Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

De laatste winterwortels en pastinaken.

Er zit een pastinaak bij, die ik even ga plaatsen bij het topic over de record opbrengst.

P1060149.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 4
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat een mooie oogst allemaal @Vrouwholle! Nu ik dit zie ga ik dat najaarszaaien ook eens doen, geweldig! Mag ik vragen wat voor soort plant dat is op de regenton, de laatste foto van de ton? Is dat een koolsoort?

• Like 2
Geplaatst:

Prachtig weer @Vrouwholle, mooie foto's ook!

Hoe vaak geef je water in de winter?

Ik heb een paar nieuwe kleine bakken, met een deksel er op.

Die kunnen niet stuk waaien en ik denk er over om daar wat in te gaan zaaien voor de winter.

• Like 2

Ik probeer eind Augustus begin Sept te zaaien voor de najaarszaai.. zodat de zaailingen als kleine plantjes de winter in gaan. Al mijn bakken hebben ‘s winters kappen erop… 

Water geven is in de koude maanden amper nodig.. de groei van de plantjes staan dan ook stil.

De clou is om de in het vroege voorjaar beetje zielig uit ziende plantje de tijd te geven om de groei weer te herpakken .

Het is allemaal erg weersafhankelijk  natuurlijk.

Nu hebben we een prachtig voorjaar ; niet te heet niet te koud wel droog dus nu al wel keer met de tuinslang rond geweest omdat al mijn wateropslag leeg was.

Op de regenton ligt doorgeschoten paksoi @Dahli Ik heb weer van anderen geleerd dat die stelen net voordat ie bloeit echt een delicate asperge achtige smaak heeft…😋 

Dus net als bij de spruit broccoli oogst ik dan nu ook vaak op deze manier,

Ik zaai dan vooral de najaarszaai in de bakken die in het voorjaar het eerste zon hebben bij mij mijn voortuinbakken.

1ste foto begin Febr

2e foto half Maart😊

🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_3822.png

IMG_3823.png

aangepast door Vrouwholle
  • Like 6
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik volg voor de najaarszaai de zaaikalender van MM @Rookie en Jelle heeft ieder maand een lijstje van wat je die maand kan zaaien;
Wortels… Snijbiet, winterandijvie , wintersla, de salanova sla soorten..rucola, reuze- en Franse radijs..paksoi…palmkool..wintererwten…veldsla…Winterpostelein..lente ui,,, bieten voor het blad.

Niet mm op te zaaien; minuza, tasoi.. Groenlof…roodlof..rode melde…winterspinazie …koolblaadjes…venkel.. koolrabi..🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

• Like 2
  • Thanks 2
Geplaatst:

Oh. Tegen het najaar denk ik altijd dat er niet meer veel kan. Moet ik herzien, begrijp ik. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
11 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Wintersla, rucola en meiraapjes had ik #Rookie. Maar paksoi, tatsoi, snijbiet kan ook.

Doen die meiraapjes het goed door de winter heen?

Dit weekend ook het eerste maggiekruid gebruikt, die gaan hier nu heel snel  met het goede weer, al redelijke bladeren. Samen met jonge knoflook, wat andere kruiden uit de tuin,

image.jpeg

selder/ prei uit de tunnel (en wat kip en ander groenten helaas nog niet uit eigen tuin)  image.jpegmijn nieuw speeltje/buitenvuurtje geprobeerd voor een soepje ( is bedoeld voor tomatenpassata 😃, het vorige was vorig jaar wegens ouderdom gesneuveld) 

image.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 8

De eerste oogst van dit jaar! Gisteren al een halve emmer met babyspinazie, uit de bak waar ook de kapucijners in staan een beetje uitgedund. En vandaag een héle emmer vol spinazie uit de kas. Dat had ik he-le-maal verkeerd ingeschat, maar ik ga dat voortaan altijd zo doen. Heb nauwelijks twee weken geleden spinazie in de kas gezaaid, flink dik, met het idee dat ik dan een keer tussendoor zou kunnen uitdunnen, en dat tegen de tijd dat de tomaten er in gaan (half mei) ik volledige spinazieplantjes zou kunnen oogsten. Maar met dit mooie weer is de spinazie geexplodeerd in de kas, en verdringen de plantjes zich nu al. Een uurtje uitdunnen (en onkruid wieden) leverde vandaag een hele emmer vol spinazie op, en je ziet nog steeds nauwelijks waar ik ze heb geplukt. Dat kan ik dus minstens nog een keer of drie, vier doen, en dan nog steeds spinazieplantjes over houden. Wauw. 

att.ColBGqh5xaSpfb50ax3YkPbcOo8cvdYhGVY4JxBCvSo.thumb.jpeg.44790a1bb94f889810f47d892b75b928.jpeg

att.o3D44G-W5MqMGKG1cyTcBbbkcXQizEHs-4pA5Zg8reQ.thumb.jpeg.21341c8c022de22c94541267ec397200.jpeg

aangepast door Tanja65
  • Like 8

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...