ADOPEG Geplaatst: 3 oktober 2018 Geplaatst: 3 oktober 2018 Jij hebt toch ook 'Mountain Merit', Erny? Die rijpen bij mij momenteel nog wel, al gaat het niet hard hier. De 'Tomatito de Jalapa' heeft er ook nog zin in, maar ik niet. Ik eet ze niet ter plekke en meenemen is ook lastig, omdat ze zo snel scheuren. Quote ~ Vita rosa est ~
Krikke83 Geplaatst: 3 oktober 2018 Geplaatst: 3 oktober 2018 Bij mij gaat het nog lekker hard Nergens iets van een ziekte te bespeuren. Hier en daar een beetje ouderdomsverschijnsels. Dus nog lekker genieten van het oogsten. Zelfs buiten nog geen ziekte. Ik had niets bewust buiten gezet. Maar ik heb één van de nakomelingen van de Black Krim van de wedstrijd van vorig jaar laten doen. Het valt op dat deze meer oogst geeft dan in de serre. Dus volgend jaar ga ik terug gedeeltelijk buiten kweken. Mooiste tomaat dit jaar Fahrenheit blues. Beste opbrengst: Balcony wonder (1ste tros zeker 100 tomaten )Lekkerste tomaat: Lollipop Ik kan al niet wachten om terug te zaaien Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Erny Geplaatst: 3 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2018 Adopeg, de Mountain Merit doet het bij mij ook nog goed.Die Tomatito is echt een doorzettertje, vorig jaar heeft die tomaatjes gegeven totdat het ging vriezen. Maar inderdaad scheuren ze snel, vooral bij het plukken. Maar er komt toch wel steeds een yoghurtemmertje vol vanaf. Ga deze dit keer proberen te fermenteren en er dan een paste van te maken. Quote
Mellie Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Ik pluk nog steeds tomaten, hoe leuk! Het duurt wel langer voordat de tomaten rijpen met dit weer. Ik twijfel met deze mooie week op komst wat ik moet doen. De ochtenden zijn toch wel heel koud en alles is dan kletsnat van de dauw. Maar plukken en binnen laten afrijpen of gewoon maar laten hangen en kijken wat deze week ons nog brengt? Wat doen jullie? Quote
Krikke83 Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Ik ben ook aan het twijfelen. De smaak is ook aan het minderen. Aan de andere kant heb ik nog geen ziekteverschijnselen. Ze krijgen bij mij nog minstens een week. Bij mij gaan de pepers nog lekker hard. Staan allemaal terug vol met bloemen en vruchten. Hopelijk nog even een goeie nazomer. Komaan global warming Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Mellie Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Het merendeel van de tomaten hangt nog en rijpen zowaar ook af. Ik merk wel dat de gele tomaten beduidend sneller zijn dan de rode soorten. Is dat een bekend fenomeen of gewoon toeval? Ik heb sowieso nog nooit eerder half okt nog tomaten gehad (of pepers). Dit is wat ik vandaag heb geplukt, minus de 2 handen vol die zoonlief in zijn mond heeft gepropt. En vooruit. Mama ook een paar. Quote
Ciska Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Nou....ik dacht dat we het vorige week wel hadden gehad met de tomaten, inmiddels zoveeeeel kilo’s tomatensaus klaargemaakt.(tel kwijt, maar gok in totaal 35 liters) .......tjeemig... Vandaag kwam de thuiskok met alweer een kilo tomaten aanzetten.....deze wat minder rijp dan wel..maar weer een kilo dus hup rijpe appel erbij en de koelkast in.....kan ik komende zaterdag weer een tray vol met tomaten in de oven schuiven op de manier van Diana. Deze basis saus gebruiken we dan voor de pizza... @mellie, denk wel dat gele tomaten sneller afrijpen....maar wat je zegt oogsten tot halverwege oktober.. das echt uitzonderlijk. Quote
Mellie Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Oeh die Diana heeft wel lekkere recepten er tussen zitten! Ga ik ook naar kijken ik heb vandaag wat potten basissaus gemaakt van de geplukte en gekochte tomaten. Knettergek nog die tomaten... maak me ernstig zorgen voer de opwarming van de aarde als ik naar de moestuin kijk die erbij staat alsof het lente is. Quote
ADOPEG Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Vandaag kwam de thuiskok met alweer een kilo tomaten aanzetten... deze wat minder rijp dan wel..maar weer een kilo dus hup rijpe appel erbij en de koelkast in... Waarom in de koelkast? Quote ~ Vita rosa est ~
appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Ook hier nog veel tomaten. De buitenplanten heb ik wel opgeruimd, al die kleine tomaatjes, volgend jaar doe ik dat weer anders. In de kas groeien vooral de Coeur de Boeufs maar door. En de Black Cherry natuurlijk. Het zijn geen grote hoeveelheden maar de vriezer is vol met andere zaken dus eten we maar vaak tomatensaus en gebruiken de verse tomaten ook bij het bereiden van groente curry`s.Ook heel lekker: https://mergenmetz.nl/recepten/tomatenquiche-met-mozzarella/ Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ciska Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Omdat ik pas het weekend of volgende week er aan toe kom om de oogst te verwerken....daarom in de koelkast. Als ik ze bij kamer temp laat kan ik ze na 3 dagen weggooien Quote
Erny Geplaatst: 17 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2018 De fruitvliegjes in de keuken begroetten mij met luid gejuich... nieuwe lading tomaten! Mijn koelkasten zijn niet groot genoeg om dit soort hoeveelheden op te slaan dus feest voor de fruitvliegjes.Had ik net zondag weer een flinke pan saus gemaakt en verwerkt... eindelijk geen tomatenberg meer in het zicht... kom ik vandaag weer aan met een kratje vol. Maar ik klaag niet hoor! Erg blij met de tomatenweelde. Vandaag maar eens in de kas wat orde geschapen en wat planten weggehaald die klaar waren.en natuurlijjk geoogst.Ook op de tuin viel er nog veel te plukken maar orde scheppen is daar niet meer mogelijk. Quote
Mellie Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 (aangepast) Ik heb vandaag flink wat tomaten geruimd, geplukt en gegeten. De smaak gaat wel achteruit, maar die gele soorten blijf ik lekker vinden. Vandaag ook yellow pear gegeten. Die had ik vorig jaar in de tuin en dit jaar stond er ineens 1 onder de perzik. Geen moeite voor hoeven doen! Altijd leuk. Wel een slechte plek zo half op die boom, maar ach. Kennelijk had de tomaat er minder moeite mee. Eindelijk 2 rijpe tomaatjes geplukt. Stond er pas in juli of misschien zelfs begin augustus, dus vind het knap dat er überhaupt wat te oogsten viel. Volgend jaar wil ik de Turkse tomaat, een harttomaat, een streepjestomaat waar de naam op het puntje van mijn tong zit, 2 gele soorten en 2 die ik nog niet ken is de planning. Weet iemand nog een lekkere sappige tomaat voor salade/uit het vuistje in een andere kleur dan geel of rood die die kan aanraden? 17 oktober 2018 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 18 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2018 Dit jaar vond ik de prachtige hartvormige vleestomaat Orange Russian echt heerlijk. Als een verukkellijk stuk fruit. Deze is oranje met nog wat rode streepjes... Vorig jaar had ik de Aunt Jinny"s Green, ook een vleestomaat, en die was ook superlekker als handtomaat en dus groen als ze rijp is. Yellow Pearshaped ook jaren gehad, tot volle tevredenheid, deze begint vroeg, is lekker en gaat lang door. Dit jaar in plaats daarvan de Orange Blushed Tiger gezet en deze is ook prima bevallen. Prachtig ovaal tomaatje en superlekker van smaak. Alleen groeien ze zo enthousiast dat ze als ze rijp zijn snel openbarsten. (al deze tomaten had ik dus in de kas) Quote
Mellie Geplaatst: 18 oktober 2018 Geplaatst: 18 oktober 2018 Die aunt ginney heb ik ook. Lekker! Ik heb geen kas, dus alles staat sowieso buiten. Nou ja, zon muurkasje, maar mag geen naam hebben. Orange russian klinkt bijzonder. Eens kijken of die ook buiten wil. Quote
AH84 Geplaatst: 27 oktober 2018 Geplaatst: 27 oktober 2018 Is het slim om nu maar alles te plukken? Het zou kunnen gaan vriezen... Quote
Mellie Geplaatst: 27 oktober 2018 Geplaatst: 27 oktober 2018 Heb ik wel gedaan. Sowieso te nat lijkt me. Mooie trossen! In kartonnen doos met een banaan erbij schijnt een goede afrijp methode te zijn. Quote
Erny Geplaatst: 28 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2018 Ik ben helaas niet op tijd geweest en het was flink koud hier vannacht. Ben benieuwd wat ik straks aantref. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 hier is de tomatenoogst niet zo goed gelukt helaas. de planten hebben zich in de zomer niet goed ontwikkeld, ik denk door de droogte. nu in het najaar begonnen ze pas echt uit te lopen en vruchten te produceren, helaas allemaal nog groen. ik heb alles er vandaag afgehaald, we hebben toch wel een mooi fruitmandje vol. nu maar hopen dat ze een beetje willen rijpen en nog ergens naar smaken. het is mijn eerste seizoen, dus heel weinig tomatenervaring. Quote
Mellie Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 (aangepast) De schooltuinoogst van mijn oudste: 3,5 kg! De plant verwijderd. Morgen nog een plant te gaan. Merendeels onrijp, maar was verbaasd hoe weinig tlc ze hebben gekregen (oa 7 weken geen water terwijl het 38 graden was) en het dan zo waanzinnig hebben gedaan. 30 oktober 2018 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 De laatste tomaten in de kas vandaag geplukt terwijl buiten de natte sneeuw door de tuin raasde. De Coeur de Boeufs hebben echt heel veel gegeven dit jaar en komen volgend jaar weer terug. De groene tomaten niet, ik vind ze toch niet het lekkerst. Ook niet zoveel minitomaatjes meer. Dus op zoek naar een lekkere dikke vleestomaat erbij, misschien Noir de Crimee weer eens. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Krikke83 Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 Ik vind de Black&Red Boar een goede vleestomaat. Hij is een beetje kleiner dan de Black Krim, maar hij geeft wel vroeger vruchten. Bij mij is hij meestal bij één van de eerste om tomaten te geven en dat voor een vleestomaat dan. Ook een leuke is Yahmato Banana, maar die geeft pas later vruchten. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
appelvrouw Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 Merci Krikke! Die Black and red Boar had ik al eens inderdaad een goede tomaat. Ik zet hem op mijn lijst. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
diek Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Hoi, Ik zag afgelopen seizoen bij de tomaten in de kas van mijn vader dezelfde groeimisvormingen in de koppen. Dit is een verstoring van de groeihormonen, geen bemestingsprobleem. Bij sommige rassen was het heviger dan bij andere. Hij had paardenstalmest in elk plantgat gegooid. Mijns inziens wordt dit veroorzaakt door residuen van groeistofherbiciden in de stalmest. Ik weet bijna zeker dat het aminopyralid is, maar heb het nog niet met pesticidenanalyses kunnen bewijzen. Deze stof wordt gebruikt voor bestrijding van breedbladige onkruiden in weilanden (Bofort). In de mest van dieren die hierop gegraasd hebben, kunnen dan residuen zitten. Solanaceae (oa tomaten, paprika's) en Fabaceae (oa bonen, erwten) zijn zeer gevoelig voor residuen van aminopyralid en andere groeistofherbiciden. De stalmest een tijd laten rusten/verteren helpt denk ik niet (afdoende), omdat deze stoffen zeer hardnekkig zijn (binden aan planten) en erg langzaam afgebroken worden. Er is trouwens geen gevaar voor de volksgezondheid, want de concentraties zijn extreem laag. Sommige planten zijn er gewoon erg gevoelig voor, omdat deze herbiciden ontworpen zijn om met een zeer lage dosis bepaalde planten(families) te doden.De tomatenplanten van mijn vader groeiden er overigens doorheen (wat een virus uitsluit) en produceerden gewoon volop tomaten. Zijn er op dit forum nog meer mensen met soortgelijke problemen? https://en.wikipedia.org/wiki/Aminopyralid Gr Diek Quote
diek Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 sorry, is een reactie op de post van Eddy op pagina 23: Hallo, In m'n plastiek serre staan 30-tal tomaten (15 rassen).In de grond is heel wat runder stalmest ingewerkt. De planten zien er niet goed uit, zie foto's.Het ene ras heeft het symptoon meer dan het andere. Wat is het ? Oorzaak ? Wat te doen ? Dank,Eddy Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.