rogerde Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Allen gegroet. Ik heb gisteren het onkruid gewied in mijn moestuin en ben nu van plan om, tussen de planten, te gaan mulchen met stro.Ik heb het stro van verleden jaar gespaard en ben van plan dat te hergebruiken, om te sparen, maar vooral ook omdat dit stro uiteraard door de boer bespoten is. Ik zou niet weten waar ik "bio"-stro moet halen en dan wordt de wereld zo stilletjesaan bio-duur - als je probeert alles in bio te hebben ...Maar riskeer ik geen ziektes als ik dat oud stro ga uitstrooien ?heeft iemand ervaring daar mee ? dank op voorhand voor elke reactie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rogerde Posted May 20, 2017 Author Share Posted May 20, 2017 foto bij mijn vorig bericht .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Dit ziet er niet uit als stro, het lijkt me eerder hooi...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Ik vind het er uit zien als stro hoor. En ik zou het gewoon gebruiken. Honderd procent bio zou geweldig zijn, maar dat is moeilijk en inderdaad heel duur. En ik baal er ook wel van dat er niet tot nauwelijks bio-stro te krijgen is, stro werkt zo prettig als mulch. Bruikbare alternatieven zijn rietresten 'uit het wild', dat heb ik ook veel liggen, en hooi. Hooi is vaak wel 'schoon', maar ik vind het minder fijn als mulch, omdat het niet zo'n luchtige dikke laag blijft. Blad vind ik ook prettig, maar dat verwaait weer zo erg. Ik ga dit jaar veel mais zetten, dat schijnt uiteindelijk ook goed mulchmateriaal op te leveren, en misschien in het najaar nog een paar vakken inzaaien met andere grote grassen. Vorig jaar had ik wat haver staan, en dat geeft ook mooi stro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Het ziet er helemaal niet uit als stro maar eerder als iets grover hooi vind ik hoor. Weten jullie het verschil wel tussen hooi en stro? Hooi is gedroogd gras en redelijk fijn van structuur, stro is gedroogd graan (kan bv. tarwe zijn, of gerst) en daar dan alleen de stengels van, zonder het graan. Stro van reguliere teelt zou ik niet gebruiken, ivm de restanten van gifstoffen die daarop zitten. Het nadeel van hooi is dat er zaad in kan zitten en dan heb je binnen de kortste keren gras in je moestuin groeien. Ik gebruik het daarom niet meer als mulch. Of je moet heel zeker weten dat het gras nog niet bloeide toen het gemaaid werd om te hooien, dan kan het wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 het is inderdaad stro! er zit wel een hoop hooi tussen door anders had je alleen van die dikkere gele stengels je ziet zelfs nog een graan top Als ik onder mijn aardbeien stro leg dan heb ik een jaar later toch ook nog graan staan tussen mijn aardbeien.Wel is waar niet veel maar er staat wel wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rogerde Posted May 21, 2017 Author Share Posted May 21, 2017 dank voor alle reacties.Ik ga het dus hergebruiken. Als er precies hooi tussen zit, dan is dat meegekomen als ik het begin van de winter opruimde. ben ook niet zo happy dat het stro "besproeid" is, maar de boer vermeldde dat dit pas in een zeer jonge fase gebeurde, waarschijnlijk kunnen ze niet meer met de sproeiers door het veld rijden als de tarwe hoog staat ...En als ik stro hergebruik, dan is er toch al een hoop sproeivloeistof afgevloeid in het eerste jaar en ik eet toch niet van het stro zelf. Ik begin ook meer en meer te ondervinden dat enkel bio eten/gebruiken ssssstukken duurder is dan "no-bio" en je moet ergens kiezen, tenzij ... "unlimited resources" ..nogmaals dank. ps. denk er nu aan, waarom geen stro kopen en een jaar leten uitregenen en pas in jaar 2 mee mulchen ??? voelen jullie toch ook al, dat bio mischien al wat goedkoper wordt met toenemende populariteit ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Eerst even een antwoord op je vraag, Rogerde. Je kunt stro gebruiken als mulch zonder angst voor ziektes, die daardoor zouden ontstaan. Ik ken geen ziektes die specifiek door het gebruik van stro worden veroorzaakt. Als het gaat over gif in het stro....verderop mijn overwegingen.Waar je wel rekening mee moet houden is dat mulchen met stro ideaal is voor de slakkenkweek. Ik ben zelf wat terughoudend over mulchen met iets anders dan compost in een moestuin. (In de bostuin/siertuin ligt dat wat anders om verschillende redenen.) Dat heeft vooral te maken met efficient gebruik van de middelen....per saldo levert compost de betere voedingsbijdrage en de beste opslag van voedingstoffen en een moestuin heeft veel voeding nodig. Daarom zal ik daarvoor ook eventueel stro zeker eerst (mee) tot compost laten worden. Ik vraag me eigenlijk af: waarom moet het voor jou zo nodig stro zijn...? Persoonlijk vind ik dat dus niet de beste keuze! Als ik je posts hier goed lees (?)....beetje tussen de regels door....ben je wat dubbel over eventuele nadelen van niet-bio-stro. Ene kant vraag je je af of er gif in zit of plagen door kunnen komen.....laat het lang liggen opdat ongewenstheden uit zouden spoelen...kijkt toch uit naar bio-stro voor een betaalbare prijs. Ik probeer even met je mee te denken.....Ik denk dat het weinig of niets uitmaakt of je niet bio-stro eerst laat uitspoelen. Wat kan er in zitten? Resten van bespuitingen op de tarwe-akkers...voor tarwe wordt vaak zeer veel gespoten....insecticiden, anti-schimmel en waarschijnlijk ook herbiciden ("onkruidverdelgers"). Of resten daarvan zich als gif in je tuin kunnen gedragen...moeilijk te zeggen....veel verschillende producten die kunnen zijn toegepast met elk hun eigen kenmerken...per boer kan de werkwijze ook nog verschillen. Maar wat je werkwijze om het te laten uitspoelen eerst daarbij voordeel zou geven, dat betwijfel ik. En als gifresten zouden wegspoelen...waar spoelen ze dan naar toe? Naar je bodem? In het riool? Als je bio-stro zoekt zou je best eens vragen bij diverse bio werkende akkerbouwers in je buurt. Voor een baal/blok geperst stro hoor ik hier prijzen van rond de 3 Euro (niet bio) waarvoor boeren het verkopen. Prijs zal ook wel bepaald worden door hoeveelheid die je koopt. Het is een kwestie van vraag en aanbod....stro is een restproduct....ook voor bio landbouwers. Er zal zeker vraag naar zijn door bio veehouders (die moeten bio in hun stallen gebruiken vanwege hun certificaat)...mogelijk verwerken ze het zelf ook op hun bedrijf...en verder...? Kan moeilijk inschatten of er overschotten zijn...maar aan de bron (de landbouwer die bio-tarwe of gerst verbouwt) lijkt me het voordeligste. Wat ik in de kleinhandel wel eens gezien heb is grote balen hennepstro van biologische teelt voor gebruik in dierenverblijven. Prijzen rond de 10 a 12 Euro. Wij kopen het af en toe voor ons kippenhok in kleinere verpakking, die natuurlijk relatief duurder is. Composteert hier bovendien erg makkelijk en kruimelig en werkt goed voor de kippen. Misschien ook voor jou een alternatief? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Mijn reactie is nogal off-topic. Het hennephooi waarover je spreekt wordt hier in de buurt verkocht als 'mulch dat slakken weert'. Zou dat kunnen, weknow? Of is dat een verkoopstruuk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Misschien deze off-topic vraag dan vragen in het topic over slakken ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Een speciaal topic is er wat over maar het topic over slakken is zeer geschikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts