annaelizabeth Geplaatst: 6 april 2018 Geplaatst: 6 april 2018 Ik heb ook Carolus en Alouette, daarnaast nog Solist.7 mijn Carolus zagen er ook zo uit, maar die zitten nu in de grond. Deze keer van eigen poters... Quote
Carina1966 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 Ik heb de aardappels gepoot. Solist en Sarpo Mira. Vroege en late dus. Ik ben benieuwd. Ga ze dit jaar aanaarden voor het eerst. Maar daf duurt nog even natuurlijk. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
RobN Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 Van mij staan te popelen maar mijn rug nog niet. Moet nog een aardig stuk ontginnen van kweekgras... Rozeval en Obama Quote Onkruidmanager 1.0
jootje Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 Hier gisteren de Friese Geeltjes en een paarse aardappelsoort gepoot! Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 Mijn aardappels in de emmer moeten aangeaard worden, op de moestuin,groeien ze super,nog twee weken denk dan ook aanaarden. Quote
Patrijs Geplaatst: 8 april 2018 Auteur Geplaatst: 8 april 2018 Vandaag de laatste Triplo gepoot dat waren samen met de Anais 175 poters.Nu nog de Inova, de Ratte en de Texla. Quote De moestuin van Patrijs
pippi Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 Poeh, alles zit nu in de grond, ook de late Texla's. De vroegste (Premiere) komen al mooi boven de grond. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 We hebben onze aardappels voor het jaar ook staan. Het is rond de 200m aardappels, waarbij om de plusminus 20 cm een pootaardappel is gepoot. Tussen de rij ligt 40 cm worteldoek. Om de twee rijen staat een rij erwten of iets anders. Ik ben blij dat het snel ging het poten. We hebben ze in twee weken (4 dagen / aantal uur) gepoot, dus er komen nog geen aardappels boven de grond, maar we hebben ook bewust gewacht met poten gezien vorig jaar. In het gat hebben we moestuinaarde gedaan voor de drainage en om ze wat organisch materiaal te geven om een goede start te maken. De meeste aardappels zijn eigen pootaardappels, maar ongeveer 30-40 meter is van gekochte pootaardappels. Ze zijn drie keer gecontroleerd, dus ik heb er alle vertrouwen in. Dit was ook veels te duur als we alles zouden moeten kopen. We hebben vooral resistente tot bijna resistente rassen staan. Ik hoop dat we een goed aardappel jaar krijgen, want de afgelopen twee jaar waren matig door 1 jaar 3 maanden regen en vorig jaar 6 maanden droogte en late vorst. Quote
tuinLB Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 Hier zitten de frieslanders en de franceline aardappels al in de grond. Komende week gaan ook de laatste aardappels de grond in. Dit jaar bijna alle aardappels op een stuk dat Tot een paar uur voor het poten nog grasveld was. Niets met de grond gedaan naast frezen. Hopen dat het een beetje goed uitpakt en dat de aardappels het winnen van het terugkerende gras. Quote
svvoorden Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Ik heb dit jaar wederom Alouette en Carolus. Dit weekend gaan ze de grond in zodat ze niet te vroeg boven zijn i.v.m. nachtvorst wat vaak nog wel gebeurd ergens eind april. Meestal poot ik ze tweede week april. Het aardappelbed heb ik reeds klaargemaakt dus als het weet zo blijft komt het nu ook wel goed. Beide zijn lekkere aardappels en vorig jaar een meer dan goede oogst. Quote
Spitskool Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Mijn aardappels zijn echt heel erg gerimpeld. (Wel met mooie uitlopers, maar verder een heel erg zielig gezicht.) Ze zien er een beetje uit als de vingers van iemand die te lang in bad heeft gelegen. (Ik kan nu even geen foto maken, want niet thuis, maar kan er vanavond eentje bij dit bericht toevoegen.) Is het nog de moeite waard om ingedroogde pootaardappels te poten of kan ik het beter laten? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Frans Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Gewoon poten , zeker als ze mooie uitlopers hebben. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
roeier Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Ik koop vrijwel geen zaad dit jaar, en geen pootaardappels, dus er gaan alleen wat poters in die ik van vorig jaar heb overgehouden.Dat betekent weer Charlotte, Rode Hooglander en Sarpo Mira, lekker saai. Die Rode Hooglanders maakten van die slappe stengels die snel gingen liggen. Ik heb nooit iemand rijshout bij aardappels zien doen, maar dat doe ik dus dit jaar bij deze aardappel wel, dat lijkt me op z'n minst veiliger met het oog op phytophtora. Ik zal wel weer een zootje van het opbinden maken later en er achter komen dat ik de boel anders in de grond had moeten steken, maar dat zien we dan wel weer. Als idee lijkt rijshout me bij deze aardappel goed. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Toen ik mijn aardappels ging poten, had ik er nog vier over, vond dat zonde,en vond nog een plek, vooraan in te tuin,bij het hek, nog nooit bemest of wat dan ook. maar ja die niet waagt die niet wint(oogst) .en warempel ze komen boven. morgen krijgen ze toch wat kalium, en koemest korrels,en nu ben ik heel benieuwd naar t verschil hou jullie op de hoogte. Quote
pippi Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 De Premiere staat inmiddels al een paar dagen boven de grond, plantjes zien er goed uit. Ze zijn gepoot op 14 maart. Nu is het wachten op de rest. Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april 2018 Auteur Geplaatst: 12 april 2018 Wat zijn jullie vroeg!Bij mij staat nog niets boven en dat is ook de bedoeling.Mocht er nog een nachtvorst komen dan mogen mijn planten niet te groot zijn zodat ze nog aan te aarden zijn.Behalve twee rijtjes Anais, daar gok ik mee.Maar de weersverwachting en ook de lange termijn voorspelling is gunstig.Vandaag drie rijen (33 poters) Ratte gezet. Het was eigenlijk niet de bedoeling want ik heb al genoeg pootgoed......Gelukkig heb ik een extra plekje aan mijn oude aspergebed waar ik nog wat kwijt kan, want ik heb nu nog vier kilo pootgoed te gaan.@ Roeier: Niet als klimhulpje maar om te kunnen schoffelen zonder de uitlopers te raken.Staan de aardappels bij jou niet te rijk omdat ze zo lang groeien?Op mijn werk hadden ze een flinke laag koemest ondergewerkt en daar de aardappels op gezet.Toen ik wilde gaan rooien dacht ik dat het drie rijen waren ipv een.Zo lang waren ze geworden. En er zat ook bijna geen aardappel onder.Maar het zal bij jou wel de soort zijn waardoor het komt. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Het kan zeker, dat aardappelen de grond uit schieten en uit hun krachten groeien door een overdaad aan mest.Maar ik heb er niets bij gedaan, er zat nog wat compost in de grond van een jaar terug, maar het zal geen rijkdom zijn geweest voor aardappels. De Sarpo Miro maakte grote, stevige planten, de Charlotte bleef veel kleiner, en die Hooglander bleef een tikkeltje iel. Hoe verder de tijd vorderde, hoe armzaliger die er uit kwam zien. Tegen de tijd van oogsten zag het er niet meer uit: Die twee slingervormen, dat zijn de langste stelen van een plant. Ook de rest van de tuin een rommeltje hier, ik ben niet trots op deze foto. Toch aardige aardappeltjes geoogst, dat wel. Maar goed, om deze slappe toestand niet weer te hebben dus ditmaal rijshout bij de Red Cardinal - zo wordt die aardappel ook wel genoemd. Ik geloof dat het een wat slappe variant is van de Rouge des Flandres.Ik heb de aardappel vooral genomen omdat ik dacht dat 'Highlander' op de Schotse Hooglanden sloeg, en daar heb ik lang gewoond, maar misschien vergiste ik mij. Highland Burgundy Red wordt hij ook wel genoemd, en bij 'Burgundy' zie ik weer niet wat dat met Schotland te maken heeft, en de eerste verwijzing naar de aardappel schijnt te maken te hebben met de maaltijd van een kardinaal in Londen. Nou ja, de herkomst van de aardappel is niet zo duidelijk geloof ik. Quote
Patrijs Geplaatst: 17 april 2018 Auteur Geplaatst: 17 april 2018 Aardappels en de Schotse Hooglanden.Volgens mij is dat net zo iets als aardappels op een spons kweken. Zulk soort planten met een paar lange stengels heb ik ooit ook gehad bij de Texla.Dit kwam bij mij achteraf gezien door droogte en na de droge periode werd het nat waardoor ze weer uit gingen lopen.Daardoor had ik doorwas en dus glazige aardappels.Maar dat zal meer een probleem op de zandgrond zijn. Vandaag de laatste aardappels gepoot, Texla.Bij elkaar staan er nu 235 poters. De eerst gezette Anais komen nu boven.Ook vandaag de laatste kist mooie Texla aardappels aangesproken.Dat wordt straks ruim anderhalve maand piepers kopen! Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 27 april 2018 Auteur Geplaatst: 27 april 2018 De gepote Ratte aardappels komen ook boven.Het is de eerste keer dat ik deze heb..Als ik ga zoeken op dit forum krijg ik veel hits voor ratten, maar weinig over deze aardappels. Ik vermoed dat het een vroege soort is?Meestal zijn de oude soorten ook pythophtera gevoelig.Zijn deze dat ook? Quote De moestuin van Patrijs
Ciska Geplaatst: 27 april 2018 Geplaatst: 27 april 2018 De “rattes” komen bij mij ook al boven..... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2018 Geplaatst: 27 april 2018 Mijn Frieslanders komen boven Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pippi Geplaatst: 27 april 2018 Geplaatst: 27 april 2018 Alles is inmiddels boven de grond, ook de late (Texla's). Ik zie wel hier en daar wat gaten in mijn 'rijtjes', met name daar waar wat mollenactiviteit is, dus dat kan wel kloppen, daar zijn de poters in een gang gerold. Ben benieuwd of die ooit de weg naar boven nog gaan vinden. Verder heb ik in de achtertuin een grote pot staan waar ik alle gebruikte potgrond in dump om t.z.t. te hergebruiken, en daar zijn drie aardappelplanten boven gekomen. Ik denk dat ik daar vorig jaar zaaiaardappels in had, dus misschien een paar aardappeltjes achtergebleven. Ik laat me verrassen. Quote
RobN Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Binnen anderhalve week boven, voorgekiemde rozeval uit de winkel en obamaHelaas geen foto maar op ruggetjes gepoot, in de klei.Gepoot in compost uit zak en pootgat rij voor het dichtmaken met patentkali bestrooid Quote Onkruidmanager 1.0
roeier Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Nog even over dat rijshout bij mijn Rode Hooglanders; je kunt nu al zien dat ze graag de hoogte in willen, een heel andere groeiwijze dan de aardappel op de tweede foto, wat óf de Charlotte, óf de Sarpo Mira is... Ai, niet genoteerd dus. Zie ik vanzelf; Charlotte en Sarpo Mira lijken niet op elkaar, maar in dit groeistadium dus nog wel.Ik wil trouwens niet suggereren dat die Rode Hooglander de enige is die lange stengels maakt, want dat zal wel niet. Quote
Erny Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Als ik het me goed herinner had de Sarpo van die rafelranden langs de stelen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.