Ga naar inhoud

Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
als je voldoende ruimte hebt zou ik zeker eens naar een helofytenfilter kijken

Helofyten kan je ook in aquaponics zetten .. waarom zou je er niet iets eetbaars in zetten?

Geplaatst:

dat kan ook prima, maar simpele planten als riet zijn in een filter een stuk efficiënter, het gaat ook niet zo zeer om de planten bij een dergelijk filter maar meer om de bacteriën die tussen de wortels van deze planten leven, en deze leven nou eenmaal liever in een kuit riet als in een stronk broccoli. een vis als meerval produceert behoorlijk wat afvalstoffen, en dan zou ik gaan voor efficiëntie in de eerste plaats.

Geplaatst:

je kan wel altijd nog drijvende planten eilanden in je vijver maken naast je filter, hierbij hangen de wortels van de planten in het water en kunnen zo de voedingsstoffen opnemen

Geplaatst:

Leuk project!

Al gedacht aan een tunnelkas met Tilapia?

Denk je er wel om dat je kreeften absoluut niet kunnen ontsnappen? Er zijn nog maar weinig plekken waar de inheemse kreeft voorkomt, ruim 90% is verdrongen door exotische soorten (misschien kun je die beter gaan vangen )

Ik volg je topic in ieder geval.

- word geen slaaf van je bezit -

Geplaatst:

We laten ons eten niet wegwandelen Brutus, als het nodig blijkt dan plaatsen we gewoon een laag hekje om de vijver. Maar dat moeten ze wel heeeel lekker zijn

Een tunnelkas met tilapia komt er niet, we zoeken beesten die zichzelf een beetje redden hier in NL, dus met zo min mogelijk hulp in de vorm van warmte enz. En het 'vlees' van een Meerval lijkt ons stukken lekkerder dan een Tilapia. Maar we hebben er nog nooit 1 geproefd uit Nederlandse wateren Dus wie weet valt het tegen en verzinnen we wat anders.

Geplaatst:

Gewoon aan Joep vragen of hij wel weet hoeveel kruiwagens vol dat zijn

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Jorieke, is Joep dit niet van plan met 400 meter en de varkens

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
dat kan ook prima, maar simpele planten als riet zijn in een filter een stuk efficiënter, het gaat ook niet zo zeer om de planten bij een dergelijk filter maar meer om de bacteriën die tussen de wortels van deze planten leven, en deze leven nou eenmaal liever in een kuit riet als in een stronk broccoli. een vis als meerval produceert behoorlijk wat afvalstoffen, en dan zou ik gaan voor efficiëntie in de eerste plaats.

Jij bent echt wel een die-hard he wat denk je van deze? http://plantnu.be/houttuynia-moerasannemoon-eetbaar/

Geplaatst:

Jij bent echt wel een die-hard he wat denk je van deze? http://plantnu.be/houttuynia-moerasannemoon-eetbaar/

ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg dat het naar mijn mening minder efficient is en waar ik voor zou gaan, houttuynia is een veel kleinere verbruiker als riet en bovendien is de smaak van deze plant echt voorbehouden aan de liefhebber, ik vind de geur al verschrikkelijk tijdens snoeien en moet er niet aan denken dat het in mijn salade zit.

nogmaals, het kan allemaal prima maar mijn keuze zou het niet zijn.

ik zou gaan voor een helofytenfilter met riet en dat combineren met drijvende bakken op de vijver zelf waar je dan eetbaar spul in kan telen wat ook weer mee werkt in het verbruik.

en daar zou ik dan iets smakelijkers in zetten als houttuynia.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik denk niet dat we ze 2 meter lang laten worden, dan 'oogsten' we ze wat eerder

Ondertussen heeft Joep bakken ingegraven, en gevuld met water. Het zijn bakken met een kubieke liter aan water. Ze zijn dus half ingegraven.

IMG870830851490626584.JPGIMG870956641490626592.JPG

Daar kwam uiteraard heel wat zand bij vrij, maar dat konden we mooi weer gebruiken voor ons pad dat nog steeds niet mooi afliep.

IMG871367071490626598.JPG

Geplaatst:

ziet er netjes uit die bakken

klein vraagje

welk doel hebben die bakken?

Geplaatst:

Eerst oefenen in het klein, of we alles levend houden en hoe ze het doen enz. 1 bak voor meerval, 1 voor kreeft, en 1 voor mosselen.

De vijver is er nog niet namelijk, en in een grote vijver kan je zaken toch wat minder goed in de gaten houden. We willen toch even weten wat ze willen eten, wat we ze kunnen voeren (qua wat we hebben)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...