Nasuada Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 Wat een schatje, hihi wat een aandachtvraagster.Heerlijk zoals ze contact met je zoekt.Tis wel een dametje heerlijk.Ze zal haar maatje ook wel missen. Merk je dat ze hem mist? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 2 november 2017 Auteur Geplaatst: 2 november 2017 De eerste ochtend nadat borg weg was, leek ze onrustig. IJsberen langs het hek. Maar in de middag was dat al minder, zo niet weg. Ze is wel aanhankelijker nu hij er niet meer is. Maar we geven haar ook meer aandacht, omdát hij er niet meer is. Zeg maar. Maar jongens. Die bacon. Ik heb toch iets niet goed gedaan denk ik, want echt super jammer: maar de stukjes die we vanavond geproefd hebben, waren niet lekker. Echt oneetbaar zout en, als je daar doorheen bent, met een metaalachtig, raar, doordringend smaakje. Nu hebben we nog geen snijmachine (komt zaterdag) dus ik had enkele losse vleesflapjes afgesneden. Die zijn vast veel zouter dan de rest. Dus misschien dat bij een mooi gelaagd plakje de balans beter is. Maar dan nog: dat rare smaakje. Ik rook het soms ook als ik met het rubben bezig was. Maar de rub zelf rook zo lekker en het vlees heel neutraal dat ik dacht dat het wel goed zou komen. Vooralsnog nog niet. Ik hoop dat als ik em ga roken dat het alsnog wat rechttrekt allemaal.Ik vraag me echt af wat ik toch verkeerd gedaan heb. Heeft het te veel onder water gestaan (van het uitgelekte vocht), te warm, te veel en te dik ge-rubt, of te lang, had ik geen deksel op de bak mogen doen (zat niet vastgeklemd, lag er losjes op).... ik weet het niet. Maar dit stukje is nog niet jofel vooralsnog. Foei wat jammer he. Maar ik houd hoop op een verbetering van de situatie. En - on the bright side - er is ook heel veel wel gelukt natuurlijk! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2017 Geplaatst: 3 november 2017 Neeeeee, dat met die bacon kan niet hoor. Misschien moet je er even een dikkere plak af snijden (geen machine bij nodig) en dan wat blokjes maken en die bakken. Dus van het 'binnenste' met wel dat ene randje buitenkant natuurlijk. Maar geen fliebertjes of flabjes van alleen de buitenkant. Ik heb er ook altijd een deksel op, dikte van de rub verschilt hier ook per keer, hoe warm had je em staan? Ik zal even terugscrollen. Er kwam wel echt veel vocht uit ja. Maar goed... Ook niet raar volgens mij. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 3 november 2017 Auteur Geplaatst: 3 november 2017 Had em buiten staan. Das bij ons de koelste plek. Ben nu een binnenstuk van kinnebak aan het bakken. Ruikt beter. En lekker vet zeg. Sohee! Als deze goed is, bak ik zometeen nog wat van het buikspek ook. Eens kijken. En duimen! Edit: geen raar metaalsmaakje. Maar wel bremzout. Ik denk erover om de hele bups in een bak water te gooien om te ontzouten en dan morgen koud te roken. Edit2: ook buikspek geprobeerd nogmaals. Echt een middenstukje (buitenste stuk weggesneden)Maar ook nog steeds echt te zout. En het rare smaakje is bij het binnenstuk minder aanwezig, maar ik proef het wel. Is niet prettig. Ik ga me even inlezen over ontzouten. Plan is nu om ze allemaal 24 uur in het water te zetten, af te drogen, koud te roken, te snijden en in te vriezen...Andere ideeën / aanvullingen zijn welkom hoor Nog maar weer een edit:Want heb de factuur met gegevens etc eindelijk binnen! Borg was toch echt groter dan we dachten. Schoon aan de haak 104 kg kreeg ik door. En hij leek aan de kleine kant. Maar een vark in schaapskleren dus Het slachten zelf is wat duurder uitgevallen dan afgesproken. Dus daarvoor ben ik even voorzichtig in de telefoon geklommen. Afgesproken was: 75 voor t slachten, 50 voor het ophalen, 0.75 per kg voor het klaarmaken. Maar er lijkt nu 1 euro per kilo gerekend te zijn. Geen halszaak. Maar toch. Oh en dan natuurlijk die verdraaide btw, die je altijd vergeet. Nah ja. Een eigen karretje, of busje tzt levert dus wel per piggie 50 euro op. We neigen nu naar busje. Maar dat kan volgend jaar pas. Alles op zn tijd enzo! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2017 Geplaatst: 3 november 2017 Nou wat vreemd zeg, dat het zo zout is? Zeker het kinnebakspek, wat voor veel % uit vet bestaat inderdaad, is niet snel te zout. De plakjes spek moeten op een pannenkoek natuurlijk nog wel opvallen qua smaak, en de spekblokjes in de stamppot ook. Maar goed, TE zout is dan niet lekker nee. Over ontzouten weet ik niet veel... had je al wat info gevonden? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 3 november 2017 Auteur Geplaatst: 3 november 2017 Mja. De ene kookt het, de andere weekt het. Ik denk dat wij voor weken gaan. Lijkt me wat veiliger. Oh het vet is ook prima trouwens hoor. Maar het stukje vlees geeft mijns inziens echt een te grote klap na. Kwa zout. En dan die rare andere smaak. Nah ja. Soms zit t mee, enzo!Maar komt vast goed hoor. Beetje zout eruit en rook erin en 'Bob's your uncle', zoals Jamie zegt Edit: eea staat nu onder water. Principe is ook weer hier osmose. Het water zal zout aan het vlees onttrekken totdat beide (vlees en water) even zout zijn. Zonder in details te treden hoor, maar m'n buik was behoorlijk overstuur van die paar stukjes die ik geproefd had. En een dorst! Ik heb me de hoge zoutwaarde dus niet ingebeeld ofzo Da's dan wel weer een opluchting. Quote wees bevriend met kleine dingen
Dravik2 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 ik heb het idee dat die rare smaak wel eens gewoon bederf kan zijn.Als ik de foto zo zie vind ik dat plakje naast het stuk vlees een bruin rot stuk lijkt te hebben (rechts onder het stuk dat omgeven is door vet) Quote
Charly Geplaatst: 6 november 2017 Auteur Geplaatst: 6 november 2017 Hai Dravik,Dank voor het meedenken. Die bruine kleur is van de bruine suiker waarin de bacon heeft gelegen de afgelopen tijd. Het vlees ruikt echt niet bedorven gelukkig. En nu zelfs heerlijk ziltig rokerig! Net zoals ikzelf, de koelkast, de keuken, de hond (is niet weg te houden bij al die lekkere luchtjes. Jaja. We zijn weer 'back on track' met de bacon! Het ontzouten van 12 uur in een grote 40 liter bak heeft prima geholpen. En nu snijden he! Ik snijd drie kwart van al het spek op 8,5 mm. Wij eten nl graag spek in blokjes. En dat vacumeert straks ook handiger (denk ik) De rest gaat in 3 mm plakjes (las ik ergens. Zal wel in n post van onze varkenskenner bij uitstek zijn geweest ) Die is dan om uit te bakken bij ontbijtje ofzo. Oh mocht iemand nog een briljant idee hebben aangaande het doorsnijden van de zwoerd... houd me aanbevolen zeg. Mijn mooie AH-vivo-keukenmes heeft er bar veel moeite mee in elk geval! Maar goed. Klein probleempje slechts, dat verbleekt bij de algehele tevredenheid rondom de prachtige heerlijke spekkies hiero! Wel veul trouwens. Hahaha. Kunnen we wel fjes mee vooruit schat ik zo in... ) Op de foto zien jullie iets meer dan de helft. Incl het blok op de snijmachine van paps. Er komt dus nog wat an! Edit: briljant idee van zelf om de plakken niet met t Vivo mes, maar ook met de snijmachine te doen. En kijk toch es wat n plaatje die blokjes geworden zijn! Jammer genoeg kan ik de geur er niet bij posten. Want die is ook echt een vermelding waard hoor! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Wat een rijkdom Charly! Vanavond pannenkoeken met spek? Ja die huid is na het drogen niet echt goed te snijden. Verse huid gaat goed met ons vleesmes, maar na zouten en wat drogen wordt het keihard. Als je het spek niet lang laat hangen, dan kan je die huid al voor het zouten verwijderen. Laat je het wel hangen en drogen, dan kan je steeds een stuk afsnijden tot die huid, en dat kleinere stuk dan lossnijden. Zodat je aan het eind een gedroogd stuk huid overhoudt. Ik zocht een foto maar kan die zo even niet vinden... Edit: tja,hier zie je het vaag, dat blokje op de voorgrond heb ik er af gesneden, onderop zie je dan de huid: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 6 november 2017 Auteur Geplaatst: 6 november 2017 Ah ja. Snap wat je bedoeld Jorieke. Dank voor de toelichting. Vanavond andijviestamppot met spek! Morgen pannenkoeken. Hopelijk ook met eigen appelstroop. Heb 60 kg valappeltjes kunnen kopen voor niet veul. On topic: De kinnebakken zijn echt van andere textuur he. Nooit zo opgevallen. Maar als je er echt mee aan de slag gaat. Niet alleen vetter, maar ook soortement van natter. Maar ook super mooi. Het snijden is voor vandaag gedaan (morgen laatste stukje dat nu nog hangt te roken en de casselerrib) Nu dat masjien schoonmaken en vacumeren maar weer! Oh en even checken bij ons levende stukje vark. Ze loopt bij de geitjes nu. Haar veldje is erg nat. Haar kraamveldje is morgen helemaal gereed. Dan kan ze daar alles gaan inrichten precies zoals ze wil, voor De Dag. Ik voel trouwens niets friemelen in haar buik. Maar ben ook geen geoefende buikenvoeler. En ze blijft niet enorm stil staan als ik niet kroel maar alleen mijn hand neerleg. Oh en ze kletst tussendoor. Dat maakt het ook niet makkelijker. Het blijft dus allemaal spannend! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Ja die kinnebakken zijn van wat zachter vet. De spekjes blijven tijdens het bakken ook wat aan elkaar kleven na een tijdje, zeker als ze warm gerookt zijn (wat jij nu dus niet hebt gedaan). Ook krijg je ze amper tot niet krokant, maar dat hoeft ook niet. Lekker zompige zoute spekjes Joep heeft morgen een stamppot-etentje met vrienden en moet elk jaar ECHT van dat kinnebakspek meenemen want daar zijn ze gek op. Wij eten lekker wel pannenkoeken, met melkwei van camembert. Ik heb dan een favoriet aantal plakjes spek wat ik standaard verpak wat precies genoeg is voor 2 dikke spekpannenkoeken per persoon Donderdag ga ik weer een stapel buikspek en kinnebakken zouten, want er is bijna niets van gereserveerd dus alles is voor Bassie! (nou ja... gezouten en gerookt verkoopt het dan ineens wel weer, zul je zien! En maar goed ook, zoveel spek moeten we helemaal niet eten ) Die Dikkie... ik ben heel benieuwd hoor, wat er uit gaat komen aan schattige Kune's. Haar zoon heeft nu ondertussen dik 20 biggen rondrennen hier! Van 5 weken oud, en van een aantal dagen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Niika Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Hee Charly, wil je een AH ViVo bijltje? Misschien werkt die beter dan t mes... Vlees ziet er heerlijk uit. Quote
Wortel Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Prachtige speenvarkentjes En buikspek lijkt me heerlijk, maar nog nooit klaargemaakt.... Quote
speets Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Wat een mooie toom biggen heb je weer, Jorieke Ik begrijp nu pas dat Dikkie al eerder gebigd heeft! Dat is mooi, dan weet zíj in elk geval al hoe het moet Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Klopt, Dikkie heeft aardig wat ervaring, 3 maal heeft ze biggen gekregen hier. Dit wordt haar 4e keer. Appeltje eitje dus Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Zo’n groot varken doet me niks, maar die biggen! Aaah, hoe aaibaar en cute! Smelt wel een beetje hoor Quote
Charly Geplaatst: 7 november 2017 Auteur Geplaatst: 7 november 2017 Awwww. Wat een zoet toompje! (Het -pje slaat op de kleinheid, niet hoeveelheid ) Wilde ze aan Dikkie laten zien, maar dat kostte me haast mijn telefoon. Waren de pannenkoeken lekker Jorieke? Wij hebben ze net op met de lunch. Met appelschijfjes (mandoline) in plaats van stroop. Want aan dat laatste nog niet toegekomen. Desalniettemin echt heel erg ontzettend lekker. En een heel goed gevoel erbij! Oh Niika wat lief dat he meedenkt met het bijltje. Maar wij hebben dr al eentje. Die is nog te licht voor het bottenhakwerk enzo. Ik vrees dat ik echt een mega bijl nodig ga hebben. Maar dat is pas voor n volgend vark. Voor nu is het grootste deel gedaan. Er ligt nog die afgesneden punt ham in de vriezer en een procureur. Met beide wil ik nog wat leuks. Maar dat kan best nog even wachten. Dat snijmasjien schoonmaken is nog geen sinecure trouwens zeg. Heel voorzichtig om het mes niet te beschadigen, en nog voorzichtiger om jezelf niet (bovenmatig) te beschadigen. Maar t zit weer in mekaar. Wortel, moet je echt es doen hoor, buikspek maken. Zo rond deze tijd van het jaar met al die stamppotten, pannenkoeken en andere herfst-/winterkost is het echt heel fijn om in huis te hebben. Lekkah!En ja we hebben idd een ervaren madame hiero. Gelukkig wel. Want inderdaad zal ze aan ons niet bijster veel hebben als de tijd daar is... Wat bemoedigende woordjes ofzo. Maar dan houdt t wel n beetje op We kijken er ook wel enorm naar uit. Vooral als ik dan die snoetjes uit de toom bij Jorieke zie. Ernstig aandoenlijk en een zeer hoge knuffelfactor! Nu naar buiten. De drinkbak leegscheppen en een sopje geven. Zal wel stinkend koud zijn dat water... maar goed. Je moet dr wat voor over hebben he! Ze geven ook zo ontzettend veel terug. Wauw! Quote wees bevriend met kleine dingen
Niika Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Naahh Charly ik ben niet lief hoor... ik wil dat ding gewoon kwijt, veel te bang dat ik mn eigen vingers afhak dus hij ligt vrijwel ongebruikt in de la hihi Wel fijn inderdaad om een ervaren moederdier te hebben. Kan je een boel van leren. Quote
henkg Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Over zo'n chinees hakbijltje:Misschien werkt het als je eerst het bijltje op de goede plek zet, en er dan met een rubber/houten hamer een klap op geeft. Deegroller kan misschien ook, maar dan beschadigt ie?Dat lijkt me redelijk vingerveilig, misschien wel een bril op tegen rondvliegende botsplinters. Ik kan het morgen / overmorgen wel eens proberen, op een runderschenkel of kippenpoot. Helemaal off topic: ik wilde zo'n maliënkolder handschoen (uitbeenhandschoen), maar die vind ik -gezien het spaarzame gebruik- te prijzig. Vanaf 120,- ! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Charly Geplaatst: 8 november 2017 Auteur Geplaatst: 8 november 2017 Is een goed idee wel Henk, mits je voldoende kracht in 1 arm hebt om met de ene hand het bijltje vast te houden en met de andere toch nog een flinke lel te kunnen verkopen. Ik vrees dat ik twee handen nodig heb daarvoor. Wel leuk als experiment. Dan zou ik het kippenbotje pakken. Een schenkel is sta-bot en te hard voor je test. Denk ik? Bij de instructievideo van Pig in a Day werd aangeraden echt goed gereedschap te kopen. Een zwaardere vleesbijl, daarmee kan je preciezer richten zeiden ze, een goede zaag en van die dunnere, vlijmscherpe uitbeenmesjes. Quote wees bevriend met kleine dingen
henkg Geplaatst: 9 november 2017 Geplaatst: 9 november 2017 Ik wilde de schenkel bereiden, en bedacht nog net op tijd dat ik wat zou uitproberen: Bijltje (chinees hakmes) op de goede plek zetten, het heft losjes vasthouden met links (rechts als je linkshandig bent), en met de andere hand een tik erop geven (ik heb een kort hardhouten paaltje gebruikt).Heel vingerveilig zo, Straks wel donders uitkijken met afwassen, want dat bijltje is vervaarlijk scherp. Ging nog veel makkelijker dan ik dacht, een rustige tik was voldoende. Aan zowel het bijltje als het paaltje was geen beschadiging te zien. Was ook nuttig voor mezelf: de volgende grote karper gaat zo een kopje kleiner gemaakt worden, letterlijk. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Charly Geplaatst: 10 november 2017 Auteur Geplaatst: 10 november 2017 Interessant Henk. Als voor jou een rustige tik voldoende was, durf ik het ook wel aan. Eens kijken waarop ik binnenkort kan oefenen. Er ligt als het goed is nog soepvlees-met-been van borg in de vriezer. Lijkt me een uitgelezen mogelijkheid. Hier verder rustig aan het front, varkens-wise. Die kleine dikke heeft het best naar haar zin in haar nieuwe stal. Wroet, wroet Oh, hallo! Ze heeft inmiddels precies in het midden van de stal een soort nestje geschurkt. Ik zou zelf lekker in een hoekje kruipen. Dat leunt lekker. Maar zo ziet zij dat niet blijkbaar. Nah ja. Ook best. Het is een betonvloer met daarop vlas en flink wat stro. Dat vlas plakt wel behoorlijk. Bijvoorbeeld als ze net haar grote bolle kop in een emmer vol met appelprut gestoken heeft, en daarna in de stal wat rondpeutert... Het lijkt haar gelukkig verder niet te deren Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 16 november 2017 Auteur Geplaatst: 16 november 2017 Nou. Het nieuws is dat er nog geen nieuws is. Pffff. Geduld is een schone zaak zegt men. Alleen heb ik er niet bijster veel van (gelukkig compenseer ik dat met vele andere leuke eigenschappen hoor - uche )We merken dagelijks wel kleine veranderingen. Het nesten bouwen is een taak die ze iedere dag opnieuw lijkt te beginnen. Haar uiertjes zetten op. En haar ehh floefje lijkt ook wat verdiktZe wordt natuurlijk sowieso steeds voller. Gisteren en eergisteren wilde ze echt alleen maar wroeten. Vandaag wil ze liever dichter bij de stal blijven. Ook best natuurlijk. Alles is voor de kleinen in gereedheid. Morgen officieel uitgerekend. Maar ja. Natuur he. We gaan het zien! Verder hebben we nu mooi de tijd om het vochtprobleem in de weitjes te tackelen. Want die zijn veel te nat!Had wintertarwe gezaaid. Maar die lijkt te zijn verzopen helaas. Ons landje is omringd door slootjes. En het grondwater zit op een 30 tot 40 cm diepte schat ik zo in. Knor en knor hebben de toplaag met gras verwijderd en de aarde daaronder enorm lopen aanstampen. Waardoor a) de drainage ruk is en b) de aarde nog verder inklinkt en dus dichterbij het grondwater komt. We hebben nu bedacht om flink (een kuub of 4 / 5) wat houtsnippers op de natte plekken te gooien. Dit werken de varks zelf wel onder en zorgt voor meer massa, betere drainage, een rijker bodemleven en naar we hopen minder plassenvorming. We laten weten uiteraard hoe het zich ontwikkelt. Op alle fronten Quote wees bevriend met kleine dingen
Wortel Geplaatst: 16 november 2017 Geplaatst: 16 november 2017 Jeetje spannend zeg! Ziet er hoogzwanger uit zoveel ik het kan zien dan he... leuk hoor zo die kleintjes opwachten.Nattigheid is inderdaad vervelend, vooral voor de deur om het zo maar te zeggen. Zomers wel een lekker modderbad. Maar winters... brrr. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 november 2017 Geplaatst: 16 november 2017 Ik was al helemaal vergeten hoe die melkbar over de grond schuift bij zo'n Kunekune We hebben huisjes met drempels, en we hebben er eens een soort van 'ramp' (op zijn Engels) voor en achter gebouwd zodat ze zo naar binnen kon schuiven. Spannend hoor, wat er uit Dikkie gaat komen. Je hangt geen warmtelamp op toch? Is ook echt niet nodig hoor, maar helemaal in het begin van onze avonturen was ons steeds verteld dat dat moet, dus hadden wij ze wel hangen. Kan je die houtsnippers bij je buurman krijgen/overnemen? Op onze zandgrond is het nooit echt nodig geweest, maar ik zag laatst een bericht van iemand uit Amerika langskomen op die Facebookpagina die ik wel eens door heb gegeven waar jij niet kunt kijken omdat je geen lid bent. Ze kreeg vele (VELE) kuubs met snippers, en liet dat dan eerst ook nog op een soort lage bultjes liggen. Waar de varkens bij konden. En die snippers gaan dan wat verteren en broeien en dat lag heerlijk warm! Even zien of ik die foto nog kan vinden... Edit: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.