FruitLent Geplaatst: 18 augustus 2017 Geplaatst: 18 augustus 2017 @ Roland: Ik neem aan dat de derde foto de 'Jasper' voorstelt ? Op deze foto kan ik geen Phytophthora ontwaren. Het lijkt meer op magnesiumgebrek. Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
speets Geplaatst: 25 augustus 2017 Geplaatst: 25 augustus 2017 Mijn pruimtomaatjes maakten pas laat bloemtrossen. Al gauw zat de plant tegen het dak. Daarom heb ik ze zijwaarts geleid zodat ze verder konden: Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 26 augustus 2017 Geplaatst: 26 augustus 2017 Had ik toch opeens phytophthora. Ik had in de achtertuin hier en daar wat restplanten van de kruisbestomaat neergezet, had ik wel kunnen laten ook want ze kwamen ook overal als onkruid op, zelfs tussen de tegels. In elk geval, Nauwelijks meer naar omgekeken behalve om te plukken, want ik 'scan' de achtertuin dagelijks even op kleur, en zo pluk ik dan de rijpe tomaatjes en aardbeien. Die kruisbestomaat doe ik ook niet dieven of wat dan ook, hoogstens snoei ik hem effe met grof geweld weg van het paadje. Onkruid is het, echt. Blijkt dat een van die planten helemaal geen kruisbes was, maar per ongeluk een Hochloma. stikvol groene tomaten maar zwaar aangetast. Ik heb hem in z'n geheel in de kliko gedonderd. Mijn zaaiaardappels staan ook nog steeds in de achtertuin, ik hoop maar dat die het niet oplopen. Ik vind dat mijn kruisbestomaten nu wel officieel als resistent mogen worden aangemerkt, ze stonden er pal naast. Ik hou ze nu wel even goed in de gaten, maar voorlopig staan ze nog als een malle te groeien en te produceren. Desondanks wil ik ze volgend jaar ECHT niet meer. Vanmiddag weer een half uur staan plukken en wat heb je dan? Een bakje vol. Als ik meer een tomatenfan was dan ging ik proberen te veredelen door te selecteren op planten waarvan de trossen in 1 keer rijpen, want dat is vooral het probleem. Van een tros met 10 tomaatjes pluk je soms 5x 2 rijpe tomaatjes omdat de rest steeds nog niet rijp is. Als je hele trossen af zou kunnen knippen, scheelde dat enorm. Maar goed, ze waren wel weer erg lekker door de sla. Quote
Ann123 Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Zijn jouw kruisbestomaten echt lekker? De mijne hebben een heel harde pel en weinig zoets. Ik vind de tomatito de Jalapa veel lekkerder (zachte pel en veel sap). Zou ook resistent zijn. Groeit heel anders : kruipend. En de vruchten zijn groter: tussen bes en kers. Quote
timvk2000 Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Hoi allemaalOndertussen ben ik hier al weer bezig met de planning van de tomaten voor volgend jaar Ik heb ondertussen veel soorten bij elkaar verzameld en daarvan er 10 dit jaar gekweekt en verse zaden genomen. Ook genoteerd hoe deze t deden. Maar aangezien mn lijst met soorten waar ik zaad van heb, nog 50 rassen meer bevat wil ik volgend jaar van ál de resterende 50 soorten 2 planten opkweken hier in hongarije. Ruimte genoeg om ze uit te planten en een camping om te voeden dus dat is geen probleem Wat wel n probleem is is de opkweek aangezien ik daar niet voldoende binnenhuis ruimte voor heb. En mijn ouders n huis vol planten nou oik niet bepaald leuk vinden. Ik zou begin april in huis willen zaaien en ze dan na kiem in 2 weken binnen opkweken en vervolgens naar onze receptie verplaatsen. Die heeft helaas enkel glas en geen verwarming. Dus vandaar de vraag hoe ik deze planten t best kan opkweken. Ik wil ze uiteindelijk laatste werk mei weet uitplanten.Iemand tips ?Groetjes tim Quote
pippi Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Ann, ik vind ze niet vies, maar ook weer niet geweldig lekker, vooral vanwege die schil inderdaad. Mijn dochter vindt ze dan weer heel erg lekker, dus het zal wel een kwestie van smaak zijn. Quote
Erny Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Zijn jouw kruisbestomaten echt lekker? De mijne hebben een heel harde pel en weinig zoets. Ik vind de tomatito de Jalapa veel lekkerder (zachte pel en veel sap). Zou ook resistent zijn. Groeit heel anders : kruipend. En de vruchten zijn groter: tussen bes en kers. Oh, das grappig, bij mij heeft die Jalapa juist een best wel een hard velletje. De World's Smallest is qua grootte van de tomaatjes vergelijkbaar en is duidelijk lekkerder weg te happen.Kruisbestomaat is ietsie kleiner heeft een redelijk stevig velletje maar in zn geheel in de soep oid zijn ze heerlijk. Alle drie staan buiten zonder afdak en ondanks Phyto bij buren groeien ze er lekker door. Quote
Ann123 Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Hier groeien ze allemaal buiten zonder afdak. Afkloppen maar voorlopig is alles gezond. Quote
Flup Geplaatst: 30 augustus 2017 Geplaatst: 30 augustus 2017 Heb alle tomatenplanten in de volle grond weg moeten halen, phythophthora helaas. De onrijpe tomaten die niet of nauwelijks zijn aangetast heb ik wel geoogst, hopelijk rijpen die nog goed na.Ontzettend jammer, want ik was wel benieuwd hoeveel deze tomaat nog verder zou groeien. Mijn zwaarste en lelijkste tomaat ooit. Quote
Ann123 Geplaatst: 1 september 2017 Geplaatst: 1 september 2017 Ik heb nog geen zieke planten, ondanks de regen van eind juli tot midden augustus. Ze staan buiten, zonder afdak en veel krapper geplant dan men aanraadt. Ik dief ze wel. De kleintjes zijn bestomaatjes. De overladen plant is een Barry's crazy cherry en is inderdaad crazy. Geeft massaal veel vruchten. Op de foto 5 trossen. Een multiflora waarvan elk bloemetje een tomaatje geeft (andere multiflora's geven maar vruchten op een deel van de bloemen). De puntige, 'witte' tomaatjes boven en onder de overzichtsfoto zijn Barry's. Quote
Nadi Geplaatst: 3 september 2017 Geplaatst: 3 september 2017 Wow wat een prachtige oogst Ann! En veeeul! Quote
moments Geplaatst: 4 september 2017 Geplaatst: 4 september 2017 Voor volgend jaar ben ik op zoek naar een stevige zoete, vlezige mag groot zijn, voor de soep en saus.Welk ras kan ik dan het beste nemen, of heeft iemand hier goede zaadjes voor ter overname?Ik heb nu marmande geoogst en soep van gekookt, dat was overigens ook al heerlijk. Ik was aan het denken om volgend jaar de marmande te zaaien? Hij zou het uitstekend doen in soep en sauzen. Heb je hem ook als slaatje gegeten? En hier moet ik ook nog een keuze uit maken.Gardenberry F1MoneymakerSuper Roma VFPaola F1Coeur de BoeufMarmandeIk zou 3 soorten willen zaaien, iemand die voor mij wil helpen beslissen?Ik zoek 1 snoeptomaat, 1 soort voor de sauzen en 1 soort voor in de sla enof Bruchettas;suggesties welkom.Dit jaar had ik er van de zaadbib (zwarte tomaat) geweldige opbrengst.Heb hem samen met een vleestomaat in de passaat gedraaid, was een beetje zurig maar fiksen we wel op het moment zelf Quote
Erny Geplaatst: 4 september 2017 Geplaatst: 4 september 2017 Buiten: Opmerkelijke groei en vruchten van de zaadjes van de Fruitlent Phytophthora resistentie test tomaten van vorig jaar.De "F2"s hebben vaak uitzonderlijk veel dieven, ook aan de eindes van de vruchttrossen, evenals extra bladeren op die plaatsen.En bij de H (oranje) zat in plaats van een mooie geel/oranje ronde middelgrote tomaat (zoals vorig jaar alle vruchten van de H waren) nu én een model vleestomaat en een klein exemplaar aan 1 tros. Deze planten zijn duidelijk in de war. Grappig om te zien.Ook de resistentie is niet overal meer even sterk aanwezig. De kruisbestomaat heb ik én in de kas én buiten staan en buiten doet deze het echt veel en veel beter. Ziet er minder mooi uit maar daar rijpen echt veel meer tomaatjes af.De World's Smallest is echt niet meer de kleinste... lijken eerder op een middel cherrytomaat. In de kas zijn er nu naast de kleinere soorten ook al wat groteren te oogsten. Onder andere een prachtige oranje vleestomaat... even vergeten welke dit moet zijn en Zowie heeft het naamstokje kapot gebeten... Quote
Nadi Geplaatst: 5 september 2017 Geplaatst: 5 september 2017 Deze planten zijn duidelijk in de war. Grappig om te zien.Hahahah lijkt me leuk om te zien Ondanks dat de phyto toegeslagen is hebben we toch anderhalve emmer tomaten kunnen oogsten. Ziek blad verwijder en heel hard duimen helpt wel En mn eerste joekel van een tomaat, belarusian heart: Vandaag lekker tomaten soep eten ofzo Quote
Charly Geplaatst: 5 september 2017 Geplaatst: 5 september 2017 Wat een knapperd Nadi!Zo mooi gaaf en glimmend. En dan ook nog zo'n joekel. Mooi gekweekt! Hier oogst ik nog bescheiden, maar ruim voldoende, door. De planten zijn gelukkig nog niet aangetast door 'de ziekte'. Ik dacht even van wel, door wat afstervend blad. Maar het pakt nu een maand later nergens door en zie ook geen aangetaste vruchten. Bovendien is het afstervende blad en trouwens ook afstervende uitgedragen trossen alleen geconstateerd bij de B&R boar. Dus ik houd het op 'normaal', wat een opluchting is. Samenvattend weer even ben ik echt heel blij met mijn keuze vleestomaten. B&R is idioot vroeg en mooi en lekker. Aunt Ginny is ook prachtig en neemt t stokje over als de B&R er wel klaar mee is. En nu, aan het einde van het seizoen doen ze allebei nog een aardige toegift. Waardoor ik van beide soorten per plant nog ongeveer een dikke tomaat per week heb. Mooi voldoende! Mbt de ultieme dragers zijn de tigrette en blush toppers. Elke tros hangt vol en is bevrucht. Ze geven tot aan de nok van de plant, en nu zelfs van enkele dieven die ik op t laatst heb laten staan. De Mt Vesuvius heb ik al allemaal geruimd. Opbrengst en smaak vielen me wat tegen. En dieven! Halleluja! Er viel niet tegenop te knippen haast! Het lange bewaren is vast een groot voordeel van deze tomaat. Maar ik zet hem volgend jaar niet meer. Denk ik. Even zo de Speckled Roman. Prachtige gestreepte roma tomaat. Mooi sappig ook. Maar - bij mij althans - veel te gevoelig voor neusrot. Dan zet ik toch liever de hochloma en mom's paste en zoek ik er nog wel een knappe andere Roma erbij volgend jaar. Als ik hochloma en moms paste vergelijk is die eerste echt een mooie droge roma. Harde tomaat. Heel vormvast. Mom's paste is veel grilliger en ook wat sappiger. Beide erg lekker warm verwerkt. Maar waar de hochloma ook prima op de grill / bbq kan, is dat met de paste toch wel een geklieder. Tot zover weer even de beschouwingen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Erny Geplaatst: 5 september 2017 Geplaatst: 5 september 2017 Mooie kas vol Charly! En ik weet het alweer, mn mooie oranje vleestomaat is natuurlijk de Verna Orange. Quote
Ann123 Geplaatst: 5 september 2017 Geplaatst: 5 september 2017 Ik vind de hochloma ook een topper. Speckled roman is ook een echte roma maar de productie iets een pak lager. Wat een hoop tigrettes! Die zijn zo lekker. Quote
FruitLent Geplaatst: 9 september 2017 Geplaatst: 9 september 2017 In de buitenproef met aardappelziekteresistente tomaten hier nog steeds weinig aantasting in de 'Mountain Magic' , terwijl sommige andere rassen sterk zijn aangetast. Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Goldfish Geplaatst: 9 september 2017 Geplaatst: 9 september 2017 Mijn selectie van 6 "oertomaten" van Vreeken, waarvan er 2 deels resistent zouden zijn, zijn op 1 na al ten onder gegaan aan de Phyto (geen bescherming, open lucht). Hoewel de smaak niet in de smaak viel bij de vrouw des huizes, grijp ik komend jaar terug op Magic Mountain denk ik. Daar kon ik vorig jaar (onbeschermd) tot de 1ste week van november van plukken! Natuurlijk liep de opbrengst toen de laatste 2-3 weken hard terug, maar toch. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 9 september 2017 Geplaatst: 9 september 2017 De Roma tomaten gaan nog heel goed, de cherry tomaten zijn zo goed als op. Heel goed getimed vind ik zelf. Quote
oscardevos Geplaatst: 9 september 2017 Geplaatst: 9 september 2017 De overladen plant is een Barry's crazy cherry en is inderdaad crazy. Geeft massaal veel vruchten. Ann, wat is de smaak van Barry's crazy cherry tomaat als je deze vergelijkt met je rode en oranje cherries? Quote
Nedlets Geplaatst: 9 september 2017 Geplaatst: 9 september 2017 Nounou oogsten gaat nog goed door zo te zien. Hier is alles al opgeruimd. Quote
timvk2000 Geplaatst: 9 september 2017 Geplaatst: 9 september 2017 hier gaat de kweek ook nog fantastisch (zuid hongarije )onderstaande foto is oogst van halve week. iedere week 2x zo'n oogst. al een tijd lang. heb 30 planten staan.uiteindelijk getopt, en nu nog een heleboel oogst die eraan komt groetjes tim Quote
Ann123 Geplaatst: 10 september 2017 Geplaatst: 10 september 2017 De overladen plant is een Barry's crazy cherry en is inderdaad crazy. Geeft massaal veel vruchten. Ann, wat is de smaak van Barry's crazy cherry tomaat als je deze vergelijkt met je rode en oranje cherries?De ene rode kers is de andere niet. Idem oranje. De Barry crazy cherry heeft een erg zachte smaak. Niet veel zuur en zoet maar een neutrale smaak. Niet melig of overdreven veel sap. Dus, qua smaak dik OK, geen hoogvlieger of geen vieze tomaat. Maar het is vooral de productie die ongelooflijk is. Quote
pippi Geplaatst: 10 september 2017 Geplaatst: 10 september 2017 Nounou oogsten gaat nog goed door zo te zien. Hier is alles al opgeruimd. Ik heb ook al een paar planten geruimd, ik weet niet wat ze mankeerden, geen Phytophthora, maar ze waren echt aan het verdorren, misschien toch iets in de grond, maar de wortels zagen er prima uit, gingen ook diep, dus geen idee wat er nou mis mee was. De onrijpe tomaten heb ik eraf geplukt, moet zeggen dat die wel prima afrijpen op de fruitschaal. Al met al geen goed tomatenjaar hier, zeker niet als ik het vergelijk met vorig jaar toen alles in weer en wind buiten stond. De kruisbestomaten blijven wel dapper doorgaan, vanmiddag weer een half uurtje staan plukken voor wel een heel bakje vol. Ik had het vast al geroepen, maar volgend jaar ga ik op zoek naar een ras dat net zo hard produceert, maar dan met grotere tomaatjes. En dan mag die kruisbes heel misschien toch nog ergens buiten tussen de bonen ofzo. Een plant. Heel misschien twee. En zaadjes uit het allergrootste kruisbestomaatje dat ik dit jaar heb geplukt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.