Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Winteropslag: Rode Biet (aka Kroot)

jasmin

Recommended Posts

De rode bieten vallen hier extreem goed. Dus ik ga fors bijzaaien. Nu las ik ineens ergens dat voor de winteropslag je het loof moest afdraaien ipv snijden... Oepsie: kan dat ook dan?

Wie heeft er ervaring met rauw bewaren, ipv inmaken. Nog speciale rassen aanbevolen? Ik had de Egyptische platronde als eerste gezet. Die eten we nu, maar dat was maar een heel kleine hoeveelheid, vooral omdat ik fatalistisch die maden had gezien bij de radijs ernaast, en dacht dat mijn tuin niet geschikt was voor knolgewassen (ivm tuin overnemen van vorige tuinierders, en dan weet je totaal niet waar je een gewas kan zetten in het kader van wisselteelt en plagen).

Op dit moment staan er op een andere plaats van die Italiaanse bieten die straks ringetjes hebben in de knol. En ik heb ook nog een klein klusje zaden van een dikkere rode biet. Maar gezien de gretigheid van eten hier, wil ik wel een groter veldje, en dan met zaden van knollen die wat langer bewaard kunnen blijven zonder diepvries of weck.

Moeten die dan in zand? Want uit normale ervaring weet ik dat gewoon koel bewaren niet voldoende is... dan drogen ze langzaam in.

ik dacht vorig jaar ook dat rodebieten zo als aardappel gewoon koel donker bewaard konden blijven, maar ze werden vrij snel zacht, en toen de hele handel gekookt en ingevroren, ik eet er nog van vindt ze eigenlijk helemaal niet lekker maarja moet wat eten en

gewoon stug dit jaar weer gezet ook de witte die is vast helemaal vies

Players only love you when they're playing.

Hoe kook jij ze dan, Hans?? Ik had laatst het volgende geadviseerd gekregen:

Wassen (boenen dus), in de pan doen, en 50 a 60 minuten laten koken. Er uit halen, schillen, snijden, en nogmaals 10 minuten laten koken in een mengsel van water, suiker en azijn...

En dat viel dus in de smaak!!!!

De eerste keer had ik er ook twee gele rapen bij meegekookt. Gewoon erbij laten zitten, die kleurden trouwens ook helemaal rood. Je zag nauwelijks verschil, behalve dat die gaarder waren dan de bietjes.

Alleen gekookt met een uitje, met azijn vindt ik helemaal niet lekker dat ken ik wel van vroeger.

ik hou zowiezo niet zo van groente hoor ik eet liever brood

Op zoetzuur zetten erg vies, maar sommige vinden het lekker ik duidelijk niet, dit jaar ga ik ze wecken.

Als je weck spullen te duur vindt en ook vriezer niet wil gebruiken blijft er maar weinig bewaar mogelijkheden over natuurlijk.

Invriezen kan wel hoor! Was alleen op zoek naar een alternatief zodat ik eventueel 50/50 kan doen.

@jasmin: zoetzuur lijkt me ook wel eens wat. Ik hoor graag je recept als je het eens gemaakt hebt. Ik neem aan dat ik de potjes ook gewoon kokend kan vullen zonder te wecken?

Jasmin, de bieten koken duurt ongeveer 15 minuten. Dit advies heb ik deze week van Bonnie gehad en dat ging prima. Gaar als boter. Dus 1 uur vind ik overbodig en duur grapje. Je hoeft ook niet te boenen voor je ze kookt, gewoon afwassen en dan zo in de pan. Na dat kwartier gaat die schil echt wel loslaten. Peuleschil. Oh nee, dat is weer wat anders

Anyway, korter koken, afwassen dat t zand eraf is en dan zo hop in de pan.

Ik wil ze volgend jaar ook meer zaaien, ik vind ze geweldig smaken. Zelfs t loof is eetbaar (smaakt naar spinazie ) dus hoge opbrengst van je groenten.

Good things come in small packages

Jasmin, de bieten koken duurt ongeveer 15 minuten. Dit advies heb ik deze week van Bonnie gehad en dat ging prima. Gaar als boter. Dus 1 uur vind ik overbodig en duur grapje. Je hoeft ook niet te boenen voor je ze kookt, gewoon afwassen en dan zo in de pan. Na dat kwartier gaat die schil echt wel loslaten. Peuleschil. Oh nee, dat is weer wat anders

Anyway, korter koken, afwassen dat t zand eraf is en dan zo hop in de pan.

Ik wil ze volgend jaar ook meer zaaien, ik vind ze geweldig smaken. Zelfs t loof is eetbaar (smaakt naar spinazie ) dus hoge opbrengst van je groenten.

Ik ben inderdaad ook niet van overbodig koken, ik ben heel zuinig met energie. Dus ik fronsde inderdaad toen ik de lange kooktijd hoorde, maar soms doe je iets gewoon om te weten hoe het uitpakt... Het pakte lekker uit, en verder niet meer nagedacht, totdat ik nou over die 15 minuten hoor. Zijn ze dan ook zacht?? Het nakoken met azijn en suiker houd ik er zowiezo in, erg lekker.

Maar ik ga die 15 minuten methode ook uitproberen. Eventueel pak ik er de hooikist bij.

(psssst... hiervoor kocht ik ze altijd voorgekookt... niet verder vertellen)

En het blad ga ik ook invoeren op het menu...

Ik kocht ze ook altijd voorgekookt. Maar deze uit eigen tuin zijn veel lekkerder.

Ze zijn idd zacht na 15 minuten. Ik kon er zo met t mesje door om ze in blokjes te snijden. Moet ik erbij zeggen dat ik ze eerst had gekookt en daarna in het vocht heb laten staan tot ik ze ging snijden. Dat was ongeveer 2 uur later. Dat gaart dan ook wel aardig na.

Die hooikist, die wil ik ook nog s een keer laten maken (paps is handig en heeft altijd hout).

En dat blad is echt meer dan lekker als je van spinazie houd. Had niet verwacht dat t zo lekker zou smaken. Nu ben ik ook niet de moeilijkste qua nieuwe dingen proeven. Ben geen boer van "wat ik nie ken lus ik nie"

Degene die gister mee aten zijn dat wel, die wilden t niet eens proberen. Ach heb ik meer

Good things come in small packages

Hoi allen, ik bewaar de rode bieten in zaagsel en dat gaat echt heel lang goed. Ze staan in een oude prullenbak, gevuld met laagjes biet en zaagsel, zorg dat de bieten elkaar niet raken. Ik doe dat ook met wortel en pastinaak. De bakken zet ik in een koude ruimte, vlak achter een deur, maar het is nog nooit bevroren, ook al was het in die ruimte -3.

Het tweede zaaisel bieten sla ik meestal op, afgelopen jaar was dat cylindra, dat ging prima...

Edited by Guest

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎