Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kapucijners wecken?

Jorieke123

Recommended Posts

Aangezien wij VEEL kapucijners hebben staan om straks aan de kippen te voeren, pluk ik af en toe een maaltje voor onszelf.

Nu wil ik ze inmaken, maar in mijn weckboek hebben ze het alleen over erwten. Kan ik kapucijners geschouwen als erwten? Of zal het toch anders uitpakken (door meer zetmeel bijv. ofzo?) Ik wil ze dan jong (en nog zoetig) plukken. Dus geen hele dikke zaden.

Als ik er op google, staan ze samen met doperwten in het rijtje van groenten die je beter in kunt vriezen. Maar in mijn Weck-receptenboek staat dus wel een recept voor doperwten.

Zelf zou ik denken dat je ze kan drogen en dan in water weken voor het gebruiken om te koken.

verder vondt ik dit maar weet niet waar kapucijnder ondervalt

Snijbonen

Haal de snijbonen af, was ze en snijd ze fijn. Zet ze op met kokend water en zout en laat ze 5 min. koken. Doe ze na bekoeling in de fles, voeg gekookt water met zout (1 lepel zout per liter water) toe. Steriliseer de bonen 1.5-2 uur op 100° C.

Sla- of princessebonen

Haal de bonen af. breek ze zo nodig door en was ze. Behandel ze verder als snijbonen.

Doperwten

Zorg vooral voor jonge erwten en let er op dat er geen wormpjes in zitten. Dop de erwten, was ze en doe ze dadelijk rauw in de fles. Overgiet ze met gekookt water met zout en steriliseer de erwten 1.5 uur op 100° C. Soms is aan te raden de erwten bij gedeelten te sterili­seren, de 1e dag 1 uur na 1 dag nog 1.5 uur om bederf te voorkomen.

Peulen Behandel ze als slabonen.

Tuinbonen Behandel ze als doperwten.

Players only love you when they're playing.

oja das handig dat vinden ze lekker, bij mij vinden ze de mais wel heel lekker maar dat is eigenlijk wat te groot

de zonnebloempitjes hebben ze weer geen moeite mee.

ik lust trouwens wel graag capucijnders maar daar meng je toch van alles door dat je amper proefd (of helemaal niet) of ze nog zoet zijn

@edith beetje sloom van begrip vandaag, ik snap het je kunt kapucijnders jong en volwassen eten en jij wil jong,

dat wist ik geeneens ik eet capucijnders altijd volwassen en niet vers.

Hans, is dat steriliseren van de groente iets anders dan koken?? Het ziet er zo bizar uit: urenlang...

het is wecken en dat duurt soms best lang, ligt aan de groente wordt andere tijd aangegeven.

De 1e stappen om pea pod wine te maken zijn ook gezet. Een pan vol met kapucijner schillen, en kokend water daar overheen. Het moet nu een paar dagen staan, het ruikt naar iets waar je geen wijn van zou kunnen maken

Kan ook niet...(zo zegt het snobje in mij)

Wijn maak je van druiven.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Toch heb ik al een enorme hoeveelheid recepten gezien voor wijnen van andere zaken. Ook weer van paardebloemen.

Ik zou het graag eens proberen, maar is er een alternatief voor zo'n grote glazen kruik?? Die heb ik niet, geen idee hoe ik er aan moet komen, bang dat het erg duur is als ik het wel weet....

Die valt onder de doperwten.

Ja kapucijners zijn erwten.

Hier, Drenthe, heten jonge kapucijners ook wel velderwtjes. Onder die naam zijn ze hier ook in de supermarkt te koop. Gewoon in potjes van een bekend merk.

Daarom denk ik dat wecken moet kunnen. Ik weetniet hoe precies, ik heb er geen ervaring mee.

• 2 weeks later...

Dat is de 'pea-pod' wine? Dat heeft een mooi rood kleurtje. Had even wat groens verwacht..

Ben benieuwd of je t echt te drinken vind maar zo te lezen moet het nog even staan voor je t kan proeven.

Good things come in small packages