Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Moet toch kunnen. Ik neem aan dat ze binnen komen te staan. Hoe vroeg komt het vocht en slaat de schimmel toe in je kas(je)... Anders kun je tot laat aan kale plant vruchten laten afrijpen. 30 stuks is best veel, dan staat het hier supervol. Of je moet een hydrogoot hebben dan kunnen ze dicht op elkaar. Beste is late zomer zaaien en dan tweede helft november de kas in en dan in maart/apriloogsten. Maar ja dan moet je wel stoken. Hier gaat alles op een shoestring budget, dus ik heb zelfs nog geen warmte matjes of lampen. Dus stoken is helemaal niet van toepassing.

Zelf heb ik een oranje snoeppaprikaatje uit de winkel leeggehaald. En natuurlijk de rode en gele Sweet Palermo gezaaid. Nog niks doet het dus ik ben benieuwd of ik er een paar plantjes aan overhoud. Op chiliforum, had iemand al mooie zaailingen van mijn zaadjes, dus dan moet het hier ook lukken. Gewone paprika's begin ik niet aan, haal ik wel c-keus bij een lokale paprikafabriek, daar kan ik niet tegenop.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
30 stuks is best veel, dan staat het hier supervol.

Hier ook hoor. Maar vorig jaar had ik er meen ik 17 in de kas, en een aantal daarvan maakte wel paprika's, maar bleven vrij kleine planten, dus er had wel wat meer bij gepast. Ik zet er ook een paar in een pot in de achtertuin, die kunnen naar binnen bij noodweer en als het kouder wordt, dat rekt de oogst ook weer wat.

Ik heb ook geen warmtematten of lampen hoor, en helaas ook geen lokale paprikafabriek. En als je ziet wat die dingen bio kosten in de supermarkt is het wel bijzonder de moeite waard om zoveel mogelijk zelf te produceren.

Snoeppaprikaatjes uit de supermarkt is ook wel een goed idee! (Pepers zaai ik niet, ik koop ze nooit, gebruik ze nooit en eet ze nooit, ik blief geen heet eten en ik heb een potje sambal staan waar ik eeuwen mee doe. )

Geplaatst:

Allemaal Capsicum. Piper Nigrum zag ik hier enkele mensen mee experimenteren. Maar daar ben ik nooit aan begonnen, vanwege de jarenlange periode tot vruchtdracht.

We hebben hier enkele Paprikafabrieken in de regio. Westland is al jaren te klein dus zoeken ze andere locaties. Een van 12 hectare een andere van 9 en die heeft er vorig jaar op andere locatie 9 ha. bijgebouwd, die nieuwe locatie in eerste productie jaar doet mee met kom in de kas.

Ik heb vijf rode en vier gele of andersom Sweet Palermo zaadjes en vijf zaadjes uit oranje snoeppaprikaatje van de Deen gezaaid.

De snoeptomaatjes ook oranje-geel van Deen zijn inmiddels alle vijf op. Van de tweede ronde is verder nog niets op alleen wat tomaatjes. Niks van alle Bhut varianten.

De Tulsi zaadjes lijken ook nog niks te doen.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Vraagje : Wat is de grootste potmaat die de peperplant binnen nodig heeft?

Ik wil planken aan een touw achter het raam maken en wil de plank breedte bepalen en de afstand vanaf het glas.

1a9a00135b958fa6c12e9be9a78ebde0.jpg

Geplaatst:

De peperplant bestaat niet er zijn soorten die baat hebben bij overgang van 100 naar 150 liter pot en bij anderen merk je geen verschil tussen vijf en negen liter pot. Behalve dan als vochtbuffer. Hoogte kun je manipuleren door hem te toppen. Maar meeste soorten komen niet veel hoger dan een meter, of je moet ze geleiden en snoeien voor lengte. Maar als de plant nu nog moet gaan groeien valt de eind hoogte mee.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
Wat is de grootste potmaat die de peperplant binnen nodig heeft?

Als je daarmee bedoeld, de grootste potmaat die de plant nodig heeft, binnen, tijdens de opkweekperiode, totdat ze naar buiten gaan ? Naar de kas, of buiten anderszins en daar dus een grotere maat pot krijgen ?

Denk ik inderdaad dat het natuurlijk ook wel een beetje aan het soortje ligt, maar ook vooral aan de lengte van de tijd, totdat ze naar buiten gaan.

Hoe groot zijn ze nu en hebben ze dus nog te gaan tot ergens in mei ?

Voed je bij op een gegeven moment, kunnen ze in p11 toch wel een heel eind komen verwacht ik ? Ligt er wel aan hoe groot ze nu al zijn natuurlijk.

Zijn ze bij jou nu al 20cm hoog en staan ze al in p9, gaat dat wel wat krap worden denk ?

Geplaatst:

Ik zou dat niet helemaal vertrouwen, zo'n wiebelrekje tegen het raam. Een van onze katten springt daar gegarandeerd op en dan gaan de potjes aan het dansen. Als ik er niet zelf per ongeluk een duwtje tegen geef...

Geplaatst:

Grootte van de plant is afhankelijk van verkrijgbare voeding en eventuele potmaat (met potgrond en de voeding die deze bevat).

Als je de plantjes in P9 laat staan (zonder extra voeding) blijven ze kleiner en dragen minder vrucht.

Als je de plantjes ieder in een 10 L. pot zet dan worden ze groter en dragen meer vrucht (mits ze ook genoeg voeding krijgen als de potgrond is uitgeput).

Bij gebrek aan licht zullen ze daarnaar gaan zoeken en dan ook strekken. Bij voldoende licht blijven ze compacter.

En verschillende soorten pepers hebben verschillende groeikracht.

De Annuumś willen nog wel de hoogte in groeien (ongeveer een meter ofzo). En de Pimenta de Neyde werd bij mij zo'n beetje raamvullend anderhalve meter hoog (wel erg mooi met dat paarse blad). Andere soorten groeien eventueel weer wat wilder alle kanten op met lange takken.

En dan heb je ook nog een keer de kleinere soorten en de sierpepers die kleiner blijven.

Dus er is geen duidelijk antwoord te geven op jouw vraag.

Geplaatst:
Allemaal Capsicum. Piper Nigrum zag ik hier enkele mensen mee experimenteren. Maar daar ben ik nooit aan begonnen, vanwege de jarenlange periode tot vruchtdracht.

toevallig laats een plant aangeschaft van de piper nigrum. de botanische tuin in pécs verkocht ze toevallig. ziet er goed uit, ben zelf dan ook erg benieuwd. bij mij zitter er al wat bessen aan, maar is ook wel n wat grotere houtige plant al.

heeft iemand tips over hoeveel ik mn jonge plantjes moet voeden? ik gebruik chilifocus in combinatie met tomatenvoeding (is dat goed?) volgens voorgeschreven hoeveelheden, maar hoeveel giet ik dan in een p7 potje? ben bang ze te veel te geven.

verder groeit t hier allemaal gestaag, was ook erg blij om te zien dan mijn overwinterde bahamian goat, white naga, fronteria sweet en lemon drop mooi uitlopen, eerst flinke bladrozetten en nu langzaamaan ook steeds meer takken. ben benieuwd hoe dat verder gaat en of t voordelen heeft

groetjes tim

Geplaatst:

Tim, na meerdere jaren kweken (succesvol, te zien aan de zaadjes die ik van je heb) weet je dat toch, water in bakje gieten, plantjes het water laten opnemen en dan restant voor andere plantjes gebruiken. Ofwel water geven, na een uur kijken, erg droog nog wat water geven en dan na paar uur kijken of bovenkant van de grond vochtig is, want soms duurt het een paar uur voordat het water omhoog gestegen is. Wees dan niet ongeduldig, want ik heb wel eens gehad dat je dacht hij blijft maar droog staan en dan giet je nog wat bij boven op de grond en dan de volgende ochtend verzopen plantjes. Cyclus kan in dit jaar getij best een week duren, afhankelijk van grote van potje en plant en hoeveelheid blad.

Heb je nog geen lokale cooperatie of andere leverancier gevonden voor mineralezouten (kunstmest)? Jullie hebben een bedrijf dus dat zou het nog minder moeilijk moeten maken om een A+B voeding te maken. Dan heb je het over euro's aan ingredienten per kuub, niet tientjes zoals met dure flesjes.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Oh, die Chinense pepers: traag spul. Hier de Habanero Orange:

20180321111811k50701521633345.jpg

Rechts: zaai 6 januari (slechts één van 6 opgekomen)

Links: zaai 20 januari (2 van 6 gezaaid)

Maar goed, van twee mooie plantjes zal ik meer dan genoeg opbrengst krijgen voor veel potjes loeihete zoetige sambal.

De paprika (gewone blok: California wonder), en Cayenne pepers gaan ook niet echt snel, wel veel sneller dan de habanero. Beide op 15 februari gezaaid en inmiddels ook verspeend:

20180321111742k21341521633346.jpg

Van de cayenne wil ik toch wel een stuk of acht planten verder opkweken, voor vers gebruik / drogen voor pepper flakes / sambal / en ook rauw invriezen.

Slechts twee soorten pepers? Ja. Voor mijn keukengebruik voldoende

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Ik wil planken aan een touw achter het raam maken

Zo'n jaren 60-constructie heb ik ook, zowel binnen als in de muurkas.

Scheelt geweldig veel ruimte voor mijn zaailingen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@Mellie gewoon doen. De eerste Bhut varianten kwamen bij mij ook met een ruime week omhoog, gezaaid op de 10-de. Lang nog niet alles is zover, maar langzaam komt er elke dag wat bij. Desnoods rijp je op vaas af.

@henkg focus is zo gek nog niet. Ik had vorig jaar noodgedwongen ook maar een soort of vijf. Hoef je ook niet tientallen soorten uit elkaar te houden voor de zaadoogst en poedersortering.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@Donaldk Thanks, ik had al dezelfde gedachte. Heb er nog 7 habanero chocolate bijgezaaid. Ben altijd van de even aantallen. Dit is een fawtje, maar omdat ik niet zo neurotisch wil zijn van mezelf, mocht hij blijven

Geplaatst:

Ik heb oranje snacks gezaaid ( zaad van mtfd) maar er is er maar 1 opgekomen. Ik denk dat ik dit jaar voor plantjes kopen ga, eens kijken wat ik hier kan krijgen, 8 april is er een grote boerenfoire waar je van alles kunt kopen, hopelijk ook pepers/paprikaas.

Edit aanvulling: toch nog maar zoete peper voor de paprika poeder gezaaid.. Oud zaad moet afwachten of het wil kiemen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Ik wil planken aan een touw achter het raam maken

Zo'n jaren 60-constructie heb ik ook, zowel binnen als in de muurkas.

Scheelt geweldig veel ruimte voor mijn zaailingen

Leuk!

Mijn jalapeños (5/10 uitgekomen)

1 madame Jeanette (1/8 uitgekomen)

1 jimmy nardello (1/8 uitgekomen)

103eadb56593ff923666bf06098b974d.jpg

b338a9cb7b688c7273bffdfdfd68e78d.jpg

Geplaatst:

b338a9cb7b688c7273bffdfdfd68e78d.jpg

Elke x als ik een foto van een grote pot met een zaailing erin zie, voel ik me schuldig dat ik dat mijn zaailingen niet gun. Bloos bloos bloos...

Ik merk in elk topic eigenlijk dat ik voor kwantiteit ga ipv voor kwaliteit. Ik prop alles hutjemutje bij elkaar met als gevolg kleinere planten. Het excuus: Ik heb heeeeel veel plantjes nodig. Niet vanwege de grote ruimte die ik moet vullen, maa omdat zon 90% van al mijn harde zaai- en pootwerk opgegeten wordt. En dan zie ik 1 peper lekker stralen in een grote pot helemaal voor zich alleen en dan denk ik, wat ben je toch slecht voor je plantjes Mellie! Dus dat.

Ik heb de paprika’s en pepers gisteren uitgedund en meer aarde gegeven. Dat is dan een kleine troost

Geplaatst:

Heel herkenbaar Mellie, ondertussen probeer ik meer voor kwaliteit (en daardoor ook meer kwantiteit qua opbrengst) te gaan waardoor de diverse pepers en tomaten e.d. toch een betere verzorging krijgen.

Maar moet inderdaad ook erg rekening houden met vraat (niet bij de pepers en tomaten dan weer).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...