freggel Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Zojuist met succes gemaakt: Courgettesoep Benodigdheden:1kg courgette2 uien200 gram selderij200 gram prei5 teentjes knoflook1,5 / 2 bouillonblokjes1 liter water80 gram boursin (1 pakje)spekjes Bereiding:Kook het water met de bouillonblokjes en voeg de prei, uien, selderij en knoflook (geperst of kleingesneden) toe. Even laten koken en voeg dan de courgettes toe. Laten koken tot de courgette zacht is. Pureer de soep.Bak intussen de spekjes op in een pan zonder boter en voeg deze samen met de courgette toe. Laat de soep even koken tot de boursin gesmolten is. Tijd:Ongeveer 30 minuten. Bovenstaande is genoeg voor 4 personen. Lekker met een stokbroodje erbij! Eet smakelijk! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Klinkt goed. Ik heb deze week courgettesoep gemaakt met het recept voor de slasoep.. alles hetzelfde maar met courgette en ook nog een bos bijna verlepte sla... en héél veel peper... beetje heet dus... ook jammie... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Mmm, ook erg lekker met uitgebakken blokjes chorizo of salami erdoor, voor een pikante smaak en een knappertje! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 @Jasmin: Grappig, dat heb ik gisteren ook gedaan, de courgettes en de sla..en heel veel nieuwe knoflook, basilicum en peterselie.met de boursin ga ik ook proberen, daar ben ik gek op! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Ja, was ik vergeten ... inderdaad ook een bos peterselie erin, geen basilicum, wel een bos koriander... eigen knoflook... en de bouillonblokjes, mijn toppertjes: de AH paddestoelen bouillon... maar dat ei en de creme fraiche natuurlijk... die combi kende ik nog niet... slaat hier goed aan... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Mijn soep: een ui fruiten in een pan, de courgettes in plakjes even meebakken tot ze zacht worden, dan kippenboullion en wat blaadjes basilicum er bij, en een dik half uur laten pruttelen. Dan tot een mooie gladde soep blenderen, en smullen!Dat is de basis, dan kan er van allerlei lekkers door heen om te variëren. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Je kunt er volgens mij eindeloos mee variëren. Ik ben zelf geen keukenwonder en heb geen flauw idee welke smaken er bij elkaar passen en welke niet. Zo zou ik er ook nooit op komen om salami of chorizo te gebruiken, maar het klinkt lekker en ik ga het de volgende keer eens proberen. Ik vond dit recept en heb het een klein beetje aangepast en ik was verbaasd hoe snel je zo'n heerlijke soep in elkaar kunt draaien. Ik had trouwens 2 bouillonblokjes in 1 liter water gedaan en vond het eindresultaat aan de zoute kant (waarschijnlijk ook door die spekjes). De volgende keer gebruik ik een half blokje minder. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 ...... Ik had trouwens 2 bouillonblokjes in 1 liter water gedaan en vond het eindresultaat aan de zoute kant (waarschijnlijk ook door die spekjes). De volgende keer gebruik ik een half blokje minder.Sinds kort gebruik ik vaak zoutloze blokjes. Naar behoefte doe ik er dan zelf zout bij. Op die manier kun je smaak en zoutigheid, onafhankelijk van elkaar, zelf in de hand houden. En echte bouillon is sowieso lekkerder ....... maar dat wisten jullie natuurlijk al lang. Courgettesoep met paddenstoelen is ook fijn.Eigenlijk vind ik courgettesoep gewoon een fijne, redelijk neutrale, basis om van alles mee uit te halen. Het helpt ook dat courgettes groeien als kool . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Ja, en de boursin is ook zout Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 ik ga deze courgettesoep ook proberen de komende dagen vraagje, die courgette die je die in blokjes door de soep?Schil je van tevoren de courgette, of kan de courgette met schil en al worden gebruikt? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Ik doe met schil, daar zitten de meeste vitamientjes in toch? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Zei mijn oma ook altijd, maar volgens mij zei ze dat omdat je zo min mogelijk moest weggooien. Ze had dan ook 9 kids dus dan moet je zo zuinig mogelijk zijn. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted July 14, 2011 Author Share Posted July 14, 2011 Ik was de courgette en snij het dan in blokjes (ongeschild). Gaat prima. Ik denk dat als je de courgette schilt de soep ook minder groen zal zijn, maar vast niet minder lekker! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Afgelopen weekend heb ik volgens jou recept Freggel je courgettesoep gemaakt. Heerlijk Deze soep werd bij ons erg gewaardeerd. Ik heb je recept ook maar snel op mijn eigen blog gezet, want deze ga ik vaker maken Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 22, 2011 Share Posted July 22, 2011 In soep is het wel zonde om ze te schillen. Je merkt er niks van en ook de meeste smaak zit in de schil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 Deze soep gisteren gemaakt, erg lekker.Voorgerecht voor 4 personen1 courgette 0,75 l kruidenbouillon10 blaadjes basilicumzout en peper4 eetl. slagroom 2 eetl. fijngeknipte bieslook Voorbereiden:Snijd de uiteinden van de courgettes. Snijd ze in plakken. Bereiden:Verhit de kruidenbouillon in een soeppan en voeg de courgetteplakken en basilicum toe. Kook de courgette in ca. 10 minuten op een matige hittebron gaar. Pureer de courgettes in de bouillon. Breng de soep op smaak met zout en peper. Klop de slagroom lobbig. Verdeel de soep over kommen en schep de slagroom er bovenop. Bestrooi de slagroom met bieslook. Variatie:Vervang de basilicum door een handje spinazieblaadjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaatje1966 Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 kan je afgewerkte courgettesoep nog wecken of niet diepvries is te klein - de courgetteoogst groot - de oplossing is wecken maar heb geen ervaring met soep wecken graag jullie recepten om soep te wecken aub kathleen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Ja: heet in de potten doen en wecken, 60 minuten op 100 graden.Er mogen geen bindmiddelen of meel in de soep zitten, die worden naar verloop van tijd namelijk zuur.Die middelen kan je toevoegen aan de soep zodra je hem gaat opwarmen en eten. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Ik had nog een paar courgettes liggen en nog enkele van de tuin. Dus, een groot om deel invriezen. Ik had van afgelopen weekend na thuiskomst van de vakantie mooi wat bakjes van de chinees (10) bewaart voor invriezen. Ik dacht zonder te wegen wel ruim 1,5 kg courgette te hebben en met 1,5 liter water en de rest zou dit mooi 3 liter soep opleveren. Het werd echter ruim 6 liter met wel 3 kg aan courgette.Direct bijna alle bakjes vol en ingevroren.Ben benieuwd hoe het smaakt al ik die later ga opwarmen Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Gister hebben we ook courgette soep gemaakt en het was heerlijk! Wij hebben een uitje met knoflook in een beetje olijfolie in de pan gedaan.Ondertussen de courgettes in vieren gesneden en daar blokjes van gesneden. Gewoon met schil! Die in de pan erbij gedaan, een minuut of 3 mee laten bakken en toen een kopje of 2 water erbij met een groentebouillon blokje. Beetje peper erbij en wat paprikapoeder. Als de courgette wat zachter is iets water erbij, peterselie erbij, een flinke hand en dan de staafmixer erin. Paar minuutjes door laten koken met een klein scheutje kookroom. Vorige keer dit niet gedaan dus dit hoeft niet persee. In soepkom opdienen met een zeer flinke lepel kruidenkaas/boursin. gewooon die goedkope van de Lidl Echt erg lekker! Je kan er uitgebakken spekkies doorheen doen of blokjes paprika...net wat je in huis hebt of wat je lekker lijkt.Soms willen we iets proberen of het lekker is en dan doen we de helft van de soep, wij eten er namelijk 2 dagen van, in een andere pan en proberen het dan uit. Is het lekker, schrijf ik het op om nog eens te doen. is het minder...ach dan heb ik de andere pan nog! Hoop dat m'n klimcourgette het goed gaat doen volgend jaar Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts