Jump to content
annemiek123

Japanse kwartels

Recommended Posts

Het zijn er 4 geworden; 1 haan en 3 hennen. Grappige beestjes, hoor. Helaas werden ze samen gehouden, dus mogelijk broertje & zusjes. Ik wil geen inteelt gaan kweken. Dat wordt nog wat studeerwerk wat betreft kweken. Nu wachten totdat ze eieren gaan leggen.

Leuk Moeser! Gefeliciteerd met je aanwinst.

wees bevriend met kleine dingen

Gefeliciteerd. Wil je eens foto plaatsen?

Hier gaan 14 chinese, 15 japanse en 15 jumbo ( die niet bestaan de broedmachine in.

En daarnaast nog wat araunas vorige eigen lichting heel slecht bevrucht.2018062723453091741530163744.jpg

Moeser die je hebt gekocht kwamen die uit een broedmachine?

Leuk Nasuada, waar ga je ze laten als ze uitkomen?

Ja hier zit dat hele fijne gaas op. Mochten ze daar door komen doe ik nog een extra rol rondom.

Ik vermoed dat ze gewoon uit de broedmachine kwamen, gezien de hoeveelheid.

Het valt me wel op dat er eigenlijk helemaal niet zoveel mensen kwartels verkopen. Voor mijn gevoel zitten de meeste in België.

Tot dusver gaat het goed, ze zitten in een aangepast konijnenhok Bugs 110. Ze zijn ook aardig wat gegroeid en we vonden het hok toch wat klein, dus we hebben dit weekeind een ren erbij gemaakt. Zo kunnen we ze beter zien, kunnen ze meer scharrellen. Zal binnenkort eens proberen een foto te posten.

Sinds vorige week leggen ze ook eieren, 8 in 8 dagen dus ong. 1 per dag. Maar ze zijn net begonnen, dus wellicht wordt het iets meer.

Sinds dit weekend lopen hier ook weer 2 japanse kwartels in de voliere bij de parkieten. 2 heren uit een zelfde nest/leg. Kijken of dit goed gaat. Ze doen hier vooral dienst als opruimers, de parkieten knoeien nogal veel als ze eten en de kwartels eten dit geknoeide voer dan weer van de grond op.

Kwartels leggen in principe maar 1 ei per dag, als je geluk hebt. Die van mij tenminste.

Ik heb ze zelf voor de eitjes en dat ze beestjes uit de kooi vangen, overtollig voer opruimen zijn ze niet zo heel erg mee bezig.

Maar zijn grappige beestjes redelijk tam te krijgen.

Ik wil nog een stel witte erbij.

Dat klopt maar dat zou dus 3 eieren per dag moeten zijn met 3 kwartels

Ze leggen nu al wat dagen gezamelijk 2 per dag.

Waar hebben jullie trouwens de kwartels vandaan? Doet er iemand ook aan kweken en past iemand lijn/inteelt toe?

Die van mij komen van een handelaar, op shows zie je ze ook.

Op MP staan er ook regelmatig maar de meeste komen uit een incubator die zijn lastiger met broeden.

Nu een tijdje verder gaat het niet helemaal lekker.

Vanochtend vonden we het hok helemaal overhoop. Duidelijk dat er tumult was geweest, we dachten eerst aan een kat.

Maar al snel zagen we de haan in een hoekje zitten en zodra we het hok open deden vluchtte hij. Snel kunnen vangen en een pik plek om z'n kop gevonden.

Teruggezet en gelijk werd hij aangevallen door de hennen. Dus maar even in een apart hok.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is het nog mogelijk om de haan terug te plaatsen of zullen we ze gescheiden moeten gaan houden?

graag jullie advies!

Inmiddels is gebleken dat de "haan" eieren kan leggen

Dat betekend dat we dus 4 hennen hebben. Op zich veranderd dat de vraag niet of we ze alle vier weer bij elkaar kunnen krijgen?

Zou dit gedrag kunnen zijn van te weinig ruimte?

Ze pikken elkaar inderdaad wel eens soms gaan de hennen achter de haan aan maar de haan gaat ook wel eens achter de hennen aan.

Meestal mikken ze op de kop maar soms zit er ook geen veer meer op de rug.

Meestal zijn het hormonen!

Zorg in ieder geval dat ze voldoende beschutting hebben en gevarieerde voeding.

Nu blijkt dat het allemaal hennen zijn, is er dan nog een duidelijke reden aan te wijzen?

Weet iemand of de kwartels het hele jaar door eitjes leggen in de winter? Ik heb ze sinds september en ze hebben nog geen ei gelegd. Nu twijfel ik of het mannetjes zijn.

Die van ons hebben geen verwarmd hok en leggen inderdaad geen eieren meer. Als je verwarmt, zorg dat dit altijd goed blijft werken, anders worden ze er afhankelijk van en als het dan wegvalt raken ze teveel energie kwijt aan eieren en warmte genereren.

@angela, hebben ze ook niet een minimaal hoeveelheid uren nodig voor de leg?

Ze kunnen binnen en buiten de kachel staat alleen binnen aan en dan op ongeveer 15 graden.

Ze leggen niet allemaal meer dan zou ik meer eieren hebben. Of ze leggen per stuk minder dan anders kan ook natuurlijk.

Ik had 3 kwarteltjes bij de dames cavia lopen. Ging prima al heb uk nog geen enkel ei.

Van de week lag er een dood in de stal en.....brrrrr aangevreten. De stal zit een net overheen zodat wr geen katten,vossen of andere beesten bij mijn cavias kunnen komen.

Nu zie ik dat er stukjes kwartel aan de andere kant van hekje zit. Ik vermoed een rat gatsiiiie.

De cavias allemaal verplaatst naar een flat en een vanghok neergezet al 2x is de pindakaas opgegeten in het valhok maar niente rat gevangen.

De 2 kwartels heb ik nu in een cavia hok gezet.

Ik zou geen vogels bij cavia's plaatsen in vogelpoep zit nogal wat troep.

Cavia's eten ook cavia of ze vogel lusten weet ik niet?

Ratten is zeker mogenlijk die komen op het voer en zo af.