Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rootbooster


Freya

Aanbevolen berichten

1 x 50L organische potgrond (4week voorbemest)

1x 250ml Rootbooster

1x 250ml Organic grow(Organische groei voeding)

1x 250ml Organic bloom(Organische bloei voeding)

 

voor de zekerheid dit forum is voor:

 

volkstuintjes-2592245626091491946305.jpg

 

en de bovengenoemde set van voeding is voor

 

wiet-buiten60971491946319.jpg

 

het gebruik van rootbooster kan ik me voor je jonge zaailingen en stekjes voorstellen

maar om later de grow en de bloom voeding te gaan gebruiken op de volkstuin gaat een dure bedoeling worden denk ik. Een vloeibare bemesting in de volle grond geeft een hoop verspilling.

 

Marco kan jij ons eens voorrekenen wat bij benadering de kosten zullen zijn als je op deze manier een volkstuintje op deze manier gaat bemesten.

 

Als ik het te somber inzie of het helemaal bij het verkeerde eind heb....ik lees een ieders berichten graag

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi initiatief maar ik had eerder ook geopteerd voor meer pakketten rootbooster te geven en de rest niet erbij te steken (of eens in een ander jaar om te vergelijken). De verzendingskosten zijn dan waarschijnlijk ook veel lager.

Met één product tegelijk kun je ook beter het verschil testen, de testplanten met rootbooster en deze zonder krijgen voor de rest dan dezelfde omstandigheden bij deze testpersonen. Aangezien iedere testpersoon ander materiaal/potgrond/omstandigheden heeft, kun je afleiden of het product al dan niet goed werkt. Indien de grote meerderheid betere resultaten heeft met rootbooster, heb je een zeer goed product wat voor iedereen interessant is in gelijk welke omstandigheden.

Wanneer jullie al die producten aanleveren, weet je niet of het nu ligt aan de rootbooster of aan een ander product waardoor de planten het beter doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag allemaal,

 

Vanuit Cellmax hebben we besloten om er gewoon 10 mooie pakketten van te maken. bestaande uit aarde + Rootbooster en groei en bloei voeding.

zo kan je makkelijk in een paar potten met aarde en Rootbooster beginnen en heb je direct de mogelijkheid om groei en bloei voeding te gebruiken.

 

@paddestoelengek groei + bloei voeding wordt inderdaad ook voor dat soort planten gebruikt, maar waarom zou het niet geschikt zijn voor andere planten op potten of in volle grond? Vorig jaar hebben we in een Belgische permacultuur tuin ook een soort gelijke test uitgevoerd, waar mensen erg enthousiast waren over de extra hoeveelheid aardbeien en tomaten die ze konden oogsten dat jaar door de Organic pro aarde te gebruiken in combi met bloei voeding. Ik snap natuurlijk dat je veel meer liters voeding nodig bent in de volle grond moestuin/volkstuin. Hiervoor zou je beter een voedingskorrel/compost voor gebruiken. Maar de groei en bloei voeding zou je alsnog best om de week of twee wekelijks bij kunnen voeden om meer resultaat(lees: betere groei, opbrengst en weerstand tegen ziekten) te halen uit je moestuin/volkstuin. indien je hier meer over wil weten heb ik nog wel wat praktijk voorbeelden;) Nogmaals Cellmax is van uit de tuinbouw ontstaan en maakt technisch hoogstaande producten met als doel een zo gezond mogelijke plant op te kweken waar je het maximale uit kan halen.

 

@pipi Zo als ik hier boven beschreven heb, is het meer een dienst van Cellmax dat je er potgrond bij krijgt. (lijkt me zelf een leuke aanbieding) het gaat nu puur om de Rootbooster test. Als je dat in volle grond wil doen is dat prima en ben ik erg benieuwd naar de resultaten. De term organisch hebben we zo gemaakt omdat het een zeer geschikte potgrond is voor de biologische/organische wijze van planten kweken. Deze potgrond bevat maar liefst 93% organisch stofgehalte. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Pokon BIOLOGISCHE potgrond mix voor de moestuin bevat deze maar 17% organisch stof gehalte. Deze potgrond is RHP gecertificeerd.

 

@simonvb Ook hiervoor geld, dit is gewoon een extratje van Cellmax. en mocht je het leuk vinden dan kan je dit testen op andere planten. Ik heb zelf door de bloei voeding erg lekker zoete tomaten geproefd vanuit onze testlab.

 

Verder geld natuurlijk bij een Test dat er enorm veel verschillende variabelen aanwezig zijn. wat zelfs in een laboratorium nog lastig is om te testen. aangezien je rekening moet houden met zelfde weer omstandigheden. aantal uren licht hoeveelheid water etc. Zo kan ik nog wel even door gaan. Waar het nu om gaat is een globale test met Rootbooster op verschillende omstandigheden. en als er opmerkingen

 

Ik hoop dat ik zo iedereen een beetje beantwoord heb. Verder zal ik vandaag of morgen de test plaatsen in Grond+Bemesting.

 

Mocht je verder nog vragen hebben mag je ze ook PB'en of hier onder plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij toch vergist. Ik dacht dat het over die langwerpige smalle potjes ging. Mijn planten maken meestal van zichzelf veel wortels, dus ik zie niet in waarom ik met allemaal middeltjes moet gaan werken. Uiteindelijk is dit ook niet duurzaam, want je kunt zo niet alles gaan telen en de producten worden niet duurzaam gewonnen.

 

Ik kan mij wel voorstellen dat je sneller grotere gewassen krijgt wanneer je het consequent in de juiste dosissen aanbiedt. Dat gezegd dan moet er geen andere beperkende factor zijn, zoals licht, beschikbaarheid over water...

 

Als je een test opzet, dan moet je ook allemaal dezelfde planten gaan telen en natuurlijk met control groepen werken. Verder moet er dan gelet worden op tress die hier en daar toch zal ontstaan (kou, droogte....). Ik denk niet dat ik geïnteresseerd ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

What's next? Eb en vloed, kratjes pito / steenwol matten, A&B en nog wat flesjes mineralen pk meststoffen?

 

Zaden hebben van zichzelf al wortelhormoon dus de meerwaarde van wortelstimulator bij zaailingen zie ik niet. Bij het maken van / opstarten van stekken en telen op inerte substraten is de meerwaarde van toevoegen van wortelstimulator er wel. Maar goed hier werkt niemand met zo een soort substraat.....

 

Wij gwbruiken zelf geen wortelstimulator maar voegen, bij de planten op pot of / kuip, voor een gezonde wortelkluit een klein beetje mycorrhiza sporen toe. Hebben daardoor hele mooie en goede doorwortelde kluiten maar echt verschil in groei en opbrengst tussen met myco en zonder myco behandelde planten hebben wij niet opgemerkt.

 

Wel leuk dat er een initiatief is om moestuinders kennis te laten maken met de verschillende middelen die in deze sector nog onbekend zijn. Zijn benieuwd naar de bevindingen van de testers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info, de rootbooster is enkel voor de eerste (4?) weken en daarna gebruik je natuurlijk groei & bloei, je wil immers blijven bemesten want bij mij zijn ze na 4 weken nog echt niet uit het opkweekpotje maar pas later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze een tussenstand, bij zowel de pepers als tomaten zijn in de achterste twee rijen van de krat rootbooster gegeven en de voorste twee rijen gewoon water. Er staan verschillende soorten in, de soorten staan zowel achter als voor.

Binnenkort zal ik foto;s posten van dezelfde soorten naast elkaar (met en zonder rootbooster) om het verschil beter te kunnen zien.

Vooralsnog is er nog niet echt een gigantisch verschil.

 

IMAG142814151492148124.jpgIMAG142744881492148126.jpgIMAG142930021492148121.jpgIMAG143061241492148118.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo aan de maat van planten en potten te zien ( ik zou ze nu wel gaan verpotten ) vind ik dat eigenlijk geen eerlijk vergelijk. Met een week of 2 zullen de planten die alleen maar water krijgen dat ook wel laten zien. Normaal ga je op een gegeven moment toch ook gewoon mesten / verpotten ?

 

Dus de vergelijkende serie gewoon mesten, de andere met rootbooster. Lijkt mij hoor.

Of beiden eerst verpotten ( verse grond levert weer voeding op )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik in de war. Rootbooster is toch gericht op een groter wortelgestel van jonge planten en bevat toch geen voeding?

 

Voor een 'eerlijk' vergelijk zou je dus evenveel voeding moeten geven, lijkt mij, en dan zou de conclusie kunnen zijn dat planten met rootbooster door hun grotere aantal wortels meer voeding uit de grond kunnen halen en dus groter worden.

 

Maar wel eens met wat Bit zegt over nu verpotten of extra voeding geven. De niet-rootboosterplantjes bezorg je eigenlijk nu al een achterstand doordat je ze niet eerder in grotere potten met verse grond hebt gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja. Daar heb je misschien wel een goed punt. Weet ik eigenlijk niet of je Rootbooster tot een voeding zou moeten rekenen. Een stimulator van wortelgroei. Is dat voeding ? Je voegt iets toe om iets een stimulans te geven. Is dat voeding ? Je haalt iets uit elkaar. Eerst voeg je het element toe wat speciaal de wortels stimuleert, daarna een toevoeging om de groene groei te bevorderen. Daarna het deel wat de bloei bevordert. Sja. Eigenlijk voedt je de plant, maar dan in delen. Denk ik dan hoor. Maar kan er best naast zitten. Ga het niet uitproberen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rootbooster hoeft volgens de verpakking slechts enkele weken gegeven te worden, daarna worden de planten gelijk behandeld dus met extra mest neem ik aan.

Deze moeten snel de volle grond in maar het is nog te koud deze week en heb het te druk, ik moet ze nog even pappen en nathouden dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijgaand een betere vergelijkingsfoto van tomaat

De twee linkse planten op de foto zijn behandeld met rootbooster en de twee rechtse hebben enkel water gehad.

Persoonlijk zie ik op dit moment 0,0 verschil maar wellicht dat na het uitplanten nu verschil gaat otnstaan..

 

Grappoli

Grappoli54521493044121.jpg

 

Gele snoep tomaat

Gele-snoep-tomaat91841493044119.jpg

 

Tijger tomaat

Tijger-tomaat90721493044117.jpg

 

Overzicht na uitplanten:

IMAG144196611493044115.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kluit lijkt hier beperkend om de Rootbooster claim te testen. Dat komt omdat Rootbooster de wortelgroei stimuleert bij jonge planten, waarschijnlijk door hormonen of wortelgroeistimulerende bacteriën. Jonge planten worden zo aangezet om extra energie te investeren in de vorming van wortels, waardoor sneller maagdelijke grond (lees nutrienten) wordt gekoloniseerd door de plantenwortels en voedingsstoffen dus sneller beschikbaar komen voor de plant.

Dus eigenlijk moet het volume van de pot niet beperkend worden. Dan kun je het mogelijk effect van Rootbooster zien.

Dus bijvoorbeeld gebruik maken van 5 liter potten.

De enige goede controle is hier het toevoegen van een gelijke dosering van het formuleringsingrediënt van het produkt Rootbooster, d.i. het oplosmiddel van de werkzame componenten. Maar ja, dat weten we niet

 

Edit: En natuurlijk is tomaat een niet al te beste toetsplant, omdat dit een snelle groeier is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou willen zeggen dat wanneer je rootbooster gebruikt extra grote potten moet gebruiken? Ja zeg...

Als het middel zo goed zou werken zou ook verschil moeten zien in deze toestand.

(Eigenlijk vind ik het wel goed nieuws, dat die extra middeltjes zoals rootbooster, lavameel,... Overbodig zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ann, betekent dat je bij gebruik van een beperkende pot misschien in een jong stadium van de tomatenplant een effect van Rootbooster kan zien, maar later (zie volledig doorwortelde kluiten van Freyas planten) wordt die voorsprong teniet gedaan.

 

5 L potten is natuurlijk geen optie voor de moestuinier, die tomaten gaan straks (vaak) gewoon in de volle (kas) grond. Of Rootbooster toepassing dan nog enige meerwaarde zal hebben/krijgen, betwijfel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...