H Bart Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 De eerste groente geoogst..... (ja nu pas ) Ambitie zorgt voor bloei !
laen Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 Ik blijf het vreemd vinden.. hier boven zie ik een prachtige courgette, wij hebben onze courgette veel te vroeg gezaaid maar die heeft het super overleeft en geeft ook van die mooie bloemen maar geen courgette. Verder lijkt alles stil gestaan qua groei nu, heeft misschien iets met de droogte te doen: gisteren de maïs zelfs maar water gegeven.
Erny Geplaatst: 20 juni 2018 Auteur Geplaatst: 20 juni 2018 Afgelopen week lekker opgeschoten, denk dat ik nu wel weer bijna op schema lig. Mais bij de buurvrouw neergezet, ik had nog geen plek vrij en het moest echt de grond in anders hoefde het niet meer en zij had nog plaats over.Plek voor de augurken schoongemaakt en bemest en augurken geplant.Bamboe naar de tuin getransporteerd en rond de tomaten gestoken en daar een groeinet (veelal gebruikt in wietteelt, zoek op 'trellis') overheen gespannen zodat de tomatenplanten daar straks steun aan hebben.Op het tomatenveld sla en snijbiet uitgeplant.Reserve courgettes/pompoenen/patissons geplant in met zeer dikke laag bemulchte bak, daar worteldoek overheen (met nog gaten erin van vorige courgetteteelt). Maar omdat er nu lekkere oude paardepoep is gestort daar een mengsel van gemaakt met aarde en dat bij de voet van de plantjes gestoken.Wortels had ik voor het eerst voorgezaaid en die moesten nu ook wel de grond in. Dus die op de plek gezet waar ik al lekker veel sla heb kunnen oogsten. Zag er na planten wel erg zielig uit, hoop dat het nog wat wordt. Zou leuk zijn als ik misschien wel 5 wortels zou kunnen oogsten. In de kas de rest van de grond ontdaan van winde en zevenblad en de laatste tomatenplanten erin gezet. En in de hoek de komkommerplanten geplant. Boontjes gelegd (mocht ik niet eerder doen dan nadat ik de augurken/komkommers e.d. in de grond had staan anders zouden er teveel plantjes staan te dringen om de grond in te mogen).Geoogst: Kailan, peultjes, sla en sla en sla en sjalotjes.Iedereen bewaterd die het nodig had.
H Bart Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 wij hebben onze courgette veel te vroeg gezaaid maar die heeft het super overleeft en geeft ook van die mooie bloemen maar geen courgette..Hoi Laen, Ik dacht ook dat het erg lang duurde voordat ze bij mij wat gingen doen.Heb niks speciaals met de grond gedaan en leek lang stil te staan en vanaf dit weekend begonnen ze ineens te groeien...Vind de droogte wel meevallen maar heb ze in de achtertuin in een perkje staan waar ook gesproeid wordt als we het gras sproeien... Ambitie zorgt voor bloei !
Amrutten Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 Algemene inspectie van het landgoed. Medetuinier heeft phytoftera !!(Alarmmail gestuurd naar iedereen) Op mijn tuin nemathodenpleur uitgesproeid. 2 soorten knoflook proef geoogst .Rechts is Kilarney red, , links is North. Ben tevreden met de bollen. (munt is 1 euro)De laatste erwtjes en de eerste boontjes geplukt.Compost bij de gesnoeide aardbeien gestrooid. Alles eens rustig bekeken en al plannen voor volgend seizoen bedacht.
Goldfish Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 Zeven soorten vers fruit geplukt voor het ontbijt van de kids morgen: abrikoos, krenten (krentenboompje), aardbei, zwarte bes, jostabes, kersen, framboos, zwarte framboos. Ze kunnen ook nog rode aalbes er bij krijgen die eerder geplukt is.
laen Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Gisteren de walnoot gesnoeid, die had het toch stiekem wel nodig met het breed uitgroeien en zo veel te veel gewicht en energie te ver van de stam met takken die op de grond groeien als gevolg. Heeft 'ie nu weer een fris kapsel . Vandaag de resterende grond waar niks is opgekomen strategisch onder de kersenboom gooien, lavendel de koelkast in, 5 Robinia's naar grotere pot, borage verplanten en wat hekjes maken van dikke takken.. zien of dat allemaal gaat lukken.
Kopjecino Geplaatst: 24 juni 2018 Geplaatst: 24 juni 2018 Even mijn moestuin geordend, de zaailingen van de sla en radijs netjes in rijtjes met genoeg ruimte in grotere bakken geplant en de zaailingen van de stambomen ook in een grote pot geplant. Ze groeiden heel hard. Hopelijk gaan de radijsjes en sla nu ook goed groeien.
Amrutten Geplaatst: 25 juni 2018 Geplaatst: 25 juni 2018 2 kruiwagens compost gezeefd.Sjalotten en knoflook North geoogst. Heel goede opbrengst. Liggen te drogen op het land.Italiaanse boontjes en erwten geplant. Die laatsten dat is een gok. Het is geen late soort.Volgend jaar wil ik die wel zetten, om de oogst enigszins te spreiden.Wortel Nantes gezaaid.Zwarte bes geoogst van 3 zelf gestekte struiken. Voor een eerste oogstjaar viel het niet tegen.Een 1200 ml diepvriesdoos overvol.Een oudere struik is nog niet rijp. Asperges gecontroleerd op kevers. Vandaag niets gevonden. Links en rechts water gegeven. Het is gortdroog.Na 2 gieters water is 1 1/2 cm grond nat, en daaronder zit stof. 2 aardappelplanten gerooid.Vitabella en amandine. Kon beter. (Zie foto bij oogst)
Claudia69 Geplaatst: 29 juni 2018 Geplaatst: 29 juni 2018 Tomaten gediefd, paprika's + ananaskers + aubergines water gegeven en geschoffeld tussen de aubergines. En toen werd het me te warm in de zomerzon. Mijn aubergines hebben wel zichtbaar deugd van de warmte en komen stilaan in productie. Het zijn nog steeds 'reulingskes' in vergelijking met wat ik vorig jaar had staan, maar ze zijn nu toch aan het groeien geslagen. Deels 'littlie black egg' (compacte planten met donker blad, paarse bloemen en kleine, ronde aubergines)... deels 'aubergine de barbentane' (meegebracht uit Frankrijk, duidelijk langer opschietende planten met lichter blad, roze bloemen en langwerpige vruchten).
RobO Geplaatst: 30 juni 2018 Geplaatst: 30 juni 2018 4 kuub slootwater gegeven op het landjevandeboer, uurtje pompen opgeruimd pfff was warmslaboon gezaaid, laatste rijtje 2018
Flup Geplaatst: 30 juni 2018 Geplaatst: 30 juni 2018 Nog niks, maar zometeen gaat het grote snoei en hakselfeest beginnen. Heb er zin in, wordt de tuin weer wat ruimer en overzichtelijker van.
Goldfish Geplaatst: 30 juni 2018 Geplaatst: 30 juni 2018 De eerste perzik en pruim gegeten. Straks terug naar de tuin om kilo's rode bessen te oogsten voor verwerking.
Claudia69 Geplaatst: 1 juli 2018 Geplaatst: 1 juli 2018 Niet zo heel veel omdat ik me niet zo lekker voelde en het ook veel te warm was buiten. Maar daarnet voor het donker werd de eerste vijg geplukt.
appelvrouw Geplaatst: 1 juli 2018 Geplaatst: 1 juli 2018 Perziken Vincent, ik ben wel een heel klein beetje jaloers..maar zeker blij voor jou!Ik ben aan t sproeien, de aardappels in ieder geval, en de aardbeien maar daar ben ik wel te laat mee geloof ik. Alle knoflook eruit en lekker komkommers en augurken en courgettes oogsten! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Luig81 Geplaatst: 2 juli 2018 Geplaatst: 2 juli 2018 Beetje water geven Frambosen gepluktEn heel veel vlindereitjes van m'n koolplanten gehaald
Lièvre Geplaatst: 3 juli 2018 Geplaatst: 3 juli 2018 Vanmorgen vroeg de grond lekker open getrokken (gelucht met de luchtvork), en 'n handje biologische mest gegeven (van de Super U) was weer goed mogelijk omdat het vannacht hier heerlijk heeft geregend, de grond is dan weer zacht en bewerkbaar. groetjes Kees
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 juli 2018 Geplaatst: 3 juli 2018 Kees stuur even wat nattigheid deze kant op?
Claudia69 Geplaatst: 3 juli 2018 Geplaatst: 3 juli 2018 Water gegeven en een woelmuisgangen weggewerkt. Ze hadden dievlak langs mijn paprika's heen gegraven en het gietwater zakte erin weg. Als het geen gangen van grotere beesten waren, mijn hand kon er vlotjes in. Ik moet mijn katten dringend op dieet zetten zodat ze meer ongedierte vangen in de tuin...
Jeanne heijmans Geplaatst: 5 juli 2018 Geplaatst: 5 juli 2018 Hevige storm gehad gisteren,25 uur zonder stroom gezeten,veel uit de vriezer weg kunnen gooien, dus veel takken,bladeren, en andere dingen verwijderd uit de moestuin, nog niet klaar morgen verder, jemig wat was het een zooitje, maar niet klagen maar dragen, bij de over buurman, een boom op zijn huis das erger
RobO Geplaatst: 7 juli 2018 Geplaatst: 7 juli 2018 bessen geplukt, veellaatste bonen gelegd, met wat watersla uitgeplant,met veel watermegaknoflook van Jet geoogst, top!rogge getest, die lijkt wel rijp, vinden de duiven ook trouwens
Amrutten Geplaatst: 7 juli 2018 Geplaatst: 7 juli 2018 Bonen, Chinese kool, cavolo nero geplant.Bonen geplukt. Laatste knoflook geoogst.Algemeen gerommeld.
Erny Geplaatst: 7 juli 2018 Auteur Geplaatst: 7 juli 2018 Peulen en bessen geplukt, kailan en sla geoogst.Alle knoflook uit de grond gehaald en die bak weer onkruidvrij gemaakt, wat oude paardemest erover.Bamboe geoogst bij bamboevrouw en die stokken gebruikt voor de bonenstokken. Bonen gepoot, stok en stam.Nog meer mest naar de tuin gebracht.Eerste courgette geplukt, de Ronde de Nice was de winnaar.Rest van de sjalotten geoogst en alle uien uit de grond.In overvolle kar naar het huisje en daar de boel te drogen gelegd.In bak bietjes voorgezaaid evenals weer wat nieuwe sla.En bloemen voorgezaaid.
Jeanne heijmans Geplaatst: 7 juli 2018 Geplaatst: 7 juli 2018 Ook wat botersla gezaaid, Batavia staan er al zoveel van. Nu heb ik ze in alle maten.
Balto Geplaatst: 8 juli 2018 Geplaatst: 8 juli 2018 Beetje onkruid gewied, nog wat stamslaboontjes gezaaid en het pas gezaaide stuk wat water gegeven.
Aanbevolen berichten