Ga naar inhoud

Tomaten teelt Topic 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Tomaten en watergift in serre...

Geen idee of iemand meerwaarde heeft aan onderstaande maar schrijf het toch neer.

Watergift in de serre is een hekel punt en héél moeilijk in te schatten vindt ik persoonlijk.

Nav resultaten in 2016 vorig jaar een experiment gedaan in de serre.

Gebruikte 3 vakken (in mijn serre maakte ik allemaal even grote vakken met azobé en paadjes er tsn in) welke ik beplante met dezelfde tomatensoorten. Om zeker te zijn dat het niet soort gerelateerd was plaatste ik in elk vak 3 verschillende soorten met van elke soort 2 stuks. Tsn de proefvakken liet ik telkens een vak vrij, wel andere aanplantingen maar geen tomaten.

Deed hetzelfde met 3 vakken paprika.

Vak 1 gaf ik slechts héél sporadisch water, net genoeg vocht om het bodemleven aan de praat te houden.

Vak 2 gaf ik ruim water zodat de ondergrond altijd goed vochtig bleef.

Vak 3 gaf ik nooit water (alleen in het begin wel tot de kleine plantjes waren aangeslagen), de planten moesten het dus hebben van enkel en alleen capillaire werking.

Tomaten:

De beworteling op het einde van het seizoen sprak boekdelen, 3 ging echt diep, dan 2 en dan 1. 1 was oppervlakkig, 2 ging 'normaal' diep.

Bodemleven was idem, vak 3 niets zichtbaar (geen regenwormen noch andere beestjes), de bovenste laag grond was poederdroog, vak 2 krioelde van het leven en vak 1 had merkbaar minder leven maar het was er toch.

Allemaal vrij logisch dus.

Wat me wel, net als in 2016, opviel was dat de tomaten uit vak 3 een véééél intensere smaak hadden, ze waren zoeter, wel minder in aantal maar echt wel veel beter.

Wat moeten we laten primeren???

Ik persoonlijk ga voor de smaak, in aantal was er ongeveer 20% minder in vak 3, vak 2 en 1 waren zo goed als gelijk qua smaak en opbrengst.

Paprika:

Was niet vergelijkbaar.

Vak 3 was mager van opbrengst, sommige planten gingen zelfs gewoon dood.

Wel ook hier een veel intensere smaak maar het was de moeite niet waard, sommige paprika's waren deels verschrompeld andere heel klein en zoals gezegd de opbrengst ...

Groene groeten,

Tom

Dat tomaten net genoeg water geven, de smaak gunstig beïnvloed, is toch al langer geweten?

Ik tracht ook zo weinig mogelijk water te geven, maar dat komt in de zomer toch nog neer op paar liter per week. Geen water geven, zouden ze niet overleven.

(Zandgrond in plastieken serre, wel veel compost toegevoegd)

Heb je het boek Grow For Flavour van James Wong al gelezen? Zeker een aanrader.

Geplaatst:

Neen wist ik niet.

Ik geef in vak 3 geen water, is klei/leem ook met veel compost en bodem volledig bedekt met gras.

Moet ook zeggen dat ik de glazen serre nog niet zo veel jaren heb.

Vroeger stonden de tomaten altijd in de volle grond met of zonder afdakje dus daar was de watergift nooit aan de orde, tuin was nat genoeg.

Ga dat boek eens opzoeken en lezen.

Bedankt voor de tip!

Geplaatst:
Waaslander, op welke soort heb je geënt? Ik overweeg soms om het ook eens te proberen, maar ik vraag me af of het sop de kolen wel waard is

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/25-zaden-onderstam-spirit-f1-25-entclips/groenten/tomaten/

Vorig jaar eerste keer enkele geënt en werden zeer stevige goed groeiende planten .

Het effect tegenover niet geënte planten moeilijk te zeggen omdat ik tot vorig jaar alle tomaten in 12 litter emmers zette . En geënte planten stonden in volle grond (vorig jaar nog gedeeltelijk in potten). Werden opmerkelijk zwaardere planten dan planten in potten. Maar oorzaak enten of door volle grond of beiden?

Maar naar wat ik gelezen heb zou effect vooral na enkele jaren zichtbaar zijn omdat geënte planten beter kunnen tegen het ontbreken van vruchtwissel in de serre .

Dit jaar komt er ook maar van elke soort 1 plant geënt en deze dat niet geënt zijn of enten niet gelukt zo in de serre . Of verschil gaat zijn doordat deze niet geënt zijn of door de soort zal bij kleine verschillen nogal moeilijk zijn . Waar de tomaten planten vorig jaar in volle grond stonden komen dit jaar maar 3 tomaatplanten . Dus meeste planten komen in volle grond waar voor het eerst tomaten komen (dus geen vermoeidheid verschijnsels).

Zaden onderstammen kosten wel wat geld maar aarde om potten op te vullen ook (zeker niet minder ).

Het enten vraagt ook wat werk maar zuilen met grond ook .

Potten vragen ook meer water geven omdat wortels beperkter zijn zeker in de diepte ,scheelt ook een gans deel werk in de loop van het jaar . Tussen de planten komt een druppeldarm om tomatenplanten en tussengewassen water te geven.

Zou eigenlijk maar helft van soorten mogen zetten en van elke soort 2 planten 1 geënt en 1 niet geënt . Maar was nu al moeilijk soorten uit te selecteren . En dit enkele jaren na elkaar om effect na enkele jaren te zien.

Mijn ouders hadden vroeger ook een serre en na enkele jaren werd opbrengst van tomaten opmerkelijk minder . Serre stond in de weg en plastiek versleten deze verplaatst en plastiek vervangen terug opmerkelijk grotere opbrengst die weer afnam na enkele jaren .

Geplaatst:

Waaslander. Bedankt voor de zeer complete uitleg. Ik zal misschien volgend jaar eens een testje opzetten om te zien of het de moeite is.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Nadat ik vorig jaar “Big Beef” tomaten dacht te kweken met een voor de grap gekocht kweekbakje van de Action waar “Marmande” tomaten uit bleken te komen had het tomaten-kweek-virus me te pakken. Na heel wat uurtjes op Youtube en de diverse “tomaten kweken” hits op Google te hebben onderzocht kwam eind vorig seizoen het plan om dit jaar Opalka’s te gaan kweken. Opalka, zo las ik, is een oude Heirloom die door een Poolse immigrant naar Amerika is gebracht. Het is een grote rode in een punt groeiende tomaat die voor sauzen en soepen geschikt is.

Na wat zoekwerk op internet kwam ik via Ebay bij een Hongaarse verkoper van Opalka zaden. Ze zijn niet goedkoop, dus ik heb 15 zaden bij hem gekocht. Je bestelt in zakjes van vijf waar je een zaadje extra bij krijgt, dus zes per zakje.

In januari 2018 bestelde ik ze en al vrij snel viel een enveloppe op de mat met de zaadjes.

Linked Image

Ik zat me in de wintermaanden al te verheugen op het nieuwe seizoen en met wat rekenwerk aan de hand van de soort en de meest perfecte bloei periode had ik uitgerekend dat op 25 maart 2018 de zaden geplant moesten worden.

Op D-day heb ik de turfpotjes gepakt en met de hand tuinaarde fijn gemaakt.

2018032509370998291522490973.jpg

De turfpotjes met tuinaarde gevuld en ze tien minuten in een paar centimeter lauw water gezet.

2018032509441011211522490974.jpg

Na 10 minuten is het lauwe water tot boven doorgetrokken.

2018032509543163421522490975.jpg

Ik wilde 12 zaden zaaien en er zes reserve houden dus in twee partijen van zes heb ik de potjes vol met water laten trekken en vervolgens tien minuten op een snijplank laten uitlekken. Het voordeel hiervan is dat je voldoende vochtige grond hebt voor de eerste dagen van het kiemen en je de eerste dagen niet hoeft te bevochtigen, wel oppassen voor schimmel natuurlijk.

2018032510063590811522490977.jpg

Met deze dure zaden besloot ik één zaadje per potje te doen en niet twee of drie en de rest na het kiemen wegknippen. Dus in het midden van het zaaipotje met de achterkant van een potlood een kuiltje van 5 millimeter gemaakt. Zaadje er in en afgedekt met fijne aarde. Kap op de bak gezet en nu maar wachten. Omdat warmte belangrijker is dan licht de eerste dagen besloot ik de bak op zolder te zetten. Daar haalde ik een temperatuur van 18 tot 20 graden, eigenlijk net te weinig omdat de ideale temperatuur volgens de literatuur 20 tot 26 graden is. Na een paar dagen de bak verhuist naar de kelderkast waar de warmtepomp van mijn vloerverwarming zit. Daar bleek de temperatuur ideaal op 22 tot 23 graden te zitten. Overdag de bak in de zon en ’s-Nachts in de warme kelderkast. En natuurlijk mezelf afvragend of ik geen kat in de zak had gekocht met deze zaden, zouden ze wel uitkomen?

2018033111215323321522490978.jpg

En ja, gelukkig! Nog net geen week na het planten lijkt het kiemen gelukt.

Vanmorgen hadden een aantal potjes al een kleine net opkomende zaailing in het midden. Nu voorzichtig verder opkweken. Op dit moment van schrijven staan ze in de zon op de tuintafel met een temperatuur van 25 graden. Ik check regelmatig of de temperatuur en of de zon niet te fel is. Op dit moment zijn 11 van de 12 zaden uitgekomen, maar ik ben pas 6 dagen onderweg dus hoop dat de laatste het ook nog gaat doen. Dit verhaal wordt vervolgd.

Geplaatst:

Inmiddels zijn alle 12 zaden uitgekomen. De kweekbak staat binnen in het licht. Ik laat de kap er voorlopig maar af zo lang de temperatuur rond de 20 graden blijft, beter voor de vocht regulatie.

2018040113331192461522583356.jpg

Geplaatst:

Vandaag even verder afgemaakt, niet perfect maar volgens mij moet het werken

Oppervlakte 1.90x1.90

Hoeveel planten kan ik er ongeveer in planten?

Momenteel groeien er cherry tomaten en coeur de boeuf voor binnen. fe72d8a291939b362bd2fb2603063d5d.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
komen ze in en kas of wordt het buitenteelt?

Ik heb vorig jaar een kas op mijn plat dak gebouwd: nieuwe-hobby-t22702.html

Er komen er drie in de kas. twee of drie komen er buiten. Ik heb er dus straks als alles het overleeft over.

Dit jaar ga ik ze in 20 liter bouwemmers zetten waar ik op 7 cm van de bodem een afwateringsgat heb gemaakt.

Vorig jaar bleken de 10 liter bloempotten te klein. Ik kreeg neusrot door hitte en te weinig water. Ook gelukkig

goede tomaten. Dit jaar blijft de deur van de kas en het dakraam het hele seizoen open, tenzij er extreem weer komt.

Omdat de planten in de kas het meeste last van droogte of hitte zullen hebben ga ik ze dit jaar per plant monitoren middels de "Flower Care"

Die heeft voorgeprogrammeerde profielen voor tomaten rassen en je kunt er ook zelf aanmaken:

zie: https://www.aliexpress.com/item/2018-Xiaomi-Mi-Flora-Monitor-International-Version-Digital-Plants-Grass-Flower-Care-Soil-Water-Light-Smart/32835348205.html?spm=2114.search0204.3.27.73996302uUB0N0&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10151_10065_10344_10068_5722815_10342_10343_10340_5722915_10341_5722615_10696_10084_10083_10618_10304_10307_10301_5722715_10059_10534_100031_10103_441_10624_10623_10622_5722515_10621_10620-10621,searchweb201603_50,ppcSwitch_4_ppcChannel&algo_expid=b184f2fe-25d8-445f-9329-059b4350490a-3&algo_pvid=b184f2fe-25d8-445f-9329-059b4350490a&priceBeautifyAB=0

Geplaatst:

Bij de InterGamma winkels zijn die €1,89, ten minste dat waren ze vorig jaar, bij de Welkoop zijn diezelfde emmers inderdaad de 3,49 die er bij de Gamma op het kaartje staat. Ten minste prijzen van afgelopen late zomer, daarna heb ik er niet meer naar gekeken. Welkoop heeft dan wel weer de zware uitvoering voor iets van zes en halve euro. Totaal overkill voor plantenpot.

Ik zie op youtube dat je inderdaad reclame voor hem maakt;-).

10-12 liter potten waren afgelopen jaar te klein, stonden de bloemetje iedere dag te verdorren in het kasje. Dus ik denk voor dit jaar ook aan deze emmers en dan een plastic sapfles ontdaan van bodem er op zijn kop ingegraven, zo geef je zonder onderzetters en kapotmaken van de emmer toch van onderen water.

Omdat ze binnen staan heb ik geen lekgat nodig.

Speciekuip heeft de Gamma/Karwei enkel de 65L voor 5,-, geen andere maat, Welkoop heeft dan wel de 90L versie voor 7,xx, alsook de rechthoekige bakken.

Oh ja twee van mijn zaailingetjes van Deen Oraje-gele snoeptomaatjes zaadjes zijn omgevallen en verwelkt. Drie over is genoeg. Bulk moet komen van de vijf Honingtomaatjes planten

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Opalka. Daar ben ik al lang benieuwd naar. Maar heb geen kas. En het zijn late tomaten. Dus is een kas noodzakelijk.

Ik heb Cow's tit dit jaar gezaaid. Ook een grote roma die wat vroeger zou moeten zijn.

Geplaatst:

Vorig jaar kwam ik een filmpje op Youtube tegen om tomaten zaden te bewaren.

Het was een filmpje soortgelijk aan dit:

Omdat het laten fermenteren van de pulp en het reinigingsproces me een heel werk leek

besloot ik het als experiment ook eens te proberen.

Alleen om te testen, want dit jaar geen Marmande voor mij.

Ik heb van mijn beste plant een gezonde tomaat doorgesneden en de pulp op een stuk keukenrol

verdeeld. Een dag of tien laten drogen en vervolgens in een envellope een jaar in mijn bureaulade bewaard.

2018040208102273901522651561.jpg

Op 25 maart dit jaar een stukje uit het papier geknipt, met de zaden naar boven ( ) in een turfpotje gedaan en met een 3 milimeter aarde afgedekt. En uiteraard bevochtigd. Van een oude slagroombeker had ik een mini kas gemaakt en een weekje gewacht.

2018040208100685071522651751.jpg

Vorig jaar met het zaaien van de zaden duurde het langer, mogelijk omdat die zaden al ouder waren en minder kiemkracht hadden.

Nu is het Marmande zaad ongeveer gelijktijdig met de Opalka's opgekomen.

2018040208101413471522651781.jpg

Ik had een stukje waar 3 zaden op lagen uitgeknipt. Op dit moment is dus 66% uitgekomen, ik wacht nog af of de laatste ook gaat kiemen.

Geplaatst:

Ik laat onze zaden gewoon 2-3 dagen in een schaaltje in hun eigen vocht en beschermweefsels staan en dan was ik het in een zeefje en laten ze zich goed schoonmaken.

Daarna laat ze nog goed drogen en dan zijn ze klaar.

Wij hebben ongeveer twee weken terug onze tomaten gezaaid. Ze staan er mooi bij en beginnen de volwassen bladeren te vormen. Misschien dat ik zaterdag al de eerste selectie ga doen. Ik knip dan de planten die ik te veel vind er tussenuit, zodat de andere meer ruimte hebben.

Ik hoop dat we phytophtora net als vorig jaar niet te vroeg krijgen, zodat de meeste tomaten gewoon goed afrijpen (duimen). We hebben rassen die redelijk resistent zijn, maar helaas is er geen ras die echt resistent is.

Geplaatst:

Zijn er mensen die hun tomaten al naar de serre doen?

Als de tweeweekse weersvoorspelling niet te sterk veranderd gaan de tomaten (en pepers) dinsdag en woensdag naar de serre.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ze mogen geen vorst en volgens de weersvoorspelling blijft de nachttemperatuur flink boven de 5°C....ik hoop dat dat niet te fel verandert.

Als het weer/temperatuur meezit, heb ik moeite om te wachten

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst: (aangepast)

Ze zijn nu nog te kwetsbaar, want als de zo'n komt en een paar uurtjes op het kasje staat te stralen... Weg zaailingetje. Edit: Hier in het druivenkasje slap aan het worden. Dus manier gevonden om het aan dekseltje open te houden.

aangepast door Gast

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Mijn tomaten komen pas net op, helaas. Misschien te laat gezaaid, maar zal wel weer inhalen.

Ik doe altjid de tomaten zaadjes op een keukenpapiertje en laat ze daar op drogen. Ik schrijf op het papiertje, vouw het in elkaar, en pluk de zaadjes er het jaar erna gewoon vanaf. Niet eens met stukje papier poten, gewoon eraf plukken gaat prima, altijd. Nog nooit iets met dat fermenteren gedaan , helemaal nergens voor nodig. Echt niet.

Geplaatst:

Het staat er zo bij op dit moment.

De AH cherry tomaatjes, dat waren toch struikachtige die je niet hoeft te dieven?eadfd6ae5ada903e71c8f610b1f627dd.jpg1afb1572216d51f66a757291491f6e4b.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ze hebben vandaag vanwege het prachtige weer de hele dag buiten gestaan. Op de voorgrond de voor de vollegrond bestemde tomaten waarvan het merendeel wordt weggegeven. De planten in potjes zijn bestemd voor de kas.

IMG274098911523209089.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Mijn tomaten komen pas net op, helaas. Misschien te laat gezaaid, maar zal wel weer inhalen.

Ik doe altjid de tomaten zaadjes op een keukenpapiertje en laat ze daar op drogen. Ik schrijf op het papiertje, vouw het in elkaar, en pluk de zaadjes er het jaar erna gewoon vanaf. Niet eens met stukje papier poten, gewoon eraf plukken gaat prima, altijd. Nog nooit iets met dat fermenteren gedaan , helemaal nergens voor nodig. Echt niet.

Zo doe ik het ook en altijd succesvol. Ook een stuk minder moeite dat ik het wel op de koop toe neem dat het wel eens kan mislukken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...