Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Krulziekte bestrijding bij perzik/nectarine

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn perzik en abrikoos hebben wel bloemknoppen maar zitten nog goed dicht.

Die abrikoos van mij is echt niet in te pakken ga het nog niet eens proberen.

Geplaatst:
  • Auteur

Is ook niet nodig, pas vanaf het rozeknop stadium wordt het spannend.

Bij mij buiten alles nog veilig.

In de kas is een heel ander verhaal, daar staat bijna alles in volle bloei, maar met een ventilator kacheltje van 2000wat zorg ik ervoor dat het maximaal min 1 wordt.

Groter probleem was om de kas op het oosten wind dicht te krijgen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Ik zit zelf te spelen met het volgende idee.. de krulziekte komt toch door regen die de schimmel aanwakkert en verspreidt? In de kas heb je daar geen last van maar buiten wel. Maar zou het niet een idee zijn om 4 palen rond een perzik te zetten en dan rond bepaalde tijden in t jaar daar een doorzichtige folie ofzo over te spannen? Net als dat je de kers korte tijd moet beschermen tegen de vogels met een net.

En een misschien stomme vraag.. maakt het nog uit of je laagstam/halfstam/hoogstam hebt? Of bijv dat bij de ene soort onderstam de boom beter tegen de krulziekte kan dan bij de andere?

Geplaatst:

Beste perzikliefhebbers,

Ik heb deze interessante discussie gelezen. Ik kom er nogal laat bij, maar ik deel met velen hier de frustratie met de krulziekte.

Tot nu toe heb ik mijn boompjes met thiram behandeld.

Maar ik ben bezorgd over het gebruik van het product op mijn gezondheid.

Ik bedoel dan niet op hij die perziken opeet, want daar is volgens mij geen residu op te vinden, maar wel op mezelf bij het spuiten.

Ik zou graag eens testen met kalkzwavel.

Ik kan van een vriend die bonzai boompjes kweekt kalkzwavel bekomen.

Maar welke verdunning moet ik bij het spuiten toepassen?

@vixen: misschien weet jij hierop het antwoord? (sorry indien je het al ergens vermeld zou hebben en ik er over gelezen heb)

Alvast bedankt voor de info.

Geplaatst:
  • Auteur

Ikzelf heb dit jaar 600cc op 15 liter water gebruikt.

Ik denk dat het ook een stuk minder kan, wil ik volgend jaar eens uit testen.

fruittuin, ik zie geen verschillen in onderstam, maar om dat uit te testen moet je een behoorlijk aantal speciaal aanplanten.

Geplaatst:
  • Auteur

Op mijn website staat een verslag met 4 proeven.

• 2 weken later...
Geplaatst:

spannende dagen ik zag al een paar puntjes roze in de knoppen van de perzik. De amandel robijn (ja ik weet het) staat al wat in bloei, de abrikoos heeft al bijna 2 weken roze knoppen die nog niet verder uitlopen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ook dennis. Dachten we in eind januari nog dat de bloei weer veel te vroeg zou komen,half maart. Dus geen vruchten. Nu heb ik tielse flipje, je weet wel van de betuwe jam, gemaild met de vraag of hij nog wat fruit wil overnemen. Het ziet er goed uit. Dat vond bertje big ook.

Maar: prijs de dag niet voor hij is verstreken

Alleen de meeste vroege abri in de kas zijn totaal bevroren. Stonden volop in bloei en dat bij min 4 in de kas. Dakramen waren 'snachts eraf gewaaid door de stormwind en dan helpen elec kacheltjes niet meer. Alle witte bloesem in 1 nacht bruin en verdord.

Nog 4 weken en ik kan ook beginnen met de krul monitoring. Dat wordt pas echt spannend

Geplaatst:

6ed0e236841738ead75034b0c4c93c4d.jpg

Zo ziet de platifor2 er bij mij uit inmiddels. Ik schrok omdat ik een boel schimmel op de stam meende te zien. Bij nadere inspectie bleek het nog houtas te zijn

Fiejoeh. Was in die ene seconde toch best geschrokken!

Geplaatst:
  • Auteur

Ziet er gezond uit. Ben benieuwd wat evt krul bij jouw doet, ik bedoel de perzik he.

Geplaatst:

Wauw! Wat snel! Hier zijn net de blaadjes aan het ontluiken

Geplaatst:

nog wel wat vorst vannacht! Bij mij de eerste perzik bloemen aan het ontluiken. Amandel gaat ook steeds verder in de bloesem.

Geplaatst:

Zojuist bij het thuiskomen 2 graden gemeten. Toch maar even gaan afdekken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De voordelen van een zuidmuur. Het gaat veel sneller! Maar vorig jaar stond het voor 13/02 al in bloei, dus vergeleken daarmee is de boom dit har nog laat.

Nu maar hopen dat de krul uit de boom is. Er staan ook uien rondom de voet, want had gelezen dat dat je boom sterker maakt. Geen idee uiteraard of dat echt zo is, zoals zo veel info die ik van het www pluk. Heeft iemand daar enige ervaring mee met ui of knof tegen ziekteverwekkers? Of heb ik een broodje aap gepoot?

Deze boom is zo’n beetje heilig in ons huishouden. Zelfs de 3-jarige gaat elke x met buiten spelen nu naar de boom kijken of er al perziken aan groeien. Dat zegt wel wat denk ik!

Geplaatst:

Ik heb vandaag vormsnoei gedaan op 2 perzikboompjes. Met name in 1 boompje echt veel bloesem, voor het eerst eigenlijk zoveel. Tot nu toe geen krulziekte gezien. IK maak er een mooie open kelk vorm van, en soms deed dat best pijn, als je in totaal misschien wel 100 bloemen weg knipt.. Maar er zaten er ook zeker nog 100 in denk ik. En ik ben al blij met 1 perzik om te beginnen!

De weer vooruitzichten zijn echt fantastisch te noemen, als het zo blijft.

Geplaatst:

Nou mijn voorspelling zegt regen regen regen

Ik heb een perzik redheaven van de aldi meegenomen als experiment. Kan die nu naar buiten zonder nog besmet te raken met krulziekte of beter nog even wachten? Ik ga niet spuiten dus dit boompje wordt een experiment. Maargoed voor 3 euro nogwat kan dat er wel vanaf. Alleen wil ik het boompje niet gelijk al met krulziekte opzadelen.

Geplaatst:

Ik heb nu sinds twee jaar een witte perzikboom.

tot nu toe geen enkel ziekte probleem mee gehad.

Bloeit nu volop, boompje is rond de 1.40 meter nu met volop zijtakken.

Geplaatst:

En staat buiten niet onder een afdak?

Geplaatst:

In de winter binnen onder een afdak.

Geplaatst:

MIjn perziken staan er op dit moment erg goed bij, als het zo blijft is het geweldig. Geen duidelijke krulziekte nog. Zal vast wel hier en daar een krulblaadje komen uiteindelijk, maar met de temperaturen die in het zicht liggen volgende week, ben ik erg tevreden.

Geplaatst:
In de winter binnen onder een afdak.

Maar daar kan dan ook geen krulziekte ontwikkelen dus dat is dan niet heel vreemd dat je geen krulziekte in je boom krijgt toch?

Geplaatst:

Ik zie de eerste krul wel verschijnen nu, op 1 boompje die vorig jaar eigenlijk gewoon 100% aantasting had. Ik wacht even af hoe erg het wordt. Lijkt enigszins mee te vallen. De andere 3 gaan goed, geen duidelijke aantasting.

Geplaatst:
  • Auteur

de komende weken komt de krul goed opgang of niet.

Ik zie duidelijk veel minder krul op de behandelde bomen. Dus een eerste voorzichtige conclusie: het helpt bij alle vier de proeven.

Of is die gedachte ingegeven door de wens het zo te zien?

Houtas is een beetje de mist in gegaan, iemand die helpt had de meeste gerooid en op de brandstapel gegooid. .

Ik heb nog 1 boom met houtas over. Gelukkig een zeer vatbaar ras.

Ik denk dat ik de eerste helft van mei de eerste controle kan uitvoeren en de eerste harde conclusies.

Ik ben ook heel benieuwd wat redwing en jayhaven doen, heb ze niet behandeld.

Ik accepteer 15% aantasting. Daarboven wordt er behandeld.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb de eerste behandeling,2018, op 26 januari uitgevoerd, voor 2 zeer vroeg uitlopende rassen 14 dagen te laat.

Hebben een redelijke top aantasting, maar zo te zien nog steeds veel minder dan voorjaar 2017.

Vooral de midden/ laat uitlopende rassen zien er nu nog steeds goed uit.

Maar laat ik de dag niet prijzen voor hij voorbij is.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo te zien op 1 mei, alle 4 behandel methoden helpen voldoende tegen krulziekte. Ook huishoudsoda/zwavel geeft zo te zien een goed resultaat.

Alle rassen die midden/laat uitlopen 99% schoon.

Bij de vroege uitlopers wel wat aantasting, hier was ik duidelijk te laat met de bespuiting op 26 januari 2018. Maar onder de 15% aantasting.

Maar dat is een hele verbetering ten opzichte van vorig seizoen toen dezelfde bomen 80% aantasting hadden.

Ik zal volgend seizoen een kleine verandering/aanpassing invoeren en eind december evt nog 1 bespuiting toevoegen.

Of de vroege uitlopers apart 1 x extra behandelen. Nog de hele zomer om dat te overdenken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.