Geplaatst: 22 juni 20187 j Hee hee hee, geen mooie bloemen hier, alleen mislukkingen! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 23 juni 20187 j Mijn peultjes doen zo raar? De eerste (voor)zaai van peultjes sloeg slecht aan, en de tweede ging niet veel beter. De haagwinde gaat wel lekker ... Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 23 juni 20187 j @Charly Goed gedaan , die zijn bij mij al twee jaar achter elkaar niet gelukt. Wil je het zaad er wel van winnen? Dan wil ik het nog wel een x proberen.
Geplaatst: 24 juni 20187 j Even een algemeen vraagje.Hoeveel procent van jullie zaaisels mislukt gemiddeld?Ik denk dat 75% van ik zaai niet eindigt in iets eetbaars. Het meest komt niet op en dat wat wel opkomt, gaat kapot omdat het óf niet door wil groeien, óf omdat slakken of ander gespuis het opeten.Het gaat met het opkomen van het zaad wel beter als ik voorzaai in potjes maar ook dan mislukt nog veel... Is dat nou een normaal percentage? Het frustreert me nogal...
Geplaatst: 24 juni 20187 j @Charly Goed gedaan , die zijn bij mij al twee jaar achter elkaar niet gelukt. Wil je het zaad er wel van winnen? Dan wil ik het nog wel een x proberen. Doe ik! @biofee Joh wat balen! Nee dat is wel een heel hoog percentage. Misschien een idee om er een topic over te openen? Dan kunnen we allemaal even mee filosoferen over waar dat nou aan kan liggen (droogte, aarde, zelf gewonnen zaad, oud zaad... Ehhh. Zoiets?) Wens je sowieso meer succes toe hoor! Dat volgend seizoen het percentage maar omgekeerd mag zijn - minimaal. Hier zijn trouwens de Sarpo Mira’s (aardappel) mislukt. Afgelopen 2 jaar heel tevreden over. Dit jaar voor het eerst onder houtsnippers geteeld. En maar 1/4 is opgekomen. Dit terwijl de Sevilla, de Anais en de Bionica allemaal zeer gelukkig zijn met hun houtsnipper-omstandigheden. En ik ook. Want ik oogst ze brandschoon haast. Dus ik vrees volgend jaar exit Sarpo... wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 5 juli 20187 j Wat een slecht jaar voor dieren om me heen De mooie Franse veldwespen laten mijn schuurtje met rust, de kikkers vriezen dood, een zwerfkatje kon ik niet meer redden en ik vermink ook mijn wandelende takken In deze periode ook veel last van een zwart huiskonijn. Al enkele tomatenplanten gestript, broccoli en bladgroenten w.o. Turkse spinazie getopt, en ook mijn komkommers en aarbeienplanten aangevreten.Het arme beest was lekker op de moestuin gedumpt. Voldoende te eten, dacht de eigenaar natuurlijk.Vond het zo vreemd dat het beest steeds op mijn tuin zat. Waarom niet bij de buren? Daar is het gras veel groener.Alle toegangspaden extra benet, dat leek te helpen.Maandag de eerste Alouette aardappelen geoogst. Ik stapte op een gegeven moment in een kuil. Nog niet verder nagedacht, maar dat bleek dus het hol van het konijn. Volgende dagen bleek er 's ochtends veel graafactie geweest door het konijn. steeds weer dicht gegooid. Vanochtend lag het hele veld open. Ik vond 2 babykonijnlijkjes, een zwarte en een met een natuurlijke kleur. Ook wat stro met wat haren. Moeder konijn had haar baby'tjes gevonden. Ik heb ze meteen maar weer begraven en heb maar besloten om geen foto te plaatsen Af en toe is moestuinieren niet zo leuk
Geplaatst: 5 juli 20187 j Dank je wel Charly!Inmiddels is een groot deel van mijn volgende zaairondes wél opgekomen; ik denk dat ik de eerste ronde gewoon veel pech heb gehad...! Oscar, dat is wel een hoop dierenellende zeg. Kun je dat konijn niet vangen (evt. met hulp van de Dierenambulance)? Tamme konijnen hebben weinig kans om (lang) te overleven in het wild... En ook al baby'tjes gehad... het arme dier... ze heeft hulp nodig...
Geplaatst: 8 juli 20187 j Hier ook het een en ander mislukt dit jaar.De muizen zijn er vandoor gegaan met mijn pas uitgekomen erwten en peulen zaailingen (de droogbonen zaailingen dan weer niet al waren die tegelijk)Nu zijn de muizen aan de bieten begonnen alleen het lof ligt er nog maar, ze zullen dorst hebben die beestjes.En de blauwe bessen zijn door de droogte verdroogt aan de struik.De Josta bessen daar heb ik een groot gedeelte van geoogst de rest had ik laten hangen om verder af te rijpen maar die waren ineens spoorloos verdwenen.En iets heeft onder mijn stoofperen boom gegraven waardoor die het nu heel erg zwaar heeft. En iemand bij ons op het complex heeft bedacht een pomp te zetten op de grondwater pomp bij hem in de buurt waardoor je nu ook nog eens in de herrie zit. En geloof me het duurt even voordat je 200 vierkante meter onder water hebt laten lopen. De pispotjes gaan dan net zoals bij Henk wel weer erg goed net zoals het raaigras
Geplaatst: 12 juli 20187 j Blauwe bessen verdrogen, de knoflook en uien zijn veel te klein en veel zaaisels komen niet op. Aan de andere kant doen mijn warmeminnende planten het wel goed (zolang de eksters ervanaf blijven). Ik zaai ook vrij veel en bij de tweede zaaironde is het kiemingspercentage wel erg laag. Venkel komt niet op, wortel ook niet, pluksla niet en koolrabi matig. Maar dat ga ik binnenkort weer proberen. De aanhouder wint.
Geplaatst: 27 juli 20187 j Mijn buitenkomkommers hebben het opgegeven. Ze kregen regelmatig water in een putje rond de stam, maar de hitte op het blad was wellicht te groot.
Geplaatst: 28 juli 20187 j in de kas was het 50+, het blad werd wel wit maar nu groeien ze toch verder met wat xtra koemest en veel water (5l pd)ik zou zeggen probeer het nog even hier hadden we geen pruimen en de kwee bouwde rustig verder aan zijn schurft, ondanks 8 weken droogte
Geplaatst: 28 juli 20187 j De uien zijn na planten nagenoeg niet gegroeid. Er liggen nu mini uitjes bovenop de grond.
Geplaatst: 8 oktober 20187 j Uien zijn finaal mislukt en de pompoenen. Wel wat pompoenTJES gehad, maar hebben het te droog gehad en weinig voeding vermoed ik. De uien beginnen overigens nu ineens te groeien. Heel bijzonder.
Geplaatst: 9 oktober 20187 j Aubergine op de lasagna was niet een succes. Een aubergine gegeten, de andere vruchten ontwikkelde zich wel maar rijpten niet af/ blijven geel. Ik heb ze maar van de plant gehaald. Waarschijnlijk was het aan de rand van de lasagna te droog, te veel takjes blad en te weinig aarde voor de kleine worteltjes... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.