Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er staat een warmtematje onder, maar ik denk dat ik het probleem ken. Ik gebruik een zaaiplaat met auto-bewatering en het deksel is verschillende dagen na het ontkiemen er blijven opstaan...het was er dus veel te vochtig voor jonge plantjes.

Veel blaadjes bollen naar beneden toe. Kunnen kiemplantjes daarvan herstellen?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Hee Mellie, heb je mijn Padronzaden ook gezaaid?

Want ik heb (behalve '13 en die heb jij niet gekregen) een 100% opkomst

Yep gezaaid maar helemaal niks. Was in een zaadbakje met potgrond. Ik ga vandaag nog een handje zaadjes van jouw volgens deno doen. Ik moet en zal pdp hebben in de tuin!

Ik heb nu 3 zaadjes die ontkiemd zijn, maar als ik de slakkenvraat van afgelopen jaren meeneem, dan moet ik van alles het driedubbele hebben om er met wat mazzel 1 plantje over te houden.

Van de 13 of 14 peperplanten die toch redelijk groot de grond in gingen, heb ik er 4 de zomer door weten te krijgen... rest allemaal afgeknaagd terwijl ik altijd dacht dat pepers met rust gelaten werden.

@Nasuada de weesjes zijn gelukkig hoor, geen zorgen! Overgezet in een grotere kweekbak waar ze nog lekker door mogen groeien.

Geplaatst:

Dat vind ik dan wel vreemd Mellie, gezien ze bij mij allemaal wel zijn gekiemd.

Hoe warm heb jij ze staan? Ik heb ze ook gewoon in potgrond.

En zeker lusten slakken peperplanten en pepers... helaas, ze weten ze in mn Lidlkasje ook te vinden en moet ze steeds uit de potten, waar ze de dag doorbrengen, weghalen.

Geplaatst:

Mellie, heb je vermiculiet? Dan kan je dat eens proberen. Ik had enkele soorten die niet kiemden via deno maar nu wel in vermiculiet. Ik heb een kastje op de radiator staan. Er ligt een thermometer in en in de bak is het overdag ongeveer 30graden. ''s Nachts natuurlijk kouder.

Geen idee waarom het nu wel gaat. Meer vocht in de vermiculiet? Constantere temperatuur ? Of gewoon omdat ze veel tijd nodig hadden en ze misschien nu ook wel via deno zouden gekiemd zijn maar ik gewoon te ongeduldig was?

Geplaatst:

Leuk topic! Ik ben nieuw hier dus zal me ook nog even voorstellen in het daarvoor bedoelde topic.

Ik ben beginner en wilde zo vroeg mogelijk iets gaan doen en ben gek op pepers, vooral jalapeño. Dus aan de slag gegaan met zaden in een tray.

- jimmy nardello

- jalapeño

- ring of fire

- madame Jeanette

Er was flink wat geduld nodig. Het ontkiemen duurde weken maar de meeste zijn wel geslaagd. De ring of fire wil na 3 weken nog steeds niet ontkiemen.

0f2e2764a8830dbc34da34493be3d5ab.jpg

Meteen een vraag: Hoe groot moeten de eerste blaadjes na de kiem blaadjes zijn voor ik moet verspenen?

Geplaatst:

Die mag 'of even blijven staan hoor. Je kan vroeg verspenen maar hoeft niet. Ik stel het liever uit. Hoe kleiner de potjes hoe meer planten er onder het raam passen.

Geplaatst:

@Erny

Je gelooft het niet, maar ze komen NU ineens op... dat heeft toch echt een eeuwigheid geduurd. Blij dat ik het nog had laten staan!

@Aardschok mijn ring of fire heb ik op 9/1 gezaaid en is nu pas aan het ontkiemen. Misschien zijn de jouwe ook zo traag.

Geplaatst:
@Erny

Je gelooft het niet, maar ze komen NU ineens op... dat heeft toch echt een eeuwigheid geduurd. Blij dat ik het nog had laten staan!

@Aardschok mijn ring of fire heb ik op 9/1 gezaaid en is nu pas aan het ontkiemen. Misschien zijn de jouwe ook zo traag.

Bedankt voor de info! Dan laat ik ze nog even staan.

Geplaatst:

Haha Mellie, leuk, laatkomertjes. Dat kan gebeuren.

Heb soms na meer dan een maand dat er nog zaden kiemen. Dus ik wacht ook altijd nog wel even af.

Maar je Padron-eetdromen worden wat reeëler nu.

Geplaatst:

Je kunt het best de planten flink wat van onder water geven en dat op laten nemen. Stimuleert wortelgroei.

En schijnt beter te zijn dan elke dag een beetje te geven.

Geplaatst:

@Erny

2/3 gezaaide padronnetjes volgens deno ontkiemen een stuk sneller. Bedankt voor de grote lading zaadjes Erny. Zo blij dat het nu dan eindelijk lukt! Nog nauwelijks zichtbaar, maar 6 van de 10 die al ontkiemen. Jeej!

b741480a0853f81499c27fdec88a8a51.jpg

Geplaatst:

Mellie, shishito peper zou naar het schijnt ook erg lekker zijn, vergelijkbaar met padrons en volgens sommigen enorm productief. Misschien voor volgend jaar een aanrader?

Geplaatst:

Help: op 16 februari heb ik mijn pepers en paprika's verspeend. Ze staan in cocopeat, zijn bemest, temperatuur 17-20 graden, lekker licht, en ZE DOEN HELEMAAL NIETS ! Alsof ze in steen gehouwen zijn. Ik mag toch na 3 weken enige groei verwachten ? Of heb ik ze zo geschokt, dat er een totale groeistilstand ontstaan is ?

Ik heb niets anders gedaan dan voorgaande jaren , dus ik begrijp er niets van.

Heeft iemand van jullie een idee of oplossing ?

Was in ieder geval van plan om de helft van die ètepetètes opnieuw te verpotten en dan in bemeste potgrond. Of is dat een dom idee ?

Wanhopige antoinette

IMG083631481520695873.JPG

Geplaatst:

@Ann123

Oeh ja die heb ik! Maar volgens de omschrijving van de nieuwe tuin is dat wel een pittig pepertje. De padron niet. Als hij de slakken overleefd, ga ik het uitvinden. Hij kwam een stuk probleemlozer op! Ben heel benieuwd naar de smaak.

@Amrutten

Geen idee maar heb dat vorig jaar ook gehad. Ik geef nu wekelijks vloeibare mest en dat lijkt te werken. Heb toch een fles ervan klaar staan voor de zaailingen in vermuciliet.

Kan me je wanhoop heel goed voorstellen. Zo naar na alle tijd en moeite en waarschijnlijk nog die lading liefde. Ondankbare rotdingen ook!

Geplaatst:

@Ammrutten Als je het antwoord hebt of krijgt, ik lees mee. Mijn eerste lading pepers (dag en nacht lekker warm en onder groeilicht) hebben ook al veel te lang een groeistop ingelast... Die van jou zien er eigenlijk zelfs nog beter uit. Vandaag zag ik zelfs dat bij een van mijn pepertjes er weer twee blaadjes naast lagen... Ik kan er maar niet achter komen wat er verkeerd is gegaan. De temperatuur is goed het licht ook. Het is niet oud zaad of verkeerd zaad, want het zijn twee verschillende soorten pepers waarvan elk weer een aantal zaailingen zijn opgekomen.

Gelukkig heb ik een kleine twee weken geleden een batch pepers als vangnet gezaaid, zodat ik hopelijk toch nog wat pit in mijn eten heb deze zomer. Ik ben even een schietgebedje doen voor deze pepers. (Die overigens nu al groter zijn dan de eerste batch. )

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Beste allen, ik ben bang dat ik mijn zaaisel niet goed op een mooie constante temperatuur kan houden, nu ben ik aan het zoeken geweest maar kom dan direct uit op verwarmingsmatten en groeilampen. Als ik zie wat dit gaat kosten slaat het nergens op.......

Wat doen jullie om de temperatuur zo constant mogelijk te houden

Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!

Geplaatst:

Amrutten, ik had het vorig jaar ook, maar dan in een wat later stadium, er zat totaal geen beweging in die planten. Dit jaar heb ik ze gezaaid in een mengsel van compost met een beetje potgrond, en ik klaag niet. Het zijn natuurlijk sowieso vreselijk trage groeiers, maar ik ze groeien wel.

Markus, tijdens het ontkiemen heb ik de bakjes met paprikazaden met plastic folie op het modem staan. Dat staat 24 uur per dag aan dus dat is de beste plek in huis voor zaden die constante warmte nodig hebben om te ontkiemen.

Zijn ze eenmaal ontkiemd, dan verhuizen ze naar de vensterbank. De tuindeur zit daarnaast en gaat 100 x per dag even open om een kat binnen of buiten te laten, ook als het vriest, dus niks constante temperatuur en af en toe een vlaag kouwe lucht, maar daar moeten ze het maar mee doen hoor. Tot dusver heb ik uiteindelijk gewoon paprika's kunnen oogsten.

Geplaatst:

Ik ben een erg luie tuinder en doe niets.

Het zaad ligt in een afgesloten voorzaaibak van de action en met de zon er op wordt het warm achter het raam op het zuiden.

Ik heb de kachel weinig aan de temperatuur binnen in de kamer is 17 tot 20 graden.

De dagen worden vanzelf waarmer....

Het is me eerder gelukt op deze manier.

Geplaatst:

@Pippi, wat een genieaal idee van de modem!!!!! Maar dat gaat helaas bij niet lukken omdat ik geen modem heb Maar geniaal en je zet mij aan het denken, zo heeft de koelkast en diepvries wel een constante warmte aan de achterkant van de elementen en zou ze dus daar neer kunnen zetten en dan later in de vensterbank! Prachtig!

@Patrijs, als het jou zo lukt dan zal ik mij waarschijnlijk te druk maken om niets en kan ze dan later zonder problemen in de vensterbank laten! Top, stelt mij weer gerust.

Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!

Geplaatst:

Ik heb vorige week een 6 tal zaden van de paprika sweet boneta gezaaid .

Volgens vreekens een paprika die het heel goed doet buiten de serre .

En dus geen serre nodig heeft .

Ik wil hem dit jaar buiten uitplanten en zien wat het geeft .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...