Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nou, mams-to-be maakt het weer opperbest hoor.

Ik spuit haar met die hitte een paar keer per dag nat. Dat vindt ze heerlijk. En ze krijgt allerlei lekkers natuurlijk. Toch een beetje verwennen.

Haar tietjes zijn weer helemaal genezen en zien er goed uit.

Ze is alleen een beetje kortademig nu, logisch met die omvang. En ze heeft natuurlijk toch al een tikje een gedrongen snoet.

Dus als ze slaapt - hoofdbesteding van zowel de dag als de nacht op dit moment - gaat dat niet geruisloos...

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

66fc839c75d7942fe9ae11293abceec7.jpg

Dikkie doet haar naam eer aan... Volgende week is ze uitgerekend. Wat zal ze blij zijn als ze ze kwijt is!

Dan kan ze weer een gewoon formaatje walvis worden

Volgende varkentje waarmee we verder gaan om te laten biggen, zou idealiter wat hoger op de pootjes staan hoor. Dit lage model komt haast niet meer overeind nu (maai-maai) en trapt soms op haar eigen tepeltjes (auw!). En da’s echt niet zo praktisch.

Geplaatst:

Ze is inmiddels sinds gisterenavond rond zevenen aan het puffen.

We zien nu de eerste echte weeën.

Arme meid. Is geen sinecure zeg, zo’n bevalling!

Ik mag van Jorieke pas weer om 8.50 gaan kijken. En dus ga ik jullie lastig vallen.

Je mag dus niet te dichtbij een varken komen als ze ligt te puffen. Dan stoor je haar. En dat wil je niet.

Vooral in het begin van het proces (gisterenavond) is ze enorm beducht op omgevingsgeluid. Dus dat is echt op je tenen sluipen, en dan nog op zachte schoenen, om om het hoekje te gluren hoe het gaat. (Dichterbij mag niet)

Nu ze er echt middenin zit, mag je nog steeds niet dichtbij ivm het storen. Maar dat was ik uit bezorgdheid even vergeten. Dus stond er (heeel zachtjes) wel met mijn neus bovenop. Toen er iets van vocht en iets anders viezigs naar buiten kwam. Haar staartje lag ervoor. Dus heb dat heeeeeeeeel voorzichtig omhoog gelegd. Dat andere viezige bleek echter poep. Dus ik ben meteen gestraft voor mijn handeling, met een poepvinger. Toen ik dat appte aan Joriek kreeg ik op mijn kop (aiiiii ) en ben ik de stal uit gestuurd. Tot minimaal 8.50 dus.

Inmiddels net over de helft.

Ik ga mijn vinger nog maar es wassen.

En iets van ontbijt maken ofzo.

Want stilzitten is maar nix!

Geplaatst:

Pfffffff.

Nou. Het goede nieuws is dat mams en twee biggen (beertjes) het best maken.

Broertje 1 ligt lekker te tukken tegen mams aan:

be63390689f5cc4d0f57bc1480178b1c.jpg

Broertje 2 is aan het tutteren

ad4b26b865077677fcd2869855836a02.jpg

Hier ook op film.

Mam puft nog behoorlijk na. Maar ik heb gevoeld. (Jaja) en er lijkt echt niets meer in te zitten...

Het was een “behoorlijke bevalling” in ieder geval. Hemeltje. Ze heeft sinds 19.00 gisteren gepuft. In de ochtend om 8.00 een dode big, daarna eentje die door zuurstoftekort ook niet echt levensvatbaar was, toen uuuren niets. Voelen op aanraden veearts (ikzelf ja! Tot elleboog) Ik voelde 1 bigje iets dwars liggen. Beetje gedraaid. Heeel voorzichtig. Maar mams wilde niet meer persen. Rond 14.00 was de veearts hier. Die heeft haar oxydinges ingespoten en een pijnstiller. En nog een derde dode big gehaald. Toen kwamen heel snel de laatste twee.

Waarvan ik dus heel erg hoop dat het ook echt de laatsten zijn. Niet dat er nog iets achtergebleven is. Wel zag ik net bij de laatste keer voelen een beetje bigje-ontlasting volgens mij uit de baarmoeder. Dat is bij mensen een slecht teken toch?

Ik bel mss toch nog even de veearts voor ruggespraak.

En hoop dat naast de bigjes - ook Dik straks weer tot rust komt en wat wil eten / drinken. Want dat is nu 24h geleden.

Het was me het dagje wel...

Evalueren ga ik nog fjes doen. Maar niet nu. Want das niet verstandig.

Ik ga morgen iig goed knuffen met die twee knappe broertjes toch!

Geplaatst:

Hee Charly

Gefeliciteerd met de twee prachtige broertjes. Erg shit van de andere bigjes.

Inderdaad nog niet gaan evalueren...maar genieten van deze twee.

Groetjes, José

Geplaatst:

Tnx José! Het zijn wel scheetjes hoor. Die kleine mannen. Dus dat genieten komt vast goed.

Nageboorte is gelukkig ook gekomen. Moest van de veearts nog 1x voelen voor álle zekerheid. Braaf gedaan. Maar voelde niets meer.

Snap er desalniettemin geen pepernoot van hoor. Ze was zo ontzettend overdreven dik! Maar goed. Twee broertjes. Gezellig hoor.

Geplaatst:

Tjonge wat een heftige dag zo! Je hebt je er super doorheen geslagen hoor! Ok, jij bent niet bevallen, maar dit was ook niet mis zo. Met je arm in een varken Daar kon ik je niet mee helpen want dat hebben wij nog nooit hoeven doen. Gelukkig... maar toch.

Wel erg handig he? Facebook Messenger. Voor steeds snel vragen/reageren/foto's/etc.

Geplaatst:

Wel erg handig he? Facebook Messenger. Voor steeds snel vragen/reageren/foto's/etc.

Meid, je was een enorme steun en toeverlaat. Zag t af en toe zo somber in. Dan is t fijn om eventjes (een keer of ‘tig’ per uur ) ruggespraak te houden, met een prettig iemand, die er ook nog es super veel van weet.

Dagge bedankt zijt, dawitte!

Geplaatst:

Hiphiphuraay voor de 2 bro's dikke dikkie en een dikke pluim voor jou Charly.

Dat flik je toch maar weer ffe.

Zo hatseflats tot de elleboog erin. Doooodeng.

Ik zou dat niet durven mja je moet toch wat.

Pfffff beroerde uren voor je zeg. Echt je bent een dappere dodo.

Gaf de dierenarts nog een mogelijke reden aan?

Dat het niet altijd rozengeur is dat weten we, maar dit zie je toch zo niet aankomen.

Het filmpje is toch wel heeeel erg cute....

Geniet ervan.

Geplaatst:

Lieve Nas! Dankjewel hoor.

Waarom de eerste dood was weet ik niet. Maar naar wat de dierenarts aangaf, was zij wss wel de reden dat de anderen er zo beroerd vanaf gekomen zijn. Als er een dode big geboren moet worden, gaat dat veel lastiger. Die geeft geen gewriemel aan de binnenkant en daarmee geen stimulans aan de mams om geboren te willen worden.

Veearts zei dat je dat ook vaak bij kalveren ziet. Als de eerste dood is, is het bijna ook altijd te laat voor een tweede kalfje.

In ons geval dus voor de eerste drie bigjes. Waardoor, omdat de derde ook al dood was en dus ook geen stimulans gaf, dit heel de bevalling stillegde. Diep triest allemaal. En voor Dikkie een leeuwenklus, hemeltje wat kan die tante knokken!

Enfin. De twee broertjes knokken ook. Om 2.47. Om een tietje. Terwijl ze er toch heus allebei meer dan zeven tot hun beschikking hebben. Kleine opdondertjes zijn het. Nu al.

Mijn-mijn-mijn

b2bc011f7359f4d79f039fa6db59c774.jpg

114930d5487f4d524bac590f683a7236.jpg

Waarom ik op dit onchristelijke tijdstip in de stal sta? Om er zeker van te zijn dat deze twee er morgen ook nog zijn. En mams ze niet heel per ongeluk squisht. (Uiteraard niet zelf bedacht, kwam Joriek mee - Tnx dear )

Ze heeft er maar twee. En daar is ze super zuinig op. Echter het verschil in grootte is zo enorm! En die kleinen zijn ook nog niet zo handig enzo. Dus ff een beetje zorgen voor wat stevigheid op de botten en enige coördinatie. Opdat het maar sterke dreumesen mogen worden!

Mijn lief gaat over 2 uur weer, dus ik heb straks nog zeker 3,5 uur te slapen. Gaat geen probleem zijn - als die twee es uitgedronken zijn!

e91e6a6f481081f7f1f4c26a091259ce.jpg

Update 7.17 - alles wel. En de heren gaan op verkenning! (Einde filmpje)

Geplaatst:

Hun oortjes klappen al wat uit in dat filmpje!

Ja wij zijn dus helemaal vóór het zo min mogelijk (preventief) tuttelen met je varkens. Maar als je er dan maar 2 hebt na zo'n dag, dan is het toch het beste je er mee te bemoeien. Denk ik dan. Dus helemaal goed dat jullie om de paar uur de biggen hebben gevoed met hun eigen moeder

Geplaatst:

b622ef9061e3d5fb087504c94abae2e6.jpg

Met mams lijkt alles gelukkig ook weer wel. Eet en drinkt weer goed. Alleen heeft ze erge moeite met opstaan. Ze krijgt die korte pootjes niet onder haar lijf. En moet steeds zo maaien.

Ook daarom Gebr Piggelmee even apart.

Ik ben tikkie moe. Maar het is zulk dankbaar werk. Kleine zoetekes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...