Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier ook héél véél blad geharkt en gebezemd! Een mooie dikke laag tussen alle planten gelegd, dat doet het bodemleven en daardoor de planten weer goed. Tussen de struiken waar altijd een egel zit extra veel blad neergelegd, wie weet komt dat nog van pas voor een winterslaap. Wat kunnen al die afgewaaide bladeren toch een irritatie geven als je er negatief naar kijkt, maar wat kan het ook een hoop moois opleveren als je er positief naar kijkt!

Geplaatst:

Ha die Dennis! Jawel, prachtig spul dat blad. Vandaag weer wat verzameld en ook 4 emmers mispels onder de boom weggehaald en op de compost gegooid.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Grond van de ontelbare molshopen in een verhoogde bak geschept.

Laatste stukje tuin bedekt met bladeren.

Wat nu ?

Nou, die ellendige woekersierui in de voortuin, is weer en masse terug. Dus genoeg te doen deze winter.

Geplaatst:

Ga je deze winter aan de woekeruien hutspot?

Rucola, aardpeer en peterselie geoogst ( en wat laatste frambozen denk ik).

Geschoffeld op het knoflookveldje en blad gestort tussen de artisjokkenplanten die opgepot in het kasje staan.

De laatste tomatenplant verwijderd.

Gezien dat er van de gezaaide plantjes onder glas van alles aan het kiemen is.

Geplaatst:

IMG2018111616023662801542562009.jpg

Wat klein grut, foto is van een paar weken geleden.

Er staan winterpreiplanten die nog te klein waren om buiten te zetten.

Chinese kool zaailingen, andijvie en sla: wonder der vier jaargetijden.

Gezaaid en nu aan het kiemen spits en bloemkool, veldsla.

Gezaaid en nog niet boven radijs en sterrenkers.

( was ook oud zaad).

Geplant knoflook om de stengels/ loof te oogsten in april.

En winterspinazie/ winterpostelein moet nog geloof ik.

Er staan nog twee peperplanten te hopen op een milde winter en potten met niet winterharde planten/ kruiden.

IMG2018112713060134901543359708.jpg

Geplaatst:

Wat van de bovenkant van mijn mesthoopje die bedekt is met lindeblad ( paardenmest winter 17-18) afgeharkt en bij een jong perenboompje gelegd als mulch. 4 kruiwagens met wilgenblad geharkt wat niet niks is want wat een kleine blaadjes Discussie gehad met de buurman over het gebruik van walnotenblad in de bladkorf ( hij gooit alles weg).

Peterselie, selderij, eeuwig moes blad boerenkoolblad en snijbiet geoogst voor een soepje.

Geplaatst:

De Yakon van een vriendin geoogst. Plant was mooi groot geworden en was dus benieuwd wat er aan zou zitten. En dat viel niet tegen.

Een emmer vol met mooie grote lange knollen en twee dikkerds en heel wat kleintjes. En wat broedbollen.

De stokbonen weggehaald. Stokken opgeruimd. Boontjes van de ranken afgehaald en mee naar huis waar ik hoop dat ze nog verder drogen.

En alle sla geoogst die de nachtvorsten nog hadden overleefd. Het zou afgelopen nacht weer gaan vriezen dus net op tijd.

En toen... toen ging de zon alweer onder en werd het koud dus snel naar het huisje gelopen.

Daar de keuken gesloopt en daarna lekker daar blijven slapen.

's Morgens bleek er een laagje ijs op de sloten en de watertonnen en emmers te liggen...

Vandaag de keukenmuur beplakt met slecht plakkend plakfolie met tegelpatroon (moest dus ook nog naast elkaar passen en de tegelprintjes waren ook nog eens niet dezelfde maat... ). Dat duurde dus maar liefst de hele middag!!!

Weer wat pompoenen op de fiets gehesen tot die weer maximum beladen was en die succesvol thuis gekregen. Nu de grootste nog en twee kleinere (voetbalgrootte) oliepompoenen.

Geplaatst:

Laatste asperges afgeknipt en nog maar weer eens een kruiwagen blad gehakt. In de achtermoes een stuk met teveel onkruid afgedekt met zeil.

Geplaatst:

Vandaag begonnen met de 1e zooi van de oude tuin te verhuizen.

Ook wat stokjes in de grond gezet om de layout duidelijker te maken. De bedden zijn voorzien van nummers.

Toen was het ineens donker

Ergens wel een rekenfout gemaakt kom een 3 meter te kort. Als van de week lekker weer eens nog eens uitmeten.

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Het asperge bed verder klaar gemaakt.

Met de hand onkruidjes verwijderd en de laatste aspergestengels.

Ook wat spontane violenplantjes er uit gehaald om ergens anders te zetten.

Het randje van de buurvrouw gespit ( ze is een half jaar niet meer geweest en de kweek komt mijn kant op).

Met de drietand doorgewerkt er komen met dit zachte weer wat asperges voorzichtig boven.

Geplaatst:

Ik ben vooral heel snel door de tuin gerend..vanmorgen kippen eruit, vanavond ze er weer in. En intussen is er meer dan 20 liter water gevallen, die beek stroomt zowaar weer..;o)

Geplaatst:

Zaterdag nog 2 pond tomaat geoogst. Ondanks dat er nog meerdere planten in bloei staan en de vorst wegblijft de komende weken, er maar een eind aangemaakt. December-tomaat gekker moet het niet worden!. Hierna de kas eens flink uitgemest om ruimte te maken voor het citrus mocht dat een keer bij matige vorst naar binnen moeten vluchten.

Geplaatst:

Ik heb net uit het muurkasje nog 8 pepers geplukt Goldfish! Echt bizar dit weer...

peterselie gesneden en wat sla alvast voor vanavond.

En de buitenkeuken opgeruimd. Dat was wel een onaangename verrassing. De wind had verkeerd gestaan, dus alles was zeiknat geregend... met als gevolg roest op de messen, schimmel op kussens... de hangmat. Bah. Alles aan het schoonmaken nu. Leuke klus, dus.

Geplaatst:

De compostvakken liggen al weer een tijdje vol en de broei is er weer uit.

Vandaag begonnen om het eerste vak om te gooien.

Omdat alles goed vol ligt een tijdelijk vak gemaakt van wat pallets en daarna dat vak bijna vol geschept.

De compost is wat droog door de droogte maar onderop zag het er al beter uit.

De mestwormen zaten er nog niet in geloof ik ( op het eind was het al bijna donker).

Alles ligt weer lekker los en de kop is er af, nog ruim 2,5 vak omgooien, daarna de wacht hoop met rijpe compost over het land kruien.

Die ligt al klaar.

Ik hoop van het voorjaar 5 kuub compost over te houden.

Geplaatst:

Blad met slib uit een deel van de beek geharkt en op de kant getrokken. Een deel als basis voor een nw hoop naar de composthoek gebracht het minst natte deel in de korf van het blad. Nu helaas pijn in mijn elleboog net nu ik zoveel zin had ermee verder te gaan. Trouwens in het donker ook nog een flinke buil opgelopen in de tuin ergens tegen op geknald

Geplaatst:

Fruitbomen eindelijk de grond in tussen de buien door. Verder ook de laatste 2 bakken met knoflook verhuisd.

Begonnen met de aardbeien uit te graven en hopelijk van de week nog een rondje droog weer.

Ook de 1e tegels zijn verhuisd en liggen op hun plek.

Zou voor het gaat vriezen de bloembollen nog graag verplaatst hebben. Vrees een dagje spijbelen van werk om de regen te ontzien

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Een stukje gespit, daar waar mijn gereedschapskist moet komen.

De kist leeg gehaald, uitgeveegd, verplaatst en weer gevuld.

Het vak waar de kist tijdelijk stond moet straks flink gemest worden voor de ( wedstrijd) mais.

Ben dus maar gelijk begonnen aan de wedstrijd voorbereiding.

Geplaatst:

Winterpret in de tuin! Lekker een sneeuwpop met de kinderen gemaakt.

Heb snel de artisjok nog een laagje hooi gegeven. Zag ik toch zowaar nog een baby’tje... Moeder Natuur ja flink van de leg.

ac8340efd3a06a29556e0cb8d4b87d79.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...