Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Foto's van: je oogst

Featured Replies

Geplaatst:
8 minuten geleden, hazeltje zei:

Die ene knoeperd van een Libanese White courgette is echt veel te groot.

Lekker voor de soep!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Kilootje aan met name blauwe bessen en wat rode bosbessen.....zo is t leuk wandelen :)

20250814_200142.jpg

Geplaatst:

Oogst van vandaag …😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5344.jpeg

IMG_5338.jpeg

De “ geoogste” dahliabloem (nr 3) viel van het plankje in mijn kasje waar ik haar ff opgelegd had op de grond en vormde daar mooie match met de paarse opal basilicum.,, die die ook geoogst ….😊

IMG_5342.jpeg

Samen op mijn aanrecht vensterbank! 😍

Geplaatst:

Oogst vandaag: courgette, komkommer, augurk, spitskool en mijn eerste bloemkool! Iets te laat eraf gehaald denk ik.
Er staan er nog 2 naast, eentje met een heel klein bloemkooltje. Maar volgend jaar moet ik er geen 3 naast elkaar zetten, dat gaat dus niet. Had ik ook met spitskool gedaan, dat ging goed, maar ook beter 2. Dan heb ik ook meer overzicht op beestjes, e.d. Ik was te inhalig.😊
Nu moet ik nog aan het werk binnen, buiten is het veel te warm.
Courgette blancheren, augurk inmaken, pfff ik weet niet waaraan te beginnen en dan het avondeten nog.

20250815_093648.jpg 20250815_134401.jpg

20250815_152056.jpg 20250815_134243.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Mooie foto’s @Petrasmoestuin 😍 Wat goed zeg dat bloemkooltje!! 🤩 is toch lastig in een bak!! Of stond ie in er. Speciekuip?🤔

Ik heb spijt dat ik niet meerdere spitskooltjes heb gezaaid..😏 mooi gelukt die van jou!! 🤩

En ook blauwe druifjes zie ik!! Zijn ze zoet…? Die komkommertjes blijven prima nog paar dagen goed in koelkastdoosje heb ik gemerkt ik doe droog keukenpapiertje onderin in heb van die geribbelde deksels waar vocht vast gehouden word… ik kon er gister weer 8 meegeven voor onze kleinkinderen 😊

Ik begin dan bij het meest urgente .. het avondeten… en bij tijd over zo het lijstje af op urgenties … voor mij werkt dat…😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Je hebt gelijk, eerst het urgente, wij zitten vaak pas om 21.30 uur te eten.
Ja de kolen in een speciebak en constant controleren, want de slakjes kruipen toch onder het gordijn door of ze zijn zo klein dat ze tussen de gaten piepen.
Ik had ook kolen in open bakken, maar dat ging niet goed. Ik had een klein wit kooltje, de andere waren niets en een ruimte die ze innamen op mijn pallets! Doe ik niet meer. En ja: volgend jaar weer spitskolen en bloemkolen.
Alleen die spitskool van de MM moet je niet later zaaien. Ik had er 3 op 22juni gezaaid, een ging gelijk dood, maar die gaan helemaal kapot, worden opgegeten, ondanks onder een gordijn, maar die zit niet helemaal gesloten.
Bij mij groeit dit soort dingen alleen goed als ik het in maart zaai, als er nog niet zo veel ellendig beesten in de tuin zijn.
Ook had ik koolrabi Superschmelz, maar die moet je ook afdekken, ook helemaal aangetast.
Die druifjes zijn wel zoet, maar ik vind de schilletjes erg hard. Onze eerste druiven, heeft 2 jaar geduurd.
Komkommertjes bewaar ik in een kast, niet in de koelkast en kan ik ook een paar dagen bewaren.

Dit schrijf AI.

Komkommers kun je beter niet in de koelkast bewaren, omdat ze snel slap en papperig worden door de kou. Bewaar ze liever op een koele, donkere plek buiten de koelkast, zoals een voorraadkast, waar ze ongeveer een week goed blijven. Een aangesneden komkommer kan wel in de koelkast bewaard worden, verpakt in vershoudfolie, om uitdrogen te voorkomen. 

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
1 uur terug, Vrouwholle zei:

spitskooltjes

Ik had ook 5 spitskolen Caraflex gezet, gingen ook super goed! En de maat was niet veel groter dan de Sonsma. Want ik bestel nu niets meer bij MM (ben ook geblokt). Dus jij kunt ook gewone spitskolen zaaien in de Hero, wel beschermen, dat is wel nodig.

Geplaatst:

@jootje

Mijn lieve familie, zo klein, net geboren, ze hebben hun oogjes nog dicht😍

5D6100A7-6038-41C9-8A83-E3BECC123BF3.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vandaag weer een rondje tomatenplanten (en olijfkomkommer) gedaan. Gisteren had ik ook zo’n schaaltje met 100 & 1000’s. Totaal is er nu zo’n kilo vanaf gekomen, uit het vuistje rechtstreeks van de plant niet meegerekend. Dat lijkt misschien in tomatenoogst niet veel, maar de 1000 is wel gehaald. En ik vind ze leuk en erg lekker zo in zijn geheel in een salade. Wat ook een pluspunt is: ze zijn totaal niet scheurgevoelig. Echt een aanrader om in (grote) potten te kweken! Volgend jaar komt hij zeker terug in één van de Action kweektafels. Dat ging prima.

IMG_8213.jpeg

IMG_8211.jpeg

Geplaatst:

Dat ziet er lekker uit @Dahli en hoe heet de donkere tomaat? Kan die ook buiten?

Mooie kolen @Petrasmoestuin. Ik had ook een andere soort spitskool gezaaid (Eersteling). Ik wist niet dat ze dit jaar in het test pakket zaten. Gewoon in de border tussen de coniferen, paste precies. En ook erg lekker. Volgend jaar die van de mm zaaien. Ben benieuwd hoe die gaan.

Ik heb komkommers, courgettes en verschillende soorten bonen geoogst. Alleen de komkommers staan op de foto. De rest vergeten.

20250815_165538.jpg

Geplaatst:

IMG_1098.jpeg

Heel veel vijgen 2 eitjes en wat frambozen.

Geplaatst:

@Gitta Die donkere tomaat heet Black Opal. Hij kan uitstekend buiten, ik heb alleen maar buiten 😊. Doet het heel goed en geeft veel oogst. Ik had de zaadjes van Tanja gekregen. Ik ben nu zelf zaadjes aan het winnen van de BO voor volgend jaar. Ik zou jou toch het e.e.a. toesturen in het najaar, zal ik hier ook een paar van bijdoen?

@Mellie Zo jaloers op jouw vijgenfoto’s! Ik heb alleen nog maar brebas kunnen oogsten, de rest is nog (steeds) niet rijp. Normaal om deze tijd sta ik vijgenjam te maken….

Geplaatst:

Dagje moestuin tussendoor. Hier doe je het toch voor! En dan staat nog niet eens alles er op want we hadden al courgette, paprika en een stuk of wat komkommertjes weggegeven. Gelukkig is het vandaag niet zo warm. We zijn wel even zoet.

IMG_3700.jpeg

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Wat veel @Tanja65 , en wat een prachtige tomaten!!!

Geplaatst:

Ja he @Dahli . Deze beauties heten ook letterlijk zo: Beauty de Lorraine. Ik kreeg ‘m van @appelvrouw, volgens mij een zaailing als ik me goed herinner. We hebben hem nog niet geproefd, ben erg nieuwsgierig. Sowieso goed voor in de saus, vult lekker. Hoop smaak ook goed.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin het zijn geen pompoenen maar tomaten Beauty de Lorraine. Helaas geen gewicht want hier op de camping hebben we alleen een mini-weegschaaltje en daarvoor bleken ze te zwaar 😁.

Geplaatst:

Prachtige oogst, Tanja! En inderdaad…..prachtige tomaten! 😊

Geplaatst:

Wow! Wat een prachtige tomaat😍 de black opal is inderdaad erg fijn

Geplaatst:

Oogstje van vandaag…😅

IMG_5356.jpeg

Geplaatst:
Op 15-8-2025 om 21:09, Dahli zei:

Ik zou jou toch het e.e.a. toesturen in het najaar, zal ik hier ook een paar van bijdoen?

Graag. Ik heb namelijk ook alleen maar buiten. Bedankt alvast.

@Tanja65 wat een prachtige oogst! En inderdaad hele mooie tomaten!

aangepast door Gitta

Geplaatst:

Niet echt bijzonder, maar ik geniet er zo ontzettend van dat ik heb graag even meld: anderhalve kilo sperziebonen. Het is ook zo'n lekker makkelijke groente.

PXL_20250817_154708712.jpg

Geplaatst:

Snack komkommers en een paar spekbonen. Toen begon het te spetteren en nu moet 8k weg. Dus dinsdag maar verder oogsten.

20250817_155123.jpg

Geplaatst:

Ik ben zo jaloers ivm alkes dat bij jullie daadwerkelijk vd tuinen af komt 😞 hier heb ik dagelijk wat aardbeien, maar verder is t voornamelijk nog wachten....of vloeken omdat een hert me voor was.

Maar......ik heb dan weer bossen en nag plukken!

De oogst aan blauwe bessen en rode bosbessen van de wandeling van gisteren (+ nog circa 700gr in totaal aan aalbessen uit de tuin). Alles gewassen en uitgezocht, deel vd blauwe bessen dat heel goed was is los ingevroren, de rest in een bakje gegooid voor jam. De grote zak is ruim 1kg aan los ingevroren blauwe bessen en er ligt momenteel nog een iets grotere hoeveelheid op de plaat te bevriezen en zo'n 500gr in de koelkast te wachten om ook te mogen.

20250817_172731.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.