Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De grond was gelukkig weer ontdooit, dus ik heb de aardbeien verplaatst. Oja, en sommige bordjes weer leesbaar gemaakt, gelukkig wist ik nog wat er op stond.

DSC189839461485871637.JPG

Geplaatst:

Lekker wat veldjes losgemaakt waar ik voor de winter al een berg half verteerde mest op had gegooid. Het zijn nu geen vaste kleffe klodders meer maar mooie rulle zwarte 'grond'.

Ook heb ik wat verwelkte bladeren van kolen afgehaald, veel blad opgeruimd dat weer in hoeken van de tuin was gewaaid, en 2 bleekpotten op een radicchio en een punterella gezet. Wie weet wat daar van komt....

Geplaatst:

Afgelopen woensdag de compost omgezet. Die was best wel heel droog, dus tussendoor maar wat gieters water toegevoegd. Zullen de wurmen wel fijn vinden.

Geplaatst:

In de tuin aan huis de compost omgezet, de rijpe compost over de bedden uitgespreid, het aardbeienveldje opgeruimd en van 2 stukken plexiglas een kleine tunnel gemaakt.

Geplaatst:

Vandaag een beetje in de serre gewerkt, een serre van aluminium. Vorig seizoen tomaten in de buitenlucht geteeld met een afdak waarop de tomaten aangebonden waren aam het 'plafond'. Dit ontbreekt in de serre dus twee dwarslatten gemonteerd zodat ik hier haken in kan draaien voor het touw in te hangen om de tomaten aan te binden.

Begint heel erg te kriebelen hier!

Geplaatst:

Heel heel stuk van de moestuin gespit.

Bladeren tussen de aardbeien uitgeharkt en de bladeren die tegen het hek aangewaaid waren opgeruimd. En het kippenhok schoongemaakt.

Geplaatst:

Gisteren dan (vandaag heb ik nog niks gedaan en kan niet meer slapen van de pijn in mijn elleboog die ik gisteren opgelopen heb) in de NME moestuinen - in mijn eigen stukje aldaar:

- oerprei, saffraankrokussen, krokusmea bollen uit de tuin gehaald in verband met verwachte grondwerkzaamheden komende week door TenneT. Onze tuinen liggen nl onder de hoogspanningskabels en hun plannen zijn om bomen te gaan verwijderen en de grond te egaliseren. Er gaat dus met bulldozers en ander zwaar materieel gerausd worden. Ik weet alleen niet of het nog goed komt als je om deze tijd die gewassen oogst en herplant. Er staat ook knoflook sinds eind oktober maar die laat ik maar staan, die ben ik dus sowieso kwijt.

- kas thuis de laatste oude grond eruit gehaald, verteerde mest, compost en nieuwe tuingrond toegevoegd. Dit ter voorbereiding om weer de nodige tomaten, komkommers, paprika's en pepers te telen. De grond zat er al drie jaar in en was vorig jaar vruchteloos, Op wat compost na was er niet veel aan gedaan.

- enkele zwarte bessen verplaatst, evenals wat druiven.

- zwarte bes, appel, druif gesnoeid.

Geplaatst:

Pijn in je elleboog van de werkzaamheden? Of heb je hem gestoten? Nou sowieso beterschap gewenst Huub! (Ook voor de ontijdig gerooide zaken, en die knoflook - dat is wel zuur zeg!)

Zelf gisteren met vriendlief de toekomstige varkensweide uitgemeten en uitgezet met de eerste 8 paaltjes. Daar hebben we een dikke 5 uur over gedaan. Geen idee hoe dat kan, maar het schoot niet op. Nou ja, het is gelukt, toch weer tevreden over.

En de eerste paprika/peperzaailingen uit de koffiefilter gepriegeld en in p9 bakjes gedaan. Benieuwd of ze goed gaan aanslaan.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Jawel Charly, reumatoïde artritis/artrose. Bewegen / tuinieren is wel goed, maar soms is het te zwaar. Als een gewricht ontstoken is moet ik even een paar weken rustig aan doen. Daarna gaat het wonderwel weer beter met bewegen en pijn.

Jammer idd van die groente. Ook jammer is dat ik veel zaden besteld heb, ik heb ze al in huis, waarmee ik nu al aan de slag had willen gaan. Nu moet ik tot medio april wachten. Het hele stuk wordt dan weer gefreesd, terwijl ik mijn stukje eigenlijk al aan het bewerken was zónder spitten of frezen. Nu moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Sommige zaden bewaar ik dan maar voor volgend jaar.

Geplaatst:

Compost uit het eendehok ( dat we er al enkele maanden geleden uitgehaald hebben) verspreid over de aspergebedden en een deel over het stuk waar de aardappels komen achter.

Alle bedekking achter weggehaald ( worteldoek en zwart zeil) zodat de grond goed regen opneemt.

Geteld hoeveel aardappels we kwijt kunnen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zondag: 1 halfstam peer geplant, 1 halfstam appel en 1 hoogstam appel. Ook wat mierikswortel bij die bomen geplant.

Gisteren: kiwiplant verplaatst. Die stond op droge grond op het zuiden. Nu op vochtige grond in de schaduw van het tuinhuis. Zal hopelijk goed genoeg zijn.

Geplaatst:

Mijn kweepeer gesnoeid..ik heb hem behoorlijk hard gesnoeid, toen ik om me heen keek had ik wel een beetje schrik..er lag bijna meer naast de boom dan eraan. Toch ben ik wel blij..hij werd steeds wijder uitstaand.

Verder samen met de kippen de houtsnippers rond de bessen lucht gegeven;de kippen krabden het alle kanten op en ik schepte het weer terug.En met een tweetand de Keyholegarden ook wat lucht gegeven

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
50 onderstammen gehaald ( Kwee Adams ),
schreef mkleinman.

Dat wordt een fruitwei of lange haag of lei-verzameling? Interessant en leuk! Succes! Ben wel benieuwd.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nog wat palmkool geoogst en gezien dat de duiven er ineens mee weg zijn. De topjes waren netjes afgevreten tot op de nerf... En verder wat aardpeer opgegraven en binnen een bakje stekgrond gezet om te kijken welk slazaad nog opkomt en welk niet (is al een paar jaar oud, zou tot dit jaar oké moeten zijn, maar toch liever even checken).

Geplaatst:
50 onderstammen gehaald ( Kwee Adams ),
schreef mkleinman.

Dat wordt een fruitwei of lange haag of lei-verzameling? Interessant en leuk! Succes! Ben wel benieuwd.

Was de kleinste hoeveelheid die ik kon ophalen bij een groothandel. . De koelkast ligt al vol met enthout en heb nog wat enthout besteld om mee te experimenteren.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Ik ben vandaag trouwens bezig geweest met compost rijden en klussen in het huisje. Eerst nog wat compost richting onze tuin ( in totaal 2m3 ), en ik heb een ander stel geholpen die 4m3 ( 48 kruiwagens ) moesten verslepen naar hun tuin.

We zijn een tijdje geleden door de vloer van ons huisje gezakt en ben nu begonnen met het opnieuw opbouwen van de vloer. Morgen weer verder.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Achterstallig snoeiwerk verricht, mij verbaast hoe groot de knoppen van de braam al zijn en opgeruimd , zodat aan het einde Vd week alle 'troep' die er nog ligt richting stort kan

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...