Geplaatst: 9 februari 20188 j Niet alles gaat Goed en dat is maar goed ook .Ook daar kunnen we van leren of om lachen.Alles wat niet gaat in dit seizoen kunnen wij hier delen. Ik heb nog nooit in de winter laat staan buiten gezaaid, dacht gelezen te hebben dat ik vooral niks moest doen en dat vries juist goed is voor de tuinbonen.( gekregen van charly).Sorry charly ik heb je bonen vermoord https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 9 februari 20188 j Wedden dat ze snel weer recht staan? Een potje bevriest natuurlijk wel sneller dan volle grond. Beter in volle grond zaaien als je ze niet beschermt. Ik weet niet hoe koud het daar geweest is. Hier - 4 ongeveer. Daar kunnen ze echt tegen. Ze hangen slap maar rechten zich wanneer het dooit. Ze kunnen tot - 10 verdragen. Weet je hoe koud het geweest is? https://www.growveg.com/guides/how-to-grow-fall-planted-fava-beans/
Geplaatst: 9 februari 20188 j Het is wel zo dat ze in een potje veel makkelijker uitdrogen door de vorst dan in de vollegrond. Maar er os altijd hoop.
Geplaatst: 7 maart 20188 j Helaas is de Daslook besteld bij Kwekerij Arborealis in P9 pot overleden, al voor ik de kans kreeg 'm uit te planten. Baal als een stekker, was wel echt benieuwd naar dit kleine wonder.
Geplaatst: 7 maart 20188 j Niet zomaar weggooien, Daslook groeit uit een bolletje in de aarde. Het kan zijn dat het bolletje nog wel bestaat?
Geplaatst: 7 maart 20188 j Sowieso de Daslook niet weggooien nee, gewoon het hele kluitje van de pot in je tuin plaatsen, kan heel goed dat het ook dit jaar, nu, nog wat nieuw blad maakt.Had ik een beetje begrepen, dat jij dingen die je besteld had, vorstvrij binnen hield ( ? ) Dat kun je beter met een aantal dingen niet doen, zo ook beter niet met die Daslook, had gewoon beter buiten luw weggezet kunnen worden ( of nog beter : gelijk poten )Geen drama : is niet dood. Bij behoefte, kan ik in juni ook zaad sturen, gewoon uitstrooien op de geschikte plekken, staat er volgend voorjaar Daslook heel klein.
Geplaatst: 7 maart 20188 j Geen drama : is niet dood.Ik mag dan niet capabel genoeg zijn om te weten wat binnen moet blijven en wat niet, maar ik ben capabel genoeg om te kunnen zien wat dood is en wat niet. Dus jawel, helaas wel dood. Ik heb de grond voorzichtig uit elkaar gehaald, en het lijkt er op dat wat er al in zat langszaam vergaan is inclusief kluitje en grootste deel van diens worteltjes - gecomposteerd is samen met de grond/compost waar het in kwam. Ik had deze inderdaad wellicht beter toch buiten geplant. De daslook is 't enige van wat binnen stond bij elkaar: de Hosta komt behoorlijk flink uit het potje op, de Olijfwilgen waren gigantisch gelukkig en staan ondertussen al buiten, de Vlier gaat lekker en zit goed in blad en gaat komend weekend naar buiten, de Rode Klaver komt lekker op en de Weegbree uiteraard ook. Dit hoort hier niet thuis, maar om maar aan te geven dat de Daslook de uitzondering op de huidige resultaten is. Ik neem nu de kans om een aantal gebieden deze lente/zomer klaar te maken (de bossige gebieden) om te zien welk stuk ik een beetje kan afzetten zodat de hond er niet bij komt - voor dat ie er op plast uiteraard, dat willen we niet eten. Dus voor nu gewoon wachten op de opkomst van de rest en de wijzigingen in de tuin.
Geplaatst: 7 maart 20188 j Rot he. Had het vorig jaar voor met oerprei in potjes. Ook compleet vergaan. Was er zo benieuwd naar en was niet goedkoop. Nu ja, zo leren we.
Geplaatst: 8 maart 20188 j 3 soorten pepers/paprika's helemaal niet opgekomen, gelukkig an de rest wel meer als genoeg opkomst. Geen idee wat er mis gegaan is maar dit is me nog nooit gebeurt, 3 soorten waarvan 0 opkomst is
Geplaatst: 9 maart 20188 j Het zijn gekochte zaden, maar 1 paprika was al iets ouder, misschien zelfs al 4 jaar oud zaad dus dat kan gebeuren. De 2 andere zijn vorig jaar gekocht en kwamen toen wel goed op. Ik twijfel nog een beetje of ik nog en tweede zaai poging ga doen.
Geplaatst: 11 maart 20187 j Bij het schoonmaken van mijn betonnen vijverschaal zag ik dat mijn kikkerfamilie van 5 het niet had overleefd.Erg triest zo'n dode kikkerfamilie bijeen
Geplaatst: 11 maart 20187 j Auteur Aaah wat sneu . 2 pogingen van rode uit van dit jaar gekocht zaad van van der wal 0% geslaagd. .Tuinbonen waren inmiddels vergaan. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 11 maart 20187 j 3 soorten pepers/paprika's helemaal niet opgekomen, gelukkig an de rest wel meer als genoeg opkomst. Geen idee wat er mis gegaan is maar dit is me nog nooit gebeurt, 3 soorten waarvan 0 opkomst is Ligt misschien aan de stekgrond? Ik heb ooit zo'n zak gehad waarin haast niets uitkwam. Met andere grond geen probleem.
Geplaatst: 11 maart 20187 j 3 soorten pepers/paprika's helemaal niet opgekomen, gelukkig an de rest wel meer als genoeg opkomst. Geen idee wat er mis gegaan is maar dit is me nog nooit gebeurt, 3 soorten waarvan 0 opkomst is Ligt misschien aan de stekgrond? Ik heb ooit zo'n zak gehad waarin haast niets uitkwam. Met andere grond geen probleem. Nee dat is het niet. Alle andere pepers, tomaten en paprika'staat komen wel goed op.
Geplaatst: 11 maart 20187 j Claudia, het is denk is een veel te ondiepe bak voor de kikkers geweest, helemaal dichtgevroren. De grote kikker heeft witte ogen, dus da's niet goed.
Geplaatst: 11 maart 20187 j Zo jammer. Kikkers zie ik hier niet, padden wel. Ik heb een paar vochtige plekjes in de tuin waar die zich blijkbaar wel fijn bij voelen.
Geplaatst: 17 maart 20187 j Auteur Wat vanuit de eerste zaaironde in januari definitief niet is opgekomen Peper Turks oranjePeper sweet bananaPeper Jalapeno PurplePeper bhut jolokia chocolatePeper Jim GrootUien rood van van de wal gekocht 2018 https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 17 maart 20187 j @Nasuada de Jalapeno Purple is bij mij ook niet opgekomen. De Turkish Kil (waarvan het potje nog wel in de vensterbank staat) heb ik ook opgegeven. Maar! De Sweet Banana is zowaar wel gelukt (fingers crossed) en is op dit moment zomaar andere dan de kiemblaadjes aan het ontwikkelen. Yay! Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Geplaatst: 18 maart 20187 j Auteur jakkes... door de kou en de temperatuur van dit weekend zien ook mijn koriander, de bonen en de aubergine die ik in de kas had gezet er heel beroerd uit. . https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 18 maart 20187 j Waarom heb je die er niet uitgehaald dan? Zeker die aubergine...? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 maart 20187 j Auteur tja.... de plantjes waren al zo groot en ik dacht dat dat wel kon. Baal er wel van, ben je weken bezig, zaaikalender maken, plannen maken, zaden uitzoeken, verzorgen, draaien voor de ramen. en dan hupsa...... doe ffe dom en weg plantje alles voor niks. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 18 maart 20187 j Da's balen. Maar aubergines willen graag temperaturen rond de 20°C hebben. Vorig jaar bij het afharden gezien dat ze heel rap hun blad laten hangen als het plots wat kouder wordt. Kwam ik op een avond thuis en hingen ze volledig slap. Rap weer binnen en lekker warm gezet en gezien dat ze snel recupereerden. Had ik gezien het superslappe blad niet meer verwacht. Dus misschien toch eens kijken wat ze binnen doen?
Geplaatst: 18 maart 20187 j Nee het is echt te vroeg om die plantjes (of het nou aubergine, tomaat, paprika of peper is) naar de kas te doen. Bonen ook, maar die had je sowieso nog niet eens moeten zaaien Ach ja, volgend jaar beter... binnenkort kan je weer aubergine-plantjes kopen bij de Aldi geloof ik. Koriander kan je ook nog zaaien de komende weken/maanden en bonen ook. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.