Ik kom uiteraard wel aan mijn informatie, natuurlijk zijn er sites en boeken. Maar waarom zetten die leveranciers dat soort nuttige info niet gewoon op die zakjes? 17 maart 202517 Ma aangepast door Rookie
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma @petrasmoestuin: mijn partner gebruikt in de herfstperiode, maar ook nu, regelmatig de bladblazer om het dak/dakgoten even leeg te blazen. We hebben een mega lindeboom op het terras staan en het blad valt hier voornamelijk op het dak boven de keuken. Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma @Petrasmoestuin Superaardig natuurlijk dat je een link met kennis deelt, maar als het linkje verwijst naar een file die je lokaal hebt opgeslagen, kan (gelukkig!) niemand daar bij 😉.
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma 12 uren geleden, Rookie zei: Maar waarom zetten die leveranciers dat soort nuttige info niet gewoon op die zakjes? Omdat dat uiteindelijk allemaal variabelen zijn die afhankelijk zijn van de omstandigheden. 17 maart 202517 Ma aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 19 maart 202519 Ma On 3/17/2025 at 11:44 AM, Rookie said: mooi boek Ik kan het boek wel meenemen naar de mtfd, dan kun je het inzien als je wilt? Edit: @Rookie, ik zie dat iemand anders het boek ook al meebrengt ter inzage, dan laat ik de mijne even thuis.
Geplaatst: 19 maart 202519 Ma @Hopmarjanneke Dan moet mijn man op het dak van het huis klimmen, maar dat doet hij niet meer. 19 maart 202519 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 20 maart 202520 Ma @Petrasmoestuin Afgezien dat je man dat niet meer doet, kunnen andere mensen ook het dak op.
Geplaatst: 20 maart 202520 Ma Op 17-3-2025 om 11:24, Rookie zei: Waarom staat er geen nuttige informatie op zaden zakjes? Ik zie bijna nooit staan hoe lang de kiemtijd is, hoeveel dagen tot oogst, hoe hoog de ontkiemingsgraad is, dat soort dingen. Dat zou toch wel handig zijn. Kijk, dit is tenminste duidelijk:
Geplaatst: 20 maart 202520 Ma @rorror dat is wel zo, maar wij willen een ander niet altijd tot last zijn. Er is wel een buurman, die heeft een baan en kan het uiteraard op zaterdag doen. Het waait er vanzelf af.
Geplaatst: 20 maart 202520 Ma 5 uren geleden, Rookie zei: Kijk, dit is tenminste duidelijk: Ja mijn onderstammetjes had ik ook bij 123zaden gekocht en die hebben idd heel bruikbare info staan op de verpakking
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.