henkg Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 In dit topic kun je jouw ervaringen met seizoen 2016 kwijt.Welke soorten gingen er goed, wat ging er mis, te vroeg of te laat gezaaid? Waarmee ga je door, wat komt niet meer terug, en wat komt erbij in 2017?Nuttig voor jezelf, en heel leerzaam voor anderen (?) Het hoeft niet echt heel uitgebreid. Je grote successen en je grootste mislukkingen vermelden is ook al heel leerzaam.Mijn ontdekking 2016: de blauwe bes (gaf in dit 2e jaar een mooie opbrengst). Waanzinnig lekker. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted November 19, 2016 Author Share Posted November 19, 2016 Twee grote problemen in 2016: slakken, en het kwaad (phytophthora)Wat er in 2017 blijft (=), weggaat (-), twijfel (?)Wat er in 2017 bij gaat komen (+), dat weet ik nu nog niet. = Knoflook (ca 100x). Gewone Spaanse van AH. Veel roest, wel prima oogst.= Peper, Habanero orange (kas). Prima!? Paprika california wonder, rood (kas). Matig dit jaar.- Paprika Nocera rosso. Zaad kiemde niet.= Peper cayenne, rood (kas en VG). Wederom prima.- Peper Peter peper, rood (kas). Matig/redelijk.= Peper, Masquerade (kas en VG). Prima als sierpeper, smaak redelijk (heet, verder smakeloos).= Ui, zaai, Hyskin F1. Groeide perfect, alles opgegeten door slakken.- Aubergine, Lidl (kas). Matig.= Peultjes Vroege Hendriks. Redelijk, vorig jaar prima.= Selderij, knol, Monarch. Slecht. Zelfde zaad gaf vorig jaar prachtige planten en knollen. Volgend jaar beter.= Sugar snaps. Redelijk, vorig jaar beter.? Red kidney beans. Redelijk goed.= Aardbeien Ostara, Lambada, Frau Mieze Schindler). Enorm veel last van slakken, volgend jaar ga ik bakken gebruiken.= Prei zomer. Redelijk goed, wel vrij dun. Waarschijnlijk niet voldoende bemest.= Prei Herfst blauwgroene. Moet nog geoogst, gaat goed, wel wat roest.= Prei Winter Winterreuzen 2. Moet nog geoogst, gaat goed, wel wat roest.= Aardappel "bijzonder", Roseval. Wederom prima. Geoogst vóór het kwaad.= Aardappel "gewoon". Die teel ik niet zelf, rapen van het land is veel makkelijker.- Sjalot (plant-sjalot). Consumentenkwaliteit (supermarkt), groeide helemaal niet. Behandeld?= Tomaten (Balkonstar, Roma, Rose de Berne). Alle tomaten kregen de plaag. Geen oogst. In 2017 opnieuw proberen.- Lampionbes (wedstrijd). Leuk, goede opbrengst, ik vond ze niet bijzonder smaken.= Meloen Charenthais (kas). Vrij klein, wel heel erg lekker.= Komkommer Marketmore. Gewoon goed.= Mais Tasty sweet F1. Prima.= Pompoen Butternut. Prima.= Wortel Winter Flakkeese 3. Bijna alles opgegeten door slakken.= Courgette groen, Defender F1. Gewoon goed.= Boontjes stam Argus, Cropper teepee, Scala. Niks mis met de anderen, maar alleen met de Argus ga ik door. - Boontjes stok Terli. Redelijk, maar niet heel erg lekker.? Knolvenkel Fino. Heel erg laat gezaaid. Te laat, staat nog.= Tuinkruiden (snijselder, oregano, munt, tijm, rozemarijn, knoflookbieslook, laurier). Blijven allemaal. Meerjarigen:- Framboos zomer Tulameen. Weinig opbrengst, Onhandelbaar lange ranken, plukmoment luistert veel te nauw.= Framboos herfst, diverse, onbekend. Makkelijk, lekker, blijven beheersbaar laag.= Braam Triple crown. Lekker, zeer aromatisch. "Gewone" braam voor jam en zo pluk ik (kilo's!) bij een buurman, wel zo makkelijk.= Blauwe bes (Blue jay, Blue crop). Waanzinnig lekker, zoet met een zuurtje, knapperige smaakbommetjes, niet soppig/melig als uit de winkel.= Rode bes (jhr van Tets). Smaak prima, redelijke opbrengst.= Kruisbes Hinnomaki red. Smaak prima, redelijke opbrengst.= Rabarber. Prima, blijft dus.= Wijndruiven (2e jaars Rondo, Pinotin, Cabernet cortis). In 2016 eerste kleine oogst. = Pruimen (2e jaars Victoria, mirabel). In 2016 nog geen oogst.= Appel (2e jaars Elstar). In 2016 al prima oogst= Stoofpeer (2e jaars Gieser wildeman). In 2016 nog geen oogst. Nieuw 2017:+ Muismeloentjes: eens gaan proberen.+ Méér blauwe bessen!+ Sjalot (plant-sjalot). In 2107 wel de "poot" kwaliteit.+ De wedstrijdgroente 2017+ Overige nieuwe soorten: nader te bepalen. Meer details (soortnaam, leverancier, zaaimoment 2016) vind je hier: http://henkg.myds.me/weercmx/2016_teeltlijst.xlsx Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Oh, leuk topic Henk! Ik ga een poging wagen: Aardappels - meer van alles en vooral meer Opperdoezers, we kregen bijna ruzie over wie de allerlaatste mocht. Ben ook stikbenieuwd wat mijn zelfgeoogste zaad gaat doen, dat worden mijn babietjes waar ik super voor ga zorgen. Aardbeien: de Ostara viel wat tegen, Korona deed het goed, misschien volgend jaar nog een ander ras erbijAardbeispinazie: succes. Makkelijk en lekker. Ook leuk om er wat in bloei te laten gaan. Vruchtjes smaken naar niks, maar het ziet er wel grappig uit. Ik had er zelfs eentje als sier-hangplantje aan de buitenmuur.Ananaskers: heel matige oogst, ga ik volgend jaar regelmatig snoeien en op zo arm mogelijke grond zetten in de volle zon. Hopelijk dan wat meer opbrengst.Andijvie: succes. Makkelijk en veel opbrengstAubergine (Vera): Mja. Ik weet het nog niet. Mooie plant, deed zijn best, toch wel wat van kunnen oogsten, maar ik heb niet zoveel met aubergine. Bietjes: geen succes. Volgend jaar meer zaaien, meer aandacht. De paar die ik heb kunnen oogsten waren erg lekker. Boerenkool: heel veel last van koolvlieg en koolmot en koolvlinder en weet ik wat allemaal. Er staan er nu nog een paar laat gezaaid wel fris en gezond, ben benieuwd hoe ze smaken, Bonen: Pastoral een doorslaand succes, Neckarkönigin tegenvallend. In 2017 weer Pastoral (met dank aan Saar) en wat andere rassen. Boomspinazie: volgend jaar weer, staat superleuk door de sla en leuk in de tuin.Broccoli: finaal mislukt. Wat niet opgevreten werd is doorgeschoten. Volgend jaar nieuwe poging. Courgette: Volgend jaar meer! Flink wat kunnen oogsten van twee planten, maar volgend jaar staan er 6 planten in de planning. Zo, dat was mijn ABC, de rest volgt binnenkort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Heb een wat apart moestuinseizoen gehad met heel weinig tijd voor de moestuin. Daardoor is ook het een en ander niet zo gelopen als ik had gewild. Niet zo geslaagd in 2016 waren de:- Tomaten (phytophtora, alles moeten ruimen)- Aardbeien (pollen zijn nauwelijks gegroeid en hebben geen enkele aardbei gegeven, heb ze ook te vroeg geplant)- Chayote, te vroeg geplant, probeer ik in de toekomst weer- Kolen (bloemkool, boerenkool, spruiten, savooiekool, broccoli schoten bijna allemaal door en de planten die nu nog staan beginnen nu pas kroppen te krijgen)- Knofloof en Prei (mineervlieg heeft de oogst bijna helemaal vernietigd)- Tulpen (ik had zo'n 1000 bollen geplant, voor de woelmuizen blijkbaar)- Rapen (schieten snel door)- Artisjok (te vroeg geplant)- Meloenpeer (te vroeg geplant)- Peterselie Wel geslaagd in 2016:- Pastinaken- Snijbiet- Ananaskers- Bietjes- Koolrabi (3e keer)- Wortels- Sla- Tomatillo- Paprika- Aardpeer- Peulen en Sugar Snap- Tuinbonen- Pompoen De geslaagde groentes blijven sowieso in de tuin en de mislukte groentes probeer ik volgend jaar opnieuw. Snijbiet heeft mij positief verrast, daar kun je heel veel van eten. Echt lekker vind ik het dan weer niet, hopelijk vind ik nog wat lekkere recepten hiervoor. Tomatillo groeit ook heel makkelijk, maar ook hiervan is de smaak wel even wennen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Flup, ik twijfel nog over de tomatillo, kan je uitleggen wat 'even wennen' hier betekent? Ik doe even mijn D t/ m L. Dagschone: mooi enthousiast bloeiend plantje en hij schijnt mais te ondersteunen, dus volgend jaar komt hij langs de veldjes met mais. Dille: de laat gezaaide deed het heel goed, vaak wat van geoogst voor als we zalm of andere vis aten, en hij bloeit nu nog. Volgend jaar mag hij zowel in de volkstuin als in de bloementuin.Doperwten: veel te weinig van gezet, volgend jaar meer want wat zijn verse erwtjes lekker!Eeuwig moes; herhaaldelijk gezaaid, niks geworden. Ik heb nog wat zaad, ik weet nog niet of ik het nog een keer ga proberen.Eikenbladsla: volgend jaar weer. Wel erg aantrekkelijk voor slakken, maar het groeit makkelijk en snel en vooral heel jong is het erg lekker. Knoflook: te weinig van gezet, deed het lang niet slecht en het is toch superstoer om zo'n eigengekweekte vlecht in je keuken te hebben hangen. De eerste 20 teentjes zitten inmiddels in de grond, als het weer een beetje opknapt gaat er binnenkort nog veel meer in. Komkommer: geen succes dit jaar. Volgend jaar mogen ze in de kas: Chinese slangen en een tweede ras dat ik nog lekker ga uitzoeken bij Vreeken ofzo. Kruisbestomaat: Deed het geweldig, maar komt volgend jaar niet terug. Ik wil grotere tomaten, en minder dominantie. Lathyrus: deed het na 100 keer zaaien uiteindelijk heel goed, mooie roze bloemenzee, maar komt volgend jaar niet terug. Ik heb er geen insect op zien vliegen en ik vond het veel werk om ze netjes langs de schutting te leiden. En precies waar ze de bonen tegen kwamen kreeg ik luizen. Beetje zinloze plant vond ik het. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted November 22, 2016 Share Posted November 22, 2016 Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen, maar bij tomatillo mis ik de frisse smaak van de tomaten. Het smaakt niet naar tomaat, maar tomaat heeft een frisse smaak en dat mis ik wat bij tomatillo. Je kunt tomatillo ook prima in gerechten verwerken of er (pasta)saus van maken, dat heb ik nog niet geprobeerd. Heb wel veel ingevroren, dus dat komt nog. Te rijp moet je ze in ieder geval niet rauw eten, dan worden ze melig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Wat er in ieder geval niet terug komt in 2017 zijn de stokrozen om mijn tuin heen..ik weet niet of het daardoor kwam maar ik had veel last van roest. Het jaar daarvoor alleen op de stokrozen, dit jaar op de uien, knofloken, slauitjes, tuinbonen. prei, oerprei en doperwtjes.Ik wil voorkomen dat het zich uitspreid dus plant niet de knofloken terug ( ik heb nog een enorme berg olifanten waar ik niks mee kan dus) en heb ook geen zaad verzameld van de tuinboon en zo. Ook ga ik iets minder aardappelen zetten.Pastinaken op de Keyhole was en is een succes.Bieten deden het heel goed, maar die houden van vocht.puntarella ga ik opnieuw proberen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizkaha Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 2016 was een raar seizoen. Mijn tuin ligt dicht bij de rivier en op ongeveer het laagste punt van 't complex. Met al die regen in juni stond ie dan ook onder water. Ik dacht toen dat m'n seizoen wel voorbij was.Maar daarna werd 't eigenlijk best wel prima tuinweer.Er is veel mislukt door de nattigheid en ik heb van veel planten ook echt een mindere oogst gehad dan zou moeten. Maar de planten die juni wel goed doorstaan hebben, gaven een mega-opbrengst (mn de courgettes, pompoenen, tomaten, pepers). Ik krijg er volgende maand een nieuwe tuin bij. Dan ga ik van 100 naar 300 M3 en die tuin ligt ook nog eens hoog & droog. Dus volgend jaar ga ik alles anders doen Paar dingen:- Zuring. Werd opgevroten door de zuringhaantjes. Komt niet meer terug. Ik heb thuis ook een rijtje staan en dat is zat.- HH weegbree. Weg ermee. Thuis staat ook wel ergens een plantje en dat is zat.- Rettich. Op de verpakking stond oogsten in oktober. Nou, toen waren ze oneetbaar want taai, vezelig en vies. Ze komen zeker terug maar ga ze veel eerder oogsten (augustus ofzo denk ik)- Pastinaak. Veel opbrengst maar ze zijn knolselderijvormig. Volgend jaar moet ik de bodem een beetje voorbewerken denk ik. - Basilicum. Stond in de kas onder/tussen de tomaten. Space-management Die houden we erin- Muismeloen. Na moeizame start gingie als een tierelier. Ook die houden we erin Quote Zelluf doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 2016 slecht seizoen:Te weinig tijd (verbouwing).Heel veel regen in voorjaar SlakkenRupsen bijna geen koolwitjes gezien tot augustus tot dat de kolen hier stonden en toen massa's koolwitjes.botrytis vermoed ik in te tomaten . Dus weinig kunnen oogsten wel 2 belangrijke lessen uit 2016.- Tomaten vroeg zaaien kunnen wel iets vroegere oogst geven , maar kunnen hierdoor kleinere planten blijven en in het totaal minder tomaten geven (taxi)- voor zaaien omdat het hoogtijd is en plek waar ze moeten komen nog niet klaar is (nog werk aan ) blijf je bezig (telkens iets grotere pot omdat ze door de pot gegroeid zijn ) Wieden belangrijker dan zaaien . Voor 2017 Minder tomatenplanten en veel minder soorten ,test met tomaten .- Planten in 12 liter potten .- geënt in 12 liter potten- geënt in volle grond.Dus verschillende planten per soort 2016 telkens 1 plant per soort. Minder kropsla en veel meer knipgroenten voor slamengeling . Veel variatie groenten in kleinere hoeveelheden . Wieden/schoffelen dieven op eerste plaats dan pas zaaien/planten . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 2016 was ons test-jaar.2017 gaan we er echt vol tegenaan. Wat zeker terug komt+ Frisby sla Fristina Heerlijk en makkelijk. Kan ook wat vorst aan. Schiet niet te snel door.Ik ga wel de plantjes iets hoger zetten of met een kraagje ofzo, want dat zand tussen al die froemeltjes vandaan peuteren was een tijdrovend werkje+ Sla romaine (Parris Island Cos). Minder lekker dan de frisbee maar nogsteeds prima. En heel heel snel schoon (iets hoger afsnijden zorgt voor nauwelijks hoeven wassen) Als de sla wat ouder wordt, prima om "andijvie"-stamppot mee te maken. + Tomaat blush. Wat een zalig tomaatje is dat. Goede opbrengst en gezonde plant+ Tomaat black & red boar: goede opbrengst. Wel veel monstertjes in eerste tros (van die dubbele bloemen)+ Struiktomaat Red Robin: lekker, en prima in de buitenteelt (in pot)+ Paarse spekboon Blauhilde: erg lekker en groeit prima. Geen draad. + Pronkboon snow and fire storm: grote opbrengst, en jong geplukt erg lekker. Wat je niet op kunt: laten hangen voor droogbonen. Geeft prachtige mix. + Worteltjes Fly away: prima worteltjes. Hele zomer van genoten. Alleen de allerlaatsten hadden wat aantasting. + Pompoen Stripetti: Spaghetti pompoen. Heeft idioot gepresteerd. Volgend jaar ipv 4, 2 planten zetten. De 'spaghetti' vind ik trouwens niet lekker als pasta vervanger. Wel als vermicelli in de soep of als 'binder' van allerlei sauzen + Courgette Dunja F1. Sjonge! 9 planten was echt wat veel voor 2 personen. Positieve: de buurt, collega's, vrienden en familie herhaaldelijk kunnen voorzien. En zelf de vriezer vol. Lekker hoor. Beste recept was voor de hartige courgette-wafeltjes met een uitje, bloem, eitje, kaas en spekjes door elkaar gemixt en dan bakken. + Spitskool Cape horn. Wat een lekker kooltje. Groeit prima. Laatste teelt in okt in kas, maakte een nog zachter kooltje (wel wat kleiner, maar stond ook niet op een laag oude paardenmest, met compost in een kuiltje bemeste tuinaarde)+ Paarse bloemkool Purple cape: Ging super goed. En maakt ook nu nog kooltjes. Note to self: oogst op tijd. (Had een hele grote aan de plant, maar wist niet dat ze konden gaan schimmelen en verrotten, dat deed deze. Misschien omdat de geiten eraan gezeten hadden, misschien omdat er een nacht vorst geweest was, of misschien omdat bloemkolen gewoon op tijd geoogst moeten worden. Wie zal het zeggen?)+ Herfst bloemkool Amandine F1: Was echt lekker. En werd heel groot. Uiteraard wel met gaas afgedekt in het begin (zoals alle kolen, behalve die in de kas)+ Red russian kale: Nu volop aan het oogsten. Smaakt naar boerenkool Iets zachter. Schijnt ook te juicen te zijn, maar dat zie ik nog niet zo zitten.+ Mexican sour gherkin. Geestig vruchtje. Goed om te weten: niet eten nadat ze zijn afgevallen. Dan rotten de vruchten snel van binnen. Dat zie je niet aan de buitenkant, dus je mikt ze zo naar binnen. Om vervolgens kokhalzend van je fout te bekomen. + Bionica aardappel. Lekker en goede opbrengst. Heb ze in potten (Action wasmanden) en in de volle grond geteeld. Opbrengst gelijkwaardig. Alleen in de potten kleinnere piepers. Maar zoveel makkelijker te rooien! Geen Phyt+ Sarpo mira aardappel. Lekker lang bewaarbaar, en smaakt niet verkeerd (ook niet bijzonder). Natuurlijk geen Phyt gehad ook hier. Waar twijfels over zijn:-/+ Winterbloemkool Dalton F1. Moet nog gaan komen, maar schijnbaar pas in voorjaar. Dus die wachten we nog even af-/+ Sjalotjes red sun. Prima opbrengst, en lekker, maar zo pietepeuterig klein! In het dagelijks gebruik is een uitje van een kleine 2 cm gewoon niet zo praktisch. Ga denk ik dit jaar die grotere langwerpige sjalotten proberen. -/+ Bietje Cylindra: Had een mooie grote langwerpige kroot verwacht. Maar ze wilden niet echt. Ik ga ze nog proberen, want heb sowieso nog zaad. Maar was er niet bijster van onder de indruk-/+ Wit bietje Albina Vereduna: Was lekker en werd groter dan de Cylindra, en een voordeel is natuurlijk dat je keuken niet rood ziet na zo'n bietje. Maar tegen een gewoon rood krootje kon hij toch niet op. -/+ Snijboon Wonder van Venetie (lange gele boon). Aardig maar jong erg melig. En als je iets te laat bent, worden de boontjes binnenin wat hard. Voordeel is wel dat je ze tot heel laat kan plukken. -/+ Tomaat Gardeners Delight. Ja ik weet: een grote favoriet bij iedereen. Maar bij mij wilde hij niet. Melig en slecht vruchtzettend. Ik wijt het aan mijn plastic kasje, waar door verwering veel zonlicht wordt weggefilterd, maar ook buiten wilde hij niet.-/+ Tomaat Oranje v Goeijenbier. Ook een topper volgens bijv Diana. Maar bij mij binnen noch buiten erg smaakvol. Ik geef ze volgend jaar in mijn mooie nieuwe kas (die dan staat - hoop ik) nog 1x een kans. Niet meer:- Tuinboon Aqua Dulce in het najaar zetten. Ze worden uit de grond gevroten waar je bij staat. (Nou ja, net niet helemaal, want niet gezien wat het was) Heb het 2x geprobeerd. 2e keer onder gaas. Maar het mocht niet baten!- Pompoen baby orange / little october: Weinig vruchtvlees en veel zaden. Weinig vruchten ook.- Koolrabi blauwe delikatess: Lukten me niet goed. Een aantal spleten, een aantal werd niet mooi bol. En als je ze net te lang laat zitten, heb je een snuit vol vezels. Misschien zijn wij gewoon geen enorme koolrabi-mensen. Ik heb nog wat zaadjes, dus misschien mik ik er toch nog een paar tussendoor ergens. Maar zal niet snel bijkopen.- Aardbei Ruby Ann. Opgekweekt uit zaad. Impulsaankoop. Stom. 5 euro voor 10 zaadjes. Omdat ze zo mooi rood zouden bloeien. Helaas bloeien ze donker roze (ook leuk, maar niet gewenst) en smaken ze echt niet lekker. En kwamen er maar 5 op... Leergeld is hier wel betaald Weet ook al wat ik in 2017 ga doen. Maar vind deze post zo wel lang genoeg... Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Mooi relaas. Maar je zegt: ...sjalotjes red sun. Prima opbrengst, en lekker, maar zo pietepeuterig klein! In het dagelijks gebruik is een uitje van een kleine 2 cm gewoon niet zo praktisch. Ga denk ik dit jaar die grotere langwerpige sjalotten proberen.... Nou is mijn ervaring met de Red Sun juist heel goed, ik poot deze speciaal omdat ik ook niet van die kleine friemeluitjes hou (die gooi ik nu met schil en al bij het vlees oid).Maar... de grond heeft wel compost /voeding nodig blijkt. En je moet ze ver genoeg uit elkaar zetten zodat er genoeg ruimte voor de ontwikkeling is. En slakkenvraat is ook niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de uitjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Het ligt dus niet aan het uitje, maar aan ondergetekende. Goedzo, want de smaak bevalt wel echt heel goed. Zal wat meer compost / mest door het uienveldje gaan spatelen (als de vorst weer een beetje wegtrekt)En zorgen voor wat meer ruimte. (Van slakken gelukkig geen last - ik zoek een "afklop" smily)Volgend jaar deze tijd volgt dan ongetwijfeld een enorm positief relaas! (De tip mbt friemel-uitjes met schil en al bij het vlees gooien was nieuw voor me. Kan ik ook wat mee. ) Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Ja Charly, gewoon het losse vel eraf en dan lekker bij je vlees of stoofschotel, of whatever voor een saus, in gooien. Geeft ook een lekkere smaak af.Sjalotje wordt dan heerlijk zacht van binnen en kun je lekker leegzuigen. Hetzelfde met de knoflook. Ook erg handig voor al die kleine teentjes. Het mee laten trekken van de uienschillen schijnt ook erg gezond te zijn. Spatel geen verse mest door je voorbestemde uienveldje... dat trekt straks alleen maar de uienvlieg aan en dat wil je niet. Mooie rijpe compost of oude mest kan wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 ? Red kidney beans. Redelijk goed. Henk, nu ben ik er nog niet achter of die kidney bonen die ik van jou heb, ( er staat kidneybonen A.H. op het zakje) dwerg of stokbonen zijn, kan je dat nog even laten weten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 24, 2018 Author Share Posted May 24, 2018 Struik. En ik denk dat alle kidneys struikbonen zijn. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts