Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn tomaten staan al een weekje of twee in de koude kas in de achtertuin. Overdag ventileren met de glasplaat op een kier, dan is het 20-25 graden daarbinnen. 's Nachts tot nu toe de temp. niet onder de 7 graden geweest, maar vannacht wordt wel kou (+2 graden) voorspeld dus er gaat een waxinelichtje-onder-bloempot aan om de boel warm te houden.

Plantjes gezaaid ong. 1 maart, groeien tot nu toe mooi compact op (stamtomaatjes ong. 7 cm hoog). Ik had ze eerder onder een groot dakraam op het zuidwesten en dat ging ook best prima, maar heb ze liever buiten als het enigszins kan. Meer ruimte voor nieuwe zaaisels.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:
Dank voor de toelichting NedLets.

Heb je ook een soort van dag/nacht schema dat je de verlichting x uur per dag uitzet?

---------

De black krim is mijn enige tomaat die niet opgekomen is, van de 6 tomaten. Opnieuw zaaien?

Hier is heel veel over te vinden op het forum, normaliter begint men met 12 uur licht en dit kan opgebouwd worden tot 16 uur. Ik begin direct met 16 uur en ik zie duidelijk dat de plantjes onder de TL compacter en voller zijn dan die onder een schuin dakraam (maja plaats gebrek)

Geplaatst:

Wanneergaan jullie je tomaten naar de serre (voor die dat een serre hebben)?

Met die zon zijn m'n planten snel te groot aan't worden voor binnen.

In de tweeweekse weersvoorspelling blijft de temperatuur 's nachts boven de 5°C...

Zou ik het durven m'n tomaten binnen enkele dagen al in de serre te zetten?

En als ik dat doe, plant ik ze dan meteen in volle grond? Daar blijft de temperatuur hoger 's nachts....denk ik.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

mijn tomatenplanten staan (uit nood) al 3 weken in een folie-kasje buiten

dag en nacht en het gaat hier nog steeds goed

(is natuurlijk bij lange na geen garantie voor de komende weken )

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Het is een gok. Ik blijf vasthouden aan eind april. Maar ik heb er precies spijt van. Mijn schoonvader heeft ze reeds gepland eind maart. En het weer is lekker en het blijft lekker.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Hier zet ik de tomaten overdag buiten en haal ze 's avonds weer naar binnen. Deze week is er nog kans op vorst ('s nachts), dus ik neem geen risico. Zeker ook omdat niet alle tomatenzaden even goed zijn gekiemd.

Had gehoopt op veel robuuste tomaten voor buiten, maar daarvan is er slechts 1 opgekomen. Heb nu wel veel tomatensoorten voor in de kas, terwijl ik daar ook al mijn pepers en paprika's in wil hebben. Dat wordt veel weggeven of nog een plastic kas kopen.

Geplaatst:

Hoi Flup,

kan jij de soorten die je robuust noemt, dus ""buiten-soortjes" bij naam noemen

ik ben zeker benieuwd

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
mijn tomatenplanten staan (uit nood) al 3 weken in een folie-kasje buiten

dag en nacht en het gaat hier nog steeds goed

(is natuurlijk bij lange na geen garantie voor de komende weken )

Dat is goed om te lezen staan ze in volle grond?

Geplaatst:

Hier zijn de tomaatjes de koude nacht in de koude bak goed doorgekomen. Het is vannacht aan de grond -1 C geweest. Toen ik vanochtend het kaarsje uitblies was het in het kasje lekker comfortabel gestookt. Nu hoop ik dat natuurlijk niet elke dag tot IJsheiligen te moeten doen, met kaarsjes etc. Maar als het moet, dan is het ook geen punt aangezien alles in de achtertuin staat.

Bestemming voor deze tomaatjes: deels in een tunneltje (de struiksoortjes, want tunneltje is maar 1 m) en deels in pot tegen de zuidmuur en/of in de vollegrond (afhankelijk van hoeveel plek en hoeveel plantjes in over houd). Voorlopig wordt er hier nog niks in de grond gezet, zijn ze ook nog veel te klein voor.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:
Dat is goed om te lezen staan ze in volle grond?

nee, ze staan in potjes te wachten om te worden gepoot in de volle grond en in de kas

dit gaat pas gebeuren in mei

als er een eventuele periode nog komt met nachtvorst kan ik nu tenminste nog ingrijpen

's nachts verwarmen met waxinelichtje of 's nachts de plantjes naar binnen

gr Adriaan

Geplaatst:
Wanneergaan jullie je tomaten naar de serre (voor die dat een serre hebben)?

Met die zon zijn m'n planten snel te groot aan't worden voor binnen.

In de tweeweekse weersvoorspelling blijft de temperatuur 's nachts boven de 5°C...

Zou ik het durven m'n tomaten binnen enkele dagen al in de serre te zetten?

En als ik dat doe, plant ik ze dan meteen in volle grond? Daar blijft de temperatuur hoger 's nachts....denk ik.

Je kunt natuurlijk ook alvast plantgaten maken en ze daar met potje en al in zetten. Als het dan toch te koud is, heb je ze er ook weer zo uit.

Geplaatst:

Hier staan een aantal tomaten ook noodgedwongen buiten. De eersten heb ik bijna een maand geleden naar buiten gedaan. Eergisteren nog een aantal die te groot werden. Tot nu toe doen ze het prima, groeien wel wat langzamer en de bloemen ontwikkelen minder snel. Ze staan wel in een foliekasje maar ik heb geen idee wat de tempraturen doen. Binnenkort eens meten.

Ik heb ze ook in potten staan bij gebrek aan volle grond. Ik ben niet vanplan de tomaten die buiten staan naar binnen te halen als het nodig is. Ik had er veel te veel gezaaid. Dus van elk soort staan er nog wat veilig binnen.

Geplaatst:

Ons enthousiasme is misschien een tik-kel-tje te veel van 't goeie geweest hehe

Hier staan ze ook bijna een weekje in de foliekas, in potten. Mocht 't weer radicaal omslaan kunnen deze terug naar binnen, 't is moeilijk voor te stellen, vorst, niet? We zijn nu al een ruime tijd verwend door 't zonnetje

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:

Pfff. 40tal soorten gezaaid. Zijn nog maar onlangs gezaaid en dus maar net aan de eerste echte blaadjes.

Zet ik ze enkele dagen geleden buiten. Shot zoonlief er zijn voetbal in. Dus een deel herzaaid.

Vandaag gaf hij planten water. Heeft hij blijkbaar met een gieter ook de tray met tomaten water gegeven. Een deel hangt halfdood.

Geplaatst:
Kun je die grote tomatenplanten niet snoeien en de toppen stekken?

heb je weer een kleinere plant en 2 st ipv 1

Op die manier heb ik enkele pepino planten overwinterd

Ik knipte telkens de top af en stekte die.

Ik ga de tomaten in enkele dagen wss in de serre zetten en ze nog een paar dagen later uitplanten in de serre.

Het lijkt een goede lente te worden, ik hoop op een goede oogst.

Geplaatst:

Vandaag de tomaten overgezet van de kleine zaaitray naar p9. Direct de kas in. Van alles 1 exemplaar. Uiteraard veel te veel gezaaid, dus planten over. Ivm tijdgebrek nu van alles 1 exemplaar de kas in. De rest staat nog voor het raam. Goed de temperatuur in de gaten houden maar overdag wordt het al snel warmer dan in huis.

De rest van de planten ga ik denk ik op marktplaats zetten, beter dat ik iemand er blij mee kan maken dan dat ze de kliko in belanden.

Geplaatst:

En toch blijf ik erbij da de tomaat niet tegen koude kan. Beneden 7°C gaan cellen stuk aan koudebederf. Wel afharden, overdag de kas in waar het lekker warm en tochtvrij is. Of buiten, wanneer het zonnig en > 10/15° is. Eind v.d. dag weer naar binnen. Pas na ijsheiligen het erop wagen. En ook dan nog is het niet zeker. Hou die temperaturen in de gaten. Binnen schuilen zo nodig.

@Boomknuffelaar, lijkt me om pink/red te gaan.

Geplaatst:

" beneden de 7gr gaan cellen stuk door koudebederf "

Wat bedoel je daarmee Huub ? ( ik weet echt niet wat koudebederf is )

Geplaatst:

Als de temperaturen onder de 7 graden komen dan stopt de groei (mits je overdag geen hele hoge temperaturen hebt), maar er ontstaat dan nog geen schade. Hun vitaliteit zal wel te leiden hebben. Zeker wanneer het ook nat weer is. Ik heb mijn tomaten al 2 weken in de koude kas (zelfs redelijk warm in de avond) staan. Zij groeien nu rustig verder, maar het worden wel mooie planten. De komkommers, meloenen, paprika's, pepers en aubergines en watermeloenen staan er ook al en die groeien ook rustig verder. Het is erger wanneer ze rond deze tijd te weinig zon krijgen. Verder zie ik in de kas ook al zaailingen vanuit zichzelf ontstaan. Mijn kas is wel heel goed geïsoleerd en kan veel passieve warmte vasthouden, maar ook andere koude kassen moeten al rond deze tijd redelijk warm blijven.

Tomaten zijn in principe veel sterkere planten dan paprika's of aubergines, die meer kou kunnen verdragen.

Geplaatst:

Pardon en sorry, het is 4°C.

Link: http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/haal-de-ja-nee-sticker-voor-je-koelkast.aspx

Citaat uit bovenstaande:

Koudebederf

Er is veel winst te behalen door groente, fruit en eieren op een juiste manier te bewaren. Bijvoorbeeld door appels wél in de koelkast te bewaren, win je 3 weken houdbaarheid. Tomaat, paprika, aubergine en komkommer moeten juist niet in de koelkast. Deze vruchtgroenten hebben last van zogenoemd koudebederf. Als ze bij een temperatuur 4°C worden bewaard, gaan de cellen kapot, verliezen ze vocht en zijn ze gevoelig voor rotten. Dat geldt ook voor citroen, avocado en banaan. De sticker helpt consumenten met de juiste bewaarplek.

Ik redeneer dat de vruchtcellen <=> plantcellen, die er dus ook niet tegen zouden kunnen en af zouden kunnen sterven.

Maar inmiddels ben ik voor en achter de schermen tegengesproken dus ik denk er nog eens over na!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...