Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hoi @Jorieke123, ik heb met veel belangstelling jouw diverse kaas topics gelezen en inmiddels ook diverse kazen gemaakt. 

Nu heb ik dit weekend een ceddar gemaakt, de langzame versie volgens voorbeeld van het  YouTube kanaal Cheese52.  Maar wat ik hier nergens lees (misschien lees ik erover heen), hoe lang laat jij de kaas rijpen? Ik doe er geen wax of coating overheen, maar ben van plan de kaas te vacumeren en dan in de kaasgrot. 

9636AFB2-8AE5-4745-8CEB-6520BEC2AA1A.jpeg

4A89E4A8-CB33-4002-8539-0D125F2E32EE.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Die ziet er prachtig uit, goed bezig! 

Tja, ik maak ondertussen genoeg kaasjes dat ik er niet elke dag op zit te wachten om ze aan te snijden zeg maar. Dus soms liggen ze best lang. De laatste kleine lag dik een jaar. In mijn Amerikaanse boek (Home Cheese Making door Ricki Carroll) staat voor de traditionele cheddar (niet de snellere methode ofzo): 3 tot 12 maanden. En dat hij scherper wordt als je hem langer laat liggen. Bij die snellere recepten staat 1 tot 6 maanden. 

Geplaatst:

Dank voor je antwoord. 

ik heb zelf ook geen haast met aansnijden, haastige spoed is zelden goed. Maar wat ik wil voorkomen dat ze niet meer lekker zijn. 

Sowieso is de rijping een lastig dingetje, het boek van Nils Koster geeft ook geen eenduidig antwoord. Afwachten en proberen dus. 😃

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

De winter is 'ineens' alweer zo goed als voorbij en ik heb nog geen 1 harde kaas gemaakt. Daar komt deze week verandering in: ik maak vandaag 2 x cheddar en vrijdag (of dinsdag, even zien hoe het loopt allemaal) 2x Parmezaanse. 

Ik heb die van vorig jaar nog niet aangesneden, we lopen een beetje achter met het eten van kaas (of ik heb er teveel gemaakt ;) ) dus ze zijn nog niet echt aan de beurt zeg maar. 

• Like 4
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Nou ik heb toen nog geen Parmezaanse gemaakt. De dagen vliegen sowieso voorbij, ook zonder het maken van kaas.  Maar goed: morgen ga ik toch echt aan de gang. 

Ondertussen heb ik toch maar een cheddar van vorig jaar aangesneden. De waxlaag zat er los omheen dus die heb ik er af gehaald en mijn idee was om hem dan opnieuw te waxen maar na eventjes laten drogen begon ie te barsten dus heb ik hem maar aangesneden. 1 stuk eten we deze week en de rest heb ik vacuum verpakt en ingevroren. Het is in ieder geval weer een heerlijke kaas! Heel fijn dat die zo goed lukken :thumbup:

227_0038.JPG

• Like 1
Geplaatst:

@Jorieke123wat ziet dat er verrrrukkelijk uit, en mooi ook! Water loopt me in de mond. Zelf kaas maken wil ik ook echt nog een keertje gaan doen, lijkt me zo’n voldoening geven! Los van het lekkere eindresultaat! Heeft iemand een tip voor een beginnersboek? Met ook behoorlijk wat recepten erin (qua diversiteit), ook voor blauwschimmel enzo?

• Like 1
  • 10 maanden later ...
Geplaatst:

Hoeveel uur heb jij in een dag zitten? Varkens, runderen, de site beheren, groentetuin, koken, kaas maken.  
Vroeger vroegen ze het altijd aan mij waar ik de tijd vandaan haalde, zal de leeftijd misschien wel zijn. 😒😂

Op 28-1-2017 om 09:35, Jorieke123 zei:

wax 

Waar bestaat dat uit?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...