Ga naar inhoud

Hoi, ik ben Jan, forumnaam roeier.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een tikje laat met voorstellen, ik geloof dat ik sinds 2 december al een keer of 7, 8 iets heb geroepen in dit forum.

Ik heb een volkstuintje, en ben pas dit jaar begonnen. Het tuintje bevindt zich ergens in de Friese weilanden, vaak gebruik ik de roeiboot om er te komen, vandaar dat ik als forumnaam roeier heb aangenomen - 'Jan' was al vergeven als forumnaam.

Ik ben dus niet ervaren als tuinier, eerder een beginner, al vind ik dat ik wel snel leer. Ik heb 15 jaar in Schotland gewoond waar je niet zomaar even een stukje grond kan huren. Wel geprobeerd, in Inverness bijvoorbeeld, maar je kunt niet eens op een wachtlijst komen; alles wat ooit volkstuintje was is daar nu volgebouwd.

Ik zat op de Britse eilanden vaak in de kroeg, bier te drinken en voetbal te kijken. Dat is er wel. Dat is er dan in Nederland dan weer niet, of nauwelijks, maar er is hier wel ruimte voor tuinieren, dus daar mezelf maar opgestort. We zijn in Nederland bevoorrecht zijn met de beschikbaarheid van volkstuinen, dat is echt niet overal zo - en waarschijnlijk ben ik Friesland dan ook nog bevoorrecht t.o.v. dichter bevolkte gebieden in Nederland.

Tot nog toe bevalt het mij uitstekend om een tuintje te hebben. Ik houd van buiten werken en ik ben wel iemand die visueel is ingesteld en er van houd om iets te maken - ik probeer mij er een voorstelling van te maken hoe mijn tuintje er gaat uitzien. Ik zal ook soms een ras of gewas kiezen puur op uiterlijk. Ik heb geen kas, tot nog toe is alles buiten gebeurd, maar op zijn minst een koude bak of zo staat wel op het verlanglijste. Ik ben er wel achter dat het makkelijk is om te veel van iets te krijgen, dat is een extra reden om komend seizoen meer met bloemen te doen, gewoon om het mooie. Om zoveel mogelijk van de eigen tuin te eten en minder van de super te halen is wel een streven van me, maar de opbrengst zal meestal alleen interessant zijn om de gebruikte methodes te toetsen, een hoge opbrengst zal niet een doel op zich voor me zijn.

Misschien dat het houden van bijen ook iets voor mij is - de weilanden waar ik op uit kijk zijn van Natuurmonumenten, daar zou voor bijen meer te vinden moeten zijn dan op de percelen van een reguliere boer.

Voordat ik mij registreerde op dit forum kwam ik het al vaak tegen als ik iets meer wilde weten over iets in de tuin. Het is nu december en op de tuin is niet zoveel te doen, er is meer tijd om dit forum te lezen en wat bij te dragen. Je hebt kans dat als het groeiseizoen weer begint ik druk ben buiten en nauwelijks nog stukjes op dit forum ga typ!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...