Jorieke123 Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Aangezien wij VEEL kapucijners hebben staan om straks aan de kippen te voeren, pluk ik af en toe een maaltje voor onszelf.Nu wil ik ze inmaken, maar in mijn weckboek hebben ze het alleen over erwten. Kan ik kapucijners geschouwen als erwten? Of zal het toch anders uitpakken (door meer zetmeel bijv. ofzo?) Ik wil ze dan jong (en nog zoetig) plukken. Dus geen hele dikke zaden. Als ik er op google, staan ze samen met doperwten in het rijtje van groenten die je beter in kunt vriezen. Maar in mijn Weck-receptenboek staat dus wel een recept voor doperwten. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Zelf zou ik denken dat je ze kan drogen en dan in water weken voor het gebruiken om te koken. verder vondt ik dit maar weet niet waar kapucijnder ondervalt Snijbonen Haal de snijbonen af, was ze en snijd ze fijn. Zet ze op met kokend water en zout en laat ze 5 min. koken. Doe ze na bekoeling in de fles, voeg gekookt water met zout (1 lepel zout per liter water) toe. Steriliseer de bonen 1.5-2 uur op 100° C. Sla- of princessebonen Haal de bonen af. breek ze zo nodig door en was ze. Behandel ze verder als snijbonen. Doperwten Zorg vooral voor jonge erwten en let er op dat er geen wormpjes in zitten. Dop de erwten, was ze en doe ze dadelijk rauw in de fles. Overgiet ze met gekookt water met zout en steriliseer de erwten 1.5 uur op 100° C. Soms is aan te raden de erwten bij gedeelten te steriliseren, de 1e dag 1 uur na 1 dag nog 1.5 uur om bederf te voorkomen. Peulen Behandel ze als slabonen. Tuinbonen Behandel ze als doperwten. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 22, 2011 Author Share Posted June 22, 2011 Ja dat drogen en weken doen we met de volwassen kapucijner-erwten. Als kippenvoer, dus daar zouden we zelf ook van kunnen pakken. Maar zoet zijn ze dan niet meer Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 week je die van de kippen ook ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 22, 2011 Author Share Posted June 22, 2011 Nee, die gaan we malen samen met de andere granen en zaden die we voor ze verbouwen. Heel grof breken zeg maar. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 oja das handig dat vinden ze lekker, bij mij vinden ze de mais wel heel lekker maar dat is eigenlijk wat te grootde zonnebloempitjes hebben ze weer geen moeite mee.ik lust trouwens wel graag capucijnders maar daar meng je toch van alles door dat je amper proefd (of helemaal niet) of ze nog zoet zijn @edith beetje sloom van begrip vandaag, ik snap het je kunt kapucijnders jong en volwassen eten en jij wil jong,dat wist ik geeneens ik eet capucijnders altijd volwassen en niet vers. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Hans, is dat steriliseren van de groente iets anders dan koken?? Het ziet er zo bizar uit: urenlang... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 Ik heb gisteren een 12 tal potjes kapucijners geweckt. En net wat ingrediënten voor pea pod wine besteld. Ben benieuwd Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Hans, is dat steriliseren van de groente iets anders dan koken?? Het ziet er zo bizar uit: urenlang... het is wecken en dat duurt soms best lang, ligt aan de groente wordt andere tijd aangegeven. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 Ik moest de kapucijners 2 uur wecken op 100 graden.De potjes zijn nu afgekoeld en de klemmen zijn er af. Nu maar hopen dat alles goed blijft in de potjes. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 De 1e stappen om pea pod wine te maken zijn ook gezet. Een pan vol met kapucijner schillen, en kokend water daar overheen. Het moet nu een paar dagen staan, het ruikt naar iets waar je geen wijn van zou kunnen maken Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 De 1e stappen om pea pod wine te maken zijn ook gezet. Een pan vol met kapucijner schillen, en kokend water daar overheen. Het moet nu een paar dagen staan, het ruikt naar iets waar je geen wijn van zou kunnen maken Kan ook niet...(zo zegt het snobje in mij)Wijn maak je van druiven. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Toch heb ik al een enorme hoeveelheid recepten gezien voor wijnen van andere zaken. Ook weer van paardebloemen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Toch heb ik al een enorme hoeveelheid recepten gezien voor wijnen van andere zaken. Ook weer van paardebloemen. Ik zou het graag eens proberen, maar is er een alternatief voor zo'n grote glazen kruik?? Die heb ik niet, geen idee hoe ik er aan moet komen, bang dat het erg duur is als ik het wel weet.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Ik scoorde 2 jaar terug bij de glasbak een glazen fles, 5 liter inhoud, waar wijn in had gezeten. Echt een mooie fles! Met een simpele rubberen stop en een waterslot van Brouwmarkt, maak je hem bruikbaar voor wijn! Misschien zie je zo iets bij de kringloop? Of op marktplaats? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Is een vijf liter fles dan niet te klein?? Ja, ik weet nog niet veel van wijn maken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Geen idee Ik zit nog middenin het proces. We maken niet veel wijn in 1 keer, dus het lijkt mij genoeg..We hadden ook 'maar' 1,7 kilo schillen (veel recepten werken met meer dan 2 kilo), en daar is zo'n 3,3 liter water op gegaan. Dus in dit geval past het in de fles Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Ik ben er ook erg benieuwd naar, ( de gewekte capu`s) ik vries ze altijd in, maar dat heeft toch iets "droogs"..niet zoals de doperwt. 2 uur lang is best veel, weet je ook waarom dat is? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Geen flauw idee Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 verder vondt ik dit maar weet niet waar kapucijner onder valt Die valt onder de doperwten. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Die valt onder de doperwten.Ja kapucijners zijn erwten. Hier, Drenthe, heten jonge kapucijners ook wel velderwtjes. Onder die naam zijn ze hier ook in de supermarkt te koop. Gewoon in potjes van een bekend merk. Daarom denk ik dat wecken moet kunnen. Ik weetniet hoe precies, ik heb er geen ervaring mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 6, 2011 Author Share Posted July 6, 2011 De wijn staat flink te bubbelen: Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Dat is de 'pea-pod' wine? Dat heeft een mooi rood kleurtje. Had even wat groens verwacht..Ben benieuwd of je t echt te drinken vind maar zo te lezen moet het nog even staan voor je t kan proeven. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 6, 2011 Author Share Posted July 6, 2011 Ja het is rood door de paarse kapucijners schillen Het lijkt me niet te drinken, maar we kunnen er vast wat mee (in stoofpotje ofzo ) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 13, 2011 Author Share Posted July 13, 2011 We hebben de wijn net in een schone (grote) fles gegoten, daar moet hij nog 6 maanden in staan voordat we de wijn bottelen. We hebben al wat geproefd, en het is best lekker Nu nog lang rijpen natuurlijk. Er zit 12% alcohol in volgens het metertje. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts