manolito Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Ik wil nog iets in de tuin zetten dit jaar en zit te twijfellen tussen fruitbomen of 'struiken', we hebben een mooie aanbieding gezien voor een set van 5 bomen (2 appels, 1 kers, 1 pruim en 1 peer), allemaal twee jarig, wat mij wel leuk lijkt maar vind een frambozen struik of blauwe bes ook leuk, heb geen ruimte voor beiden. Ben een beginner qua tuin en weet niet zo goed wat een betere keus zal zijn. Wat is makkelijker en wat zijn de verschillen in het verzorgen etc van deze planten? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Als je niet zoveel ruimte hebt, zou ik voor de boompjes kiezen. Dan kan je onder de stammen ook nog doorgaan met groenten, als is het sla... Frambozen kunnen veel ruimte innemen, en leveren verhoudingsgewijs minder op dan wat appel en perenboompjes. En ze prikken... Met blauwe bes/bosbes heb ik slechte ervaring... heb twee struikjes staan, maar meer dood dan levend... mochten ze straks ooit vrucht gaan geven, zelfs dan verwacht ik er weinig van. Ze staan niet in de weg, anders vlogen ze er uit... Mijn frambozen vlogen er ook uit... maar twijfel inmiddels weer... en heb weer wat stekken in potten staan... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Frambozen leveren minder op dan fruitboompjes van 2 jaar?? Hier niet hoor Bakken vol frambozen vorig jaar! En de fruitboompjes die hier al bijna 3 jaar staan? Dit jaar pas de 1e paar zielige appeltjes en kersjes. Voor snel en veel fruit zou ik frambozen en aardbeien aanraden. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 wat ik gezien heb bij andere mensen is dat er altijd enorm veel fruit aan frambozen zat, maar snap ook dat ik daar niet van garant ben. dat frambozen prikken had ik ook al aan zitten denken maar er schijnen soorten te zijn zonder prikkels, daar we ook 2 kleintjes hebben en het ook hun tuin is zeg maar. los van het fruit, wat is 'sierlijker' zeg maar? ze komen waarschijnlijk in een strook langs een klein gazonnetje Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Vind boompjes ook wel handig, idd omdat er nog wat onder kan. Dit voorjaar 2 pruimen en 1 kersen boompje geplant, de pruimen boompjes hangen vol met fruit, ook de bosbessen die er onder staan. Alleen kersen doen nog niets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 De frambozen kan je steeds opbinden, zodat er een soort schutting ontstaat van fruit. En je kunt ze als struiken laten groeien. Ze lopen vrij vroeg uit en houden ook vrij lang hun blad. Bomen bloeien wel wat uitbundiger denk ik, en je kunt er inderdaad nog wat onder telen. Pompoenen ofzo Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Ik ben het niet helemaal eens met Jasmin. Bij frambozen, bramen, aardbeien, rode bessen, zwarte bessen etc heb je gegarandeerd (een grote) oogst het volgende jaar. Ze nemen weinig ruimte in zeker als je zorgt dat ze goed tegen een hek/muur vast zet en hebben weinig onderhoud. Je hebt ook rassen zonder stekels. Bij de genoemde fruitboompjes is het altijd maar de vraag of je oogst zult hebben, in ieder geval moet je veel geduld hebben voor een kleine oogst de komende x aantal jaar. En dan zit je nog met al die insecten, vogels en schimmels die ook wel een appel, kers, peer en pruim lusten. Het kleinfruit gaat bij mij altijd super, de appels ook maar die zijn steenvast elk jaar aangevreten (wormpjes graven gangen in de appel > weet even niet de naam van het beestje). Na wegsnijden van kunnen ze nog wel in de appelmoes. Om te gaan spuiten om een 10 tal gave appels te krijgen gaat mij te ver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Kan je de fruitstruiken ook een beetje aan de onderkant snoeien zodat je er wat onder kunt zetten (sla ofzo)? Of er een boomvorm van snoeien? Ik vroeg me af of dat mogelijk was gezien ik ook weinig ruimte heb in mijn tuin. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Bij Frambozen niet Helly... niet als boomvorm ofzo. Wel als een zeer platte heg waar nog van alles voor kan staan. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 En andere fruitstruiken? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Fruitbomen zijn een uitdaging, en vind ik daarom veel leuker. Kleinfruit (frambozen, bramen, bessen etc.) is eigenlijk niks aan. Iedereen krijgt daar fruit aan. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 tja... maar je hebt wel fruit dan Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Voor ons is t juist de uitdaging om met zo weinig mogelijk werk zoveel mogelijk fruit te oogsten Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Inderdaad!!! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 haha, ja ook ik ben wel fanatiek dit jaar aangezien ik dit jaar voor het eerst een tuin heb en zie nu alles wel zitten maar op de lange termijn weet ik het ook niet. frambozen en bessen klink wel een stuk makkelijker bij te houden en qua oogst ook leuker, vorig jaar kochten we elke week fruit op de markt, frambozen en bessen etc, zodra ik dan thuiskwam maakte ik alles schoon en vroor het meeste in om het een beetje goed te houden en heb vorig seizoen niet 1 bakje frambozen gehad waar ik er niet een stel van weg moest mikken, erg jammer aangezien ze best prijzig zijn. is er nog verschil tussen bomen en struiken qua overwinteren? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Nee, geen verschil. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joltuintje Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Ik heb gisteren een herfstframboos gekocht. Mag die in de volle zon staan en is hij tevreden met een pot of met hij in de volle grond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Ik heb ook een herfstframboos, is nu nog klein en staat in een grote pot. maar hij wordt er eigenlijk te groot voor, dus gaat hij in het najaar de vaste grond in.Hier staat hij 's ochtends in de volle zon en hij groeit heel hard. Maar officieel moeten ze volgens mij juist in de schaduw aangezien ze het eigenlijk goed doen in het bos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Hier staat hij 's ochtends in de volle zon en hij groeit heel hard. Maar officieel moeten ze volgens mij juist in de schaduw aangezien ze het eigenlijk goed doen in het bos Zo uit mijn blote hoofd is een wilde framboos een plant van de bosrand en plaatsen waar bos gekapt is. Mijn idee: halfschaduw en flink wat compost. Hier heb ik alle kleinfruit - noodgedwongen - in de halfschaduw staan. Een deel doet het goed, een deel wat minder, maar dit is ook pas de eerste zomer. Dus nog even afwachten ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts