Geplaatst: 28 februari 20188 j Het is hier vanmorgen -11, nu nog om tien uur. Ik ben benieuwd hoe het is de kas is, de afgelopen dagen was het steeds -3 geweest zonder noemenswaardige (zichtbare) schade aan citroen, laurier, knolselderij, kleine plantjes in potten die al uitlopen ( pioenroos, moederkruid, kamille en sla. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 maart 20187 j Auteur Het wordt gewoon weer koud komend weekend De lente is echt nog niet begonnen. Of nou ja... in de lente is het wel vaker koud, dus in dat opzicht... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 maart 20187 j ... zou ik het nog even kalm aan doen met (veel) plantjes zaaien en kopen Anders weet je over een maand niet meer waar je het spul laten moet.Veel plantjes kunnen pas na half mei naar buiten, als het gevaar voor nachtvorst (bijna) verdwenen is. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 12 maart 20187 j Ik heb dit weekend (veel te veel) ge-paniek-zaaid ( ) en zit dus straks met het probleem wat speets hierboven zo mooi beschrijft. Een zwaluw maakt nog geen zomer, laat staan lente. Ik moet het echt eens in mijn oren knopen. Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Geplaatst: 13 maart 20187 j ja het gaat ook weer vriezen.Altijd zo zorgwekkend als je nieuwe planten in de grond hebt.
Geplaatst: 13 maart 20187 j Ik ben die kou nu echt spugendzat. Ik wil dat het koud is van november tot en met januari, en dat dan de lente losbarst. Maar dat kan ik wel willen, maar de trend is juist dat het veel later winter wordt en ook veel later lente. Dus ik stel voor dat we die feestdagen van december verplaatsen naar februari. Dan hebben we voortaan een zomer tot oktober, dan herfst tot en met december, winter van januari tot en met maart, en als we eenmaal Kerst in februari en Oud&Nieuw op 28 (of 29 ) februari achter de rug hebben, dan kunnen we echt gaan uitkijken naar de lente en duurt het niet meer zo godsgruwelijk frustrerend deprimerend lang meer. Ik vind het zelf een erg goed idee.
Geplaatst: 14 maart 20187 j Hier is het heerlijk weer. Lekker zonnetje, prima temperatuur, en nou ja, beetje koude wind.Maar je kunt niet alles hebben. Ik doe het ervoor "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 15 maart 20187 j ja straks kunnen de planten ook niet uitlopen die zijn nu nog steeds in winterslaap.normaal hebben de bomen nu al nieuwe blaadjes
Geplaatst: 15 maart 20187 j Hoe kom je daar nou bij Iwan De bomen krijgen pas blad nadat de struiken zijn uitgelopen. Dat duurt nog wel even... het is pas half maart hè!Het is juist goed dat ze nog niet in blad zitten, anders zou alles komend weekend kapot vriezen!Dat heeft Moeder Natuur juist heel goed geregeld. Ik zie wel al de sleedoorn- en meidoornknoppen zwellen, en ook de krent krijgt steeds grotere knoppen. Niets aan de hand, het komt elk jaar altijd weer allemaal goed "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 15 maart 20187 j Nouwww .... Iwan. dat is echt niet waar hoor. Scheelt dat wel behoorlijk welke boom, maar er zijn er maar heeel weinig die normaal nu al blaadjes hebben hoor. Veel bomen krijgen meestal 2e week april hun 1e blaadjes, Einde maart/ 1e week april kan je vaak al een soort van ' waas' gaan zien in wilgen, weekje later de berken enz. Dan komt de beuk. Eiken komen weer wat later en weer later volgen de essen.Alles afhankelijk ook wel van eventueel late koude hoor. Vorig jaar 20 en 21 april 's nachts nog -6,8 gr in mijn koude kas. sorry, zag de reactie van speets niet.
Geplaatst: 16 maart 20187 j Bijna tegelijk Er valt hier al de hele middag (natte) sneeuw. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 17 maart 20187 j Hier ligt ongeveer een cm droge sneeuw, en het sneeuwt nog steeds. Het is goed koud buiten, maar niet zo arctisch als de vorige keer. Oh, en mijn forsythia bloeit.
Geplaatst: 18 maart 20187 j Hm ja de vroege vogels onder de planten, reeds bestaande Boerenwormkruid die al aan zijn groei was begonnen en geplante Vlier en Olijfwilgen die binnen al blad gevormd hadden, hebben het nu toch merkbaar moeilijk. Maar ik denk dat ze zich er de komende dagen wel doorheen slaan.
Geplaatst: 18 maart 20187 j Volgend het KNMI wordt het de komende twee weken niet echt warm:De korte broek hoeft voorlopig niet uit het vet. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 18 maart 20187 j De korte broek hoeft voorlopig niet uit het vet. Zal ook wel per regio verschillen? Zowel buienradar als weerplaza geven voor mijn regio na woensdag geen vorst meer voor de komende 2 weken. Dat maakt het nog geen korte-broekenweer helaas, maar alle voorjaarsgroente kan wel de volle grond in, lijkt mij.
Geplaatst: 19 maart 20187 j Dacht ik vanochtend ook aan: de rucola wil er komend weekend echt uit en die zou wellicht snachts onder acryldoek kunnen en overdag vrij ademen? De zwarte lijn hierboven komt ook niet meer onder de 0 graden.. nu alleen hopen dat die grijze onzekerheid gaat meevallen.
Geplaatst: 19 maart 20187 j Ik ben eigenlijk wel blij met deze kou..wie weet hebben we dit jaar nu eens niet vroeg uitlopende bomen, daarna bevroren bloesems en dus weer geen pruimen/mirabellen/reinclaudes/peren/kiwi en kersen (Appels had ik wel de afgelopen jaren..mondjesmaat).En vooral, last maar zeker nog least wie weet kunnen we dan eindelijk weer eens eau de vie stoken ! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 maart 20187 j Bit,Speets Ja mijn fout ik bedoel dat ze uitlopen.De kers,appels,frambozen,blauwe bessen,honingbessen,kiwis lopen al uit rond deze tijdnatuurlijk is er verschil tussen de rassen.
Geplaatst: 20 maart 20187 j Een paar woonboerderijen hier in de directe omgeving zijn over de laatste paar weken in lichterlaaie opgegaan; één in Itens en één in Iens. Er werd duidelijk wat harder gestookt met de koude...Bij mij heeft de TV het begeven, ik wist dat electronica slecht tegen vorst kon, maar het vroor niet eens in mijn kamer. Wat Iwan ziet uitlopen zie ik hier nog niet uitlopen, op een enkel ras honingbes na. Wat ik wel zie uitlopen is chocoladewingerd, kamperfoelie, aardbei en natuurlijk rabarber. Wilgenkatjes natuurlijk ook. Er is haast niks wat geen knopverdikking heeft, maar die knoppen vormen zich in de herfst al, en sinds die tijd staat het nooit helemaal stil.
Geplaatst: 20 maart 20187 j Ik ben eigenlijk wel blij met deze kou..wie weet hebben we dit jaar nu eens niet vroeg uitlopende bomen, daarna bevroren bloesems en dus weer geen pruimen/mirabellen/reinclaudes/peren/kiwi en kersen (Appels had ik wel de afgelopen jaren..mondjesmaat).En vooral, last maar zeker nog least wie weet kunnen we dan eindelijk weer eens eau de vie stoken !Helemaal eens! En hier zien de toppen van de Walnoot dit jaar ook nog geen zwart.. maar April doet wat 'ie wil, hopelijk valt dat mee .
Geplaatst: 20 maart 20187 j http://www.plantmaps.com/interactive-netherlands-last-frost-date-map.phpvolgens deze map is de laatste vorst waar ik leeft in 21-31 maart.Maar is dit ook waar?Ik dacht dat de ijsheiligen op 15 mei was.morgen 3-21-2018 is de laatste temp onder nul graden,Dus kan ik nu al planten/zaaien?
Geplaatst: 20 maart 20187 j Daar staat wel gemiddeld (average) dus sommige jaren zul je dus ook later nog vorst hebben. Ik zit in het gebied 1 tot 10 april maar vorig jaar was er eind april nog vorst.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.