simonvb Geplaatst: 7 maart 2018 Geplaatst: 7 maart 2018 @wrc1 De bol is klaar voor de oogst als de stengel er geel/verdroogd begint uit te zien en het loof neervalt. Zelf vind ik de stengel alleen te weinig als oogst (dit kan dus wel al nu). Quote
Ann123 Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 Leuk Ann123, ik leer weer bij : aillet.Heb gelijk wat Franse recepten gezocht, binnenkort ga ik omelette-laillet-et-aux-asperges maken En weer on topic, voor de aillet gebruik ik de kleinste teentjes van de bol die ik apart hou en gedeeltelijk onder glas poot, zodat ze al vroeg leveren.Die kleintjes groeien toch niet uit tot mooie grote bollen.Had er tot vorige week nog nooit van gehoord. Op de biomarkt stond iedereen te drummen rond de aillet : 'oh, leuk, leuk, er is al aillet'. Blijkt een specialiteit uit Aquitaine te zijn maar bekend onder Franstalige Brusselaars. Ik dacht dat het misschien een nieuw (voor mij) soortje was. Iets tussen lenteui en knoflookbieslook of zo. Maar nee, internet leerde mij dat het gewoon jonge look is. Volgend najaar zet ik veel meer look om aillet te kunnen oogsten. Quote
Bit Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 Als het je om het loof gaat, is het ook wel een idee, straks in juli, rond de tijd dat de knoflook ' klaar' is, gewoon een aantal bollen te laten zitten. Loof sterft dus af rond die tijd en staat al weer boven in oktober. Dat laten staan en in de winter / voorjaar heb je hele pollen met knoflook-loof. Echt hele bossen. Dus gewoon niet uit de grond halen. Nog een optie : laten bloeien en laten zaaien ( knoflook maakt maar heel sporadisch zaad, hangt een beetje af van de variateit ) of anders de broedbolletjes oogsten die ze sowieso wel maken en dat gecontroleerd herpoten. De gewone oogst van knoflook, om de bollen, en ook vooral als je ze wilt kunnen bewaren, valt meestal in juli. Quote
roeier Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 Ik ga m'n knoflook toch gewoon afdekken volgend jaar, net als vorig jaar heb ik toch wat vorstschade, niks ernstigs, maar ik merk dat bij -10°C ongeveer de grens ligt; vanaf dan begint vorstbescherming zin te hebben. De windkracht 8 zal ook niet hebben geholpen bij mij op de vlakte.Tussen zachtnek en hardnek merk ik weinig verschil wat betreft de vorstgevoeligheid. Quote
RobN Geplaatst: 9 maart 2018 Geplaatst: 9 maart 2018 Die van mij staan er momenteel zo bijWel overal vergeelde puntjes etc maar.volgens mij gaat het best zo voor de eerste keer. Quote Onkruidmanager 1.0
Jeanne heijmans Geplaatst: 9 maart 2018 Geplaatst: 9 maart 2018 Bij mij ook vergeelde puntjes hoor. Quote
Bit Geplaatst: 10 maart 2018 Geplaatst: 10 maart 2018 Vanmiddag op de tuin mijn oude rijtjes van de knoflook ( gepoot nov 2016 ) aan het schoonmaken. Het zijn nu pollen dus, maar wat wel grappig is, dat bij het weghalen van al het onkruid in die bedden, nu dus de zaailingen zichtbaar werden. Zoals wel bij meer uien soortjes, maakt knoflook een hele serie 'broedbolletjes' in het bloemhoofd. Bij rijpen vallen al die mini-teentjes rondom de plant omlaag op de grond, ergens midden zomer dus. Je ziet ze hier liggen rondom de pol knoflook. Mini teentjes / broedbolletjes knoflook met mini spruitjes groen en mini worteljes aan het uiteinde van elk teentje.( hoezo knoflook niet volledig winterhard ) een 2e foto laat hetzelfde zien, alleen nu met de ingang van de woelmuis gang. hoezo, knoflook tegen de woelmuizen Quote
Carina1966 Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 Bij mij was een konijn actief geweest in mijn knoflookbed. Groot hol. Ik heb het dichtgemaakt en een paar kattendrollen erop verspreid. Gisteren was het nog dicht. Een aantal knofloken zijn afgebroken. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Spitskool Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 Ik weet het niet helemaal zeker, maar zijn kattendrollen niet een goede kans voor wormbesmetting? Niks negatiefs over katten hoor, ik heb de allerleukste kat thuis zitten (echt), maar misschien dat je de kattendrollen liever weg wil halen. (Of is dit een geducht konijnwerend middel waar ik weer eens niks van weet? Niemand vertelt mij ook wat. ) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Carina1966 Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 Ik blijf het niet doen met die kattendrollen maar bij een nieuw gegraven hol heb ik wel vaker kattendrollen gelegd. Het lijkt wel te helpen. Maar ja, misschien moet ik er wel mee oppassen. Ik wil hoger gaas om de tuin zetten. Van 1.20 hoog. Nu is het iets van 80 cm en daar springen ze zo overheen van tuin tot tuin. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
roeier Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 Deze Wonha is mijn langzaamste knoflook. Gewoon half Oktober gepoot, maar pas 4 - 5 maanden later zich duidelijk bovengronds manifesterend. Opkomst 100% en wel dat ieder teentje zich gelijk ontwikkeld. Op het moment komt de groei er aardig in.Ik vind het wel leuk, dat trage begin. Uiteindelijk denk ik dat hij mijn andere knofloken gaat verslaan in bolgrootte, maar dat is afwachten. Quote
Bit Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Dat was bij mij een paar jaar terug in ieder geval wel zo Roeier. De Wonha kwam als laatste pas boven de grond ( ergens in maart ) en werd de mooiste oogst van al de soortjes. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 maart 2018 Auteur Geplaatst: 25 maart 2018 Ik hoop dat dat ook zo is voor de Rose de Lautrec.. Daar zie ik voorlopig alleen nog maar een bevroren puntje van boven de grond. Hoe heeft de Rose het bij anderen gedaan met wie ik samen heb gekocht? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobN Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Ik heb de rosé vd groenteboer, die kwam later op dan de bio van de supermarkt. Maar desalniettemin zijn ze nu even groot Het is de linkerrijhet gaas is tegen honden, die worden blijkbaar los gelaten daar en we hebben verder geen afscheiding Quote Onkruidmanager 1.0
permanatuurtuin Geplaatst: 2 april 2018 Geplaatst: 2 april 2018 De knoflook staat er mooi bij. Het valt mij op dat music te lekker is, want de veldmuizen hebben aan deze knoflook gezeten. Gelukkig ben ik hem al bijna kwijt, want ik hou genoeg goede rassen over. Ik heb anders volgend jaar precies hetzelfde probleem alleen dat ben ik een groter gedeelte van de rij kwijt (als ik deze meer zet). We hebben de knoflook rijen vrij gezet en zijn hier en daar verwilderde knoflook samen in één rij gezet. We moeten hiermee nog doorgaan. Quote
pippi Geplaatst: 2 april 2018 Geplaatst: 2 april 2018 Ik had ook een paar knoflookteentjes in de kas gepoot, als experiment, en die staan er al met al toch heel wat vrolijker bij dan de knoflook in de volle grond. Ik denk dat ik volgend seizoen nog meer in de kas of in de platte bak ga zetten, mits de opbrengst straks ook beter is in vergelijking. Quote
Patrijs Geplaatst: 4 april 2018 Geplaatst: 4 april 2018 Helaas toch wat uitvallers, maar het grootste deel gaat prima. Quote De moestuin van Patrijs
warmoezenier Geplaatst: 6 april 2018 Geplaatst: 6 april 2018 Al enkele jaren gebruik ik voor mijn knoflook en winteruien een tunnel met klimaatdoek.Dat geeft bescherming en er komt veel minder regen door (ruwe meting maar 10%)Er staan 5 rijen, middelste rij olifantenknoflook , dan aan weerszijdeneen een rij knoflook en de buitenste rijen winterui,allemaal geplant begin oktober. De tunnel is 4 meter bij 1,20 meter en ik plant alles vrij dicht op elkaar maar dat bevalt prima.Over een paar weken verhuist de tunnel naar de aardbeien. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 ik heb gisteren nog een paar tenen in de grond gestopt, van onze vakantie op sicilie vorige week. Ze zullen wel klein blijven,maar hebben is hebben Quote
roeier Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Ik hoop dat dat ook zo is voor de Rose de Lautrec.. Daar zie ik voorlopig alleen nog maar een bevroren puntje van boven de grond. Hoe heeft de Rose het bij anderen gedaan met wie ik samen heb gekocht?Van een Franse knoflook zou ik verwachten dat die gelijk boven komt en niet in afwachting van een strenge winter lang beneden blijft. Bij Eemlook schrijven ze, "Creoles groeien het beste in een Middellandse Zee klimaat maar overleven in meer noordelijke klimaten wel. Hier zijn de bollen wel beduidend kleiner." Ik krijg de indruk dat ze wat moeite hebben met vorst. Ik heb een Eden Rose staan, dat mag geen Rose de Lautrec heten omdat het niet uit de Lautrec komt. 'Rose de Lautrec' is een beschermde naam, maar een Eden Rose is of hetzelfde, of nauw verwant.Mijn Eden Rose had moeite met de vorst, en eentje is zelfs bezweken, dat zou ik niet van knoflook verwachten. Mogelijk wissel ik hem volgend jaar in voor een ander ras, tenzij hij zo lekker is dat ik hem daarom wil aanhouden. Op de foto's is het denk ik moeilijk te zien dat de Eden Rose wat moeite had, misschien door meer bruine en missende bladeren.De volgorde van de foto's is: Eden Rose, Pskem, Wonha. Quote
pippi Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Al enkele jaren gebruik ik voor mijn knoflook en winteruien een tunnel met klimaatdoek. Dat is lang geen gek idee. Ik had als testje 5 teentjes in de kas gepoot en die staan er wel bijzonder veel beter bij dan de knoflook in de volle grond. Quote
Ciska Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 Ik zag gisteren dat van de knoflook “rose de L” een paar tenen begon uit te lopen, veel uitval hier. Maar ook van de andere soortjes knofloken veel uitval. Misschien valt de oogst 100 x mee....... Maar ik denk dat er een grote kans bestaat dat ik volgend jaar gewoon weer van de bekende super knoflook haal.... Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2018 Auteur Geplaatst: 10 april 2018 Ja ik heb er twee uitgegraven en die zijn verrot..de vorst zeker. Een van de soorten van Eemlook doet het ook niet, ik weet nog niet welke, het stickertje heb ik ook nog niet gevonden . Het beste doet de knoflook die ik van mijn buurvrouw kreeg, van het soort Arnaud die verderop in Noord Frankrijk veel geteeld wordt, die staat er bij alsof het olifantenlook is! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ciska Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 Als die grote bollen geeft, ga ik er een bij je schooien hoor? Ik heb ....tja wanneer was het ook alweer.......van iemand van het MTFD een Spaanse soort gekregen die ook grote bollen zou geven... “ajo de gigantes” eens kijken of dat wat is....ze gedragen zich ondanks de nattigheid en vorst prima.... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.