bio-fee Geplaatst: 5 januari 2017 Geplaatst: 5 januari 2017 Paddenstoelengek, dat gaas wat jij gebruikt, is dat insectengaas (horrengaas)?Dat heb ik ook een tijdje gebruikt maar mijn kiemen gingen steeds sneller schimmelen. Ik spoelde het gaas altijd goed uit na gebruik, maar kennelijk bleven er toch sporen achter...Heb jij daar geen problemen mee? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 5 januari 2017 Geplaatst: 5 januari 2017 RobO, ziet er mooi uit, als ik veel zou kiemen zou ik het overwegen, maar eigenlijk kiem ik te weinig en mijn keuken staat al zo vol met allemaal handige dingen Bio-fee Ik gebruik horrengaas en als ik klaar ben met kiemen gaat het gewoon mee de afwasmachine in. Zou ik toch problemen hebben met schimmel dan zou ik alles een keertje uitkoken in de soda, geen schimmel die dat overleeft! gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
bio-fee Geplaatst: 5 januari 2017 Geplaatst: 5 januari 2017 Ja dat uitkoken zou ik dan misschien ook eens moeten doen!Ik spoelde ze altijd gewoon uit onder de (koude) kraan. Er was dan ook geen schimmel of viezigheid zichtbaar hoor, vandaar dat ik het een tijdlang zo gedaan heb. Tot me begon op te vallen dat mijn kiemen toch wel érg vaak schimmelden... en de lol er voor mij af was.Hmm. Misschien toch nog maar eens proberen, met nieuwe gaasjes, én daarna telkens een ronde in de afwasmachine. Goede tip! Quote
Schuli Geplaatst: 5 januari 2017 Auteur Geplaatst: 5 januari 2017 Wat lief Adriaan dat je dat wilt doen ik ben zeer benieuwd naar het resultaat, gestreepte zonnebloempitten ??Eschenfelder wat mooi.Gisteren heb ik 2 potten besteld en een droogoven een kleintje, als het goed is krijg ik ze morgen binnen.Ik zou een foto maken.Voor de rest gaat het kiemen erg goed hier en vind het een leuke hobby en lekker en ook nog eens gezond .Nu wil ik dus mijn eigen fruit,groenten,kruiden drogen, van mijn zoon krijg ik altijd bergen gourgette ik heb gelezen dat je daar heerlijke gezonde chipjes van kan maken Groetjes allemaal Quote
Schuli Geplaatst: 6 januari 2017 Auteur Geplaatst: 6 januari 2017 (aangepast) Heel handig en compact , wat heb ik altijd zitten te klunzen met elastiekjes , vitrage en het opvangen van het water.Dit had ik veel eerder moeten doen De beloofde foto,s de GERMINEOja nog een tip stond erbij HET SPOELWATER NIET WEGGOOIEN er zitten vele mineralen en stoffen in goed om je planten te begieten 7 januari 2017 aangepast door Gast Quote
paddestoelengek Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Inmiddels een week verder en het resultaat is naar mijn mening goed.ik had ze ook wel een dagje of 2 eerder kunnen oogsten maar toen zaten er nog veel vast in hun hulsje.smaak is lekker fris, doet een beetje aan taugé denken.Schuli, met die mooie kiempotten die je hebt is het volgens mij zeker de moeite waard om nog eens een poging te wagen met gewone zonnebloempitten uit bijvoorbeeld de dierenspeciaalzaak (1 heel kilo 2.95 euro) gr Adriaan 1 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
petersmit Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Hallo allemaal, leuk om te lezen dat jullie zo bezig zijn met de kiemgroente/spruitgroente. Ook de probeersels, leuk! Kiemgroente is heel gezond, voornamelijk de broccoli spruitgroente! Op onze site hebben we een link naar een handig filmpje hoe je kiemgroente kweekt, altijd handig: http://www.dutchgardenseeds.com/nl/bio-spruitgroente-knip-en-eet/ Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2019 Geplaatst: 18 november 2019 Dit topic ff omhoog schoppen, en dan de kelder in duiken op zoek naar mijn kiempotten! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 Ik schop mee Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Ik heb dit jaar weer eens meerdere soorten kiemgroente-zaden geteeld in de moestuin. Dus de volwassen planten laten bloeien en later de zaden oogsten. Ondertussen heb ik ze ook mooi geschoond en er wat getest op kiemkracht Slangenradijs (rattenstaartjes) En tuinkers en uienzaad: Voor het schonen gebruik ik meerdere zeven en ook schud ik de zaden (buiten) zodat de meest lichte vliesjes wegwaaien. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
mdubbelm Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 Vandaag ook radijszaad te kiemen gelegd, echt iets voor de herfst/winter! Quote
Erny Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 Haha, ik heb ook net wat mungboontjes in een pot gedaan. Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 november 2023 Geplaatst: 8 november 2023 O jongens wat een heerlijkheid. Ik kreeg gisteren radijs en tuinkers zaad opgestuurd. Nu liggen mijn kiempotten en schaaltjes in de opslag en ga ik ouderwets aan de slag met watten en gaasjes. 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2023 Geplaatst: 15 december 2023 Ik had ook wat Welsh onion zaadjes geoogst om te kiemen, om eens te proberen of dat wat lekkers oplevert. En ja hoor Ze kiemen wel een stuk trager dan tuinkers en alfalfa enzo. Maar ach. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 december 2023 Geplaatst: 15 december 2023 Smaakt lekker uiig? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2023 Geplaatst: 15 december 2023 Ja fris als zachte lente-ui 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 15 december 2023 Geplaatst: 15 december 2023 Zou dat eigenlijk ook met bieslook willen? Nooit aan gedacht, stom. Ik heb elk jaar een massa zaden. Komend jaar maar eens bewaren. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 december 2023 Geplaatst: 21 december 2023 Zeker! Ik heb ook nog wat knoflookbieslookzaad geoogst, die 'zaai' ik binnenkort. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gitta Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Ik heb een kiemschaaltje voor mijn verjaardag gekregen. Deze heb ik zondag in gebruik genomen. Zondag aan het eind van de middag Maandag rond kwart voor 6 in de avond Gisterenavond Zojuist. Het midden duurde langer voor het ontkiemde. De volgende keer dat beter vochtig maken voor een gelijkmatiger ontkiemen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Voor tuinkers gebruik ik graag een plantenspuit voor het 1e echte vochtig maken. Omdat die zaadjes zo'n slijmlaagje vormen is het wat lastig om ze in het begin goed nat te krijgen zonder dat alles samenklontert. Ook kunnen er nog wel wat meer zaadjes op het rooster 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Petrasmoestuin Geplaatst: 23 oktober 2024 Geplaatst: 23 oktober 2024 Wie van jullie heeft er ervaring met zo;n kiemschaaltje voor de tuinkers? Ik heb 2 tuinkersegels, eentje deed het goed voor een stuk of 12 keer en daarna was het over. Een andere tuinkersegel deed het geheel niet. Toen werd bij geadviseerd om er keukenpapier op te leggen, maar ik vind niet dat de steeltjes erg omhoog komen. Ik heb het nu in een soort koude kas gezet en daar gaat het goed, maar ik weet niet of ik steeds dezelfde tuinkers opnieuw in dat vak kan zaaien, dus ik zag ik de kiemzaden in de aanbieding en dit kiemschaaltje wordt genoemd en nu vraag ik mij af of iemand dat heeft. Vallen de kleine zaadjes niet door het rooster b.v.? Er staat dat als ze worteltjes hebben je het niet te vochtig moet maken, dat snap ik, dus dan hoeft het bakje eronder niet meer gevuld worden, maar de plantjes zelf even spuiten 2 x per dag. Een heleboel vragen, maar ik hoop dat iemand mij een nuttig antwoord kan geven, om nu weer iets aan te schaffen wat achteraf blijkt dat het niets is....... Dit is de link bolster.nl/kiemschaaltje/p595 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 oktober 2024 Geplaatst: 23 oktober 2024 Ja hoor, ik heb ervaring met die schaaltjes, dat gaat helemaal goed met tuinkers Nee de zaadjes vallen niet door de gaatjes. Ik houd het water de hele tijd aangevuld. En ververs dat ook. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dahli Geplaatst: 23 oktober 2024 Geplaatst: 23 oktober 2024 @Petrasmoestuin ik heb ook van die schaaltjes van De Bolster (precies dezelfde als Gitta hierboven heeft). Ook goede ervaringen mee. Maar wel zoals Jorieke al zegt: water wel op niveau houden en verversen, anders rot de boel weg. Gaat ook met kleiner zaad dan tuinkers goed, bij mij nog nooit door het roostertje gevallen. En, maar dat is een kwestie van smaak, de schaaltjes zien er begroeid prachtig uit, mooier dan die egels vind ik. Vooral ook leuk dat je de wortels ziet. 1 1 Quote
Gitta Geplaatst: 23 oktober 2024 Geplaatst: 23 oktober 2024 @Petrasmoestuinik heb precies die voor mijn verjaardag gekregen 20 dagen geleden. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Binnenkort ga ik hem een tweede keer gebruiken. Inderdaad het water goed op pijl houden en regelmatig verversen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.