IsabelleS Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 HoiIk heb net mijn zaailing (tomaten) verspeend (zowel deze morgenvroeg als deze avond) en meteen hangen de plantjes naar beneden en zijn ze slapjes. Weet iemand hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen?Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Een foto bij zo'n vraag helpt eigenlijk altijd wel. Ik vermoed dat je de zaailingen niet tot aan de zaadlobben ( de eerste blaadjes, rond-langwerpig ) in de grond gezet hebt ? Lekker diep dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Lokman Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 +1 Quote "Natura non nisi parendo vincitur " Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Heb je ze ook water gegeven? Het verspenen kost plantjes toch wat energie, ze een goede plons water geven daarna helpt. En inderdaad kunnen tomaten lekker diep geplant worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Ik vermoed dat je de zaailingen niet tot aan de zaadlobben ( de eerste blaadjes, rond-langwerpig ) in de grond gezet hebt ? Lekker diep dus.Is dat typisch iets van tomaten, dat je ze zo diep kunt zetten, of geldt voor de meeste zaailingetjes dat ze het beste tot aan de zaadlobben uitgezet kunnen worden? De meeste zaalingen van mijn kool hingen er ook vrij snel slap bij...EDIT: Ik heb even de zoekfunctie gebruikt... Ja, dat schijnt wel normaal te zijn, om zo te verspenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Het is inderdaad een welbekende/ veelgebruikte eigenschap van heel de Nachtschade familie. Denk bv aan het aanaarden bij de aardappelplant. Voor mij ook een reden om bij tomatenzaailingen vaak om te potten in steeds een maatje groter; zet ik ze steeds weer vrijwel op de bodem van het nieuwe potje. Je kan tomatenplanten ook schuin herpoten, zelfs zeer schuin. Ze vormen ook wortels op de hogere internodiën ( de stengelruimte tussen de bladeren ) Andere zaailingen, geld wel voor, dat je ze tot de zaadlobben kunt herpoten ( oppassen, sommige zaailingen moet je dus helemaal niet verpoten, die zaai je best ter plekke ) ,maar dan bv weer niet dieper dan dat.Zijn er altijd weer uitzonderingen op de meer 'algemene' regel he ? Maar kool kan je ook dieper poten ja, zeker tot de zaadlobben. Sla bv ook, maar die bv echt nooit dieper dan de zaadlob ( kropvormer, zoals ook andijvie ) Aardbei ook nooit dieper ( neusvormer ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Maar lang niet alle planten maken dan toch nieuwe wortels aan het 'begraven' stengeldeel? Vorig jaar een stel van die slungelige passie florazaalilingen ook lekker diep verpot, en bij de volgende keer verpotten viel al die aarde zo weer van die stengel af. (Ik heb ze gewoon weer diep verpot en uiteindelijk deden ze het prima, maar in zo'n geval is diep zetten dus meer om te voorkomen dat zo'n stengeltje knakt lijkt mij.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cheela1982 Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Eigenlijk zijn de bovenstaande adviezen het beste. Als ik plantjes verspeen, of het nu om een tomaten-of paprikaplant gaat, zorg ik er eerst voor dat deze een royale watergift gehad hebben. voor de tomatenplanten heb ik eerst één eetlepel DCM tomaten mestkorreltjes vermengt met het onderste laagje potgrond in de pot (2 liter pot). Daarna zorg ik ervoor dat het plantje tot haar lobblaadjes ingegraven is, nog een scheutje water en klaar is kees Het plantje zal eerst even moeten acclimatiseren, daarna zal het de groei weer in werking zetten. Als je niet zeker weet of het plantje voldoende water heeft, gewoon je vinger in de pot steken Mocht je met vragen zitten, stel ze gerust, mensen helpen je hier met plezier! Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 @pippi. Van Passiflora zaailingen weet ik niet hoe snel die als zaailing wortels maken onder de zaadlobben, maar doen ze wél ja. Sterker: die maken ook vrij makkelijk wortels op de stengeldelen bóven de zaadlobben , alleen niet met die snelheid als tomaten en aardappelen dat doen.Veel planten doen dat hoor. Dat heet dan 'afleggen' he ? Een manier van stekken.Maar we drijven weer behoorlijk af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dimitri34 Posted April 15, 2023 Share Posted April 15, 2023 Ik heb vorige week mijn tomaten zaailingen verspeend en nu staan ze nog steeds slap alsook de kiemblaadjes zijn geel. Wat is hier gaande? Groet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 15, 2023 Share Posted April 15, 2023 @Dimitri34 Kan je een foto plaatsen? Zonder foto klinkt het alsof ze te nat of te droog staan. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dimitri34 Posted April 15, 2023 Share Posted April 15, 2023 Ik heb ze net nog wat aarde gegeven omdat ze precies niet diep genoeg stonden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted April 15, 2023 Share Posted April 15, 2023 Zo op de foto lijken ze niet echt slap te hangen, bij slap denk ik aan een plant die bijna hangplant is. Als ik het zo zie is de grond wel redelijk droog (iig hetgeen je er nu bovenop hebt gedaan. Als het zo door-en-door is kan het slap hangen van te weinig water komen. edit, op de laatste foto zie ik een tomaat met andere aarde, is dat hoe ze erbij stonden? Wat betreft geel worden van de (kiem)bladeren, dat is meestal een teken van een gebrek. In wat voor grond heb je ze nu opgepot? Want die ene op de laatste foto lijkt in andere grond te staan dan wat er bij de anderen bovenop is gegaan. En stonden ze er allemaal wel groen en gezond bij voor het verplanten? Ook, waar heb je ze staan (binnen, buiten, in een onverwarmde kas/serre, …) Op je foto lijkt het in een kas/serre, zou het kunnen dat deze plantjes daar nog wat te klein voor zijn? Zeker net na verspenen kost het de plantjes veel energie/vocht omdat de wortels nog moeten wennen aan de nieuwe omstandigheden. En dan is een stabiel (niet te koud) klimaat ook belangrijk. Ik laat ze zelf altijd binnen op de vensterbank en bij voorkeur onder daglichtlampen tot ze een week of 2 in hun nieuwe potjes staan en duidelijk weer aan de groei zijn. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dimitri34 Posted April 15, 2023 Share Posted April 15, 2023 Ja, ik heb er nieuwe aarde bijgedaan (dezelfde moestuinaarde als waarin ik ze verspeend heb), dus ze staan zeker en vast niet droog. Ik gebruik moestuinaarde van dcm en ze staan idd in een serre.... Dus wat doe ik dan? Alles terug naar binnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted April 15, 2023 Share Posted April 15, 2023 26 minuten geleden, Dimitri34 zei: Ja, ik heb er nieuwe aarde bijgedaan (dezelfde moestuinaarde als waarin ik ze verspeend heb), dus ze staan zeker en vast niet droog. Die link leg ik niet zo snel (of is het al te laat op de avond?) Potgrond rechtstreeks uit de zak is 99% van de gevallen te droog om in te planten, en moet na verplanten water gegeven krijgen. De bovengrond van de nieuwe aanvulling ziet er in ieder geval op de foto’s droog uit. (al verklaart dat (voor mij althans) de gele bladeren nog niet, ik denk dat dat een andere oorzaak heeft) 28 minuten geleden, Dimitri34 zei: ze staan idd in een serre Ikzelf vind dat voor plantjes zoals deze nog wat te koud, in ieder geval in de nacht. Volgens de voorspellingen zou het hier de afgelopen nachten maar een graad of 3-4 geweest zijn (komende week 6-8), in de serre zal het een paar graden warmer blijven maar toch niet meer geweest zijn dan 5-6 graden ‘s nachts in de afgelopen nachten. En dat is zeker voor planten die nog klein en pas verpoot zijn een schok. Ik zou ze zelf dan in de avond naar binnen halen en in de ochtend weer de serre zetten als het daar overdag wel lekker warm is. 34 minuten geleden, Dimitri34 zei: Ik gebruik moestuinaarde van dcm Je bedoelt hier (hopelijk) potgrond mee? Want als het bemeste tuinaarde is (om de tuin mee op te hogen) is dat niet geschikt voor jonge planten. Door de compost die daar doorheen gemengd is verbranden de jonge wortels. Je spreekt over aarde, en dan denk ik (hier in NL) meteen aan grond waar planten buiten in staan of bemeste tuinaarde. Maar gezien je schrijfwijze zou je best eens uit B/VL kunnen komen (?) wat de term “aarde” een andere lading geeft. Als ik de lichtbruine kleur en de structuur van de nieuwe aanvulling zo zie is dat inderdaad potgrond, maar het verschil met die ene plant op je 3e foto is zo groot (die grond is zo zwart en lijkt ook erg compact), dat lijkt wel ander spul. Potgrond wordt wel donkerder als het langer in een pot zit, maar binnen een week zo’n verschil? Heb je trouwens het geel worden langzaam zien ontstaan of is het plotseling gekomen? Want in dat laatste geval, zeker als het op een zonnige dag was, zou het ook zonnebrand kunnen zijn, daar zijn jonge planten ook gevoelig voor, zeker als ze nog niet gewend zijn aan de zon (en je schrijft “terug naar binnen“ wat mij doet vermoeden dat ze nog niet zo lang in de serre staan). Wanneer zijn ze naar de serre verhuisd, pas vorige week meteen na het verspenen? @rorrorWat denk jij? Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 15, 2023 Share Posted April 15, 2023 (edited) of het van dcm komt of een ander merk, je plantjes zijn ofwel te nat of te droog aan de kleur te zien ( ik zie beide) . Vul een potje met uitgedroogde dcm zoals 1 van je tomaatjes, hou dat in je hand, laat dat potje nu een uur in 5cm water staan en weeg dat opnieuw. iets tussenin is ideaal, het gewicht geeft je een idee. Maar het laatste zorgt dan je plantje zonder omkijken een week verder kan. Let wel op, te vochtig is ook niet goed. Om te controleren hoe vochtig je de potgrond moet maken bij verspenen : als je er lichtjes in knijpt mogen er geen druppels uitkomen, als je er hard in knijpt moet er water uitkomen, maar de dcm potgrond zoals ik het zie op je foto is uitgedroogd, ofwel te nat Had je die langs onder water laten opzuigen ? slechte verdeling ? Edited April 15, 2023 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dimitri34 Posted April 16, 2023 Share Posted April 16, 2023 Ja, potgrond voor moestuin. Ze staan binnen en ze zien er al beter uit precies. En ik had reserve gezaaid, dus deze ga ik sowieso ook nog verspenen. Bedankt voor jullie inputs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts