Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kennis en ontmoetingsdag abrikozen en perziken


windindewilgen

Aanbevolen berichten

Terug van Lelystad van een zeer geslaagde dag ! Zeer prettig en gastvrij ontvangen en wat een fijne/prachtige accommodatie !! Een paradijsje.

 

( en niet te spreken van de werkelijk verrukkelijke abrikozen zo rijp van de boom. )

Zeer informatief. thnx !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn eindelijk ook geland.

Zoals Bit zegt, het was goed over de ganse lijn en ons logies rechttegenover was ook oké.

Dank u Wind in de Wilgen en bedank ook uw buren voor de goede ontvangst.

Pietekootje zal morgen gelukkig zijn met de bessen.

Het heeft hier ook wat geregend maar in de tonnen is het niet te zien dus veel is het niet geweest.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke vent, die Wim! En het enthousiasme, ervaring en leergierigheid/nog-meer-willen-leren-en-begrijpen, spat ervan af. Een echte verteller ook, waardoor veel wetenswaardigheden, tips, mogelijkheden de revue passeren en je (ik in ieder geval) veel opsteekt.

 

Nog een vraagje...Wim zei het, maar ik vergat het alweer..... Hoe heette die roodbladige onderstam ook weer, die het goed doet op kalkrijkere grond? Is die alleen voor perzik/amandel of eventueel ook geschikt voor abrikoos of zelfs pruim? Verkrijg je ze door zaad of (ook) vegetatieve vermeerdering?

 

Nog een gedachte....viel me later in....onderstammen vermeerderen via marcotteren....lukte redelijk met compost, maar nog beter met turf is Wim zijn ervaring....maar turf dat ergens uit de natuur wordt weggeroofd past niet zo bij ecologisch tuinieren..... Je vroeg hoe je die berg houthaksel zinvol kunt gebruiken. Ik vermoed dat haksel dat enigermate is verteerd (zeg 1 a 2 jaar) net zo goed of misschien zelfs nog beter zal werken als turf. Gebruik het hier volop voor opkweek van struiken en bomen en levert veel wortels omdat het luchtig en vochtvasthoudend is en waarschijnlijk ook o.a. kaliumrijk en mogelijk veel kansen geeft aan schimmels die met wortels samenwerken. Halfverteerd hout heeft een sponsstructuur en ik zie dat de wortels er makkelijk in en doorheen groeien en zich aan hechten. Misschien het proberen waard?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje...Wim zei het, maar ik vergat het alweer..... Hoe heette die roodbladige onderstam ook weer, die het goed doet op kalkrijkere grond?

Perzik Rubira... Volgens mij kan ook via stekken/afleggen/markotteren vermeerderd worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Yuras!

 

Fruitlent geeft meer info over Rubira als onderstam: http://www.fruitlent.nl/popups/rubira.html Daarnaast veel Engelstalige informatie.

Daar haal ik uit: Lijkt toch alleen vermeerderd via zaad...maar proberen om te marcotteren kan altijd.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar kreeg ik van Yuras of Weknow een perzikboompje Red Haven.

Zou ik dit niet beter naar de kas verplanten?

De prachtige resultaten van Wind in de Wilgen doen me daar over nadenken.

Vooral nu de tomaten beter buiten groeien dan in de kas

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kreeg je van Yuras, Willy!

 

Als je plek genoeg hebt in de kas...zeker te overwegen. De manier waarop Windindewilgen ze snoeit en aanbindt, die we gisteren zagen, geeft je de mogelijkheid om op betrekkelijk kleine ruimte een goede oogst te behalen. Ook geen gedoe meer met krulziekte-bespuitingen....Hou wel rekening met je onderstam.....die moet meehelpen de boom klein te houden...Yuras zal dat vast nog wel weten.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

willy je hebt toestemming van je echtgenote, bouwen dus.

Ikzelf vind iedere kas te klein zijn, daar kom je altijd pas achter nadat je de kas in gebruik hebt genomen.

Ikzelf ben dus ieder jaar aan het bij bouwen, en als het klaar is zeg ik dan iedere keer weer tegen mijn echtgenote: groter wordt hij niet nu stop ik. Maar jaaa.

Voordeel van rubira is ook dat hij diep wortelt. Nadeel is dat hij wat moeilijker aanslaat bij aanplant.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijwel alle perziken zijn volledig zelfbestuivend.

 

Zoals jullie bij de buren zagen hing daar de abrikozenboom vol met abrikozen terwijl ze bij mij bijna volledig bevroren waren. Zelfde rassen als bij mij.

Voorbeeld van micro invloeden en hoe belangrijk die kunnen zijn. Bij de buren staan ze in het open veld en bij mij besloten. Waarschijnlijk heeft net het beetje meer wind in het open veld gezorgd voor net dat beetje minder vorst.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk om dit over de Rubira te lezen. Ik heb er een neergezet zonder enige achtergrond omdat ik het rode blad leuk vond... en perziken eraan is ook leuk. Hij staat op zandgrond, dus diep wortelen is mooi meegenomen. Hij heeft alleen wel last van krul. (Niet behandeld)

Zou ik hiervan dan een stek kunnen nemen als onderstam en dan een krulresistente erop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel schreef:

Zou ik hiervan dan een stek kunnen nemen als onderstam en dan een krulresistente erop?

 

Zeer waarschijnlijk niet...vermoedelijk alleen via zaad te vermeerderen met echte kans op succes. (zie eerder in dit topic) Pitten zaaien van de perzikjes die er aan komen kan wel...perzik is grotendeels zelfbestuivend, dus veel kans op soortecht. Nadeel is dat er dan een aantal jaren overheen gaat. Kun je beter wat onderstammetjes kopen voor 1,50 a 2,00 Euro per stuk*....kun je in juli/augustus (liefst juli) meteen al chipbudden of oculeren....zelfs met spleetenting redelijke resultaten te verwachten.

 

* Het is de vraag of voor jouw zandgrond Rubira een zeer geschikte onderstam is...zou eerder kijken voor Saint-Julian-A (die kun je wel afleggen of stekken) of Wangenheim (wordt ook uit zaad opgekweekt).

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...