Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat ligt eraan Arja waar de braadpan van gemaakt  is denk ik? Maar misschien is een emaille braadpan ook gewoon een Dutch oven.. en iedere pan die in de oven kan en dik genoeg is om goed hitte af te geven.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat was ook mijn gedachte. Een gietijzeren pan die geëmailleerd is. 

Wat ik bij braadpannen wel vaak mis is een dik gietijzeren deksel. Die zijn vaak veel dunner dan de rest van de pan.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

O?

Nu voel ik me weer zo blond...

Ik heb geen idee, ik heb zo'n zwarte braadpan met een blauwe binnenkant, geëmailleerd.

Voor mij is een gietijzeren pan iets, dat je na elk gebruik moet insmeren met olie.

Ik heb me nooit afgevraagd, waar mijn braadpan van gemaakt is dus...

Edit: ik heb er even op gegoogled, maar er staat alleen maar dat hij gemaakt is van "staal".

Ja, duh...

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

Een dutch oven is van (dik) gietijzer waarmee je ook rechtstreeks op open vuur kunt koken.

Een braadpan kan van gietijzer zijn, maar is meestal van plaatstaal met een emaillelaag aan de binnen en buitenkant.  Met een dutch oven moet je meer rekening houden met het feit dat de pan nog heel lang heet blijft.  Een braadpan koelt wat sneller af.

• Like 3
Geplaatst:

Eèèèèn hier is Bakbeest nummer twee!

IMG_20241012_160944674_HDR.thumb.jpg.dd2c974e6c9fa85e3c287dae68cd2665.jpg

Staat nu het eerste  grote brood te kneden. Geluid klinkt echt heel anders dan Bakbeest nummer 1. Poezen zitten ook gewoon relaxed in de woonkamer. Eigenlijk gok ik dat ik met  Bakbeest nr 1 gewoon pech had. 

• Like 5
Geplaatst:

Brood! 

IMG_20241012_210456978_HDR2.thumb.jpg.8be8b6fa41d516c0d71f7fde8a27f8a7.jpg

IMG_20241012_210510087_HDR2.thumb.jpg.78cc8cc966864f42fbe8bc1752a2df65.jpg

Groot brood van 1,5 kilo. Ruikt heerlijk. Deze ga ik weggooien 😧  (voor de zekerheid). 

Morgen weer eentje bakken, maar dan middelgroot.

🤸🤸🤸🤸🤸🤸🤸🤸🤸🤸

• Like 4

Waarom gooi je het eerste brood weg? Wordt dat aangeraden?

ja die bruine bovenkant is een dingetje met broodbakmachines. Komt waarschijnlijk voor bij machines met een venster zo leerde is eergisteren van @Anna3 wiens vader een handdoek op het venster legt bij het bakken. Dat heb ik gisteren ook gedaan want mijn Lidl machine heeft een groot venster en het brood is eigenlijk altijd lichter van boven. En idd het brood van gisteravond is wat donkerder van boven..nog steeds niet geheel dezelfde kleur als de zijkanten.

Edit: Ik had een grote handdoek in vieren gevouwen erop. Ik vond het wel een beetje griezelig en heb het niet over de plek gelegd waar de klep de machine raakt. En gezorgd dat het niet aan de zijkanten kwam waar een soort damproosters zijn. 

Ik heb geen foto gemaakt, vergeten. 

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

Geplaatst:

Wat een goed advies!

Mijn brood uit de machine is ook niet donker genoeg naar mijn zin, ondanks het feit, dat ik kan kiezen uit drie standen.

Ik ga er morgen een doek over leggen.

• Like 1
Geplaatst:

Waarom gooi je het eerste brood weg? Wordt dat aangeraden?

Het werd aangeraden bij die eerste, falende machine. Maar ik snap de denkwijze wel.

Ik heb deze ook eerst even met een sopje gewassen, maar tijdens het produktieproces blijven er ongetwijfeld kleine hoeveelheden residu achter in de machine waar je niet met een sopje komt, op de warmte-elementen enzo. Met de eerste keer bakken zal dat wel verdwijnen, maar dat brood is bij mij dus in de grijze kliko gegaan. 

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:
21 uren geleden, appelvrouw zei:

ja die bruine bovenkant is een dingetje met broodbakmachines. 

Ik heb vandaag een handdoek gelegd op de deksel, wel het ventilatiegaatje vrijgelaten natuurlijk.

Maar tjonge, wat scheelt dat!

Ik had een heel bruin broodje, niet te vergelijken met hoe het er uit ziet zonder handdoek.

P1060020.JPG

• Like 3
Geplaatst:

Fijn zeg het is een goede tip van Anna3! Ja bij mij scheelt het ook bij het tweede broodje. Vanmorgen gebakken, 50 gr eenkoorn 250 gram Slaege Spelt 200 Spelt Volkoren Zuidmolen. Verder gist, zout, 2 gram kurkuma, nigella en olijfolie en een ei. Je ziet in de bakblik foto dat het brood niet mega rijst maar meer dan genoeg, zo is het nu eenmaal met spelt. Ik hou ook niet altijd van erg luchtig brood, bij sommige maaltijden heb ik liever wat stevigs.( Met een zachtgekookt eitje vind ik luchtig brood dan wel weer heerlijk. 

IMG_3964.thumb.jpeg.743bd7dc318a9a32afcb9ce8fcab527c.jpeg

IMG_3966.thumb.jpeg.f3dcb1bbbca33ed53c8d255d424f5ced.jpeg

IMG_3970.thumb.jpeg.f880d006c80df7aea3bcf84b96ce2de3.jpegu

• Like 8

Geplaatst:

Ik heb geen kijk glaasje in mijn machine, nooit gehad ook. Ik mis het dus niet. Hier geen probleem met de bruining. 3 standen en de middelste voldoet eigenlijk altijd.

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Zo' n kijkvenster had van mij ook niet gehoeven, maar ja, het zit er nou eenmaal in. Dat met een doek ga ik ook nog wel eens proberen. Het brood smaakte er niet minder om, gelukkig.

• Like 1

Het is de oven bakken trekt me nog steeds erg aan, vooral het zelf in de hand hebben van de structuur en vochtigheid van het deeg tijdens het brood malen proces. Zo heb ik vandaag na bij dit brood uiteindelijk meer water gedaan. Ik kreeg de tip om in de combi oven het brood langer te bakken en er een ijsklontje bij te leggen tijdens het eerste deel van het bakproces. 

Ik heb het natuurlijk over gist brood, met desem ben ik nog te onzeker om dat met deze nieuwe vorm van bakken te proberen.

Vandaag dus kastanje brood gebakken, dat wil zeggen speltbrood met 1/3 slaege meel en 2/3 Frans T110. De hoeveelheid kastanjes bedroog in totaal 60 grm. Half meel en half gekookte stukjes. Het was het allerlaatste Franse meel ik ga het heel erg missen😭

Na de tweede rijs:

5F4F9CBA-E1A9-4E0C-8C07-F8AFA9A1B8BD.thumb.jpeg.328b00822e74753683eaef4b5d26237c.jpeg

Ik wilde graag zo’n kapje op het gebakken brood dat vind ik er mooi uitzien. Niet helemaal gelukt misschien had ik het in 1 snede moeten doen?

B0CC8064-6EE7-4126-B9BB-0E8FD8F2D5FA.thumb.jpeg.8bbb3c8699abf51c0c6b1d68d36d6638.jpeg

Enfin zo kwam het brood uit de oven na 30 minuten met en twintig minuten zonder deksel:

4CEB881B-E808-41FC-96C0-4A29586023DD.thumb.jpeg.5452c5efe1117251f2e282d6ee42034c.jpeg

EC502AA5-6344-4ACB-B52A-D0419EF38734.thumb.jpeg.d587762f80ca7bd3cc6922e4a8198a4d.jpeg

De smaak is heerlijk! Ik weet niet of het echt kastanje is dat je proeft eerder een combi met het nootachtige van het spelt denk ik. O ik had er nog iets van 30 gram roomboter bij in.

1482CCC8-13D1-4AAA-A354-CEF8B0B5F9D6.thumb.jpeg.aa1f42d5c409cbe618149c8cc39cca18.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 8

En dan heb je weer een prachtig brood gebakken 🤩

Maar waar bewaren jullie het zelfgebakken brood? Vooropgesteld dat het tot een tweede dag komt 😃 

Wij gooien alle fabrieksbrood na de wekelijkse boodschappen gewoon in de de diepvries. En daarna in de koelkast. Geen probleem.

Maar met mijn zelfgebakken?  Dus ik heb nu een broodkast/trommel.

IMG_20241021_190030427_HDR.thumb.jpg.572527dc1344ebbcf245851b71e2815d.jpg

Het brood ligt gewikkeld in een droogdoek te wachten tot er sneetjes van gemaakt worden. Goed? Niet goed? Dat duurt ook niet zo lang, hoor. Zondag gebakken is morgen waarschijnlijk wel op. Maar toch. Tips, truukjes en overdenkingen gewenst

aangepast door woldistel
  • Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...