Patrijs Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 (aangepast) Toevallig hier hetzelfde aan de hand gehad. Meestal bak ik (Patrijs) maar het zuurdesem brood heeft Matrijs vanmorgen gebakken. Het was een lekker compact en zeer stevig en voedzaam brood geworden. De reden? Matrijs had alleen volkorenmeel ( nog van de molen) toegevoegd i.p.v. een deel spelt en de rest bloem…... Ja, dan wordt het brood minder als half zo hoog. Hier is nu het roggemeel op en nog niet te verkrijgen. Wij zijn nu bezig om een groter brood te krijgen met de juiste consistentie. Met zeven eters gaat het oorspronkelijk recept maar een ontbijtje mee. Nog een foto van een eerder gebakken brood, op de foto slecht te zien maar het brood is (licht) groen. Gemaakt met een rest kleurstof di over was van het maken van de groene noodles die gekleurd waren met komkommerschil. 21 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Hier lag er vanmorgen een soort warme discus..... Nog lager als de vorige. Zal straks een foto plaatsen als niemand er mee gaat werpen…. We moeten echt ergens bloem scoren. Quote De moestuin van Patrijs
Anna3 Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 @Mellie Een goed recept is het halve werk. Als je de recepten van Levine neemt, weet je zeker dat het goed zit. Voor wit brood, kijk eens hier. Voor volkoren desembrood is dit een beproefd recept. Bij bakken is altijd, ook bij brood, enige precisie vereist. Dus geen milliliters en cups e.d., alles afwegen zelfs het water. Echt, het maakt uit. Quote
Mellie Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Alletwee bedankt! Heb nu een brood met spelt in de maak. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Had alleen maar 750 gr speltbloem... niet heel veel. @patrijs Turkse winkel? Lagen kilo’s hier in Amsterdam. Bij online bestellen bij de jumbo mag je er 2 per klant en is voorradig. In de winkels is het lastiger al lag er deze week steeds wel volkoren bloem. Zal morgen een foto posten van het resultaat. Ik hoop zó op een luchtig brood! Ga morgen een brood met Anna’s recepten proberen voor zaterdag. Quote
Patrijs Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Ik behoor helaas tot een hoog risico groep, en mag van mijn omgeving alleen nog naar de moestuin. Om mij heen zitten heel lief zes mensen in totale lock down o.a. vanwege mij. Ik was het zat. Gelukkig had ik nog een geheime voorraad meel en heb nu net een brood van 50 cm hoog in de oven geschoven.🤫 Ook laten we nu voor het eerst een bestelling door de AH bezorgen eens kijken wat ze daar hebben, Edit: zie net tijdelijk niet op voorraad bij de AH bezorg. Quote De moestuin van Patrijs
Anna3 Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 1 uur geleden, Mellie zei: volkoren bloem Eh, dat bestaat niet hoor Bloem is per definitie niet volkoren. Meel kan wel volkoren zijn. Quote
Mellie Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Ach bloem meel ik bedoel er hetzelfde mee Quote
Paultjuh Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 (aangepast) @appelvrouw Als je echt droge gist hebt (en geen instant gist), dan moet je wat meer moeite doen om de gist te activeren. Zie hier voor het verschil en gebruik: https://broodsmakelijk.nl/verschil-droge-gist-en-instant-gist Daarnaast weet ik niet hoe oud het is, en hoe je het bewaard, dat kan ook een probleem geven. @Patrijs Wat ik heb gedaan met bloem/meel: een aantal goeie molens met webshops in de gaten houden. Gewoon even elke dag kijken of ze weer een bestelling aannemen, en dan snel bestellen. Misschien ook even kijken naar de wat minder bekende, die lijken iets minder extreem druk te zijn. Ik ben blij dat ik toevallig vlak van te voren een 25kg zak volkorenmeel had gekocht (ik maak vooral 100% volkoren brood). Er staat een grote lijst molenwinkels op de broodsmakelijk website, maar lang niet allemaal hebben een webshop. Een korte intro over mijzelf. Ik ben niet zo lang geleden tegen dit forum aangelopen, aangezien ik voor de eerste keer een kleine moestuin wil proberen te maken. Ik bak wel al redelijk wat jaren al mijn brood zelf (op wat kleine uitzonderingen na). Ik heb redelijk wat ervaring met gewoon gistbrood, sinds kort weer redelijk succesvol begonnen met zuurdesem (nadat ik mij realiseerde: zuurdesem is gewoon traag gistbrood, je hebt al de ingewikkelde methodes die je over het algemeen ziet niet nodig). Het resultaat is nog wat wisselend, hieronder een recent zuurdesem brood die redelijk goed gelukt is. Wat mij wel opvalt is dat veel van de recepten die hier worden gedeeld weinig water word gebruikt. Ik gebruik voor een brood met alleen bloem minimaal 60% water (dus 600 gram water op 1000 gram bloem), en nog meer water voor recepten met meel. Meestal gebruik ik meer: over het algemeen toch 700-750 gram op 1000 gram meel/bloem. 60% zou ook voor een beginner te doen moeten zijn als ik het mij goed herinner (het kost wat tijd om te leren werken met natter deeg). Disclaimer: ik gebruik geen broodbak machine, ik heb geen idee of een broodbak machine natter deeg aankan (voordat ik iemands broodmachine mol 😉). 23 april 2020 aangepast door Paultjuh Quote
Mellie Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Hij is wel luchtiger met speltbloem er doorheen. Helaas had ik daar slechts 1 kg van. 250 gr spelt en 400 gr tarwe bloem gebruikt. Wil zaterdag een grotere maken en dan met zo’n 400 gr speltbloem. Ow ja en nog de recepten van Levine. Staan ook op todo. Quote
Charly Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Wauw jongens. Wat een prachtige broden komen hier toch voorbij. Sinds mijn experiment met de aardappel, kijk ik erg reikhalzend uit naar het beginnen aan de échte broden. Het zal nog even volgen-op-afstand blijven, want er moet eerst ook nog wat pompoenbrood gebakken van de pompoen die op moet. Maar er komt een dag dat ik mee ga bakken!Erg mooie broden met dat spelt Mel! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 7 uren geleden, Paultjuh zei: Zie hier voor het verschil en gebruik Heel erg bedankt voor deze link zeer verhelderend. En inderdaad (even gekeken) ik heb droge gist. Er zal hier ook wel instantgist te koop zijn, ik zal er volgende keer op letten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Paultjuh Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Dat verklaard wel je problemen in ieder geval! Instant gist is wat makkelijker mee te werken, maar als je nog droge gist hebt dan moet je die stappen volgen die ze daar beschrijven, dan heb je denk ik betere resultaten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Dat denk ik ook, ik ga het binnenkort proberen! Ondertussen even op de website van de Intermarché gekeken, hier heet de droge gist dus levure traditionel en de instant gist levure instantanée. De laatste is trouwens op het moment niet verkrijgbaar. Ondertussen werk ik wat met zuurdesem ook, en met speltmeel. Ook wisselend resultaat, ik moet het brood gewoon langer de tijd geven te rijzen. Ik zit ook wat te klooien met baktijden.. Had laatst een recept van het web van Xandra bakt brood. Zuurdesem 35 minuten bakken. En het brood was gewoon niet helemaal gaar. Vandaag mijn laatste pak spelbroodbakmix van ah gebruikt die gooi ik altijd in de bbm. Als ik geen tijd heb uitgebreid brood te bakken. Mijn bbm kan 1500 gram aan en de mix was samen met het water 1600. Meestal neem ik tweederde pak..maar ja het laatste pak, en voorlopig kom er er niet aan. Moet kunnen dacht ik, zoveel ruimte is er nog onder het deksel. Nog een half kopje zaden erbij.. Het resultaat is een Tsjernobyl brood..erg lekker trouwens, maar ik moet de binnenkant van de deksel van de bbm maar weer schoon zien te krijgen. ( Enne Lie heeft heule grote handen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Heel herkenbaar.😂 Hier kan gelukkig de deksel van de machine los om die onder de kraan te reinigen. Hier is ondertussen de eerste bloem weer gearriveerd vanuit diverse soms onverwachte hoeken. Er zat zelfs een schattig pondspakje bij dat zal wel voor koekjes zijn of zo. Morgen staat er een expeditie gepland naar een molen even verderop die nog wel open is om daar wat flinke zakken te halen. Jammer want het was anders voor de vrijwillige molenaars hier een prachtig tijd geweest met dat mooie weer, een zeer stevige wind, en al die mensen op zoek naar meel..... Nog even de beloofde foto's van de gebakken frisbees : De laatste nog even met mijn "sweet revenge" brood: Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Jeetje wat een verschil! Hoe smaakte de frisbee? Quote
Patrijs Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Ik ben bang dat ik die over heb geslagen.😉 Maar van horen zeggen was die nog wel weg te werken, ik denk omdat het zuurdesem was. Er staat ondertussen weer een nieuwe in de oven de er nu uitkomt en er hopelijk weer goed is. Hij ziet en klinkt goed, nu alleen nog even afkoelen voor de smaak. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 (aangepast) Hoor net dat er hier een liefhebber ( student! )voor de frisbee was, die hem bijna helemaal heeft opgegeten. Hier het laatste brood, en inmiddels aangesneden en warm geproefd weer een prima brood, ook mooi gelijkmatig gerezen. 24 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Wow die is echt prachtig geworden! Ik ga vandaag een levine brood maken voor morgen. Vandaag heb ik de eerste ramadan brood van het jaar gekocht zoooooo lekker! Quote
Patrijs Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 (aangepast) Dank namens Matrijs. Ik ben wel benieuwd naar dat ramadan brood, ik heb het even opgezocht maar er moeten veel varianten zijn. Ik heb heel lang geleden wel een paar keer de ramadan meegemaakt in Turkije, en werd toen 's morgens vroeg door de zurna en davul gewekt die langs de deuren gingen om je wakker te maken zodat je nog snel wat kon eten en drinken voor zonsopkomst. Maar zo'n speciaal brood kan ik me niet herinneren. 24 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Tijdens de ramadan heeft pide ei erop om het extra voedzaam te maken. Ik vond dat heerlijk Quote
Mellie Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Deze frisbee was wel lekker en ondanks dat frisbee anders doet vermoeden, best luchtig. Luchtiger dan mijn beter gerezen broden. Maar waarom zo’n raar brood geworden? Dit recept gevolgd en toevallig hoor ik vandaag van iemand anders die van levine een brood heeft gebakken, hetzelfde resultaat. Zal vast toeval zijn, maar vond het goed irritant. Had al visioenen van prachtige hoge broden! Niet dus... griesmeel er door vond ik wel lekker. Minder zurig. Of anders. Geen idee. Smaakte heel anders in elk geval. Ga morgen iets anders bakken. Nog onbekend wat. https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2020/01/wit-desembrood-met-semolina.html?m=1 Quote
Paultjuh Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Wat lastig is aan zuurdesem brood is dat het lang moet rijzen. De zwaartekracht spreid het brood plat uit. Goed, stevig, en meerdere keren het brood vormen helpt dan, maar dat heeft wat oefening nodig. Mijn eerste broden zagen er ook zo uit. Nu lukt het aardig ondertussen. Hier een voorbeeldje van vanochtend. Quote
Mellie Geplaatst: 28 april 2020 Geplaatst: 28 april 2020 https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/07/recept-stokbrood.html?m=1Dit recept. Niet zo best gerezen, maar ze werden desondanks gloeiend heet uit de oven vol smaak opgepeuzeld door 3 kleuters. Volgens hen het lekkerste brood ooit. Kon echt wel beter, maar gaf hoop voor een volgende poging. Mijn gist was droge bakkersgist en dat schijn je op te moeten lossen in water. Ik heb het gewoon als droge gist gebruikt. Is het enige wat ik kan bedenken. Dit recept zit aan de tweede rijs in de koelkast. Ga ik morgenochtend voor het ontbijt afmaken. https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2014/05/zachte-witte-broodjes-met-zuurdesem.html?m=1En dit recept heb ik het voordeeg van gemaakt. Dat is voor donderdag. https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2018/10/desembrood-met-kurkuma-en-nigella.html?m=1 Quote
Patrijs Geplaatst: 28 april 2020 Geplaatst: 28 april 2020 (aangepast) Hier weer een zuurdesem volgens het beproefde recept. Alleen i.p.v. spelt bio-bloemgebruikt. Er wordt nu maar nieuw voordeeg aangemaakt volgens een ander recept van Frits de Klerk.nl Het is even zoeken want er zijn geloof ik meer recepten dan broden. 28 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 Supergoed gelukt en in no time op! Yes3 met maanzaad, 3 met sesam en 3 gewoon volgens recept gemaakt. Die met maanzaad waren favoriet van de kinderen. Zelf vond ik die met sesam erg lekker. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.