Sonaya Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 Hoi allemaal, De pepers zíjn zacht en rimpelig, sowieso ziet de plant er niet florissant uit..o.a. raar blad, zie foto's. Aangezien ik mijn tomaten extra magnesium ga geven ivm een mogelijk tekort, zal ik het de peper óók maar geven. Wat denken jullie? Grtz Sonaya (beginnende moestuinamateur ) Quote
Erny Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 Pepers zijn klaar om te oogsten... Waar wacht je anders nog op? Quote
Mellie Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 Ik vind het knap dat je pepers al zo ver zijn. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb net pas bloemen en een enkele ienie minie peper. De rode zijn eigenlijk al te ver heen om te gebruiken vind ik. De groene zou ik nog wel eten. De rode zou ik drogen en vermalen en chilivlokken van maken. Quote
Sonaya Geplaatst: 12 juni 2017 Auteur Geplaatst: 12 juni 2017 Deze heb ik in april op halve grootte bij het tuincentrum gekocht hhh Laatst van 1 (gerimpelde) peper daarvan de zaadjes in de grond gestopt en die zijn nu plantjes van ca 1cm. Vond het grappig te zien of het zou lukken. Maar heb toen óók Surinaamse Peperplantjes van ca 10cm hoog bij het tuincentrum gekocht en die zijn nu pas ca 20cm ( groeit zo langzaam), maar komen nu knopjes aan. Die ga ik deze week in een grotere pot zetten...ben benieuwd. Las dat je tomatenvoeding aan pepers kan geven dus dat ga ik morgen kopen, zo ook de magnesium. Maar die chilipepers; die gerimpelde zijn nog niet eens volgroeid. Ben echt benieuwd wat de oorzaak hiervan is. Overigens zijn ze prima te eten hoor. Mijn chili van vorig jaar zag er óók zo gammel uit met "beschadigde" bladeren, nooit voeding gegeven maar die gaf veel mooie pepers.Omdat ik in de winter bijna nooit de verwarming aan heb (ben meer aan het werk en alles dan thuis) is hij in de herfst dood gegaan helaas... Quote
loes Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 de pepers zijn volgroeid. groter dan dit gaan ze niet worden. Quote
pippi Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 Ik heb ook altijd begrepen dat als pepers en paprika's eenmaal gaan verkleuren, dat ze niet meer groeien. Zijn het niet gewoon kleine pepertjes? Misschien dat je plant er ook wel wat van opknapt als die rijpe pepers eraf zijn. Quote
speets Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 die chilipepers; die gerimpelde zijn nog niet eens volgroeid. Waarom denk je dat? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Sonaya Geplaatst: 13 juni 2017 Auteur Geplaatst: 13 juni 2017 (aangepast) Omdat vele nog klein zijn tov de andere die erin hangen en die ik altijd in mn chiliplant heb Zitten ook rode gerimpelde van maar 4cm tussen. Kijk deze vergeljking bijv: Hele wijsvinger: Halve wijsvinger: 13 juni 2017 aangepast door Gast Quote
Sonaya Geplaatst: 13 juni 2017 Auteur Geplaatst: 13 juni 2017 Ik heb ook altijd begrepen dat als pepers en paprika's eenmaal gaan verkleuren, dat ze niet meer groeien. Zijn het niet gewoon kleine pepertjes? Misschien dat je plant er ook wel wat van opknapt als die rijpe pepers eraf zijn. Laatst alle rijpe verwijderd en de nieuwe worden weer zacht en rimpelig Quote
Demier Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 Dit zijn dunwandige pepers, die verschrompelen altijd als je die te lang laat hangen.Afdoen en poeder van maken.Komen nog wel nieuwe oogst aan.Gr Mat Quote
loes Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 ik snap het probleem niet zo goed. formaat doet er niet toe. pepers oogsten zodra ze op kleur zijn. niet wachten totdat ze super groot zijn want groter worden ze niet als ze eenmaal rood gekleurd zijn. oogsten voordat ze rimpelig zijn tenzij je de zaden wil oogsten. Quote
Ann123 Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 Wat Loes zegt. Er zijn kleine en grote pepers. In de supermarkt zien ze er allemaal identiek uit, want de kleine zijn 'onverkoopbaar'. Maar als je ze zelf kweekt dan zitten er alle maten tussen. Quote
Sonaya Geplaatst: 13 juni 2017 Auteur Geplaatst: 13 juni 2017 Mmm...poeder van maken..even in verdiepen hoe dat moet. Of sambal...yummie Maar "als je die te lang laat hangen".... ze zijn dus nog niet eens volgroeid en nog niet zo lang rood. Moet ik ze er maar gelijk afhalen zodra ze rood zijn....ook al zijn ze nog klein?Of beter al als ze nog deels groen zijn? Overigens las ik ooit dat je altijd het eerste bloemetje dat verschijnt moet verwijderen. Ik weet niet meer waarom? Is dat echt het beste? Quote
loes Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 Waarom vraag je ons eigenlijk om advies als je er vervolgens niets mee doet? Iedereen zegt dat deze pepers niet verder gaan groeien en dus volgroeid zijn. Toch blijf je volhouden dat de pepers niet volgroeid zijn. Wat verwacht je dan van ons? Quote
Mellie Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Pepers zijn volgroeid zodra ze rood worden. Misschien wil je ze wel groter hebben, maar ergens in het groeiproces hebben je pepers bedacht dat het klaar is. Ze gaan echt NIET MEER groeien, hoe graag je dat ook wil.Succes! Quote
Erny Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Je kan de pepers natuurlijk ook gewoon aan de plant laten hangen en dan kijken wat er gebeurt. Dan weet je voor de volgende keer dat ze dus niet verder groeien en zie je dat met eigen ogen. Voor het geval je dus de raadgevers hier niet gelooft? Verder is het best vermoeiend dat je steeds meer vragen blijft verzinnen zonder dat het erop lijkt dat je wat met de gegeven adviezen doet. Nu bijvoorbeeld weer die vraag over die bloemetjes afnemen...Je zult merken dat de antwoordgevers langzaam gaan afhaken en je minder reacties krijgt. Er zijn topics over bloemetjes (of lees het peper/paprikatopic en sluit je daar aan met je vragen), sambal maken en pepers drogen... Van het peper/paprika topic van vorig jaar kun je ook een stuk wijzer worden. Lees dat eens door. Je kan pepers groen oogsten en halfrijp oogsten en rijp oogsten of overrijp oogsten. Ligt eraan wat je er mee wilt doen en wat je lekker vind. Allemaal jouw keuze, kunnen wij niet voor je bepalen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Inderdaad, lees alle reakties hierboven nog een goed over en geloof : pepers die rimpelen heb je gewoon te laat geoogst. Jammer voor je, maar iederen maakt wel eens een foutje. Volgende keer je pepers eraf halen als ze oogstklaar zijn. Je planten gaan het vast weer beter doen als al dat rode eraf is. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
svvoorden Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Ik had vorig jaar Cayennepepers, die zijn allemaal gerimpeld en dat hoort zo volgens mij. Ik laat de pepers vaak toch ook wel rijp in de planten hangen omdat ik het er gewoon erg mooi uit vind zien , al die kleuren in het groen:) Quote
Sonaya Geplaatst: 14 juni 2017 Auteur Geplaatst: 14 juni 2017 Ik zeg niet dat ik het niet geloof (!), maar jullie zien mijn plant niet in het echt alleen op een paar foto's. Daarom leg ik het alleen uit, misschien hadden jullie een heel ander beeld van de plant. Als er óók veel pepers van 10cm aan hangen neem ik ALS LEEK aan dat die van 4cm "te vroeg" rood en gerimpeld zijn geworden, is dat vreemd? Met mijn andere zelfde soort plant heb ik dit nl. niet, pepers van nagenoeg dezelfde grootte en ongerimpeld. Ik verwacht ook helemaal niet dat ze nog gaan groeien als ze al rood zijn...dat zeg ik toch ook niet? Je kan pepers groen oogsten en halfrijp oogsten en rijp oogsten of overrijp oogsten. Ligt eraan wat je er mee wilt doen en wat je lekker vind. Allemaal jouw keuze, kunnen wij niet voor je bepalen. Aha, nu ik dit weet kan ik het inderdaad zelf bepalen ja. Tja, en mijn vraag over het bloemetje.... Excuus voor mijn wel 2e (!) vraag in dit topic. Schoot me tijdens het typen ineens te binnen dus vroeg ik het. Weet wel dat je als leek, óók met de zoekfunctie, door de bomen het bos niet meer ziet en het ene topic verloopt in het andere.... Daarom een eigen nieuw topic aangemaakt, dacht dat daar dit forum voor is, waar leken van de profs kunnen leren. Quote
Erny Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Weet wel dat je als leek, óók met de zoekfunctie, door de bomen het bos niet meer ziet en het ene topic verloopt in het andere.... En dat is precies waarom de vraag over de bloemetjes niet in het gerimpelde pepertopic zou thuishoren want dan wordt dit ook weer een, voor anderen, geheel onbruikbaar en onoverzichtelijk topic. De natuur is geen supermarkt... daar zijn de pepers op gelijke vorm en grootte gesorteerd, dat doet de plant niet. De vorm en grootte van de pepers is afhankelijk van een heleboel factoren. Quote
loes Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 (aangepast) het komt wel over alsof je ons niet geloofd door niet aan te nemen dat aan elke plant vruchten groeien in alle maten. aardbeien hebben ook nooit dezelfde maat, tomaten ook niet, enzovoort. bij pepers dus net zo. dat is de natuur. het formaat doet er niet toe. pepers van 4cm en van 10cm zijn beide volgroeid wanneer ze mooi rood gekleurd zijn. 14 juni 2017 aangepast door Gast Quote
aalterse-willy Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Ik zeg niet dat ik het niet geloof (!), maar jullie zien mijn plant niet in het echt alleen op een paar foto's. Daarom leg ik het alleen uit, misschien hadden jullie een heel ander beeld van de plant. Ik zeg niet dat ik jullie niet geloof maar jullie kennen er duidelijk niet veel van. Is het dat wat je bedoelt Sonaya? Ge wilt als leek, wat je zelf zegt, precies alles beter weten. Voor mijn part mag het hoor. Ervaring is tenslotte de som van al ons fouten hé. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Sonaya Geplaatst: 14 juni 2017 Auteur Geplaatst: 14 juni 2017 Erny en Loes, bedankt voor de info. Sonaya schreef:Ik zeg niet dat ik het niet geloof (!), maar jullie zien mijn plant niet in het echt alleen op een paar foto's. Daarom leg ik het alleen uit, misschien hadden jullie een heel ander beeld van de plant. aalterse-willy schreef:Ik zeg niet dat ik jullie niet geloof maar jullie kennen er duidelijk niet veel van. Is het dat wat je bedoelt Sonaya? Ge wilt als leek, wat je zelf zegt, precies alles beter weten. Voor mijn part mag het hoor. Je plaatst een citaat van mij waarin precies staat wat ik bedoel Willy. Als ik alles beter wil weten stel ik hier geen vragen Goh, als 1 schaap over de dam is... Quote
Erny Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 We zien straks graag hoe je plantje het over een tijdje doet en wat voor lekkers je met je pepers maakt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.