Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

IMG20220721185629.thumb.jpg.57b2b03b1bff3d53f7a6fed37f0b08ad.jpgIMG20220721190527.thumb.jpg.e2759c6ae2a82499be10b2548165af98.jpgVandaag mijn eerste waterkefir, ik zeg ....super lekker.

Voel me net een mini heksje, rommelen met pruttelende potjes🤣IMG20220721185601.thumb.jpg.17fd6f9e1a959d68c6edb035814214e5.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst:

De kefir is een blijvertje.

Al heel wat variatie gemaakt zoals de kefir met aalbessensiroop en de kefir sinasappel of de kefir munt gember.IMG20220726123636.thumb.jpg.8f21e7dd0db99e703f60b9c5f0a0efdf.jpgIMG20220725222904.thumb.jpg.734fd864fd094000d9b4f6b0ef704b1b.jpg

• 1 jaar later...
Geplaatst:

@Nasuada - ben je nog steeds bezig met waterkefir? Ik heb net mijn eerste brouwsel voorbereid. Kom er nu achter dat er verschil zit tussen poeder (wat ik heb) en korrels. Heb jij het laatste? En heb je eventueel genoeg om te delen? Dank alvast!

Geplaatst:

Of misschien heeft een van de andere waterkefir brouwers wat korrels om te delen?

aangepast door mdubbelm

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Gisteren weer begonnen met de waterkefir.

een vriendin kwam langs met verse korrels.

ik had geen vijgen in huis maar wel rozijnen.

here we go again.

IMG_2165.jpeg

Geplaatst:

Lekker hoor 😋 Vooral ook tweede batch nagisten met vruchten in een fles met grolschdop.

Ik heb het nu al een tijdje niet meer. Ik vind het heerlijk, maar ja teveel korrels op een gegeven moment en na verloop van tijd ben ik ook wel even weer klaar met twee liter waterkefir per dag. Dus korrels invriezen en/of drogen.

Mijn laatste batch korrels was gedroogd en had wel heel lang in een potje gezeten. Na opwekking de eerste paar liter weggegooid, maar uiteindelijk durfde ik niet meer. Dus toen alles maar weer weg.

Ik hou me aanbevolen om t.z.t. wat van je over te nemen, ook van je kombucha scoby, als je wat over hebt. Verzendkosten vergoed en misschien wil je in ruil wel wat peperzaden o.i.d. van mij.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Hier hetzelfde, heb vorig jaar een tijd lang heel intensief kefir gedronken, toen was ik er klaar mee. Deel in slaapstand in koelkast, deel ingevroren en deel gedroogd. Geen van de opties kwam weer mooi tot leven. Ik heb al twee mensen die wachten tot ik wat kan geven maar zal je erbij zetten. Eerst nog even groeien:-).

de F2 staat klaar nog even geduld.het begint heeel klein beetje te bubbelen.yeahhh

IMG_2192.jpeg

IMG_2199.jpeg

Geplaatst:

Fijn @Nasuada 🤸, het heeft ook absoluut geen haast. PM maar als het zover is. 😀

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb ervaring met melkkefir en dacht ook eens melkkefir te gaan proberen. 

Via marktplaats korrels gekocht. Opgestart maar het is ene slijmerige boel. 

Net of ik een waterige slak in één slok naar binnen giet, brr

Wat ik nu precies fout doe 🤔

Overal lees ik weer andere tips en trucs. 

Het slijmerige schijnt te zijn dat de korrels in 'slaap' zijn i.v.m. te veel of te weinig mineralen ofzoiets. 

Wat ik gedaan heb: 

1 liter kraanwater

70 gram korrels

70 gram kristalsuiker 

Een banaan in stukjes

48 uur, 1 batch gedaan en in petfles in koelkast gezet; geen druk.

De 2e batch staat nu ook al weer bijna 48 uur. 

Waarom banaan en geen vijg of dadels? De toevoegingen zijn toch alleen voor smaak?

Wie heeft een 1e hulp tip; als het gewoon fout is, zeg het maar 😉

aangepast door Vlietzicht
Toevoeging

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Ik denk toch dat de banaan de boosdoener is. 

het toevoegen van (ongezwaveld) gedroogd fruit zoals vijgen of dadels is niet voor de smaak maar voeding voor de korrels.
Na het uitzeven van de korrels kan je smaakmakers toevoegen. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Ik gebruik vooral gedroogd fruit. Abrikozen, vijgen, rozijnen. Of tutti frutti. En altijd een derde citroen of een halve limoen + suiker. Vers fruit doe ik alleen als tweede trek in de koelkast.

Als ik nieuwe korrels heb, gooi ik de eerste twee batches meestal weg tot de korrels zich weer vermeerderen. Korrels spoel ik altijd goed door in een zeef.

Een banaan bevat ook nogal wat zetmeel, misschien raakt het daar ook wat slijmerig van.

Geplaatst:

Bedankt @loes en @woldistel

Van de banaan kan ik ook wel weer volgen ja. 

Net op jullie advies het geheel geleegd, korrels goed gespoeld in een zeef omdat daar ook nogal wat aan zat.

Neuwe batch;

1 liter water

63 gram korrels (ze zijn wat verminderd)

30 gram kristalsuiker 

Halve citroen

Wat rozijnen en gedroogde abrikozen 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Dat de korrels wat zijn verminderd is voor een keer niet erg, er zijn nog genoeg korrels over dus dan ben je er op tijd bij geweest. 

Kijk even hoe het nu gaat, als de korrels weer vermeerderen zit je goed. Of je tot die tijd de drank moet drinken daarover verschillen de meningen. Ik heb geleerd niet drinken als de korrels niet zijn vermeerderd maar ik nam dat niet zo nauw. 

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik wil maar weer eens aan de slag met waterkefir. En ik wil heus graag 1 van de webshopjes betalen om mij wat korrels op te sturen, maar het is wel aardig aan de prijs zeg, zeker met ook nog eens 4,95 verzendkosten. 

Heeft iemand hier wat korrels teveel? En dan hoef ik ze echt niet gratis hoor! 

Geplaatst:

Ik zoek zelf ook, maar heb je al eens op marktplaats gekeken? Kun je soms zo wat korrels tegen kleine vergoeding halen.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

En omdat er hier eigenlijk niemand zich aanbiedt, heb ik bij Vreeken maar wat (vermoedelijk/hopelijk gevriesdroogt spul) gekocht. Klein zakje, maar het heeft er wel zin in, dus ik hoop dat deze mini's zich weer ontwikkelen tot grote klompen. De geur is na een paar uur in ieder geval goed.

IMG_20250919_154425595_PORTRAIT.jpg

aangepast door woldistel

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Helaas bleek het zakje van Vreeken toch geen "kristallen" te worden, maar waarschijnlijk gewoon een mix van de benodigde gisten enzo.

Dus toch maar via Marktplaats weer nieuwe waterkefirklontjes gekocht.

En omdat ik ook wel weer eens met kombucha aan de gang wil gaan, ook weer een nieuwe scoby bij dezelfde verkoper. Excellente verpakking, snelle levering, dus ik ben blij!

IMG_20251030_110917419_PORTRAIT.jpg

(Het zakje van de waterkfir was plat, toen ik het doosje opende, maar is gaan bollen sindsdien, wat inhoudt dat er lekker veel koolzuur geproduceerd wordt. (Wij zijn wakker, voedt ons!))

aangepast door woldistel

• 2 weken later...
Geplaatst:

Inmiddels staat mijn allereerste waterkefir-pot lekker te pruttelen. Behalve water en wat suiker heb ik er een kwart limoen en wat halfgedroogde vijgen uit de tuin in gedaan. Morgenavond is het zover, denk ik.

IMG_8824.jpeg

Geplaatst:

Van @woldistel kreeg ik een zakje korrels, en ik heb ze in een gember-suiker-dadel-soepje gedaan.

227_5196.JPG

It's aliiiiive! (ik bedenk me nu wel dat ik die gembervlokjes nogal slecht tussen de korrels uit ga krijgen straks als ik moet gaan zeven... Nou ja daar verzin ik vast wel wat op)

227_5199.JPG

Geplaatst:

Brrrrrrr! 😉

Geplaatst:
  • Auteur

mrgreen

Nou begrijp ik dat je het geheel aan de gang moet houden..en wat dan als je maar weinig koud spul drinkt op een dag? Zeg, ik een glas ( dat is een max in de winter drink ik eigenlijk alleen maar warm) en als Lie aardig is doet ie een glas mee. Drinken we dan genoeg om de kefir aardig aan de praat te houden? Geen idee of ik het zo in de winter lekker vind trouwens. Gezond schijnt het wel te zijn voor je darmen, maar misschien tegelijkertijd ook pittig net zoals zuurkool? Sorry ik vraag maar. Zijn er ook mensen bij wie de kefir niet geweldig valt spijsverteringstechnisch?

Misschien is het meer iets om te proberen aankomende zomer voor mij want dan drink ik wat meer koud vocht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
20 minuten geleden, appelvrouw zei:

Zijn er ook mensen bij wie de kefir niet geweldig valt spijsverteringstechnisch?

Morgen weet ik meer.

Wat ik wel begrepen heb, is dat je lichaam er eerst even aan moet wennen (spijsverteringstechnisch) en dat je daarom in het begin niet meer dan 1 glas per dag moet drinken. Sommigen zeggen zelfs 1 eetlepel. Ik houd het vanavond op 1/2 glas. Ik ga ook nog zuurkool eten namelijk. Het wordt een probiotisch dagje 😉.

Geplaatst:

@appelvrouw kleine hoeveelheid werkt ook. Je kan het basisrecept aanpassen naar de gewenste hoeveelheid.

In de openingspost gebruikte ik 50gram korrels met 500ml water. Heb ook nog een tijdje 2 kleinere potten gehad dat ging ook prima maar is wat meer gedoe met afwegen.

Nu al jaren niet meer. Met de zwangerschap van de jongste verdroeg ik het niet en daarna niet meer opgestart. Wel leuk dat dit topic weer actief is geworden.

Geplaatst:

@woldistel Als je het over de 2e fermentatie hebt, bedoel je dan dat je met de afgetapte kefir (overgegoten) in een fles die in de ijskast staat verder fermenteert? Door bijvoorbeeld wat nieuw fruit toe te voegen? Dus zonder dat er nog korrels in zitten.

Geplaatst:

Ja, en mag ook buiten de koelkast. Beugelflessen verzamelen!

Ik haal vooral vruchten uit de diepvries en wat niet door de flessenhals past, prak ik eerst even. Met frambozen of zwarte bessen erg lekker! Zeven tijdens het uitschenken.

@appelvrouw als je maar een glas per dag drinkt, zou ik het zelf niet de moeite waard vinden. Tenzij je veel frisdrank op een dag wegwerkt. Smaakt enigzins naar sinas, maar dan zonder zo veel suiker.

Waterkefirkristallen vermeerderen zich echt snel. Dus dan zou je elke twee dagen een flinke schep kristallen op de composthoop moeten gooien. Ook geen probleem, op zich. Vergaat gewoon. Want hoe meer kristallen, des te sneller de fermentatie gaat. Dus je houdt bij elke batch wat over.

Maar misschien vind je het wel lekker genoeg om meerdere glazen te drinken. Ik klok zelf gemakkelijk een liter weg tussen thuiskomen van het werk en avondmaaltijd koken.

Op een gegeven moment ben ik dan ook wel weer uitgedronken en dat is vaak waar ik dan mijn culturen verwaarloos en kwijtraak. Ik laat ze te lang staan en ze nemen af door de alcohol (die ze dan zelf produceren) en de de kolonies worden steeds kleiner. Ik heb ze ook wel eens gedroogt en ingevroren, maar dat is dan weer de gok of jeze levensvatbaar terug kunt kweken.

Qua alcohol komen ze na een week nog niet voorbij een Shandy, hoor. Het zijn geen portgisten 😁

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.