Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mss beetje stomme vraag, wat gebruik je van de bloemen/planten?

18% aardbeienblad

16% braamblad

12% pepermuntblad

12% citroenverbena ( wie heeft het in de tuin? Ik niet.)

11% citroenmelisse

9% sennablad ( ook niet)

5% venkelzaad

5% driekleurig viooltje

5% duizendblad (ik denk dat ik het heb, ik maak een foto)

5% goudsbloem

2% lievevrouwebedstro

0.1% citroengras.

Neem je echt het groene blad van de aardbeiplant, de braam?

Groetjes,

Monique

Geplaatst:

Zeker Monique, ik oogst inderdaad de groene bladeren van aardbei, braam en framboos. Heel lekker en gezond in de thee. Driekleurig viooltje de hele plant.Duizendblad de bloem, goudsbloem de bloem, citroenmelissen en citroenverbena het blad. Lieve vrouwe bedstro plant met bloem

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dank je! Ben heel benieuwd. Heb vandaag wat goudsbloem geplukt, citroenmelisse, brandnetel, oregano, rozemarijn, salie en de bloemetjes van het driekleurig viooltje, maar daar mogen dus nog blaadjes bij.

Groetjes, Monique

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik begin nu met oogsten voor de kruiden-theeën. Voor de brandnetels ben ik wat laat, maar ik knip de grote gewoon af en oogst later de uitlopers. Verder oogst ik nu citroenmelisse en lievevrouwe bedstro. Ook munt kan geoogst en zwarte besblad.

Geplaatst:

Ok... cool... ik maak gelijk een boodschappenpluklijstje.

eh... pluk je blad of bloem (lieve vrouwe b.s.) of allebei?

Geplaatst:
http://www.bolster.nl/upload_tmp/Viola-tricolor-Driekleurig-viooltje-.jpg

is dit het 3 kleurige viooltjes wat je kan gebruiken in thee?

Zo ja dan kan ik hem gaan bestellen

Ja dat is hem. Ik heb hem vorig jaar bij de Bolster gekocht en in potten gezet, hij zaait als een gek uit, hij stond in 2 potten en nu opeens vanzelf in 5 , ook de tuin staat er mee vol. Heerlijk plantje dus.

Geplaatst:

Ern: blad en bloem...gaat heerlijk geuren als het droog is. je kunt er ook gelei mee maken, maar dat vond ik wel een beetje heel vaag spul..

Geplaatst:

Ik heb net een prachtige bos geplukt. Ooit nog een plant van Jorieke, 2012 of 2011 of zo, eerste MTFD. Anyway, het is een medicinale plant. Je drinkt er thee van vlak voor je denkt ziek te gaan worden. Dan kan je er mogelijk overheen getild worden. Zoveel heb je niet nodig, want het is zóó bitter... werkt wel hier thuis.

De Marokkanen drinken het in de herfst als afwisseling van de nana. Ook zonder medische klachten. Shiba noemen ze het.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb net de sinaasappeltijm gesnoeit omdat ie anders te houterig wordt......lees ik dit topic net....

** Geedee rent snel naar de composthoop**

Geplaatst:

Dat heb ik nooit gedaan. Je moet iets voorzichtig zijn met vrouwenmantel: het mag niet gebruikt tijdens de zwangerschap en regelmatig gebruik kan ( samen met de pil) leiden tot ontregeling..zo staat het in mijn kruidenboek. Wil je er thee van maken dan gebruik je het hele bloeiende kruid van de alchemilla mollis ( en dus niet de alchemilla vulgaris).

Geplaatst:

Ik ben nu wel wat bladeren aan het drogen. Het helpt ook goed tegen mentruatiekrampen, dus zo 1x per maand zal geen kwaad kunnen. Vanmorgen weer een paar bossen munt geknipt. Ik heb al 1 zakje thee: brandnetel/munt. De saliebloempjes zijn ook klaar met drogen,dus die gaan vanmiddag een zakje in.Citroenmelisse,en marokaanse munt waren ook goed gedroogd. Ik doe ze per soort in een zak,zodat ik straks kan mengen. Braamblad is best nog scherp,gedroogd. Nu heb ik de bloemetjes en blaadjes van de Nepeta , meer munt(ik ga straks gewoon munt verkopen ) en rozemarijn opgehangen. Citroengras heb ik geknipt, en dan laat ik het drogen. Daar wil ik wel meer van,dat is echt erg lekker.

Geplaatst:

Vandaag bosjes frambozenblad geplukt om te drogen..morgen zwarte bessenblad..ik doe dat van de nieuwe uitlopers die ik er toch af wil halen...

Geplaatst:
het mag niet gebruikt tijdens de zwangerschap en regelmatig gebruik kan ( samen met de pil) leiden tot ontregeling.

Nou... dáár hoef ik dan in ieder geval niet bang voor te zijn en ontregeld ben ik toch al vanwege die vreselijke overgang...

Maar zal de Vrouwenmantel dan apart houden.

Oogst nu vooral veel driekleurigviooltje... het lijkt dat door het bloempjes plukken er alleen maar meer komen...

Geplaatst:

Ik vind het heerlijk om thee te maken van:

Citroenmelisse

Laurierblad (vers of gedroogd)

10 blaadjes munt(Sterke munt Pepermunt of Marrokaanse)

4 blaadjes salie

2 takjes thijm(Helpt tegen hoest enz)

Sinasappel schillen (1, of 2)

Citroen/limoen schillen (1 of 2, ligt aan hoeveelheid citroen melisse en gewenste frisheid/zuurgraad vd thee)

Om het wat zoeter te maken gebruik ik:

Een schepje bruine suiker of een grote schep honing

Genieten op de zondag met zo´n kopje thee!!

Toppunt van discriminatie: Alle plantjes water geven behalve de afrikaantjes.

Geplaatst:

Zoals ergens anders al gezegd is: nu lindenbloesem plukken...als de bloemetjes open zijn.

Verder in nu plukken en drogen voor de thee: Blad:citroenmelisse, munt, duizendblad, salie, bloemen: kamille, heemst,korenbloem,koningskaars, madeliefje.

voor de keuken o.a. oregano, tijm, salie.

Ik knip ook steeds de jiagolan kort en droog dat, en dit jaar ook verschillende munten om eens te kijken of dat verschil maakt ( gember, chocolade en ananas)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...