Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nasuada haar varkensavontuur


Nasuada

Aanbevolen berichten

Er is ook nog een spuit techniek die wij toepassen op grote varkens. Het werkt alleen bij een varken wat rustig is en jou goed vertrouwd. Spuitje in snelle beweging inbrengen in de nekspier, dan meteen los laten dus het spuitje blijft in het varken hangen. Daarna wat tijd besteden aan het rustig krijgen van het varken zodat die weer gewoon doorgaat met eten. Vervolgens spuitje weer vastpakken en leegspuiten in één keer of in meerdere keren als het varken erop reageert.

Er zijn twee momenten waarop het varken merkt dat er iets gebeurt. Het inbrengen en het leegspuiten. Door die twee bewegingen direct achter elkaar te doen mislukt het vaak en komt de vloeistof buiten het varken terecht omdat die direct beweegt na het inbrengen.

Geen garantie dat dit altijd goed werkt natuurlijk. Soms zal een varken helemaal geen kik geven en soms zal een varken direct wegstuiven en duurt het dagen voordat je het vertrouwen hersteld hebt voor poging twee. Toch is onze ervaring dat het over het algemeen de beste techniek is mits de dieren goed met je vertrouwd zijn.

Als je het niet kunt of wilt doen is er altijd een goed backup , dierenartsen hebben een lang spuit geweer achtig ding. Varken staat te eten en voordat hij kan reageren is het al gebeurt. Sommige varkens gaan direct weer eten, anderen blijven wat op afstand op hun hoede maar dan geven ze die gemene man de schuld en niet jou . Scheelt je wel behoorlijk in de portemonnee als je het zelf kunt doen indien nodig.

Wij zijn inmiddels wel wat roestig want de afgelopen tijd hebben we geen zieke varkens meer gehad. Ondanks het feit dat het sterke buiten varkens zijn kan er natuurlijk altijd wat gebeuren en ik ben zelf blij dat ik het al vaker gedaan heb. Heb zelf een injectienaalden fobie en die is hierdoor ook wat minder geworden al zal ik nog steeds wit wegtrekken als de injectienaald wel voor mij is bedoeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Weekendje weg geweest, mijn broer/ schoonzus kwamen weekendje " boeren" ze vonden zwoerdje zo zielig en als verassing mocht ik een biggetje hebben. Heb gelijk contact gezocht met de mensen waar ik Spekkie vandaan had en die hadden nog een zeugje over die ze eigenlijk zelf wilde houden.

Maar voor een vriendje voor zwoerdje wilden ze wel afstaan.

Hihi dus gelijk opgehaald.

Kijk hier is ze dan met een weer zeer stralende zwoerdje2017103007154689801509382506.jpg2017103007373586321509382525.jpgIMG2017-10-3008-09-3361021509382930.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top een nieuw vriendje om lepeltje lepeltje mee te liggen

 

Ontwormen doen we twee keer per jaar. (ook al hebben onze varkens veel ruimte en liggen de velden grootste deel van het jaar braak, het blijft intensieve veehouderij als het om wormen gaat. Die eitjes kunnen best even wachten tot een veld weer gebruikt gaat worden).

Eenmaal doet de veearts dat met zijn grote injectiespuit dinges (die komt toch eenmaal per jaar) en een half jaar later doen we zelf met brokjes of poeder wat we bij de dierenarts kopen.

Voordeel van die injectie is dat die tegen allerlei parasieten werkt maar of dat echt nodig is weet ik niet.

Ontwormen via brokjes of poeder (mengen door slobbervoer) lijkt mij onder normale omstandigheden ook voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ joep .. van die brokjes heb ik ook gehad toen ik ze net had.

En na de dood van Spekkie heeft zwoerdje een ontwormspuit gehad. Omdat uit het mest onderzoek bleek dat Zwoerdje vol met spoelwormen en eitjes zat.

Nu bedenk ik me dat ik zeer waarschijnlijk een herhaal recept moet hebben om de evt eitjes die achter gebleven zijn nogmaals te killen.

Toch maar weer even bellen, dan ook gelijk maar voor de zekerheid ook het nieuwe knorrie behandelen..

@ wortel/ charley. Ze is nog naamloos. Suggesties zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi Charley...ze heeft er idd wel wat van weg.

Arme LOLA misschien besmet door alle cavia's om haar heen (4 zwangere). Daarbij haar voorpootjes te kort en ook nog eens geen lelietjes. Waar ik vorige keer echt heel bewust naar heb gezocht.

Maargoed ik had ook niet veel keus .

Het is een schatje en heel belangrijk ze kan het super goed vinden met zwoerdje.

Anyhow charley...ik hou me toch ook aanbevolen voor een ienimini babybiggie van jou. 3 moet toch wel kunnen?

Heb ondertussen ook hout gekregen om een mooie houten stalletje te maken voor de biggies daarbij hou ik rekening voor 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat gezellig dat je toch nog een derde piggie wilt! En dan nog wel eentje van ons Dikske.

Is t voor de leuk of voor op t bord? Of weet je dat nog niet?

Wij hebben vanavond weer eters. Lekker bakplaten met eigen varkentjesvlees. Yummie!

Oh en ik heb al 2 dagen dat nummer "Lola" in mijn hoofd. Jaren 70 ofzo? Wacht ik Google het even. Dan heb ik het straks niet als enige in mijn bol hangen in ieder geval. En gedeelde smart... (hoewel ik het eigenlijk een erg leuk fout nummer vind hoor.

 

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...