Geplaatst: 7 maart 20188 j Beetje rare vraag, maar aangezien ik weer vol autistisch bezig ben op dit moment en er dan nooit uit ga komen en vast blijf hangen in dingen uitzoeken tot in den treuren wil ik vragen of iemand mij wil helpen bij het opstarten van mijn moestuin. Ik moet het in hele simpele hapklare dingen hebben zodat ik niet verdwaal. Ik raak nu al zo overbelast dat ik aan het nadenken ben over de dikte van de tegels die ik er later uit moet halen en dat ik die wil gaan sorteren. Ik blokkeer volledig in gedachte door de overvloed van dingen waar ik aan denk en zie geen begin meer. Zie mij maar even als een robot en geef mij maar een simpele opdracht die ik kan uitvoeren. Iemand zit achter zijn pc en kan mij besturen en doe gewoon wat je zegt zolang de opdracht maar simpel is op dit moment. Vraag er dus niet op los wat ik wil, want ik weet het niet meer Je hebt dus de volledig vrije hand hoe alles gaat verlopen en hoe het gaat worden. Dit is mijn tuin nu (4 x 10m) en het moet een moestuin gaan worden voor 1 persoon. Vriendelijke groet,Markus Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 7 maart 20188 j Auteur Wat heb ik al:3x https://www.supermarktaanbiedingen.com/public/images/discount/2016/16/531279.jpg3x https://static.gamma.nl/dam/28885/1238x https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/5/3/2/9200000025132354.jpg9x http://www.plantenbakonline.nl/media/catalog/product/s/t/stevige_plantenbak_balkon.jpgAlle keuze aan zaden van groenten en fruit. Alle keuze aan kopen van stekkenRedelijk budget om dingen aan te schaffen (waterton, compost bak etc etc) 4x druif6x bes2x framboos/braam Wat heb ik niet:Vervoer met een auto of aanhanger om spullen op te halen. Wat wil ik graag:Veel variatie en dingen om te doen zodat ik lekker bezig ben en een leuke hobby heb. Een afrastering tussen mij en de buren waar de druiven, bramen en frambozen op komen. Een paar bakken waar ik kwetsbaar spul in kan zetten met de tunnels er op. Een compost hoop of iets.Wateropvang van mijn schuurtje of eventueel het vijvertje weer creatief gebruiken voor wateropvang. Bak met bloemen voor bijen paar m2 als het kan. Wat wil ik niet:Een grote kweekkast van glas of polycarbonaat dit jaar. (wellicht volgend jaar wel) Een goedkope kast van 2x2 voor een 60 euro is wel een optie. Simpel gezegd, waar moet ik nu beginnen? Eerst dingen gaan opkweken zo snel mogelijk, gras er uit halen, hele tuin leeghalen, dingen bestellen, grond verbeteren, tekening maken voor indeling van vakken of iets...... zeg het mij maar, wat is nu het beste om mee te beginnen? Als ik nu bijvoorbeeld een tekening wil maken raak ik al in paniek dat alle vakken even groot moeten zijn en mij dan druk maak om een kweekkast dat deze exact dezelfde maat heeft. Of ik blijf totaal hangen in het idee dat als ik nu aardappelen ga poten dat ik helemaal verdwaal in het maken van een schema wat bij elkaar past en hoe te roeleren en hoeveel zonlicht het moet hebben en etc etc. Ik raak dus overspoelt met informatie wat ik niet kan verwerken en zie geen geheel. Ik ga zo een grote edit doen in mijn gedachten en proberen een plan uit te schrijven. Wellicht is het dan makkelijker om advies te vragen. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 7 maart 20188 j Auteur Ik mag geld uitgeven aan iets wat mooi is en waar ik gelukkig van kan worden en mij helpt met een beter en gezond leven. Ik wil naar buitenleven en bloemen ruiken en de natuur zien. Ik wil bakken hebben met duidelijke paden van grind of houtsnippers. Ik wil hout gebruiken wat mooi blijft en niet grijs gaat worden. Ik wil een plek maken in de tuin waar ik lekker kan zitten en dat hoeft niet pal achter de keuken te zijn. Ik wil uit de keuken lopen en kruiden kunnen pakken. Ik wil mijn vijver weer gebruiken in een bak met grind er omheen en in dat grind eventueel kruiden zetten en wat bloemen. Ik wil veel bloemen voor de bijen omdat ik bijen domweg leuk vind en niet omdat het goed voor de natuur is. Ik wil veel vlinders zien en beestjes omdat ik daar lang naar kan kijken en het mij gelukkig maakt. Ik wil water hebben met planten en een paar vissen. Ik wil zonne-energie gebruiken voor dingen waar het kan omdat het leuk is. Ik vind systemen leuk die ik zelf kan bouwen of maken. Ik wil graag bewegende dingen hebben met water of wat dan ook. Ik vind tropische dingen mooi en palmen en kalebassen en pompoenen en meloenen. Ik hou van peper, paprika en pittige kruiden of dingen met veel smaak. Ik vind niet veel dingen niet lekker en weet altijd wel iets te maken met iets. Ik vind aardbeien leuk. Ik hou van dingen tegen een muur aanmaken. Ik vind kale muren of schuttingen niet leuk. Ik hou van chaos in afgeschermde bakken. Ik wil veel kleuren in mijn tuin en wil dus bloemen. Ik vind experimenteren leuk met grond soorten of het maken van speciale bedden. Ik wil heel veel in een heel klein oppervlakte. Ik vind lieveheersbeestjes leuk en ander klein gedierte. Ik wil kikkers in de vijver en mijn salamanders houden als het kan. Ik vind de bloemen van courgetten erg mooi. Ik hoe van vreemde dingen en planten die je verwonderen. Ik vind het fijn om mij te kunnen verstoppen. Ik wil een buitenkeuken hoekje voor de BBQ en pizzaoven. Ik wil iets op het plat dak van mijn schuurtje hebben met mos of bloemen. Ik mag geld uitgeven aan dit plan. Ik vind dieren erg leuk, vooral kippen, maar heb een hekel aan het opsluiten in een kleine ruimte van dieren. Ik vind egels super leuk, moet ze altijd aaien als het kan. Ik hoe van vreemde structuren en dingen aanraken. Ik wil een insectenhotel, maar niet zon saai ding aan de muurkast. Verrotte bomen zijn mooi met mossoorten en paddestoelen. Ik vind stoeppaden saai. Bladen met gekleurde nerven of haren op het blad zijn mooi en moet ik aanraken. Ik wil ontdekken op 1 m2 en dan nog niet alles hebben gezien. Ik wil structuur in de ultieme chaos. Rotsplanten zijn mooi. Blur van gedachten en straks weer herschrijven, uiteindelijk komt dat wat ik graag wil steeds meer naar voren. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 7 maart 20188 j Auteur Smaken van voedsel. Ik hou van pittig eten. Ik vind paksoi interessant. Ik vind eieren lekker. Ik hou niet van zoete dingen of taart. Ik wil antioxidanten. Ik vind wokken lekker. Ik vind slappe bladgroenten vaak lekker. Ik heb een hekel aan scherpe groente zoals boerenkool. Ik vind vlees lekker met verse kruiden. Ik vind kaas lekker met sterke smaken. Ik eet niet graag veel aardappels. Ik vind vis lekker. Ik vind pesto lekker met spekjes. Hartige dingen zijn lekker. Ik vind uien, sjalotten, knoflook en dergelijke erg lekker. Bloemkool is bitter. Witlof is bitter. Spruiten zijn bitter. Selderij is bitter. radijs is bitter. Bonen zijn lekker. Rodekool is lekker. Wittekool is lekker. Kerrie is lekker. Citroen is lekker. Hartige gerechten zijn lekker. Zuur en zout is lekker. Salades voor op brood zijn lekker. Gerookt vlees, vis of gevogelte is lekker. Pure bittere chocolade is lekker. Munt is lekker. Schapen zijn lekker. Paling is verrukkelijk. Geroosterde dingen zijn lekker. Mais is lekker. Bonen zijn lekker. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 7 maart 20188 j Auteur Mijn favoriete smaak combinaties. Kip is lekker met koriander of goed pittig.Vis is lekker met rode smaken en rozemarijn.Rund is lekker met uien en knoflook.Varken is lekker met groene groenten. Eens is lekker met appel en tijm.Mie is lekker met koolNasi is lekker met paprika en uien en knoflook.Gehaktbal is lekker met rode kool.Spinazie is lekker met vis.Sla is lekker met tonijn en feta. Speklap is lekker met kerrie.Gebakken aardappelen is lekker met rode bieten. Bonen zijn lekker met pittige kruiden.Wortelen zijn lekker met rijst en kip.... koriander.Tomaten zijn altijd lekker. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 7 maart 20188 j Auteur Vlees, vis en gevogelte moeten veel verse kruiden hebben. Salades moeten combineren met kaas en vis.Vruchten moeten antioxidanten hebben. Bonen moeten scherp zijn en lekker pittig.Slappe groenten zijn lekker met lichte smaken die wat zoeter zijn. Gevogelte moet pittig zijn.Varken moet hartig zijn.Rund moet zoet zijn.Vis moet umami? Bitter moet er niet zijn. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 7 maart 20188 j Auteur De tuin in lopen alsof deze er al bestaat en perfect gemaakt is. Ik zie veel bakken, water en bloemen. In het midden zie ik een terras wat overdekt is met wanden die kunnen sluiten om lang buiten te kunnen zitten ik, ik zie daar ook een simpele kleine buitenkeuken. Ik ruik sterke geuren om mij heen en zie veel kleuren maar ook allemaal hoekjes wat ik niet kan zien en waar ik heen moet lopen. Ik ben omringt met hoge planten die op stokken zitten of gaas. Ik zie een soort doolhof met paden die door de tuin gaan. Ik zie geen duidelijke grens met planten maar wel duidelijk structuren met bakken. Ik zie werelddelen. Ik zie duidelijk een vijver met kruiden er omheen. Ik zie paksoi en koolsoorten met pepers en knoflook. Ik zie uienen met rodekool en paprika. Ik zie ook dat ik verschrikkelijk veel compost en zand nodig ben. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 7 maart 20188 j Auteur Ik weet wat ik nu moet doen, ik trek de hele tuin leeg totdat er echt niets meer in staat of ligt! Ik ga mij niet druk maken om het voorkweken of wanneer wat de grond in moet, dit kost meer tijd en gaat nu eenmaal niet in een paar maanden lukken. Ik ga bewust de tijd nemen en er op letten dat ik kwaliteit kan inkopen op het juiste moment en pas later aan de planten ga denken. En ik wil toch een glazen kast hebben dus plan die gewoon in. Ja ik ga de tuin leeg trekken. Budget voor dit jaar is dan 1000 euro zonder kas. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 8 maart 20188 j Nou Markus, dat wordt op z'n tijd vast een hele mooie tuin. Het "mannetje op de markt" kan je straks aan koolplantjes en slaplantjes e.d. helpen zodat je deze niet perse zelf hoeft te zaaien. Hij staat altijd op marktdagen (dinsdag en zaterdag) naast de AH op de Vismarkt. Opdracht 1: Je houdt van heet eten dus:Zaai pepers in 1 van je mooie gele kweekbakjes, zet deze zo warm mogelijk (ongeveer 20-26 graden) om ze te laten kiemen, niet te droog laten worden en niet te nat houden. Als ze gekiemd zijn (dat duurt tussen de 7 en 14 dagen, sommige soorten nog langer) kunnen ze weer wat koeler staan (ongeveer 20 graden) maar wel zo licht mogelijk (anders krijg je lange slungels).Op het moment dat ze twee echte blaadjes naast hun kiemblaadjes hebben kun je ze verpotten naar een potje (bv. formaat P6), daarna naar P9 en zo verder. Huiswerk: lees in de tussentijd over het kweken van pepers. Bijvoorbeeld op dit forum de "jaartopics" over het kweken van pepers e.d. en op de site van Diana: https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/ En gezien je toch redelijk uitvoerig bent denk ik dat je vast ook nog wel een lijstje kan leveren van het groentezaad dat je in huis hebt.
Geplaatst: 8 maart 20188 j Leuke vijver Markus!Daar kun je inderdaad best wat grotere stenen bij leggen, heuveltje maken, en daar lekker kruiden in neerzetten die graag wat droger staan, tijm en rozemarijn bijvoorbeeld. Lavendel plantjes erbij misschien Doe je er wat rotsplantjes onder. Wat ik nu doe met een tuin die nog lang niet af is, en ook never nooit klaar gaat zijn voor mei/juni. Is pick my battles.Op dit moment zijn de capucijners al klaar om de tuin in te gaan, en de tuinbonen en en erwtjes gaan ook al hard. Dus ik ga nu eerst een stuk doen waar ik die planten in kan zetten. En daarna ga ik een stukje aanpakken waar ik alvast de eerste worteltjes, bietjes en raapstelen kan gaan zaaien. Dingen als tomaten, peper/parika, pompoen, komkommer en courgette kunnen pas eind mei de grond in. Dus daar hoef ik mij nu nog niet druk over te maken. Wat Erny zegt, maak eens een lijstje van wat je nu hebt, en wat nog zou willen. Wanneer het gezaaid kan worden of in de volle grond kan. Hoeveel je er van zou willen zetten, en hoeveel ruimte dat nodig gaat hebben. Dan kun je van daar uit een eerste schets maken. En gaan bedenken wat je nu het beste eerste kunt doen. Het eerste jaar gaat ook echt uitproberen worden en een leerweg zijn. Het is niet erg als dingen niet gaan zoals ze moeten gaan. Je kunt het volgend jaar altijd nog anders gaan doen. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 8 maart 20188 j 4x druif6x bes2x framboos/braam Volgens mij is dat al te veel om tussen jouw en de buren te zetten. Bessenstruiken blijven zeker niet klein, reken toch op meer dan 1 meter per struik.Als de muur links op de foto niet naar het noorden gericht is, zou ik daar een paar stoeptegels verwijderen en druiven tegen geleiden, laat ongeveer 1,5meter tussen de druiven. Ik weet niet wat voor planten nu rondom de vijver staan en of deze behouden blijven? Je kunt daar ook de stenen weghalen en bloemenmengsels tussen zaaien. Het gras zou ik dan tot moestuin maken. Zet 6 dingen die je graag eet en 2 onbekende dingen ofzo, meer zaken zou ik niet zaaien het eerste jaar. Na het eerste jaar weet je wat je te weinig of te veel had.Een kas zou ik nog mee wachten, zou zonde van het geld zijn, moest het tuinieren jou toch niet bevallen. Grote investeringen zou ik dan ook pas na het eerste jaar doen.
Geplaatst: 8 maart 20188 j De tuin in lopen alsof deze er al bestaat en perfect gemaakt is.Ik zie veel bakken, water en bloemen. In het midden zie ik een terras wat overdekt is met wanden die kunnen sluiten om lang buiten te kunnen zitten ik, ik zie daar ook een simpele kleine buitenkeuken. Ik ruik sterke geuren om mij heen en zie veel kleuren maar ook allemaal hoekjes wat ik niet kan zien en waar ik heen moet lopen. Ik ben omringt met hoge planten die op stokken zitten of gaas. Ik zie een soort doolhof met paden die door de tuin gaan. Een beetje een andere benadering van mij. Vooral : stop !!Niks mis met nadenken en wensenlijstjes of dromen. Maar stop. Kijk eens gewoon rustig ( ga zitten voor het raam ) naar buiten. Hoe groot is dat ? Passen al die 'wensen' in die tuin ? Antwoord is een hele simpele : nee. Accepteer dat.Dan ga je je eigen lijst met wensen nog eens langs en ga je zoeken naar je prioriteiten : hoe leef ik dagelijks, hoe vaak zit ik buiten, hoe besteed ik de avonden, is dat ook buiten als dat kan, eet ik buiten, heb ik veel bezoek etc ?Dus : hoeveel ruimte wil ik 'opofferen' aan het terras/ zitplek / bbqplek ? Dat ergens in een hoek plannen maakt al dat je je wanden ter beschutting hebt. Welke hoek ? Waar staat de zon 's zomers, wil je in de zon, wil je juist in de schaduw ? Wil je beiden, heb je al gauw 2 plekken nodig. Kan dat wel in de beperkte ruimte ? Keuze maken dus. De moestuin zelf ergens situeren. Ook dat vraagt zon ! Wat je daar allemaal wilt gaan telen, boeit nu nog even helemaal niet, zie je dan wel, en anders volgend jaar weer anders. geen haast ! Je wilt je vijver houden. Is dat dezelfde die daar nu ligt ? ok. zo laten en ook dat hele grind gebied nu maar even zo laten. Wil je dat aanpakken, plan je dan voor het najaar of komende winter. Hupakee, heb je al een halve tuin minder waar je je nu nog even geen zorgen over hoeft te maken, niet alles tegelijk ( ga je dat wel aanpakken nu, neemt dat echt wel even ) Ik zou dus mn eigen wensenlijst uitkleden: zitplek besluiten. dat gaan maken. Moestuindeel ook besluiten en daar dat gaan maken zoals je het nu voorlopig zou willen. Bakken ? kan. Veel werk ook, maar kan. Wees wel realistisch. Gaat dat lukken nu tussen nu en 4 weken ? Zo niet, dan gewoon in bedden even ipv het gras. Kun je met 2, 3 weken al aan de slag om dingen te poten en te zaaien. Bakken maken als je dat echt wil, kan volgend jaar ook he ? Of het jaar daar op ook. Hoe oud ga je worden ? Over 5 jaar kan je nog steeds van alles anders willen. Zie je dan wel. Je hebt al van alles gekocht. 3 ' kasjes' . ok; wil niet zeggen dat dat nu ook allemaal gevuld moet gaan worden hoor. 1 gaan gebruiken, kan toch ook ? Volgend jaar misschien alle 3 ? Tuinieren is geen moeten. wat nu niet gaat kan ook een andere keer. wel wat basiskeuze's maken. Heeft heel erg met licht / stand van de zon te maken. En in je hoofd : niet de hele wereld in je 4x10m willen proppen.
Geplaatst: 8 maart 20188 j Mooi gezegd Bit! Wat ik zie is inderdaad keuzes maken. Ik vind het heel goed dat je om hulp vraagt Markus en hoe goed je eigen zelfkennis is. Petje af! Maar haal even rustig adem. Dit is een opdracht! Je kunt sowieso niet alles tegelijk. Erny gaf je als mooie tip -opdracht 1!- om te beginnen met pepers te zaaien, want je houdt van pittig eten. Luister ook goed naar Simonvb, want 4 druiven op dat stukje is wel erg veel met de rest. Opdracht 2 is dus dat je kiest hoeveel planten je in de hoek wil en welke. Sugarlevi schreef ook nuttige dingen voor rondom je vijver. Kijk daar ook goed naar en besluit of je dat wil. Opdracht: investeer niet veel meer dan je nu al gedaan hebt. Oefen dit jaar en maak aan het einde van het moesseizoen de balans op. Een composthoop/wormenbak/pergola/vogelverschrikker enz enz kan dan ook nog. Je bent al supergoed bezig! Wees trots op jezelf (dat is een opdracht!)
Geplaatst: 8 maart 20188 j Auteur Bedankt voor alle reacties, ik ga ze straks nog een keer rustig doorlezen en dan alles beantwoorden. Ik zal even een foto maken van wat ik nog aan zaad heb liggen, heb namelijk geen idee meer wat er in de tas zit. Alle spullen zijn van de afgelopen twee jaar en heb een volkstuin gehad (300m2), maar door problemen lukte het niet meer en werd het mij teveel. Heb er dan ook niets aan gehad de hele tuin, behalve verschrikkelijk veel kweekgras en werk om de tuin schoon te maken van oude struiken en bomen. Aan het einde was de tuin helemaal schoon en zwart, en heb hem toen opgezegd. Het werkte ook niet meer omdat ik geen auto meer mag rijden ivm epilepsie. Verder bedenk ik mij dat ik in de voortuin ook nog een gojibes en kiwi-bes heb staan plus nog een paar onbekende struiken waarvan ik niet meer weet wat het is. Dit is waar nu het terras ligt en is meer dan ruim voldoende, onzinnig groot zeg maar voor mij. Daarom dacht ik er ook aan om alles er maar uit te halen en de hele tuin opnieuw in te richten. De muur van het schuurtje en deze schutting staan dus pal in de zon tussen de middag (op het zuiden gericht). 8 maart 20188 j aangepast door Gast Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 8 maart 20188 j Auteur Hier het hoekje achter de schuur en een hoekje naast de buitenkast tot 12:00 zon en dan schaduw. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 8 maart 20188 j Auteur En dan nu even op iedereen reageren; ten eerste bedankt allen voor de reacties en positieve invloed, het brengt mij nu al meer rust. @Erny, opdracht 1 is nu in werking. Ik heb potgrond, schelpzand en stekgrond in emmers en bakken gedaan en voor de verwarming gezet om op temperatuur te komen. Ik heb de kweekbakje's uit de schuur gehaald en schoongemaakt. Morgen ga ik naar de winkel en zal ik de zaden voor pepers en paprika ophalen. Ik laat ze dan 1 dag weken in water en kan ze dan zaterdag allemaal zaaien. Ik zet de bakken boven de verwarming in de vensterbak en zal ze tussen de middag verplaatsen naar de andere kant van mijn woning ivm zonlicht. Ik zag dat ik in mijn schuurtje nog verschrikkelijk veel kweekpotten heb staan dus het verpotten zal geen probleem zijn. Super bedankt en heb nu een begin! @sugarlevi, je hebt gelijk dat ik mijn verliezen moet nemen en mij moet richten op alles wat makkelijk haalbaar is. Het idee van de vijver weer gebruiken en dan kruiden tussen het grind plaatsen spreekt mij wel aan en dan met wat grote keien erbij is kan een mooi geheel worden. Ik weet dat ik de vijver dichter bij het huis kan hebben ivm zon en de kruiden zijn ook niet de gehele dag zon nodig. Super plan! @simonvb, ik vrees dat ik idd lang niet al mijn struiken en dergelijke meer kwijt kan en zal een keuze moeten maken uit wat ik echt graag wil weer gebruiken en waar die te plaatsen. Voor nu wil ik drie druiven weer gebruiken(wit, blauw en rood), de blauwe bes, kiwibes, gojibes en wellicht de kruisbes als dat nog past. Dan laat ik de rode en aalbessen weg en zet die desnoods in de voortuin neer of geef ze aan iemand anders. Het idee van 8 soorten is wellicht een goede optie om niet teveel tegelijk te willen, maar heb dan de kans dat ik veel te veel ga krijgen van bepaalde dingen. Ik ga ipv 8 soorten dan ook maar 8 groepen maken. Dus groep 1 is bijvoorbeeld diverse uien, groep twee diverse bladgroenten en etc. Zal daar nog even goed over nadenken omdat ik dan ook de keuze moet gaan maken wat ik echt wil hebben in de tuin. @Bit, met gierende banden een noodstop! 1. De tuin en zitplek is voor mij alleen en niemand anders, de laatste drie jaar heb ik geen visite meer gehad en heb dan ook geen kennissen, vrienden of familie (af en toe nog contact met mijn moeder) meer. Als er al mensen komen dan zijn dat mijn directe buren maar gebruik meestal hun tuin om in te zitten en hoef daar geen terras voor te maken. Van het zomer mag ik dan ook de tuin van de buurman erbij in beslag nemen en heb daarom geen schutting en heg meer tussen onze tuinen staan. Ik wil dus echt een persoonlijk plekje met mijn simpel keukentje waar ik kan genieten en lekker tot laat in de avond buiten kan zitten. Mijn bbq is dan ook maar voor twee personen en heb mijn gas bbq aan de buren gegeven. De pizza oven gaat uit grote potten bestaan met keramisch doek en tegels. Het gaat een mini pizza over worden voor 1 tot twee pizza's of brood en dergelijke. 2. Ergens wil ik een deel van het terras weghalen om met kruiden en bloemen te werken en het vijvertje, waardoor dat andere stuk weer vrijkomt. Wellicht dat ik hier dus ook op een leuke manier een soort buitenkeukentje van kan maken. Maar hoe ik dat ga indelen en welke ruimte ik nodig ben moet ik nog uitzoeken. Ik moet een stukje pad overhouden bij de deur van de schuur en wil dus tussen mijn woning en de schuur dit gaan maken. Eventueel kan ik tegen de schutting nog een druif zetten, hoewel de schutting vol hangt met passievrucht en deze ook vruchten geeft. Helaas heeft hij vorig jaar extreem gebloeid en veel vrucht gegeven waardoor ik vrees dat deze dit jaar weer afsterft (is al eerder gebeurt toen er nog een grote bij het schuurtje zat). 3. Achter tegen de schutting aan wil ik een kippenhok bouwen voor legkippen met een kleine ren (Totaal 1 bij 4,3m) en dan de moestuin zo indelen dat ik die deels kan afschermen en de kippen vrij kan laten overdag. Afschermen ivm giftige planten of kwetsbaar spul. 4. Je hebt gelijk dat bakken maken nu teveel tijd gaat kosten en moet dan ook vreselijk veel grond bestellen wat erg duur gaat worden. Ik mis namelijk nu al een paar m3 zand in de tuin en zou ook nog wel een m3 geelzand moeten hebben om het terras weer helemaal netjes te leggen. Ik denk dat het voor dit jaar om direct mee te beginnen een te groot plan is en te veel tijd gaat kosten en moet dan ook NEE zeggen en dat accepteren. 5. Vlak bij de ren zou ik nog een klein zitplekje willen hebben voor de laatste avond zon en dat hoeft maar klein te zijn en puur voor mij alleen om lekker tussen de planten en kippen in te zitten. Dat betekend dat wat voor de ren komt allemaal moestuin kan worden waar vrijwel de gehele dag zon staat. Dus het gras gaat er dan uit voor de moestuin en krijg er dan later nog een stuk bij waar nu het vijvertje zit. 6. De drie staande kastjes heb ik vorig jaar tegen de schuurmuur geplaatst op het zuiden en daar heb ik tomaten en pepers in gehad. De pepers heb ik later in het gras geplaatst en waren binnen een paar weken kapot door ongedierte die de oksels doorknaagde. Ik wil dus nu de pepers en paprika in die kastjes hebben. 7. De tunnel kastjes (blijk er 4 te hebben) waren bedoelt voor aardbeien in het vroege voorjaar en later gebruikte ik ze voor sla en spinazie achtige groenten, het kwetsbare spul. Ik heb er ook 1 gebruikt voor de gourgetten en aubergines in de voorstadia van de kweek totdat deze te groot werden. De bakken die ik ooit heb gehad waren toen op maat van die tunnelkastje's. Ik zou ze dus op een soortgelijke manier weer willen gebruiken dit jaar. De aardbeien heb ik op houtsnippers gehad (Niet behandelt hout) en heeft het eerste jaar op de volkstuin perfect gewerkt met grote opbrengst in de bakken. 8. Er komt nog wel een aantal m2 bij door bepaalde stukken terras weg te halen en achter het huis naast de kast nog wat te doen. Maar dit krijgt niet volop zon en moet daar later maar over na denken. Daarnaast heb ik nog een voortuin van 7x5 die vrijwel leeg staat op een paar struiken na dan. Maar deze krijgt vrijwel geen zon door de bomen die voor het huis staan. Maar de voortuin is mijn tuin waar ik alle overige planten in zet die ik niet direct weer gebruik. 9. Ik moet idd niet te veel tegelijk willen en krijg nu iets meer overzicht en rust in mijn gedachte. @Mellie, die zelfkennis heeft heel veel jaren gekost met een paar hele heftige burnouts en extreme fiep weken in mijn leven. Er zijn weken geweest dat ik niets anders meer deed dan fiepen en vergat om nog voor mijzelf te zorgen en soms dagen zonder slaap ging. Dan deed ik niets anders meer dan lijsten maken met informatie en onzinnige wiskundige berekeningen maken. Begon de muren vol te hangen met scheikundige zaken en alles aan het uitzoeken over het universum en bezig met het berekenen van de zwaartekracht van planeten en hoe de banen verlopen en welke elementen er allemaal zijn en hoe die ontstaan en etc etc etc. Gelukkig heb ik nu sinds een paar maanden een psycholoog/psychiater die mij helpen nadat ik al 10 jaar 100% ben afgekeurd zonder ook maar ooit een diagnose te hebben gehad. gelukkig heb ik nu een doosje medicatie gekregen dat als ik helemaal doorsla in het fiepen en dat zelf doorheb dat ik mijzelf plat kan gooien voor een paar dagen. Afijn, ik besef mij nu heel goed dat ik hulp moet vragen soms en niet alles alleen hoef te doen. Je hebt een mooie opsomming gemaakt van alle berichten. 1. de pepers waar ik nu al mee bezig ben. 2. niet te veel willen en realistisch zijn. 3. Het idee van de vijver met kruiden en bloemen. 4. Echt goed blijven ademhalen en uitkijken dat ik niet weer door ga slaan. 5. Ik zal niet al te belachelijk veel gaan investeren en proberen zoveel mogelijk te hergebruiken en anders tweedehands spullen aanschaffen mocht dat nodig zijn. @Iedereen; lieve mensen, heel erg bedankt voor alle goede en positieve lieve berichten en de hulp aan mij. Ik was dit nodig omdat ik alweer aan het doorslaan was op een lichte manier. Ik moet idd rust nemen en het allemaal een stuk kleiner en simpeler maken. Ik zal straks proberen een basis lijst te maken van de planten die ik wil hebben en kan dan proberen een beetje meer in te gaan delen op een schets. Bedankt! Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 8 maart 20188 j Je kan het nog een beetje simpeler maken: de zaden van de pepers (en dus ook de paprika's) hoef je niet voor te weken. Op het Chilliforum heeft iemand een leuke test gedaan:http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=3593&hilit=zaden+voorweken+test(Kijk op pag. 5 voor de conclusie.) En voor wat overzicht zou je kunnen kijken in dit topic:wat-zaaien-planten-in-maart-t12022.htmlEr is voor elke maand een topic.
Geplaatst: 8 maart 20188 j Auteur Super bedankt voor de links, het peper forum zal ik in de toekomst veel aan hebben, super! En handig een overzicht wanneer wat te zaaien en te poten! Het viel mij op dat knoflook ook gepoot kan worden maar heb daar nog geen succes mee gehad en de laatste keer is mij alles verrot. Ben gek op knoflook en wil graag een paar soorten hebben maar denk niet dat het voor dit jaar nog zin heeft. Afijn, dat ga ik later wel even uitzoeken anders doe ik straks weer alles tegelijk. Eerst mijn lijst met dingen afmaken wat ik wil hebben. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 8 maart 20188 j Auteur Grote lijst gemaakt met wat ik wil en vervolgens enorm veel geschrapt tot dingen die ik echt graag zou willen als het kan, maar wellicht nog teveel voor nu. Ik heb ook niet de exacte soorten opgezocht maar gewoon allemaal wat er in mijn gedachte opkwam en waarvan ik weet dat ik ze vrij simpel wel ergens moet kunnen kopen of bestellen. Zal dit teveel zijn voor wat ik wil? Ui soorten:Rode Sjalotten BosLenteWitte Knoflook soorten:Wit Zwart Reuzen Peper soorten:JapalenoRode / groene Madam Paprika soorten:Rood/groen/geelPunt sweet Kool soorten:Witte koolChinese koolSpitskoolPaksoi Overig:Mais (mooi om te zien en handig voor een natuurlijke scheiding)Vroege aardappelenTomaatKomkommerSpekbonen Stokbonen Kruid soorten.CitroenmelissePeterselieBieslookKerrieRozemarijnMarjoleinLavendelMuntKorianderLavasSalieMaggie plantThijmDille BasilicumGember (is niet een kruid maar knol soort) Zo, wellicht moet ik ook niet verder zoeken nu en rust nemen, heb al meer dan 36 uur niet geslapen en ben de hele nacht bezig geweest met het uittekenen van een kippenhok met ren. Dus straks even een paar pilletjes en dan knock out gaan en flink slapen. Morgen weer een fijne dag om eventueel wat in de tuin te gaan doen en de pepers en paprika gaan zaaien. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 8 maart 20188 j Auteur Nog even mijn laatste gedachten uittypen om tot rust te komen: Ja, ik kom nu weer tot rust en begin een beetje overzicht te krijgen en besef nu goed dat ik niet alles tegelijk moet willen doen. Heb het met de volkstuin ook gehad dat ik meer dan een jaar bezig ben geweest om hem helemaal schoon en vlak te krijgen en vervolgens maar een paar bakken had met een paar dingen en het gewoon niet de moeite waard was. Dus ik moet klein blijven denken en beseffen dat de kruidentuin, vijver en buitenkeuken op het laatste moment gaan komen om echt in te richten. De vijver moet verhoogt worden met de kruidentuin omdat kippen wel eens het water in willen kukelen (leuke woordspeling) en ze dan verdrinken. Achter het schuurtje wil ik het gaan betegelen voor een waterton, compost ton en de containers, dan is dat stukje ook vol en past er niets meer. Mogelijk dat ik daar nog wat mooie klimop tegen de schutting kan plaatsen en de witte druif is daar verstikt en niet meer goed aangekomen dus die laat ik dan maar weg. Maar ik hoef dat niet direct te doen en kan later wel, er komen toch geen planten en de composthoop en waterton ben ik niet direct nodig. Ik ga als eerste het gras er uit halen en de achterste planten en daar alles goed omspitten en egaliseren. Dan ga ik mij richten op de bedden en dan komt later het kippenhok wel. Voor het kippenhok moet ik het hout bestellen en moet dan ook direct alles bestellen voor tussen mij en de buurman in. Tevens direct rekening houden met mijn tuin keukentje omdat ik daarvoor ook nog het 1 en ander nodig ben, maar moet dat pas later doen omdat het niet direct een noodaak is. Ik vergat dat ik ook nog bramen en frambozen heb en weet nog niet wat ik daarmee ga doen, ik kan ze mogelijk wel kwijt, maar moet er rekening mee houden dat frambozen woekeren en bramen volgens mij ook. De gojibes (volgens mij spel ik dit verkeerd) is ook al een lekkere woekeraar maar is redelijk makkelijk weg te steken doordat deze vrij oppervlakkig blijft. De witte bessen en rode bessen doe ik weg omdat deze toch niet zo lekker zijn. Ik moet het uitzoeken wat ik nog heb, ik had er ooit een stuk of 20 in verschillende soorten maar er is wel het 1 en ander gestolen toen van mijn volkstuin. En ik weet niet of alles nog in de voortuin het goed heeft overleeft. Ik moet ook gaan nadenken (niet nu direct want wil nog steeds verder zoeken) naar welke bedden niet bij het kippenhok moeten komen ivm vergiftiging of vernieling. Ik weet dat sla en spinazie het niet gaat overleven als ik ze los laat scharrelen. Dus ik moet het zo indelen dat ik een hekwerk kan zetten en verplaatsen ivm de groenten. Ik moet daar wel vast rekening mee gaan houden omdat de kippen er dit jaar sowieso komen. Ik ga voor de hybriden (leg en vlees). Daarom zou ik ook wel graag wat mais willen hebben (natuurlijk nooit genoeg wat ik kan telen maar het idee dat ik ze toch ook een beetje van eigen tuin kan geven) Voor de leg wil ik de barnevelder hebben en ook omdat ze nog wel eens een goede kloek willen zijn. Klein toompje van max 5 is genoeg en ze zijn mooi rustig over het algemeen. Voor het vlees ben ik nog niet over uit en wellicht komt dat ook niet omdat ik niet weet hoeveel kippen de buren acceptabel vinden. De buurvrouw heeft zelf altij kippen gehad totdat ze hier kwam wonen en zou het wel leuk vinden dat ze ook door haar tuin gaan lopen. Dan hebben ze een ruimte van pak en beet 100 m2 in totaal. Knippen zal ik niet snel doen, maar als het niet anders kan dan zal het wel moeten. Ik kom tot de conclusie dat peper, paprika, knoflook en ui soorten naast de kruiden voor mij het meeste belangrijk zijn. Laat mij daar dan wat meer tijd in stoppen om uit te zoeken en aan te pakken. Kruiden zijn ook van belang maar die ga ik niet nu kweken en koop wel een paar plantjes in de basis die ik veel gebruik. De rest komt vanzelf wel of volgend jaar als het keuken gedeelte klaar is. De tegels achter bij het raam naast de buitenkast wil ik gebruiken voor achter het schuurtje en heb dan ook direct een deel geelzand wat ik weer kan gebruiken. Zwart zand kan ik bij de buurman voor een deel weghalen omdat hij veel te veel heeft in de tuin. Tegels die ik eventueel uit het terras haal kan ik weer ergens anders in de tuin gebruiken en het geelzand daaronder kan ik weer gebruiken om de rest van het terras te egaliseren. Mocht ik echt veel zand tekort komen dan haal ik dat eerst uit de voortuin en ben dan geen auto met aanhanger nodig. Het gat wat ontstaat voor het raam kan dan weer een schaduwhoek warden met een tetrapanax en ezelsoor en dergelijke. Mooie mossoorten en veel oud houd wat zo gestapeld wordt dat de egel familie weer een plek heeft. Elk jaar jongen achter het huis maar afgelopen jaar heb ik veel weggehaald bij mij en de buurman waardoor er niet meer een mooie schuilplek is. Egels zijn zo leuk, kleine beertjes zijn het. Tussen mij en de buurman kan ik met palen en staaldraad de druiven deels spannen en eventueel een framboos? Dan doe ik tegen het schuurmuurtje ook een druif en tegen de schutten aan de kant van de andere buren. Ik zou dan alle druiven nog kunnen laten staan en hoef ze niet direct te verpoten op 1 na die achter het kippenhok komt te staan dan. Eventueel kan ik een struik of twee in de ren zetten die ik toch niet meer wil hebben en maakt de ren iets speelser, maar dat is voor latere zorg. Aardbeien kan ik wellicht op een leuke manier tegen de schutting aanmaken bij de buren en daarboven dan de druif. Krijgt het volop zon en had heerlijk geurende aardbeien dus wil die weer hebben. En aardbeien zijn schattig lief, vind ze altijd zo lief en schattig! Owww foto van mijn prachtig aardbij van vorig jaar waar ik zo blij mee was (heb hem niet opgegeten ) In de vijver heb ik 1 gifgroene kikker en 1 salamander, kom ze de afgelopen drie jaar tegen sinds ik hier woon tijdens het schoonmaken. Hoop dat ze in de nieuwe setting ook blijven maar verwacht het niet en wellicht als ik ze tegenkom dat ik die twee ergens anders ga uitzetten omdat het vijvertje dan helemaal leeg gaat en er schoon water in gaat komen wat niet goed is. Volgens mij heb ik nog wel een foto ergens van die twee..... ff zoeken. Hmm kan hem niet zo snel weervinden. Volgorde voor nu:1. paprika en peper2. gras en planten weghalen en omspitten3. bedden indelen ivm de kippen Er komt nu rust en een plan Zie net mijn houtduif van vorig jaar die ik heb gered. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 9 maart 20188 j Er komt nu rust en een plan [/img] Ik hoop het, want alleen al aan typewerk heb je gigantisch veel werk verricht. Rustig aan doen hoor.
Geplaatst: 9 maart 20188 j Genoeg getypt, tijd voor de praktijk.Het is mooi weer vandaag dus: Weg van je keyboard! Ernyz Opdracht 2: Ga In de tuin bezig! Gras weghalen, andere niet moestuinrommel. Spitten, kweek verwijderen en je eerste teeltbed voorbereiden. Daar kun je dan straks de uien poten. Deze komen straks wel bij de Aldi en Lidl te koop te liggen. Meestal gele Sturon en rode uien.Je kunt ook naar de Nazar (Boterdiep), daar hebben ze tussen de rest van de groenten ook een grote bak met kleine pootuitjes liggen. En de Welkoop aan de Peizerweg heeft ook pootgoed meen ik mij te herinneren.Bedenk wel dat er heel wat uitjes in een netje zitten dus je tuin zal al snel vol uien staan als je niet uitkijkt. Neem 1 soort en als dat goed gaat neem je er volgend jaar een soort bij. Knoflook komt volgend jaar wel, deze poot je straks in oktober. Er zijn ook soorten die je in het voorjaar nog kunt poten. En niet vergeten VOOR en NA foto's te maken. Huiswerk: Lees over uienteelt, welke aarde, mest of geen mest, welke onderlinge afstand poten, wanneer oogsten, welke ziektes en waarop letten. Ps... wil je foto maken van je witte bes? Misschien wil ik die wel van je overnemen. ps2: Misschien de kippenbedoening ook uitstellen tot volgend jaar? Dan kun je je dit jaar goed inlezen en vooral ook meelezen met kippenhouders op het forum tegen welke problemen ze aan lopen e.d.
Geplaatst: 9 maart 20188 j Auteur Klein netje rode ui, sjalot en vitabella aardappel. En een fiets gekocht Gister nacht door de medicatie toch een beetje geslapen maar niet op een prettige manier. Ik verdwaal dan soms in huis door te gaan slaap/wakker te gaan wandelen en besefte dat ik in mijn sportkamer stond zonder reden midden in de nacht. Omdat mijn evenwicht dan ook flink verstoord is even de deur van de wc gevoelt (bots) op de terugweg naar bed. Ergens om 1 uur wakker geworden maar flink versuft en niet prettig wakker. Snel onder de douch gestapt en naar de winkel lopen daarna was de bedoeling. (PS: Erny, ik woon in de provincie Groningen (zie nu dat ik een spelfout heb gemaakt bij mijn woonplaats.)) Paar soorten slaap medicatie geprobeerd maar niets werkte en heb nu ....... soort antipsychotica en neem dan een vrij hoge dosis en zak dan wel weg maar met het gevolg dat ik de volgende dag ook versuft ben als een idioot. Wat ik probeer te zeggen is dat ik dus niet elke dag even fit ben, maar dat is niet erg meer. Leer nu ok dat ik dat moet accepteren en dan de dag daarna maar weer lekker fit aan de slag kan gaan. De winkel is een uurtje lopen heen en weer, en moest er maar aan geloven om spullen op te halen; helaas had ik geen fiets meer omdat deze gestolen was een paar maanden terug. Halverwege de heenreis zag ik een nieuwe 2e hands winkel die fietsen hadden staan en zag een mooie hoge fiets dus ben even binnen gelopen om te vragen naar de prijs. 50euro maar kon niet pinnen dus weer terug gelopen naar de bank en daarna de fiets gekocht. Bij de welkoop was niet veel meer maar heb gelukkig een paar mix zakjes kunnen kopen van pepers en paprika. Dit is ook ruim voldoende en ben lang niet alles nodig daarvan. Geen idee hoeveel er in zit, maar ga voor max 10 peperplanten en een stuk of 6 paprika planten. Er vanuitgaande dat niet alles het gaat doen heb ok dan wel voldoende. Ook een paar uien en aardappeltjes gekocht, ook daarvan ben ik niet alles nodig maar de aardappels kunnen eventueel in de voortuin straks. De tuin zelf in gaan het vandaag niet worden en moet nu eerst in huis snel nog een aantal dingen doen en aangezien ik vandaag traag en langzaam ben kost dat genoeg tijd. Dan in de avond de paprika en peper zaaien omdat de grond nog extreem koud is. Voor de rest vandaag eerst niets uitzoeken en nu zo weer verder aan de slag met opruimen en schoonmaken, vanavond wellicht weer verder. En voor morgen verder met opdracht twee van Erny. Ik zal trouwens eens kijken wat ik kan herkennen aan planten en dingen die ik nog heb en alles wat ik over heb aan spullen verzamelen en dan mag je alles wel gratis van mij hebben Erny. Kan wel een auto regelen van de buurman en kom dan wel een keer langs op je tuintje ergens in de aankomende weken. Wat jij niet kunt gebruiken weet je vast wel weer iemand voor. (Moet vandaag wel 10 keer lezen om alle spelfouten er uit te halen, gaat niet lekker.) Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 9 maart 20188 j Auteur Stiekem even snel in de tuin bezig geweest omdat de droger nog niet helemaal klaar was en ik geen zin had om nu te gaan stofzuigen. Half uurtje bezig geweest en als alles zo snel gaat dan kom ik een heel eind de aankomende weken met de tuin. Ik heb begrepen dat de uien ergens in juli gaan strijken en als ik dan de boel leeg haal kan ik alsnog een kippenhok gaan bouwen tegen die tijd. Dus morgen zorgen dat er uien in geplant gaan worden en dan vanavond nog even opzoeken mbt de voeding en grond soort. Het stukje is nu iets meer dan een meter en moet daar 5 tot 6 rijen op kwijt kunnen x 23. Het staat dan iets dichter op elkaar waardoor de uien wat kleiner worden, maar dat is niet erg omdat ik toch alleen ben. Super blij met alle hulp en de opdrachten van Erny, anders was ik een paar weken verder geweest en was er nog niets gebeurt; behalve waslijsten met info uittypen Mooie ideeën en advies van iedereen om meer naar de basis te gaan en stukje voor stukje te doen! Edit: peper en paprika in de bakken gemaakt, zet de foto's onder mijn seizoen. Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Geplaatst: 9 maart 20188 j Auteur Huiswerk opdracht voor de uien aan het verwerken Koe/stal mest of andere organische mest blijkt niet goed te zijn en levert kans op de uienvlieg, de grond is nu gewoon voedzaam zoals het is en heeft in het najaar nog kalk gehad. Ik heb geen lichte grond, dus bentoniet of kleimeel is niet nodig (Groten deels zand en kleigrond combinatie). Uien staan niet graag sjompe nat, maar heb nooit water in de tuin staan, dus op heuvels maken hoeft niet. Mocht ik bemesten nodig achten dan is kalium bemesting de beste optie omdat deze zorgt voor een grotere ui. Zoals ik het dan inschat, hoef ik niets te doen met de grond en heb al twee jaar lang de grond lopen bemesten en kalk gegeven en had aan het einde van afgelopen jaar veel grond leven. Doordat ik het ga aanvullen met wat losse zand uit de voortuin maak ik het iets luchtiger dan het nu is en dat zou prima zijn. Wat ik eventueel kan doen is wat humus aan de oppervlakte aanbrengen voor wat extra stikstof, en humus gaat dood door kunstmest, onthouden! Goede humus kan gemaaid gras met wat hooi zijn! Tussen de uien ga ik peterselie poten en moet dat dus maar eens in een bak gaan kweken aankomende week, heb nog genoeg zaad liggen. Hiermee kan ik eventueel de uienvlieg wat voorkomen. Vruchtwisseling heb ik niet dus verwacht geen witrot (vruchtwisseling is 1x op 5 jaar bij look familie). Valse meeldauw kan gebeuren als ik ze te vroeg ga poten en besef dat ze er dan ook niet direct in hoeven op dit moment en nog wel heel even (twee weken of meer) kan wachten! Gezien de grond kan ik de uien gewoon met het kopje net boven de grond laten en moet het gewoon mooi vochtig houden en zorgen dat er absoluut geen onkruid tussen komt te staan omdat dit de voeding uit de bodem gaat halen ten koste van de uien. Ook moet ik er opletten dat de wortels tegen het oppervlakte gespreid gaan en dus niet met een schoffel erdoor ram. Verniel de plant en er komt dus vocht vrij wat weer de vlieg kan aantrekken! Met de hand plukken dus het onkruid. Tussen de rijen 20 cm en tussen de planten 10 cm ongeveer. Hierdoor zullen ze iets kleiner gaan worden en dat is juist de bedoeling! De smaak zal daardoor ook iets sterker gaan worden als het goed is. Ik verwacht dat het strijken in juli gebeurt, maar zal af en toe van een paar uien ook wat look pakken voor gerechten. Ik pak het look dan van de uien die op de meest ongunstige plek staan omdat ik daar niet veel groei van verwacht behalve het look. Wanneer alles is gestreken kan ik oogsten en zal ze dan gewoon goed laten drogen op een tafel in de zon. Hopelijk heb ik het nu goed begrepen Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.